Gå til innhold

Samboer vil ikke at mitt særkullsbarn skal flytte til oss


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 minutter siden, servitrise&suppe said:

Dette er en veldig vanskelig situasjon, men det siste du skriver om at du vil tape uansett viser at du tenker på konsekvenser for deg selv. Nå bare nevner jeg det så du kan tenke over om dette er noe du vil gjøre for å lette din samvittighet eller på annen måte for din egen skyld. For først og fremst handler dette om din eldste som virker å ha alvorlige problemer. Når han blir tatt ut av klasserommet er det store utfordringer det er snakk om.

Han er 10 år og kan reddes inn, selv om det er stor sannsynlighet for at han har kommet så uheldig ut at faren for en destruktiv livsførsel også fremover er veldig stor. Han har opplevd tap ( du og mor gikk fra hverandre ) han har opplevd å aldri få nok oppmerksomhet og grenser ( med søsken begge steder, innrømmelse fra deg, og en liten bror hos dere ) og han opplever å være ekskludert sosialt. Moren er sliten og din samboer er også det ( begge deler forståelig )

Så hva bør skje med gutten din? I mitt syn trenger han kontinuerlig oppfølging, aktiviteter og fullt fokus fra en omsorgsperson som setter han først. Det er noe han ikke har opplevd før, og noe han fortjener ett hundre prosent. Samtidig vil han nok en gang bli utsatt for tap av stemor og alt han tross alt er vant til, for uansett hvordan vi har det så er det vi er vant til og vet om, det vi oppfatter som trygghet. Nå er han likevel i en veldig sårbar og sikkert uutholdelig situasjon, så den forandringen kan likevel være lettere for ham å takle.

Jeg syns du skal snakke seriøst og ærlig med hjelpeapparatet rundt ham og med moren. I mitt syn virker det best om han og du kan bo sammen og at det er en sjanse til å redde ham inn. Men det er ekstremt viktig at du setter ham først og er 100 prosent villig til å gå helhjertet inn for det. Sønnen din kan ikke en gang til oppleve en forandring som medfører tap og å ikke bli førsteprioritet. Ta deg tid til å tenke over om du er istand til og har evnene til å hanke han inn og bruke alle krefter på å prøve og få ham på rett spor. Håper du og dere løser dette til beste for gutten din. 

Et fornuftig innlegg, og syntes ikke at stemor burde klandres her. Hun har tydeligvis gjort det hun kan for å hjelpe og nå er hun uttslitt. 

  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går det ikke ann å få til en mer forsiktig overgang? Bor dere i nærheten? Gå systematisk til verks og bruk MYE mer tid med sønnen din, bli bedrr kjent med han. Kanskje overnatter han hos dere litt mer når du ser at det går bra. 

Jeg skjønner ikke hvordan det skal hjelpe at han bare skal bytte bosted, hva er eksempelvis planen din etter det? Bare la hverdagen gå sin gang så det egentlig ikke utgjør noe forskjell? Hvordan skal atferdsproblemene bedres da? Skal samboeren din ta størsteparten av ansvaret? Synes du skriver for lite om alt dette her.. 

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror mor at hun har enerett på 2-åringen? Vær i forkant, ta med 2-åringen og flytt 🙂

Anonymkode: 3ad09...a75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ansvar har din samboer hatt for din sønn de gangene han har vært hos dere? Hvor mye ansvar ville hun fått hvis han hadde flyttet til dere på heltid? 
Jeg er både mor og stemor selv, våre to felles er 2 og 4, hans datter er 8. Jeg kan godt forstå at din samboer ikke ønsker en 10-åring med adferdsproblemer i hus, når det tydeligvis har gått utover deres felles barn flere ganger. En mor kommer alltid til å sette egne barn først, selv om man er glad i stebarna sine også. Hvis hun er oppriktig bekymret for sitt barn når ditt barn er på samvær, forstår jeg veldig godt at hun ikke ønsker å ha han boende der fast. 
 

 

Anonymkode: 40903...cbd

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Tanuki said:

Du rosemaler situasjonen veldig. En 10-åring som må tas ut av klasserommet har åpenbart store adferdsvansker. En 10-åring som bruker vold for å utagere eller få viljen sin kan så klart være en fare for yngre søsken og andre barn.

Har har 2 søsken hos mor også - men ikke et ord er nevnt om dårlig oppførsel ovenfor de søsknene. Heller ikke om vold mot 2-åringen. Så barnet bruker ifølge det som er nevnt i HI vold KUN  i skolesituasjonen, og da ville jeg heller mistenkt at noe var galt på skolen altså...

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

IDGAF skrev (9 timer siden):

Tror kanskje det beste er om du og sønnen flytter ut en stund, og at du og damen din er særboere for en periode. Du er far for 10-åringen og må selvsagt ta vare på den, men du er også far til 2-åringen som SELVFØLGELIG skal slippe å leve i det kaoset du beskriver. 

Dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts igjen

Eldstemann er desverre voldelig mot søsken på begge sider, søsknene på andre siden er dog eldre enn min yngste. Min samboer nekter å la barna være alene sammen, og krever at det alltid passes på, da ting blir gjort i det skjulte..Jeg forstår jo hva hun mener, og prøver å passe så godt som mulig på.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har vært så god på grenser, men samboeren min er veldig god på å sette gode grenser for begge barna, så hun har nok gjort det meste av dette. Når det er sagt, så har jeg aldri sagt henne imot, og alltid støttet henne i vanskelige situasjoner, slik at jeg har bidratt så godt jeg kan der. Har lært mye, og vil si jeg har blitt bedre på grensesetting nå.

 

 

 

Anonymkode: 8883f...d50

  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Veggdyret said:

Har har 2 søsken hos mor også - men ikke et ord er nevnt om dårlig oppførsel ovenfor de søsknene. Heller ikke om vold mot 2-åringen. Så barnet bruker ifølge det som er nevnt i HI vold KUN  i skolesituasjonen, og da ville jeg heller mistenkt at noe var galt på skolen altså...

Det er mulig, men vi hører fra fars vinkel her. Han skrev selv at han ikke ante at samboer syntes 10-åringen var slitsom og vanskelig. Virker som han selv ganske passiv og lar mor og samboer gjøre mest. Uansett er jeg enig i dem som skriver at far må komme mye mer på banen og heller akseptere at nåværende samboer ikke orker mer. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts igjen

Eldstemann er desverre voldelig mot søsken på begge sider, søsknene på andre siden er dog eldre enn min yngste. Min samboer nekter å la barna være alene sammen, og krever at det alltid passes på, da ting blir gjort i det skjulte..Jeg forstår jo hva hun mener, og prøver å passe så godt som mulig på.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har vært så god på grenser, men samboeren min er veldig god på å sette gode grenser for begge barna, så hun har nok gjort det meste av dette. Når det er sagt, så har jeg aldri sagt henne imot, og alltid støttet henne i vanskelige situasjoner, slik at jeg har bidratt så godt jeg kan der. Har lært mye, og vil si jeg har blitt bedre på grensesetting nå.

 

 

9 minutter siden, Veggdyret said:

Har har 2 søsken hos mor også - men ikke et ord er nevnt om dårlig oppførsel ovenfor de søsknene. Heller ikke om vold mot 2-åringen. Så barnet bruker ifølge det som er nevnt i HI vold KUN  i skolesituasjonen, og da ville jeg heller mistenkt at noe var galt på skolen altså...

ja, glem det jeg skrev i sted. Gutten er voldelig mot alle søsknene, selvfølgelig skal ikke samboer la yngstemann bo i lag med en gutt som bruker vold.

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts igjen

Eldstemann er desverre voldelig mot søsken på begge sider, søsknene på andre siden er dog eldre enn min yngste. Min samboer nekter å la barna være alene sammen, og krever at det alltid passes på, da ting blir gjort i det skjulte..Jeg forstår jo hva hun mener, og prøver å passe så godt som mulig på.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har vært så god på grenser, men samboeren min er veldig god på å sette gode grenser for begge barna, så hun har nok gjort det meste av dette. Når det er sagt, så har jeg aldri sagt henne imot, og alltid støttet henne i vanskelige situasjoner, slik at jeg har bidratt så godt jeg kan der. Har lært mye, og vil si jeg har blitt bedre på grensesetting nå.

 

 

 

Anonymkode: 8883f...d50

Sorry men det der er altfor dårlig 😳 Jeg skjønner samboeren din godt. Du har en ting eller to å bevise for å skulle få dette her til altså. 

  • Liker 23
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (1 minutt siden):

 

ja, glem det jeg skrev i sted. Gutten er voldelig mot alle søsknene, selvfølgelig skal ikke samboer la yngstemann bo i lag med en gutt som bruker vold.

Selvsagt er han det når han er så gale på skolen. Det er grunnlaget for de fleste svarene her. Dette barnet må antagelig ha hjelp av barnevernet. 

Anonymkode: 44c23...20a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts igjen

Eldstemann er desverre voldelig mot søsken på begge sider, søsknene på andre siden er dog eldre enn min yngste. Min samboer nekter å la barna være alene sammen, og krever at det alltid passes på, da ting blir gjort i det skjulte..Jeg forstår jo hva hun mener, og prøver å passe så godt som mulig på.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har vært så god på grenser, men samboeren min er veldig god på å sette gode grenser for begge barna, så hun har nok gjort det meste av dette. Når det er sagt, så har jeg aldri sagt henne imot, og alltid støttet henne i vanskelige situasjoner, slik at jeg har bidratt så godt jeg kan der. Har lært mye, og vil si jeg har blitt bedre på grensesetting nå.

 

 

 

Anonymkode: 8883f...d50

De lyser gjennom at du har overlatt alt til samboeren din og eksen. Du har mye av skylden for situasjonen er som den er. Tving nå for guds skyld ikke samboer til å bo med gutten i denne situasjonen. Du får heller flytte ut og jobbe med apparatet rundt gutten.  

  • Liker 34
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veggdyret skrev (12 minutter siden):

Har har 2 søsken hos mor også - men ikke et ord er nevnt om dårlig oppførsel ovenfor de søsknene. Heller ikke om vold mot 2-åringen. Så barnet bruker ifølge det som er nevnt i HI vold KUN  i skolesituasjonen, og da ville jeg heller mistenkt at noe var galt på skolen altså...

Det er ikke nevnt noe om de andre søsknene, så ikke gå ut fra at de har det problemfritt. Med en svært sliten mor og en bror med en svært vanskelig livssituasjon er det alene nok til å sette spørsmålstegn ved hvordan de har det. Ingen her vet om de også har utfordringer på andre måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvsagt er han det når han er så gale på skolen. Det er grunnlaget for de fleste svarene her. Dette barnet må antagelig ha hjelp av barnevernet. 

Anonymkode: 44c23...20a

det var ikke deg jeg skrev svaret til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, servitrise&suppe said:

Det er ikke nevnt noe om de andre søsknene, så ikke gå ut fra at de har det problemfritt. Med en svært sliten mor og en bror med en svært vanskelig livssituasjon er det alene nok til å sette spørsmålstegn ved hvordan de har det. Ingen her vet om de også har utfordringer på andre måter.

TS skrev jo akkurat at 10-åringen er voldelig mot søsknene på begge sider. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tanuki skrev (Akkurat nå):

TS skrev jo akkurat at 10-åringen er voldelig mot søsknene på begge sider. 

Ja, så det etter at jeg postet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror mange ikke her skjønner hvor tøft det kan være med et barn med de utfordringer. Og også for søsken. Håper dere kan få en utredning hos Bup. Rart de ikke har skjedd når dere har vært der lenge

Som oftest er det en diagnose som ADHD og da kan medisiner hjelpe.

men om dere kunne delt litt mere på ansvaret. Men samtidig trenger disse barna forutsigbarhet. 

 

Anonymkode: 3ff7a...c21

Ts skriver jo at de har hatt utredning og oppfølgning hos Bup og PPT i lang tid.

Det ligger ikke alltid en diagnose bak utfordrende adferd. 
For et barn er et samlivsbrudd traumatisk - og kan trigge frem adferd som 10-åringen viser her. Han er sint, frustrert, lei seg, tar ut sinnet med vold osv..helt klassisk når man ikke har språk til å fortelle at man sliter og trenger at noen forstår og tar ansvar. 
Hans mor er sliten og ønsker han ut av huset sitt..hans far vil ikke ta i mot han fordi stemor truer med å flytte - ergo, ingen vil ta ansvar for 10-åringen..hvordan tror du det føles? Ingen av foreldrene dine vil ha deg. 
 

Det burde snart bli større fokus på hva et samlivsbrudd gjør med barn og deres psykiske helse. 

Endret av Vera
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

La alltid barnet komme først!

Anonymkode: 35288...996

Hvilket av dem? Slik situasjonen er nå, må vel far strengt tatt velge mellom hvem av barna sine han skal ta mest hensyn til. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sett dine egne barn først. 

Anonymkode: 32136...adc

Og når man må velge mellom dem..? Skal han gi tiåringen en ny start, eller skal han la toåringen fortsatt få leve trygt og harmonisk? Her går det ikke an å gjøre alle til lags. 

Synes det er rart både TS og så mange her setter tiåringen mot samboeren. Det er jo ikke det som er saken. Det er tiåringen mot toåringen. Samboerens jobb er selvsagt først og fremst å beskytte toåringen. Man kan da virkelig ikke kritiseres for å sette eget barn først. Akkurat som at TS ikke kan kritiseres hvis han velger å gi tiåringen ny start, men da på bekostning av toåringen. 

Anonymkode: ec031...1c3

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (2 minutter siden):

det var ikke deg jeg skrev svaret til.

Ja beklager det er jo selvsagt bare lov å svare de som blir skrevet direkte til. Dumt av meg. 
 

poenget mitt var at veldig mange her i tråden har gått ut i fra at 10 åringen ikke var farlig på hjemmebane. Men et 10 år gammelt barn som må tas ut av klassen fordi det er voldelig med medelever er helt ekstremt. Og da kan man anta at stemor vet hva hun snakker om når hun ikke ønsker 10 åringen der fulltid. 
 

i etterkant har det jo kommet frem at 10 åringen er voldelig hjemme. Og barnet trenger nok hjelp sv barnevernet og skal i allefall ikke bo med 2 åringen. Så får far eventuelt flytte ut da. 

Anonymkode: 44c23...20a

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...