Gå til innhold

Lønnsoppgjøret 2023- hvilken gruppe mener du bør få høyere lønn?


AnonymBruker

Lønnsoppgjøret 2023  

444 stemmer

  1. 1. Hvem bør prioriteres i år?

    • Barnehagelærere
      67
    • Industriarbeidere
      12
    • Sykepleiere
      92
    • Helsefagarbeidere
      51
    • Leger
      11
    • Lærere
      102
    • Fagarbeidere i skole og barnehage
      16
    • Andre kommunalt ansatte
      23
    • Mellomledere i kommune/stat
      5
    • Økonomer
      17
    • Renholdere
      21
    • Butikkansatte
      25


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 0.37):

Finnes det i det hele tatt noen som ikke stemmer på son egen gruppe? Alle vil vel ha, og fortjener, høyere lønn..

Anonymkode: b2d65...201

Nesten alle fortjener høyere lønn. Særlig renholdere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jaeols skrev (2 minutter siden):

Pensjonister vil få et løft på 15% 

Nå er det vår tur!!!

Her er nok anslaget i overkant superoptimistisk😂

Anonymkode: 05446...8c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Helt enig! Men syntes de bør fokusere på ufaglærte snart. Det er ikke bare å ta en utdanning i dag når snittene øker som bare det. Jeg prøver å jobbe meg opp timer for å ta helsefagarbeider men må hvertfall vente 3 år. Har 170 i timeslønn også har jeg 2 barn så tjener sykt lite til å gjøre samme jobben som det helsefagarbeidere der gjør. 

Anonymkode: fb8fa...0b2

Jeg er uenig, det er viktig å stimulere til at folk blir faglærte. Lønn er ett av virkemidlene. Og selv om du tror du gjør samme jobb som en hfa, så har du ikke samme observasjonskompetanse, som også skal gjenspeiles i lønn. 170kr timen er lite, men å løfte ufaglærte mer enn faglærte er å starte i helt feil ende

Edit: Hvis lønna er for lav til å forsørge dine to barn er det jo nav som må inn i bildet. Selvsagt skal en alenemor ha nok penger til å forsørge barna sine. Men ekstraordinære lønnstillegg for ufaglærte tror jeg ikke er veien å gå.

Endret av Topsi
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som arbeider med mennesker i en eller annen form, de ikkeakademiske stillingene som alt har en lønn de kan leve godt av og med.. Slike som renholdere, butikkansatte, serviceyrker, hjelpe og vernepleiere, sykepleiere, barn og ungdomsarbeidere, lærere (ikke lektorer som stort sett har grei lønn) snekkere, elektrikere, rørleggere osv - folk som jobber for og med folk rett og slett bør prioriteres over alle de med master og kontorjobb som ikke egentlig gir velferdsnorge noe håndfast - derunder også min egen stilling.. 

Anonymkode: d73dc...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.2.2023 den 8.44):

Jeg synes barnehagelærere og assistenter fortjener et solid løft. De jobber virkelig for knapper og glansbilder, og det er på tide at noe skjer både med lønn og bemanning i den bransjen for at barna våre skal få det bedre.

Hilsen ikke barnehageansatt. 

Anonymkode: b6e84...691

Assistenter ? Ufaglærte assistenter trenger vel ikke lønns løft. Må i det minste være utdannet. 

Anonymkode: 1a65a...69f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Assistenter ? Ufaglærte assistenter trenger vel ikke lønns løft. Må i det minste være utdannet. 

Anonymkode: 1a65a...69f

Jo de trenger lønnsløft. Hvorfor skal de ikke få det? De gjør en viktig jobb! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (21 minutter siden):

Jo de trenger lønnsløft. Hvorfor skal de ikke få det? De gjør en viktig jobb! 

Det er mange ufaglærte som går inn for å dekke opp en kritisk mangel på faglærte. Ufaglærte skal selvsagt ha lønnsøkning som andre. Men i sektorer som skriker etter faglært arbeidskraft, som helse og skole og barnehage,  er løsningen å gi faglærte god lønn slik at det blir attraktivt å utdanne seg  og jobbe, så kvaliteten på tjenestene blir bedre, samt at ufaglærte må få mulighet til å ta f eks fagbrev. Å løfte ufaglærte mer enn faglærte, fordi de har lavere lønn, er å bite seg selv i ræva. For da har ikke folk incentiv til å ta utdanning, og tjenestene får ikke økt kvalitet 

Endret av Topsi
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker ca. Alle grupper bør ha en økning som tilsvarer inflasjon som minimum, men dessverre så er det ikke sånn. 

Anonymkode: c3399...4d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvertfall ikke lærere og leger. De har høy nok lønn.

Barnehageassistenter, servitører, bussjåfører bør få økt lønna si. De har luselønn. 

Anonymkode: 4b8c2...046

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Helt enig! Men syntes de bør fokusere på ufaglærte snart. Det er ikke bare å ta en utdanning i dag når snittene øker som bare det. Jeg prøver å jobbe meg opp timer for å ta helsefagarbeider men må hvertfall vente 3 år. Har 170 i timeslønn også har jeg 2 barn så tjener sykt lite til å gjøre samme jobben som det helsefagarbeidere der gjør. 

Anonymkode: fb8fa...0b2

Problemet her er at utdanning må lønne seg. Hvis man tar utdanning, mister man mange år med arbeidsinntekt, og disse pengene må man tjene inn igjen i løpet av årene man er i arbeid  hvis utdanning ikke skal føre til rent tap (noe det gjør for altfor mange!). Tapt pensjon kommer i tillegg! Du ønsker vel å gå opp i lønn når du blir helsefagarbeider? 
LO prioriterer alltid lavtlønte. 

Anonymkode: faa10...5bc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (2 timer siden):

Pensjonister vil få et løft på 15% 

Nå er det vår tur!!!

Men hva med oss som blir pensjonister om 30-40 år? Dere aner ikke hvor bra dere har det i forhold til det vi kommer til å få i pensjon…

Anonymkode: faa10...5bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men hva med oss som blir pensjonister om 30-40 år? Dere aner ikke hvor bra dere har det i forhold til det vi kommer til å få i pensjon…

Anonymkode: faa10...5bc

Så du er så bitter? Dagens pensjonister bygde Norge, tenk på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (40 minutter siden):

Så du er så bitter? Dagens pensjonister bygde Norge, tenk på det!

Nåja. De få som jobbet i oljen bygde  kanskje landet. Resten? Not so much. De er dessertgenerasjonen, som har nytt godt av enkel tilgang på utdanning, velstandsvekst og en enorm prisutvikling i boligmarkedet. Dagens pensjonister bygget ikke landet noe mer enn vi gjør det i dag (sett i forhold til om 30-40 år).

Men dagens pensjonister er gode på å trekke opp stigen etter seg, det skal de ha. 

Anonymkode: faa10...5bc

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i kommunen er det stor mangel på ansatte i barnehager og skole. De må få bedre lønn (og bedre bemanning!) Barna våre fortjener kompetente ansatte og som har hodet over vannflaten..

Anonymkode: c20ca...453

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke overraskende at lærerne tenker mest på seg selv. 

Anonymkode: 6c8bc...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke overraskende at lærerne tenker mest på seg selv. 

Anonymkode: 6c8bc...72e

Vi sykepleiere har tapt 3 år på rad, lærerne har tapt 6 år på rad. Så ikke overraskende nei 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.3.2023 den 21.48):

Jeg synes det er helt merkelig at stigen slutter så tidlig. Jeg er selv i en stillingskode hvor det gis et prosentvis tillegg hvert år i 10 år (lønnsstige), og etter det er det slutt. Men det er jo forventet at man skal kunne kvalifisere seg til en annen stilling med høyere lønn… 

Et prosent-tillegg hvert år hadde vært gunstigere enn større ansiennitetsopprykk med ujevne mellomrom (som stopper altfor tidlig).

Anonymkode: faa10...5bc

Men dette er vel et ønske fra arbeidstagersiden der en gjerne ikke får i pose og sekk. Om en større del lønnsøkningen brukes på faste forutbestemte lønnsøkninger for å ‘gjøre minimum’ vil det gjerne incentivere nettop det og sørge for at alle får en slak men begrenset lønnsøkning. Alternativet kan være mer rom for å jobbe seg oppover, men da på bekostning av lønnsøkningen for å ‘være der’.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...