Gå til innhold

Lønnsoppgjøret 2023- hvilken gruppe mener du bør få høyere lønn?


AnonymBruker

Lønnsoppgjøret 2023  

444 stemmer

  1. 1. Hvem bør prioriteres i år?

    • Barnehagelærere
      67
    • Industriarbeidere
      12
    • Sykepleiere
      92
    • Helsefagarbeidere
      51
    • Leger
      11
    • Lærere
      102
    • Fagarbeidere i skole og barnehage
      16
    • Andre kommunalt ansatte
      23
    • Mellomledere i kommune/stat
      5
    • Økonomer
      17
    • Renholdere
      21
    • Butikkansatte
      25


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Mest sannsynlig helsefagarbeidere, leger. 

Men lærere og barnehagelærere fortjener definitivt høyere også!

(Egentlig trenger mange fler det)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det i det hele tatt noen som ikke stemmer på son egen gruppe? Alle vil vel ha, og fortjener, høyere lønn..

Anonymkode: b2d65...201

  • Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtlige yrkesgrupper bør få lønnsøkning, men spesielt innen helsesektoren er lønna altfor lav i forhold til arbeidsbelastning og ikke minst ansvar, både for sykepleiere og helsefagarbeidere. 

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange grupper som.burde få, men jeg lander på lærerne i år. De har hatt dårlige oppgjør i 6 år, mens f.eks sykepleierne har hatt en bedre utvikling.

Utdanning må lønne seg, litt.

Anonymkode: e84f5...a80

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fatter ikke at folk ikke forstår at høyere lønninger driver inflasjonen til himmels. Da er man verre stilt enn nå.

Anonymkode: 05446...8c6

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som jobber i helsevesenet. Vi har akutt mangel på arbeidskraft her, som gjør oss alle sårbare. Høyere lønn kan være en mulighet for å lokke flere folk til bransjen. Og det gjelder hele verdikjeden - fra hjelpepleiere til leger. 

 

Anonymkode: 57492...810

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva KG mener har (heldigvis) ingenting å si når det kommer til lønnsoppgjøret.

Hver enkelt fagforening forhandler for seg, og kun for seg, og alle prøver å få mest mulig. Å sette yrker opp mot hverandre gir absolutt ingen mening, det blir som å sammenligne epler og bananer.

Hva resultatet av hver enkelt forhandling blir er jo avhengig av mange faktorer, men det sier seg jo selv at offentlig sektor får mindre enn privat sektor, fordi det er skattebetalernes penger som skal deles ut.  Om en bransje går så det suser er det mer rom for lønnsøkninger enn i bransjer som ligger med brukket rygg der ansatte må ta til takke med nulloppgjør.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsefagarbeidere, sykepleiere, lærere og barnehagelærere bør få et godt løft i år.

Leger trenger i utgangspunktet ikke bedre lønn, men de fortjener bedre arbeidsbetingelser. Spesielt fastlegene. 

Anonymkode: 33b69...c7b

  • Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke særlig realistisk, men jeg tror det kan være hensiktsmessig å fokusere på grupper det er stor etterspørsel av fra det private, og forhåpentligvis kunne bidra til å "produsere" flere realister/ingeniører, som det er stor etterspørsel etter, og redusere andelen humanister og samfunnsvitere. Gitt at vi trolig styrer mot trangere tider tror jeg vi rett og slett er nødt til å incentivere valg av yrkesgruppene som bidrar mest til velferden og som vil gi oss størst konkurransefortrinn internasjonalt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Alle som jobber i helsevesenet. Vi har akutt mangel på arbeidskraft her, som gjør oss alle sårbare. Høyere lønn kan være en mulighet for å lokke flere folk til bransjen. Og det gjelder hele verdikjeden - fra hjelpepleiere til leger. 

 

Anonymkode: 57492...810

Men lønna er ikke hovedproblemet, det er underbemanning og elendig organisering. Høyere lønn hjelper kun veldig midlertidig, for folk gidder jo ikke stå i en jobb som sliter dem ut i lengden, selv om de tjener 50-100k mer. (Mye!) ulempetillegg, bedre bemanning og bedre organisering av turnus tenker jeg er bedre virkemidler. 
 

Men generelt bør offentlig sektor løftes, og da selvsagt inkludert helse og lærere. Offentlig sektor havner bakpå hvert eneste år. 

Anonymkode: faa10...5bc

  • Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fatter ikke at folk ikke forstår at høyere lønninger driver inflasjonen til himmels. Da er man verre stilt enn nå.

Anonymkode: 05446...8c6

Det virker som vi har valgt allerede å drive inflasjonen opp ved hjelp av renta, så spørsmålet er om offentlige ansatte skal bli etterlatt reallønnsmessig i forhold til privat sektor. 

Så lenge vi har en kostvekst, vil vi ha en prisvekst. Det betyr ikke nødvendigvis at vi har en inflasjon. Men jeg tror faktisk vi bør ta denne inflasjonskosten nå. Hvis arbeidsmarkedstallene stemmer, har vi et behov for justering som inflasjon egner seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fatter ikke at folk ikke forstår at høyere lønninger driver inflasjonen til himmels. Da er man verre stilt enn nå.

Jepp. Og når prisvekst, inflasjon, og renter har spist opp lønnsøkningen så må man jo spørre om mer igjen neste år. 

Anonymkode: af37d...8ac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fatter ikke at folk ikke forstår at høyere lønninger driver inflasjonen til himmels. Da er man verre stilt enn nå.

Anonymkode: 05446...8c6

Festlig at dette kun ser ut til å være et problem for offentlig ansatte, og ikke for de i privat næringsliv som hadde lønnsvekst på 5% og bonuser, og ledere som hadde lønnsvekst på 12%.

Anonymkode: f0c6d...17c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes barnehagelærere og assistenter fortjener et solid løft. De jobber virkelig for knapper og glansbilder, og det er på tide at noe skjer både med lønn og bemanning i den bransjen for at barna våre skal få det bedre.

Hilsen ikke barnehageansatt. 

Anonymkode: b6e84...691

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...