Gå til innhold

Lønnsoppgjøret 2023- hvilken gruppe mener du bør få høyere lønn?


AnonymBruker

Lønnsoppgjøret 2023  

444 stemmer

  1. 1. Hvem bør prioriteres i år?

    • Barnehagelærere
      67
    • Industriarbeidere
      12
    • Sykepleiere
      92
    • Helsefagarbeidere
      51
    • Leger
      11
    • Lærere
      102
    • Fagarbeidere i skole og barnehage
      16
    • Andre kommunalt ansatte
      23
    • Mellomledere i kommune/stat
      5
    • Økonomer
      17
    • Renholdere
      21
    • Butikkansatte
      25


Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 0.47):

Forskjell på "pensjonister" og minstepensjonister. En del minstepensjonister jobbet de også, men de blir belønnet likevel for dårlig. Spesielt med tanke på deltidsjobbing eller sjonglere med deltidsjobb på 50% og oppdra barn og stelle hjemme. Er en del kvinner som er minstepensjonister.  

"Andre pensjonister" som runker hardt nede i Spania og har ca 8 til 10 millioner i formue, driter jeg ellers hardt i. De har ikke jobbet hardt noe jævla plass.

Dessuten er det vår petroleumsvirksomhet som virkelig begynte å gi oss inntekter, og gjett hvilken person - som er pensjonist i dag - som bygde opp denne virksomheten?

Joda, en muslim fra Irak.

https://no.wikipedia.org/wiki/Farouk_Al-Kasim

Når du ellers får utmerkelsen:  Ridder av 1.klasse av St. Olavs Orden, så kan vi snakkes da. 

At du hater pensjonister sier det meste om en figur som deg. Du er vel en egoist som bare tenker på deg selv. 

Pensjonene vil øke kraftig, og du må gjerne bli sur for det. Ingen bryr seg om deg!!

 

Anonymkode: 3b3fd...f56

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er sjelden jeg ser en tråd så gjennomsyret av åpenlys og ekstrem grådighet.

Takk skaperen for at en slipper å forholde seg til noe som helst av denne galskapen.

Anonymkode: 05446...8c6

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniørene! De er sykt underbetal i Norge sammenlignet med resten av verden

Anonymkode: 9c85d...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er sjelden jeg ser en tråd så gjennomsyret av åpenlys og ekstrem grådighet.

Takk skaperen for at en slipper å forholde seg til noe som helst av denne galskapen.

Anonymkode: 05446...8c6

At du ikke trenger mer penger er du ganske alene om. Du har fått med deg at vi har mange fattige i Norge? Eller bryr du deg ikke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ingeniørene! De er sykt underbetal i Norge sammenlignet med resten av verden

Anonymkode: 9c85d...b31

Vil du virkelig at Norge skal bli som USA? Med ekstreme forskjeller? Ingeniører i Norge tjener i snitt 700.000. En god nok lønn.

Anonymkode: b4a42...cdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil du virkelig at Norge skal bli som USA? Med ekstreme forskjeller? Ingeniører i Norge tjener i snitt 700.000. En god nok lønn.

Anonymkode: b4a42...cdf

Så mye fortjener de ikke, kunne greid seg med 400000- 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 22.25):

Det er vel ikke forskerne (eller såkalte vitenskapelig ansatte) som ligger så dårlig, men alle støttefunksjonene rundt som også krever bachelor/master. Kan ikke forstå at disse støttefunksjonene skal ha høyere status enn en hvilken som helst annen jobb innenfor for eksempel HR. Med andre ord, skjønner ikke at de ansatte i UH-sektoren finner seg i det. Hvorfor ikke bare bytte til en bedre betalt jobb?

Anonymkode: b4a42...cdf

Jo, vitenskapelig ansatte ligger også dårlig an. Ikke alle - det er mange professorer som tjener 1 million+ (men mange gjør IKKE det). Universitetslektorer tjener ofte lite (helt vanlig med lønn under 600k selv med 20+ års erfaring), med mindre de har en utdanningsbakgrunn med mulighet for høy lønn i andre jobber (lege, tannlege, endel økonomer og lignende). 
Hvorfor vi finner oss i det er et godt spørsmål. Spesielt for universitetslektorene, som ofte ikke har forskningstid. For min del er det forskningstiden, variasjonen, friheten, og muligheten til faglig utvikling. Jeg tjener heller ikke så verst (relativt sett), og jeg bor også på et sted hvor de alternative jobbmulighetene for meg er litt begrenset - med mindre jeg vil gå ned i lønn (uaktuelt) eller bli leder (nei!!). 

Anonymkode: faa10...5bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vernepleiere. Den mest voldsutsatte yrkesgruppen vi har, uten samme verktøy og lovverk som en del andre voldsutsatte yrkesgrupper som feks politi har til å beskytte seg med.

En yrkesgruppe som daglig jobber med de menneskene i Norge med mest ekstreme atferden og utfordringene.

Anonymkode: a0bc1...8ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Industriarbeidere og lærere. Fjorårets lønnstapere må få god kompensasjon i år!

Anonymkode: 81cdc...cce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Ingeniørene! De er sykt underbetal i Norge sammenlignet med resten av verden

Anonymkode: 9c85d...b31

Nei de fikk godt lønnsoppgjør i fjor 

Anonymkode: 81cdc...cce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ble kvinneyrkene valgt fremm. Alle vil fremme sin egen lønn

Lønnen til byggebransjen har stått stille i alle år. På tide at murerne elektrikerne rørleggerne og tømrerne får høyere lønn. De risikerer livet hver eneste dag og er den viktigste samfunsgruppen i norge. De som gjør den tyngste , farligste og viktigste jobben i samfunnet

Så burde de i barnehagen få høyere lønn. De har slave lønn og burde absolutt fått mer

Transport. F.eks bussjåfører burde få høyere lønn og politi

De som burde få mindre eller ingenting er politikere. Enormt overbetalt

Sykepleiere og lærere har fått nok er lei sytingen deres

Anonymkode: 9847b...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vernepleiere. Den mest voldsutsatte yrkesgruppen vi har, uten samme verktøy og lovverk som en del andre voldsutsatte yrkesgrupper som feks politi har til å beskytte seg med.

En yrkesgruppe som daglig jobber med de menneskene i Norge med mest ekstreme atferden og utfordringene.

Anonymkode: a0bc1...8ac

Så du mener vernepleire er mest utsatt for fare?

Politiet kanskje? Eller bygg og anlegg

Det DØR folk på jobb i de yrkene der

Anonymkode: 9847b...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.3.2023 den 9.37):

Alle som har fullført høyere utdanning med lang ansiennitet, og ligger under gjennomsnittslønna i Norge.

Enten få pensjonspoeng for den høyere utdanningen, eller få uttelling lønnsmessig!

Her ved universitetet hvor jeg er rådgiver har vi omtrent alle mastergrad og lang ansiennitet (over 15 år). Har 550 000 i lønn. Takk og lov for at jeg har en mann som er lærer, som tjener 100 000 mer enn meg, og spytter inn noen tusenlapper ekstra på felleskontoen hver måned. Det at lærere har så veldig dårlig betalt er noe utdanningsforbundet har klart å overbevise det norske folk om. De har ikke den høyeste lønna, men det er jammen mange som har mindre, som også gjør en viktig jobb. Vi andre er bare mindre synlige. Jeg håper på en streik i staten nå, så det kanskje blir tydelig at andre grupper enn lærerne også gjør viktige jobber.

Anonymkode: 4ccdc...87f

Lengden på utdanningen din har null og nada med lønnen. Sorry, du som er så utdannet og "smart" vet vell at det er supply and demand som gjelder, hvor mye diverse yrker tjener på faget sitt, hva de er villig til å betale osv. At du har gått 2 eller 3 år mer på skole betyr ikke at du får bedre betalt. Mange yrker er kum 2 eller 4 år og har langt bedre lønn en master

Anonymkode: 9847b...e3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ofte dårlige forhold og lønn blir diskutert om hverandre. Jeg forstår ikke hvordan de sårbare barna som ofte blir brukt som argument skal få det bedre ved at de ansatte får høyere lønn. Det samme med helsearbeidere som ikke rekker å gå på do eller spise lunsj. Forholdene blir ikke bedre ved høyere lønn. Jeg slår et slag for at vi heller burde gjøre noe med grunnbemanning, heller enn økt lønn. Selv jobber jeg i et helt annet yrke, men jeg vil ikke gi fra meg retten til å tisse for å få noen % høyere lønn. 

Anonymkode: 3687e...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så du mener vernepleire er mest utsatt for fare?

Politiet kanskje? Eller bygg og anlegg

Det DØR folk på jobb i de yrkene der

Anonymkode: 9847b...e3b

Det har faktisk DØDD flere vernepleiere og helsearbeidere også. Drept av pasienter.

Anonymkode: b4a42...cdf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig ble kvinneyrkene valgt fremm. Alle vil fremme sin egen lønn

Lønnen til byggebransjen har stått stille i alle år. På tide at murerne elektrikerne rørleggerne og tømrerne får høyere lønn. De risikerer livet hver eneste dag og er den viktigste samfunsgruppen i norge. De som gjør den tyngste , farligste og viktigste jobben i samfunnet

Så burde de i barnehagen få høyere lønn. De har slave lønn og burde absolutt fått mer

Transport. F.eks bussjåfører burde få høyere lønn og politi

De som burde få mindre eller ingenting er politikere. Enormt overbetalt

Sykepleiere og lærere har fått nok er lei sytingen deres

Anonymkode: 9847b...e3b

Håndverkere tjener fett, de. Min samboer er elektriker og tjener 50 000 mer enn meg i året. I tillegg har han ikke studielån, og han har firmabil. Det har også vært snakk om at han skal få en liten lederstilling etterhvert, og da vil lønna øke enda mer. Uten noe som helst ekstra utdanning. Sånt er umulig for lærere, bhg-lærere, sykepleiere osv. Spesielt da kommunalt ansatte. 

Anonymkode: 1b4ed...08b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Håndverkere tjener fett, de. Min samboer er elektriker og tjener 50 000 mer enn meg i året. I tillegg har han ikke studielån, og han har firmabil. Det har også vært snakk om at han skal få en liten lederstilling etterhvert, og da vil lønna øke enda mer. Uten noe som helst ekstra utdanning. Sånt er umulig for lærere, bhg-lærere, sykepleiere osv. Spesielt da kommunalt ansatte. 

Anonymkode: 1b4ed...08b

urde tjene over 400000 krioner, ngen bi

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vil du virkelig at Norge skal bli som USA? Med ekstreme forskjeller? Ingeniører i Norge tjener i snitt 700.000. En god nok lønn.

Anonymkode: b4a42...cdf

Så mye fortjener de ikke, kunne greid seg med 400000- kroner, det er mer en nok. 

Anonymkode: 2d6b1...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så mye fortjener de ikke, kunne greid seg med 400000- kroner, det er mer en nok. 

Anonymkode: 2d6b1...902

Lykke til med å få bygd nye veier, broer, jernbane og annen infrastruktur da. Foresten trenger det private næringslivet alene flere ingeniører enn det som utdannes hvert år, så hvis det offentlige skal klare å beholde ingeniørkompetanse må de betale for det. Sånn er det bare. Ingeniører tjener heller ikke så godt, i min kommune har lektorene i gjennomsnitt høyere lønn enn ingeniørene 

Anonymkode: fd013...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehageansatte (både bhg.lærere og fagarbeidere)! 

Jeg er butikkmedarbeider innen dagligvare selv. 

Anonymkode: f86b7...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det på tide offshore får et godt tillegg.  630k i året og ikke ferie (kun avspasering).  

Dårlig betalt i forhold til turnusarbeid på land, og mange ulemper/risiko forbundet med reise og jobb.

Anonymkode: 684bc...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...