Gå til innhold

Lønnsoppgjøret 2023- hvilken gruppe mener du bør få høyere lønn?


AnonymBruker

Lønnsoppgjøret 2023  

444 stemmer

  1. 1. Hvem bør prioriteres i år?

    • Barnehagelærere
      67
    • Industriarbeidere
      12
    • Sykepleiere
      92
    • Helsefagarbeidere
      51
    • Leger
      11
    • Lærere
      102
    • Fagarbeidere i skole og barnehage
      16
    • Andre kommunalt ansatte
      23
    • Mellomledere i kommune/stat
      5
    • Økonomer
      17
    • Renholdere
      21
    • Butikkansatte
      25


Anbefalte innlegg

Er du minstepensjonist har du 180000 i året. Umulig å leve på. Må heves til 250000. 

Anonymkode: 2d6b1...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helse og utdanning i år og minst ti år til framover. Krise hvor lite vi verdsetter de viktigste oppgavene

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pautina skrev (1 minutt siden):

Helse og utdanning i år og minst ti år til framover. Krise hvor lite vi verdsetter de viktigste oppgavene

Er de viktigere en andre grupper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange innen industrien tjener fortsatt 400.000 eller under og uten dem har vi ikke en dritt.

Egentlig mener jeg ingen burde få særlig økning, det siste vi trenger nå er enda mer inflasjon.

Anonymkode: 067dd...e70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (Akkurat nå):

Er de viktigere en andre grupper? 

Jeg synes det. Selv har jeg bedre betalt enn venninnene mine som jobber i skoleverket eller helse. De sliter seg mye mer ut enn meg og gjør de feil  oppi alt stresset(Helsefolkene) kan de skade eller i verste fall ta livet av andre, feiler jeg så koster det litt penger for noen som allerede har mer penger enn de fleste så who cares...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pautina skrev (4 minutter siden):

Jeg synes det. Selv har jeg bedre betalt enn venninnene mine som jobber i skoleverket eller helse. De sliter seg mye mer ut enn meg og gjør de feil  oppi alt stresset(Helsefolkene) kan de skade eller i verste fall ta livet av andre, feiler jeg så koster det litt penger for noen som allerede har mer penger enn de fleste så who cares...

Renholdere og politi er de viktigste og fortjener god lønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jaeols skrev (5 minutter siden):

Renholdere og politi er de viktigste og fortjener god lønn. 

Absolutt, alle disse gruppene burde få vesentlig, det er få prosenter som skal tas på toppen for at det skal gå an.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

urde tjene over 400000 krioner, ngen bi

Så mye fortjener de ikke, kunne greid seg med 400000- kroner, det er mer en nok. 

Anonymkode: 2d6b1...902

Jeg er ingeniør og har en årslønn på 1,6 mill i året. Lønnaoppgjøret i bedriften jeg jobber i gjøres hvert år i januar og i år ble tillegget på 110 000 kr så nå tjener jeg 1 710 000 kr i året. Hadde jeg tjent 400 000 kr hadde jeg skiftet jobb umiddelbart! 

Anonymkode: baa70...900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagarbeidere i barnehage

Sosionomer 

Vernepleiere

Sykepleiere

Helsefagarbeidere

Anonymkode: 351ae...8b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pautina skrev (2 timer siden):

Absolutt, alle disse gruppene burde få vesentlig, det er få prosenter som skal tas på toppen for at det skal gå an.

Får de 25% økning så er det en god start. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er ingeniør og har en årslønn på 1,6 mill i året. Lønnaoppgjøret i bedriften jeg jobber i gjøres hvert år i januar og i år ble tillegget på 110 000 kr så nå tjener jeg 1 710 000 kr i året. Hadde jeg tjent 400 000 kr hadde jeg skiftet jobb umiddelbart! 

Anonymkode: baa70...900

Du fortjener på ingen måte en slik lønn. Du burde klart deg med 400000!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (49 minutter siden):

Du fortjener på ingen måte en slik lønn. Du burde klart deg med 400000!!

Det var da en veldig bastant uttalelse når du ikke vet hvilket fagområde denne personen jobber innen, eller hvilke verdier h*n skaper.

Anonymkode: 684bc...e96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke mulig å krysse av flere enn en? Det er flere som trenger vekst. Så forresten noen skrev at de i det private fikk høy vekst, det gjaldt nok ikke alle. Vi fikk 2 prosent.

Anonymkode: fb286...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å skrike på høye lønnstillegg blir som å pisse i buksa.  Det går ikke lang tid før bedriftene må øke prisene på varene for å overleve, så da går hele lønnstillegget til å dekke inn økte nødvendige dagligdagse utgifter.  Det blir en ond sirkel ut av det.

Da er det bedre å gjøre en skikkelig innsats for å få ned inflasjonen ved å endre/redusere avgifter og skatter som kommer alle tilgode. Dermed øker man kjøpekraften uten å øke lønningene utover det som er fornuftig (2-3%).

Anonymkode: 684bc...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å skrike på høye lønnstillegg blir som å pisse i buksa.  Det går ikke lang tid før bedriftene må øke prisene på varene for å overleve, så da går hele lønnstillegget til å dekke inn økte nødvendige dagligdagse utgifter.  Det blir en ond sirkel ut av det.

Da er det bedre å gjøre en skikkelig innsats for å få ned inflasjonen ved å endre/redusere avgifter og skatter som kommer alle tilgode. Dermed øker man kjøpekraften uten å øke lønningene utover det som er fornuftig (2-3%).

Anonymkode: 684bc...e96

Skatter og avgifter vil øke hele tiden, med minst 10% i året. Så det hjelper ikke på ¨å få  ned inflasjonen. Så pensjoner må øke med minst 10%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke barnevernsansatte et eneste sted i denne tråden. Jeg skulle egentlig håpt på flere ansatte og lavere arbeidsbelastning, men får vi ikke det (og det gjør vi ikke), så er det fint med litt mer lønn for "strevet". 

Jeg har fem års relevant utdannelse men får langt fra det samme som en sykepleier eller lærer. 

Anonymkode: 5ca57...bc0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jaeols skrev (54 minutter siden):

Skatter og avgifter vil øke hele tiden, med minst 10% i året. Så det hjelper ikke på ¨å få  ned inflasjonen. Så pensjoner må øke med minst 10%. 

Du er veldig påståelig i dine "konklusjoner". Har du noen referanse/dokumentasjon på dette?

Anonymkode: 684bc...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Å skrike på høye lønnstillegg blir som å pisse i buksa.  Det går ikke lang tid før bedriftene må øke prisene på varene for å overleve, så da går hele lønnstillegget til å dekke inn økte nødvendige dagligdagse utgifter.  Det blir en ond sirkel ut av det.

Da er det bedre å gjøre en skikkelig innsats for å få ned inflasjonen ved å endre/redusere avgifter og skatter som kommer alle tilgode. Dermed øker man kjøpekraften uten å øke lønningene utover det som er fornuftig (2-3%).

Anonymkode: 684bc...e96

Dette vil nok være veldig viktig, ja. Jeg tror oppgjøret kommer til å lande høyere enn 3%, men å tro at det vil bli noen store løft - nei. Det er som du sier, det er inflasjonsdrivende. En sterkere krone vil være mye viktigere! 
 

jaeols skrev (1 time siden):

Skatter og avgifter vil øke hele tiden, med minst 10% i året. Så det hjelper ikke på ¨å få  ned inflasjonen. Så pensjoner må øke med minst 10%. 

Haha, skatter og avgifter øker ikke med 10% i året. Annet enn vann/avløp. Men der er det et enormt etterslep fordi folk har betalt altfor lite i mange tiår.

Anonymkode: faa10...5bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2023 den 19.17):

Vernepleiere. Den mest voldsutsatte yrkesgruppen vi har, uten samme verktøy og lovverk som en del andre voldsutsatte yrkesgrupper som feks politi har til å beskytte seg med.

En yrkesgruppe som daglig jobber med de menneskene i Norge med mest ekstreme atferden og utfordringene.

Anonymkode: a0bc1...8ac

Jeg fikk tilbud om nesten 200 000 høyere lønn om jeg tok en stilling som vernepleier, men ikke ti ville hester får meg tilbake til en hverdag fyllt av vold og trusler igjen. 

Anonymkode: d096b...c0b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du er veldig påståelig i dine "konklusjoner". Har du noen referanse/dokumentasjon på dette?

Anonymkode: 684bc...e96

Du  finner ut av det selv, leser du nyheter og aviser? Det står der hvis du gidder å sjekke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...