Gå til innhold

Lønnsoppgjøret 2023- hvilken gruppe mener du bør få høyere lønn?


AnonymBruker

Lønnsoppgjøret 2023  

444 stemmer

  1. 1. Hvem bør prioriteres i år?

    • Barnehagelærere
      67
    • Industriarbeidere
      12
    • Sykepleiere
      92
    • Helsefagarbeidere
      51
    • Leger
      11
    • Lærere
      102
    • Fagarbeidere i skole og barnehage
      16
    • Andre kommunalt ansatte
      23
    • Mellomledere i kommune/stat
      5
    • Økonomer
      17
    • Renholdere
      21
    • Butikkansatte
      25


Anbefalte innlegg

Topsi skrev (24 minutter siden):

Da tar du feil

Arbeidsoppgavene må bli mindre i omfang. Lærere gjør så mye utenom det de egentlig skal. 

Tror ikke noen titusener i året hjelper så mye. Oppgavene blir like uoverkommelige uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonymburker skrev (23 minutter siden):

Arbeidsoppgavene må bli mindre i omfang. Lærere gjør så mye utenom det de egentlig skal. 

Tror ikke noen titusener i året hjelper så mye. Oppgavene blir like uoverkommelige uansett.

Klart at mår en løper hele dagen og har ansvaret for menneskeliv så vil det en får på lønningsdagen avgjøre om en gidder fortsette. Det var sykepleiere du snakket om også

Endret av Topsi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 13.3.2023 den 23.42):

Vi sykepleiere har tapt 3 år på rad, lærerne har tapt 6 år på rad. Så ikke overraskende nei 

Verken sykepleiere eller lærere tjener dårlig. Hvis de ikke er fornøyd så har de akkurat samme mulighet som alle oss andre til å søke nye jobber. 

Anonymkode: 6c8bc...72e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Verken sykepleiere eller lærere tjener dårlig. Hvis de ikke er fornøyd så har de akkurat samme mulighet som alle oss andre til å søke nye jobber. 

Anonymkode: 6c8bc...72e

Jada. Og stadig flere gjør det, så lykke til i fremtiden

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 9.23):

Barnehagelærere. 

Sykepleiere og lærere har god nok lønn, men trenger bedre arbeidsforhold. 

Anonymkode: 9823c...aa9

Min datter er barnehagelærere med 4 års ansiennitet. Tjener i grunnlønn bedre enn meg som sykepleier med full ansiennitet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.3.2023 den 9.42):

Ser ikke barnevernsansatte et eneste sted i denne tråden. Jeg skulle egentlig håpt på flere ansatte og lavere arbeidsbelastning, men får vi ikke det (og det gjør vi ikke), så er det fint med litt mer lønn for "strevet". 

Jeg har fem års relevant utdannelse men får langt fra det samme som en sykepleier eller lærer. 

Anonymkode: 5ca57...bc0

Innenfor samme tariffområde (ks) er lønna lik for ulike yrker med lik lengde på utdanningen. At du har fem års relevant utdannelse betyr vel at du har en utdanning på tre år pluss noe ekstra? Dette er noe du må ta opp med din fagforening, du kan ikke sammenligne det på den måten. Både sykepleiere og lærere har ofte mye relevant etterutdanning. 

Kvalitet skrev (6 minutter siden):

Min datter er barnehagelærere med 4 års ansiennitet. Tjener i grunnlønn bedre enn meg som sykepleier med full ansiennitet. 

Innenfor samme tariffområde? Du har en treårig utdanning og hun har fire, er det riktig? Da vil hun havne på en annen lønnsstige. 

Anonymkode: b311b...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Klart at mår en løper hele dagen og har ansvaret for menneskeliv så vil det en får på lønningsdagen avgjøre om en gidder fortsette. Det var sykepleiere du snakket om også

Kjenner ikke til sykepleiernes hverdag. Vet mye om lærernes hverdag.

Har ikke hørt en eneste lærer klage på lønna, men heller mengden arbeid og ansvar. Å undervise er bare blitt en liten del av det å være lærer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonymburker said:

Kjenner ikke til sykepleiernes hverdag. Vet mye om lærernes hverdag.

Har ikke hørt en eneste lærer klage på lønna, men heller mengden arbeid og ansvar. Å undervise er bare blitt en liten del av det å være lærer.

Lærere klager vel først og fremst på år etter år med reallønnsnedgang. Det er lite kult å stadig gå NED i lønn :)

Anonymkode: f0c6d...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 time siden):

Jada. Og stadig flere gjør det, så lykke til i fremtiden

Ja men så flott da, fint med folk som gjør noe med det istedenfor å klage 😊 

Lykke til? Jeg er ikke så veldig bekymret, det vil stadig være nye folk som søker seg til yrkene. 
Og i fremtiden vil det ikke lenger være behov for lærere. 

Anonymkode: 6c8bc...72e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja men så flott da, fint med folk som gjør noe med det istedenfor å klage 😊 

Lykke til? Jeg er ikke så veldig bekymret, det vil stadig være nye folk som søker seg til yrkene. 
Og i fremtiden vil det ikke lenger være behov for lærere. 

Anonymkode: 6c8bc...72e

Spennende at vi ikke kommer til å trenge lærere! Vil du forklare dette i litt mer detalj? 

Anonymkode: f0c6d...17c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helse og oppvekst trenger flere hender. Det bør gå før høyere lønn. Blir mindre arbeidsbyrden på den enkelte. Og det vil gi bedre omsorg for enkeltindividet både i helsesektor og skolesektor.

Anonymkode: 7bb7a...80d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Helse og oppvekst trenger flere hender. Det bør gå før høyere lønn. Blir mindre arbeidsbyrden på den enkelte. Og det vil gi bedre omsorg for enkeltindividet både i helsesektor og skolesektor.

Anonymkode: 7bb7a...80d

Tror du ikke dette også henger sammen rekruttering til yrkene, som igjen henger sammen med lønn og ikke minst lønnsutvikling? 

Det er en dårlig pitch for framtidige sykepleiere og lærere å lokke med negativ lønnsutvikling :)

Anonymkode: f0c6d...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Innenfor samme tariffområde (ks) er lønna lik for ulike yrker med lik lengde på utdanningen. At du har fem års relevant utdannelse betyr vel at du har en utdanning på tre år pluss noe ekstra? Dette er noe du må ta opp med din fagforening, du kan ikke sammenligne det på den måten. Både sykepleiere og lærere har ofte mye relevant etterutdanning. 

Innenfor samme tariffområde? Du har en treårig utdanning og hun har fire, er det riktig? Da vil hun havne på en annen lønnsstige. 

Anonymkode: b311b...739

Barnehagelærere er 3. årig akkurat som sykepleier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

 

Gjennomsnittslønnen til en industriarbeider var i 2021:  524 500 kr, så med din påstand fra tidligere om at ingen med lønn over 400 000 kr skal ha noe tillegg, blir det rart å kreve 15% for denne gruppen.

https://www.fagforbundet.no/a/365127/for-tillitsvalgte/nyhetsbrev/oss-tillitsvalgte---nyhetsbrev/industriarbeiderlonna/

Anonymkode: 684bc...e96

tviler sterkt på at de har så høy lønn. Det må være fake news. Når jeg jobbet i industrien hadfde jeg 260000 i året, og det er ikke lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (På 13.3.2023 den 23.42):

Vi sykepleiere har tapt 3 år på rad, lærerne har tapt 6 år på rad. Så ikke overraskende nei 

Det er fordi lærere har vært overbetalte. Så det er jo logisk at lønnsøkningen dems bremser. 

Anonymkode: 4b8c2...046

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tror du ikke dette også henger sammen rekruttering til yrkene, som igjen henger sammen med lønn og ikke minst lønnsutvikling? 

Det er en dårlig pitch for framtidige sykepleiere og lærere å lokke med negativ lønnsutvikling :)

Anonymkode: f0c6d...17c

Lite hender er pga sparekniv. Jobber selv innen helse og skal jeg kunne gi det som bør vies til pasienter, så trenger jeg flere hender og mer tid. Dårlig samvittighet hver dag er nok en stor grunn til at folk slutter.  Lønna er grei nok hvis belastningen på jobb ble mindre.

Anonymkode: 7bb7a...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (10 minutter siden):

tviler sterkt på at de har så høy lønn. Det må være fake news. Når jeg jobbet i industrien hadfde jeg 260000 i året, og det er ikke lenge siden. 

Vel, om du leser aviser og ser nyheter, så vet du at det ikke er fake news 😉.    Kanskje du ble lurt, eller så har lønningene steget mye siden du jobbet der😆

Anonymkode: 684bc...e96

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er fordi lærere har vært overbetalte. Så det er jo logisk at lønnsøkningen dems bremser. 

Anonymkode: 4b8c2...046

Kravene i jobben har økt, arbeidsmengden har økt, krav til utdannelse har økt - men du mener de skal ha mindre betalt? 🙃

Anonymkode: f0c6d...17c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Spennende at vi ikke kommer til å trenge lærere! Vil du forklare dette i litt mer detalj? 

Anonymkode: f0c6d...17c

Det klarer du sikkert å tenke deg frem til selv. 

Anonymkode: 6c8bc...72e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...