Gå til innhold

Er dere i mot abort? (Les innlegget før enn dere svarer)


solflekken

Er du i mot arbort?  

469 stemmer

  1. 1. Abort

    • Ja
      64
    • Nei
      405


Anbefalte innlegg

Topsi skrev (35 minutter siden):

Hvis jeg setter et foster I en avhenhogjetssituasjon tar jeg selvsagt ansvar, men det har jeg altså ikke gjort. Jeg har mao tatt ansvar selv, og villentatt ansvar om jeg hadde blitt gravid. Hvis jeg får adoptere hadde jeg selvsagt gjort det, men slik kriteriene er idag, får jeg ikke gjort det

Og hva med de som rent praktisk kunne tatt seg av et barn, men ikke ønsker av div årsaker. Enten det er yrket de har valgt, økonomi, hobby eller generelt bare ikke ønsker å være en forelder. Så hvis de har brukt p-piller, kondom osv og likevel blitt gravid. Hva nå? Skal de tvinges til å bli foreldre? Tvinges til å måtte gjennomgå en graviditet de ikke ønsker? Tenker du at et barn får en bra oppvekst i en familie der de ikke er ønsket eller foreldrene ikke evner det fordi de har 0 interesse?

Jeg orker fanden tute meg ikke krevende husplanter engang. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

miniomelett skrev (35 minutter siden):

Og hva med de som rent praktisk kunne tatt seg av et barn, men ikke ønsker av div årsaker. Enten det er yrket de har valgt, økonomi, hobby eller generelt bare ikke ønsker å være en forelder. Så hvis de har brukt p-piller, kondom osv og likevel blitt gravid. Hva nå? Skal de tvinges til å bli foreldre? Tvinges til å måtte gjennomgå en graviditet de ikke ønsker? Tenker du at et barn får en bra oppvekst i en familie der de ikke er ønsket eller foreldrene ikke evner det fordi de har 0 interesse?

Jeg orker fanden tute meg ikke krevende husplanter engang. 

De kan gjøre akkurat hva de vil. Så lenge de ikke dreper det ufødte barnet eller skader det. Man dreper ikke mennesker for å gjøre livet lettere for andre, særlig ikke når de selv er årsaken til at dette mennesket eksisterer 

Jeg synes det er trist at du, ig samfunnet forøvrig, synes at den beste løsningen på det du spørsmål, er å ta liv

Endret av Topsi
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

For det første tror jeg folk begynner å bli i vel overkant sentimentale på "liv og mennesker". I all tid har samfunn frastøtt seg barn, babyer og svangerskap dersom eks samfunnet der og da ikke hadde kapasitet til å gi allerede voksende barn bedre kår, så en ny baby ville betydd bråk for eksisterende resurser. Sånn historisk sett så har vi mennesker alltid prioritert barn som har levd noen år, framfor nyfødte/i livmoren. 

Det har vært vanlig med slavehandel, folkemord og menneskeofringer også, at noe har vært vanlig er knapt et argument for at det er bra, moralsk eller burde være lov

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hvorfor er dere så ekstremt opptatt av at potensielle barn skal leve, men så fort de er født er det alle andres problem? Er det ikke så farlig om barnet får et grusomt liv fordi de er uønsket så lenge de får eksistere?

Anonymkode: 4770f...aab

Dette med at disse barna får grusomt liv er bare en tåpelig unnskyldning aborttilhengerne bruker for å unnskylde drapene de utfører fordi de ikke gidder ansvaret. De fleste barna i Norge får gode liv, også de som ikke var tiltenkt.

Anonymkode: 41eb4...bff

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Syns det er så sort-hvitt her. Om mor kan dø er det greit. Ellers.. får det gå. 
Selv har jeg en somatisk sykdom som ville gjort et svangerskap veldig krevende, med mulig varig skade og nedsatt funksjon på meg. Jeg har heller ikke helsen til å ha et barn, kunne f eks ikke løftet det når det blir 2-3 kg. Klarer nå full jobb tross sykdom. Med et barn måtte jeg nok blitt ufør fordi jeg hadde kun klart det. Antar også jeg måtte hatt brukerstyrt assistent hjemme for å hjelpe. Partneren min måtte vel også ofret mye. Så jeg hadde overlevd men blitt mye dyrere for samfunnet og sittet fast i et liv jeg ikke ønsket eller maktet. 
Så liv og død er vel litt unyansert..?

Anonymkode: d731c...d86

Siterer meg selv fra før i dag.. ser at disse poengene blir elegant ignorert av antiabort-gjengen. Man tenker da at ja, det ok at jeg får dårlig helse, blir fullt ufør og må ha assistenter? Notert:hæ:

Anonymkode: d731c...d86

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (3 timer siden):

De kan gjøre akkurat hva de vil. Så lenge de ikke dreper det ufødte barnet eller skader det. Man dreper ikke mennesker for å gjøre livet lettere for andre, særlig ikke når de selv er årsaken til at dette mennesket eksisterer 

Jeg synes det er trist at du, ig samfunnet forøvrig, synes at den beste løsningen på det du spørsmål, er å ta liv

Hva mener du de skal gjøre da? Hva mener du er alternativer for de (OG barna)? Tenker at det er feil å være mot abort når du ikke engang har noe alternativ. Hvis du ikke engang klarer finne en barnløs løsning for de som ikke ønsker barn, hvordan mener du andre skal løse det? Tenker du at du ikke evner finne en løsning, men at "andre er sikkert smartere enn meg og finner på noe"?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

miniomelett skrev (Akkurat nå):

Hva mener du de skal gjøre da? Hva mener du er alternativer for de (OG barna)? Tenker at det er feil å være mot abort når du ikke engang har noe alternativ. Hvis du ikke engang klarer finne en barnløs løsning for de som ikke ønsker barn, hvordan mener du andre skal løse det? Tenker du at du ikke evner finne en løsning, men at "andre er sikkert smartere enn meg og finner på noe"?

 

Så din løsning er å drepe,  og jeg kan ikke være imot at samfunnet skal drepe med mindre jeg vet hvirdan vi skal løse alle problemer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (31 minutter siden):

Så din løsning er å drepe,  og jeg kan ikke være imot at samfunnet skal drepe med mindre jeg vet hvirdan vi skal løse alle problemer?

Jeg mener at løsningen med at kvinner får velgr selv om de skal være gravide eller ikke, er den beste løsningen. For kvinnen, for det potensielle barnet som skal/ikke skal fødes, og for samfunnet. Virkelig, ingen her i verden er tjent med at et barn fødes inn i verden der "mor" er tvungen inn i rollen som føder og/eller forelder.

Anonymkode: 4af45...ab8

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg mener at løsningen med at kvinner får velgr selv om de skal være gravide eller ikke, er den beste løsningen. For kvinnen, for det potensielle barnet som skal/ikke skal fødes, og for samfunnet. Virkelig, ingen her i verden er tjent med at et barn fødes inn i verden der "mor" er tvungen inn i rollen som føder og/eller forelder.

Anonymkode: 4af45...ab8

Jeg støtter at mor får velge om hun vl bli gravid,. Men ikke å drepe barnet som allerede eksisterer, det er ikke noe potensielt med et foster

Men denne debatten ble mer ålreit enn jeg trodde i starten. Men tror vi må være enige om å re uenig. Som jeg sa til en annen, hvis noen skal overbevise meg om at abort er ok, så må man overbevise megbom at fosteret ikke er et menneske, ikke hvilke situasjoner jeg skal akseptere hva jeg betrakter som drap. Ingen har klart det til nå

Endret av Topsi
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (20 timer siden):

Tall fra usa er jo ikke akkurat relevant for diskusjon om abortforbud i Norge. Er blant annet mye lettere å få tak i gratis prevensjon (ikke minst informasjon og utdanning om dette) i Norge.

Statistikken din tar ikke høyde for mørketall. Vi vet at det er mange som ikke rapporterer voldtekt. Statistikken sier heller ikke noe om hvor mange av disse kvinnene (evnt menn) som gikk på prevensjon.

Prøv igjen.

Gregarious skrev (19 timer siden):

Hva med premature barn? Ut i fra din logikk så er det heller ikke fullverdige menneskeliv, vertfall ikke om de trenger støtte for å overleve.
Er det fosterets kapasitet til overlevelse utenfor moren som bringer menneskeverd? Hvordan definerer du tidsaspektet da? Skal det overleve 5min eller 1 time? Ingen foster/barn vil leve av seg selv noe særlig lenge.

Jeg ser overhode ingen logisk begrunnelse for at individets kapasitet til selv-overlevelse skal ha noe med om det er fullverdig liv eller ikke. Vi er nesten alle fullstendig avhenging av andre individer for vår overlevelse, bare noe svært få ville kunne overlevd selv.
 

Da har du misforstått, kanskje jeg ikke var tydelig nok. Premature babyer kan leve. Med fostre som ikke kan leve mener jeg ikke levedyktige, altså før grensen for levedyktighet rundt uke 22. Etter dette er det ikke snakk om abort lengre men fødsel.

Anonymkode: f2ea7...e08

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøv igjen

La meg komme deg i møte og anta at 10% av aborter I Norge skyldes voldtekt,  sannsynligvis er tallet mye lavere, men la gå. Da vil like fullt 90% av abort skyldes at mor selv satte fosteret I en avhengig situasjon, og det betyr at utav 12 000 aborter I året, trolig mye høyere i år, er 10 800 aborter utført på fostre der mor selv, sammen med far, var ansvarlig for avhengigheten.

Det er fryktelig 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (35 minutter siden):

La meg komme deg i møte og anta at 10% av aborter I Norge skyldes voldtekt,  sannsynligvis er tallet mye lavere, men la gå. Da vil like fullt 90% av abort skyldes at mor selv satte fosteret I en avhengig situasjon, og det betyr at utav 12 000 aborter I året, trolig mye høyere i år, er 10 800 aborter utført på fostre der mor selv, sammen med far, var ansvarlig for avhengigheten.

Det er fryktelig 

Du skriver heller ikke noe om prevensjon. Mener du at kvinner som ikke vil gå gjennom svangerskap aldri skal ha sex? For det er hvertfall urealistisk.

Glemte å nevne at statistikken heller ikke sa noe om sykdom på mor eller foster. Syns bare det er helt tullete at du drar inn en sånn statistikk i utgangspunktet og nå synser deg frem til noe. Skal du dra statistikk inn i en slik debatt er du nødt til å finne en ordentlig, pålitelig og relevant statistikk. 
 

Anonymkode: f2ea7...e08

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du skriver heller ikke noe om prevensjon. Mener du at kvinner som ikke vil gå gjennom svangerskap aldri skal ha sex? For det er hvertfall urealistisk.

Glemte å nevne at statistikken heller ikke sa noe om sykdom på mor eller foster. Syns bare det er helt tullete at du drar inn en sånn statistikk i utgangspunktet og nå synser deg frem til noe. Skal du dra statistikk inn i en slik debatt er du nødt til å finne en ordentlig, pålitelig og relevant statistikk. 
 

Anonymkode: f2ea7...e08

Jeg gav statistikk fra USA,  såvidt jeg vet er ikke noe tilgjengelig i Norge.

Jeg har skrevet ørten ganger at jeg er for alle former for prevensjon,  gjerne gratis, og spesielt må det tas opp med sårbare kvinner. Jeg mener bare ikke at prevensjonssvikt skal gjøre det greit å ta liv

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Jeg gav statistikk fra USA,  såvidt jeg vet er ikke noe tilgjengelig i Norge.

Nettopp. Derfor helt tullete å dra inn (dårlig og utelivsbransjen) statistikk i denne debatten i utganspunktet.

Topsi skrev (1 minutt siden):

Jeg har skrevet ørten ganger at jeg er for alle former for prevensjon,  gjerne gratis, og spesielt må det tas opp med sårbare kvinner. Jeg mener bare ikke at prevensjonssvikt skal gjøre det greit å ta liv

Men hvis du mener at damer som går på prevensjon og likevel blir gravide ikke skal ta abort, så sier du jo i praksis at de ikke kan ha sex? Ingen prevensjon er 100% sikker

Anonymkode: f2ea7...e08

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Derfor helt tullete å dra inn (dårlig og utelivsbransjen) statistikk i denne debatten i utganspunktet.

Men hvis du mener at damer som går på prevensjon og likevel blir gravide ikke skal ta abort, så sier du jo i praksis at de ikke kan ha sex? Ingen prevensjon er 100% sikker

Anonymkode: f2ea7...e08

Urelevant, ikke utelivsbransjen😅

Anonymkode: f2ea7...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hvis du mener at damer som går på prevensjon og likevel blir gravide ikke skal ta abort, så sier du jo i praksis at de ikke kan ha sex? Ingen prevensjon er 100% sikker

En kan gjerne ha sex, så mye en vil, men en kan ikke ta livet av barnet hvis livet skal oppstå. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at jeg kan ikke forsvare det som i mine øyne er drap? Du kan gjerne være uenig i at det er drap,.Men jeg kan ikke støtte at uskyldige mennesker nå dø

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (18 minutter siden):

En kan gjerne ha sex, så mye en vil, men en kan ikke ta livet av barnet hvis livet skal oppstå. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at jeg kan ikke forsvare det som i mine øyne er drap? Du kan gjerne være uenig i at det er drap,.Men jeg kan ikke støtte at uskyldige mennesker nå dø

Ber deg ikke om å forsvare det. Men å prinsipielt være i mot abort uten å reflektere over konsekvensene av et abortforbud er ganske korttenkt. Det å ha sex er i seg selv nok til at kvinnen er ansvarlig for graviditeten (unntak av voldtekt) uansett hvilke forhåndsregler hun har tatt? Du mener jo i praksis at kvinner som ikke ønsker svangerskap ikke skal ha sex fordi sex kan føre til svangerskap. Det er totalt urealistisk. 
 

Og jeg er selvfølgelig ikke enig i at abort er drap, så den retorikken din med formuleringer som «drepe» og «uskyldige mennesker må dø» osv vil ikke ha effekt på de som er uenige med deg.

Anonymkode: f2ea7...e08

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ber deg ikke om å forsvare det. Men å prinsipielt være i mot abort uten å reflektere over konsekvensene av et abortforbud er ganske korttenkt. Det å ha sex er i seg selv nok til at kvinnen er ansvarlig for graviditeten (unntak av voldtekt) uansett hvilke forhåndsregler hun har tatt? Du mener jo i praksis at kvinner som ikke ønsker svangerskap ikke skal ha sex fordi sex kan føre til svangerskap. Det er totalt urealistisk. 
 

Og jeg er selvfølgelig ikke enig i at abort er drap, så den retorikken din med formuleringer som «drepe» og «uskyldige mennesker må dø» osv vil ikke ha effekt på de som er uenige med deg.

Anonymkode: f2ea7...e08

Det er helt greit at min ordbruk ikke har effekt på de som er uenig mdd meg, men folk vil skjønne at mitt abortsyn handler om fosterets verdi som menneske og kun det, og de som forsøker å tillegge meg andre motiver kan la være å gjøre det,  selv om det skjer rett som det er her inne, det er drittsekk oppførsel 

Forøvrig. Det med at kvinner ikke burde ha sex med mindre de er klare til å ta ansvar for et liv, gjelder også for menn

Endret av Topsi
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 5.7.2023 den 19.47):

Hvis kvinnen ikke satte fosteret I en hjelpeløs situasjon i utgangspunktet var det ikke et problem at hun ikke ønsket barnet. Barnet er uskyldig, og i 99% av tilfellene har mor selv gjort det somngjl4 at fosteret er.der. fosteret ligger ikke langs veien og hopper opp i livmoren på intetanende kvinner. 

Kvinnen har et ansvar for sitt barn som mor. 

Og ja. Ethvert svangerskap har en viss risiko, det betyr ikke at det skal være fritt frem for å drepe ufødte barn. Mødredødeligjeten i Norge er svært lav, hvis du tror at jeg vil synes det er greit at det er fritt frem med å ta livet av ufødte barn fordi mor i en ekstremt sjelden situasjon kan få abruptio på fjelltur,  nei.

En mor har ansvar for sitt barn

💖

Anonymkode: d89b8...858

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...