Gå til innhold

Hvordan skal en samtykke lov fungere i praksis?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Lovverket er kjønnsnøytralt allerede.

Jeg tror fortsatt at ditt mannsbilde er svært lite utbredt, og har ikke fått noen linker om menn som er redde til nivå hvor de blir lamslåtte av en teoretisk mulighet for at den fysisk svakere kvinnen kan bli voldelig. 

Jeg hadde ikke hatt noen sjanse mot min mann, om jeg så hadde 10 nattbordlamper for hånden. 

Anonymkode: bbad4...0e4

Lovverket er kjønnsnøytralt idet praksisen er det, hvor man da ikke ser noe oftere at menn forventes å gjøre motstand enn kvinner.

Jeg hadde vært sjanseløs mot en kvinne som prøvde å voldta meg. Jeg er en helt vanlig mann, forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 10.3.2023 den 13.16):

Dette lurer jeg på, gode forslag? 

Digital kontrakt begge må signere?

Muntlig blir jo ord mot ord...

Må sexen filmes som bevis om ting skulle endre seg underveis?

Anonymkode: a6ced...5dd

bank-id?

Anonymkode: d535c...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (På 26.3.2023 den 9.42):

Og lovendringen vil egentlig ikke gjøre noe som helst for å sørge for at Stian blir dømt her. Bevisbyrden er den samme, og eksemplet du viser til er voldtekt i loven slik den er utformet i dag også. 

Nei, det er nettopp det det ikke er. I dag holder det ikke å si nei. Det må være vold, tvang eller bevisstløs for at det skal regnes som voldtekt i dag. Det er dette samtykkeloven skal endre. 

Anonymkode: 9cde1...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 23.20):

Til de som lest seg opp her, for jeg skjønner det ikke. Før samtykke lov: En kvinne skriver til en mann som har voldtatt henne at hun sa nei. Eller hun skriver: Du så at jeg ikke hadde lyst. Mannen skriver: Ja. Mannen dømmes ikke etter loven. Etter samtykkelov: samme scenario. Mann kan dømmes etter loven? Jeg mener: Hvis det som er innført er en lov som sier at hvis samtykke ikke har forekommet fordi mannen har hatt sex med kvinnen der det ved kroppspråk eller ord er tydelig at det ikke er samtykket, så kan han dømmes for det for eksempel ved en slik innrømmelse hvis samtykkeloven innføres, men ikke før?

Anonymkode: a402c...6b6

Med den nye loven kan han nå tiltales for voldtekt, med den gamle loven kunne han ikke tiltales fordi det ikke ble regnet som voldtekt å ha sex med noen som sa nei. Om han dømmes eller ikke vil jo variere i hvert enkelt tilfelle avhengig av den enkelte rettsak og dens detaljer. 

AnonymBruker skrev (På 23.3.2023 den 23.27):

Er jo ikke mot en samtykkelov, men det skal bli rimelig spennende å se hvordan den fungerer i praksis i vår levetid, med tanke på hvor krenket vi alle blir for alt. Tror vi må begynne å bygge flere fengsler, for å si det sånn.

Anonymkode: c2a68...781

Du har misforstått hva loven går ut på. Hvis noen sier nei, ikke ha sex med dem. 

Example skrev (På 23.3.2023 den 23.31):

Så poenget er ikke å forhindre voldtekter? Hvis ikke det er intensjonen, er det jo ikke noe poeng. 

Jeg ser at man gjerne sammenligner med andre land for å se suksessen. Da glemmer man gjerne at Norge allerede har et strengere lovverk fra før enn mange av disse landene hadde. 

Personlig tror jeg dette vil føre til at enda flere unge, særlig gutter og menn, vil avstå fra å søke seksuelle relasjoner fordi de er usikre på hva som vil være lov og ikke. Det kan hende noen synes det er helt greit, men jeg tviler på at menn som voldtar kvinner ikke vil la seg skremme uansett. Så lenge bevisbyrden er den samme, noe den må være, så vil det neppe endre dette.

Selvfølgelig er det et poeng. Intensjonen er å lukke et hull i loven som gjør at noen former for voldtekt i dag ikke er straffbart. "Alle" er enige om at det er voldtekt når noen sier nei, men de kan i dag ikke tiltales for voldtekt. Det er dette som skal fikses. 

Example skrev (På 24.3.2023 den 13.37):

Samtidig vet man jo at det er lite som dreper spontanitet og lyst mer enn å stadig stoppe opp for å spørre. Det er klart at mer erfaring fører til man lærer å tolke å forstå hverandre bedre, men erfaring kommer fra et sted. 

Kvinner flest ønsker selvsikre menn som vet hva de gjør. En stor andel kvinner ønsker også at mannen tar kontrollen på soverommet. 

Vi kan ikke lage lover som fullstendig bryter med folks oppfatning av hva som er rett og galt. Med det mener jeg at man gjør det vanskelig for folk å ha vanlig sex uten å bryte loven. Da skjønner jeg at stadig flere avstår fra sex.

Du har misforstått. Loven vi har i dag bryter med folks rettsoppfatning, den nye tetter smutthullet. Folk flest synes det er voldtekt hvis noen sier nei. Det blir ikke vanskeligere for folk å ha vanlig sex uten å bryte loven. 

Anonymkode: 9cde1...180

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...