Gå til innhold

Lønnsoppgjøret 2023- hvilken gruppe mener du bør få høyere lønn?


AnonymBruker

Lønnsoppgjøret 2023  

444 stemmer

  1. 1. Hvem bør prioriteres i år?

    • Barnehagelærere
      67
    • Industriarbeidere
      12
    • Sykepleiere
      92
    • Helsefagarbeidere
      51
    • Leger
      11
    • Lærere
      102
    • Fagarbeidere i skole og barnehage
      16
    • Andre kommunalt ansatte
      23
    • Mellomledere i kommune/stat
      5
    • Økonomer
      17
    • Renholdere
      21
    • Butikkansatte
      25


Anbefalte innlegg

jaeols skrev (46 minutter siden):

Du  finner ut av det selv, leser du nyheter og aviser? Det står der hvis du gidder å sjekke! 

Ja, jeg leser både nyheter og aviser, men her må du hjelpe meg med en kilde til påstanden din.  Prøvde å google, men finner ingenting.

Anonymkode: 684bc...e96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er det du lurer på? Jeg har sagt hvem som fortjener mye mer i lønn. Så det må du ha fått med deg. Er ikke så vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 19.36):

Så du mener vernepleire er mest utsatt for fare?

Politiet kanskje? Eller bygg og anlegg

Det DØR folk på jobb i de yrkene der

Anonymkode: 9847b...e3b


🙄

I tillegg har ikke vernepleiere skjold, køller, pepperspray eller skytevåpen til å forsvare seg med.

Mange vernepleiere utsettes for grov vold daglig. Opp til flere ganger om dagen.

3AC4D875-0336-45A4-A1C0-E386213F1DD6.jpeg

A4F7F6E3-5A7E-4378-BD93-ADB6EAC86E8C.jpeg

F3062B04-2675-4A77-A10C-24D3D6B007F0.jpeg

85D6A684-5123-43BE-9D95-F4C9A81016D3.jpeg

Anonymkode: a0bc1...8ac

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk tilbud om nesten 200 000 høyere lønn om jeg tok en stilling som vernepleier, men ikke ti ville hester får meg tilbake til en hverdag fyllt av vold og trusler igjen. 

Anonymkode: d096b...c0b

Det Skjønner jeg godt.

Jeg kjenner mange vernepleiere som jobber med særdeles farlige mennesker daglig for knapper og glansbilder. Man spør seg jo hvor lenge man orker.

Anonymkode: a0bc1...8ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det Skjønner jeg godt.

Jeg kjenner mange vernepleiere som jobber med særdeles farlige mennesker daglig for knapper og glansbilder. Man spør seg jo hvor lenge man orker.

Anonymkode: a0bc1...8ac

De som ikke fortjener høyere lønn er de som er født med en "sølvskje" i munnen. Alle som tjener over 400000 i året. De skal ikke ha mer, vi må omfordele og gi større økninger til alle som er fattige. Slutt å dull med rikinger. Nå er de fattige sin tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (3 timer siden):

Hva er det du lurer på? Jeg har sagt hvem som fortjener mye mer i lønn. Så det må du ha fått med deg. Er ikke så vanskelig. 

Jeg har fått med meg hva du skriver, men jeg sliter med å ta de ubegrunnede påstandene dine seriøst når du ikke tar imot muligheten til å begrunne eller dokumentere dette.   Det blir like troverdig som at jeg slenger ut en påstand om at i år skal kun barnehageansatte få 15% lønnstillegg, og dette skal finansieres med 10% reduksjon i pensjonen, for ingen over 67 år fortjener mer.  

Anonymkode: 684bc...e96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har fått med meg hva du skriver, men jeg sliter med å ta de ubegrunnede påstandene dine seriøst når du ikke tar imot muligheten til å begrunne eller dokumentere dette.   Det blir like troverdig som at jeg slenger ut en påstand om at i år skal kun barnehageansatte få 15% lønnstillegg, og dette skal finansieres med 10% reduksjon i pensjonen, for ingen over 67 år fortjener mer.  

Anonymkode: 684bc...e96

Så hva mener en som deg at jeg skal begrunne? Kom  med tips! Hvorfor er du anonym? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (1 time siden):

De som ikke fortjener høyere lønn er de som er født med en "sølvskje" i munnen. Alle som tjener over 400000 i året. De skal ikke ha mer, vi må omfordele og gi større økninger til alle som er fattige. Slutt å dull med rikinger. Nå er de fattige sin tur!!

Man er jo ikke akkurat automatisk rik og født med en sølvskje i munnen når man tjener mer enn 400 000kr. Og nesten alle som har høyere utdanning tjener mer enn 400 000kr. De trenger ikke tjene MYE mer enn 400 000, men de har gjerne minst tre år med tapt arbeidsinntekt og studielån som skal betales tilbake over de neste 20 årene. Det blir vanskelig å forsvare den investeringen, det harde arbeidet og det økte ansvaret uten at utdanning faktisk fører til økt lønn. Det er jo allerede slik at utdanning i en god del tilfeller ikke lønner seg økonomisk. 

Anonymkode: faa10...5bc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 9.23):

Barnehagelærere. 

Sykepleiere og lærere har god nok lønn, men trenger bedre arbeidsforhold. 

Anonymkode: 9823c...aa9

Jepp, tror ikke høyere lønn motiverer spesielt til å stå i all den dritten de er nødt til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, jaeols said:

De som ikke fortjener høyere lønn er de som er født med en "sølvskje" i munnen. Alle som tjener over 400000 i året. De skal ikke ha mer, vi må omfordele og gi større økninger til alle som er fattige. Slutt å dull med rikinger. Nå er de fattige sin tur!!

Jeg har 7 års utdanning, og tilhørende studielån, i Norge som er en kunnskapsøkonomi. Med planen din vil det ikke lønne seg for noen som helst å ta noe utdanning utover vgs.

Jeg er den første i familien min som har høyere utdanning, og er ikke rik. Jeg bor i en leilighet fra 60-tallet i omegn av en norsk by, og betaler store deler av lønnen min i lån og renter. Ingenting av dette hadde gått med en årslønn på 400 000, etter 7 år med studielån og deltidsjobb

Som lærer har jeg hatt reallønnsnedgang de siste 6-7 årene. 

Holder du fortsatt på at maks 400 000 i året er en god idé? 

Anonymkode: f0c6d...17c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (3 timer siden):

De som ikke fortjener høyere lønn er de som er født med en "sølvskje" i munnen. Alle som tjener over 400000 i året. De skal ikke ha mer, vi må omfordele og gi større økninger til alle som er fattige. Slutt å dull med rikinger. Nå er de fattige sin tur!!

Er du ironisk nå? For du kan ikke mene at man er født med sølvskje hvis man tjener 401.000 kroner i året? De fleste med 100 % jobb har minst dette i årslønn.

Man må jo nesten være millionær for å skaffe seg et verdig liv nå til dags.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (1 time siden):

Jepp, tror ikke høyere lønn motiverer spesielt til å stå i all den dritten de er nødt til.

Jo de må få mye høyere lønn, og de må få flere ansatte. Lønn er uhyre viktig, sier de selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (34 minutter siden):

Er du ironisk nå? For du kan ikke mene at man er født med sølvskje hvis man tjener 401.000 kroner i året? De fleste med 100 % jobb har minst dette i årslønn.

Man må jo nesten være millionær for å skaffe seg et verdig liv nå til dags.

 

Som pensjonist har du 200000 i året!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, jaeols said:

Som pensjonist har du 200000 i året!!

Som minstepensjonist om en ikke har hatt fast jobb..? 

Minstepensjon er for 2022 kr 209 000 i året. 

Lykke til med å leve på studielån/stipend som kun nå nylig er på er 129 000 om jeg runder opp :)

Anonymkode: f0c6d...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (14 minutter siden):

Jo de må få mye høyere lønn, og de må få flere ansatte. Lønn er uhyre viktig, sier de selv. 

Selvsagt sier en fagforening det. Det vil ALLE fagforeninger si, uansett.  Det er jobben deres.

Anonymkode: faa10...5bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagarbeidere i barnehage og helsefagarbeidere er de som bør få høyere lønn. Makslønn for disse er knappe 450000.- 

Både barnehagelærere og lærere har opp mot 550-600000 i året. Tiltross for streiken i barnehage ble disse avspist med 2.89% lønnsøkning i fjor. Prisvekst 2021-2023 er 9%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 13.3.2023 den 3.34):

Helt enig! Men syntes de bør fokusere på ufaglærte snart. Det er ikke bare å ta en utdanning i dag når snittene øker som bare det. Jeg prøver å jobbe meg opp timer for å ta helsefagarbeider men må hvertfall vente 3 år. Har 170 i timeslønn også har jeg 2 barn så tjener sykt lite til å gjøre samme jobben som det helsefagarbeidere der gjør. 

Anonymkode: fb8fa...0b2

Men at du har fått to barn uten en utdannelse og med dårlig lønn, er vel ingen andres skyld enn din egen? 

Anonymkode: 40f26...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle industriarbeidere fortjener en markant lønnsoppgang. Minst 15%. De som har nok fra før, fortjener ingen ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (20 timer siden):

De som ikke fortjener høyere lønn er de som er født med en "sølvskje" i munnen. Alle som tjener over 400000 i året. De skal ikke ha mer, vi må omfordele og gi større økninger til alle som er fattige. Slutt å dull med rikinger. Nå er de fattige sin tur!!

 

jaeols skrev (1 time siden):

Alle industriarbeidere fortjener en markant lønnsoppgang. Minst 15%. De som har nok fra før, fortjener ingen ting. 

Gjennomsnittslønnen til en industriarbeider var i 2021:  524 500 kr, så med din påstand fra tidligere om at ingen med lønn over 400 000 kr skal ha noe tillegg, blir det rart å kreve 15% for denne gruppen.

https://www.fagforbundet.no/a/365127/for-tillitsvalgte/nyhetsbrev/oss-tillitsvalgte---nyhetsbrev/industriarbeiderlonna/

Anonymkode: 684bc...e96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymburker skrev (18 timer siden):

Jepp, tror ikke høyere lønn motiverer spesielt til å stå i all den dritten de er nødt til.

Da tar du feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...