Gå til innhold

Når får vi se brød til 100 kroner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Portia Catonis skrev (25 minutter siden):

Men da har man ingen rett til å klage på at det er dyrt... Det blir jo som han/hun som skulle kjøpe take-away pizza og klagde på at 700 kr var dyrt.

Både brød og pizza er ferdigmat. Ferdigmat er dyrere enn å lage det selv fordi det er et mellomledd der som skal tjene penger på det.

Mellomleddet kjøper dog inn i store volumer og får bedre priser inn på råvarene enn oss. Klarer du å bake brød til 8,90 pr. stk. som kneippbrødet på Coop koster?

Selv kjøper jeg ikke det, men heller steinovnsbakt surdeigsbrød til 39,90 da jeg synes det smaker mye bedre og har råd til det. Å bake det selv er dog helt urealistisk, jeg har ikke plass til en stor steinovn. Råd har jeg nok, men å bruke 25.000,- på en slik for å bake brødet selv er på ingen måte økonomisk med det volumet vi har av brødforbruk (2 stk. per uke). Så da kjøper jeg heller ferdigbakt brød. 

Jeg har heller ikke plass til, eller ønske om å ha ansvaret for, en ku. Så vi kjøper ferdig melk og kjøttdeig i butikken. Samme greia. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Portia Catonis skrev (1 time siden):

Men da har man ingen rett til å klage på at det er dyrt... Det blir jo som han/hun som skulle kjøpe take-away pizza og klagde på at 700 kr var dyrt.

Både brød og pizza er ferdigmat. Ferdigmat er dyrere enn å lage det selv fordi det er et mellomledd der som skal tjene penger på det.

Hva har man lov og klage på etter din mening? Ingen steder det er er mellomledd med fortjeneste høres det ut. Antar du ikke har tid til og jobbe? Hvis brød øker til 100 kr vil ingredienser også øke, kan du bemerke det, eller er du selvforsynt med korn? 

Anonymkode: 7f958...422

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2023 den 22.12):

Hvete blir mangelprodukt til høsten i mange land

Anonymkode: a95c8...4fd

Hvete blir vel byttet ut med knuste innsekter da ? EU har jo allerede godtatt dette i menneskeføden :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 11.49):

Ja, enig, det er helt klart grunner til at folk både kjøper butikk brød, og det er grunner til at noen baker de selv. Jeg tenker at voksne mennesker gjør det som passer seg og sin situasjon og tar egne valg :) 

Anonymkode: 4f544...228

Ja mor står jo ikke på kjøkkenet lengre hun er ute og jobber sammen med far da blir det lite brødbaking min far født 1945 fikk hjemmebakt brød :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 16.28):

Kan de ikke bare spise kaker? 

Anonymkode: 5f415...e73

Hun ble ett hode kortere dessverre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store havregryn er MYE mer økonomisk å kjøpe :) 

Anonymkode: b4b03...aef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.2.2023 den 18.42):

Ja og dette er normale priser for oss som må spise glutenfritt. Noen ganger håper jeg flere får sykdommen, kanskje det blir bedre priser da.. 

Anonymkode: 037fc...790

Min far har den sygdommen forferdelig priser på brødet han fikk sygdommen på 1980 tallet en gang det måtte gå 30 år+++ før de klarte og finne opp en glutenfri pizza han ble glad når Grandiosa kom men  brødet er forferdelig  detter jo fra hverandre når man spiser mulig du kan søke grunnstønad vil hjelpe på brødprisen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (På 1.2.2023 den 21.09):

Hvem kjøper brød? 

Tror brød er høyt oppe på topp 10 listen på vanlige ting en norsk husstand kjøper. Kanskje nummer 1 til og med. Vanskelig å komme på noe som er mer vanlig.

Jo dopapir. Det kjøper alle. Utenom de som har bidèt. Eller de kjøper kanskje likevel. 

Men man kjøper brød oftere enn dopapir. 

Topp 1 vanlige ting å kjøpe altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Jeffe said:

Tror brød er høyt oppe på topp 10 listen på vanlige ting en norsk husstand kjøper. Kanskje nummer 1 til og med. Vanskelig å komme på noe som er mer vanlig.

Jo dopapir. Det kjøper alle. Utenom de som har bidèt. Eller de kjøper kanskje likevel. 

Men man kjøper brød oftere enn dopapir. 

Topp 1 vanlige ting å kjøpe altså. 

Jeg er ihvertfall vokst opp med at brød ikke er noe man kjøper. Trodde det var flere av oss.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva har man lov og klage på etter din mening? Ingen steder det er er mellomledd med fortjeneste høres det ut. Antar du ikke har tid til og jobbe? Hvis brød øker til 100 kr vil ingredienser også øke, kan du bemerke det, eller er du selvforsynt med korn? 

Anonymkode: 7f958...422

Denne diskusjonen blir bare dummere og dummere.

Jeg har masse tid, ellers takk, og jeg velger å ikke bruke mer av den på dette tullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.2.2023 den 23.38):

Reitan, og Hagen kan være litt mindre grådig. De trenger ikke så voldsom fortjeneste, de selger temmelig mange brød.

Anonymkode: ebf32...de8

Marginene i dagligvare er små. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (4 timer siden):

Ja mor står jo ikke på kjøkkenet lengre hun er ute og jobber sammen med far da blir det lite brødbaking min far født 1945 fikk hjemmebakt brød :) 

Er ikke du vokst opp med hjemmebakt brød da? Min mor er også født i 1945, og vi vokste opp med hjemmebakt. Men husker de gangene vi fikk kjøpebrød. Det var rein luksus og vi syntes det var så godt. Nå foretrekker jeg å bake brødene selv. Synes det er få butikkbrød som er gode + at de blir så fort tørre. 

Anonymkode: 4f544...228

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er ikke du vokst opp med hjemmebakt brød da? Min mor er også født i 1945, og vi vokste opp med hjemmebakt. Men husker de gangene vi fikk kjøpebrød. Det var rein luksus og vi syntes det var så godt. Nå foretrekker jeg å bake brødene selv. Synes det er få butikkbrød som er gode + at de blir så fort tørre. 

Anonymkode: 4f544...228

Nei jeg vokste opp på barnehjem på 1990-2000-tallet og der gikk det i Gomann fabrikk brød og diverse eneste hjemmebakte brødet jeg har smakt var nok det de ansatte i barnehagen hadde på matpakken sin :) joa Sandwitch brødet er godt :) ja jeg er jo ungkar og barnløs så brødene hadde jeg hatt tid til å bake på kveldstid og i helger nei butikkbrød er ikke så gode enig i det kjøper de fra søskenbarnet mitt som jobber hos en baker :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ikke du vokst opp med hjemmebakt brød da? Min mor er også født i 1945, og vi vokste opp med hjemmebakt. Men husker de gangene vi fikk kjøpebrød. Det var rein luksus og vi syntes det var så godt. Nå foretrekker jeg å bake brødene selv. Synes det er få butikkbrød som er gode + at de blir så fort tørre. 

Anonymkode: 4f544...228

Kjøp surdeigsbrød, de holder seg ferske svært lenge etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (På 1.2.2023 den 20.35):

Brød blir snart statussymbol.

Hva koster ingrediensene til et godt sunt brød?

Anonymkode: 3110c...bfe

Jeg tror ikke at vanlig butikkbrød kommer opp i 100 kr.  Det er det vel få som har råd til.  Hvis ikke melprisene tar helt av så baker jeg 3 store brød av 2 kg mel og 1 pose gjær.  De koster vel omtrent 10-12 kr stk med dagens priser + strøm.  Det er en god del å spare på hjemmebakst, men det blir også dyrere med tilsetning av masse kjerner og frø.  Det bruker jeg bare av og til.  Noen ganger litt linfrø og kruskakli (billig), litt havregryn eller müsli..   men det vanligste er bare 1 kg grovt og 1 kg fint.

Det som er ekstra lurt, er å skjære opp brødene på maskin hvis man har, og fryse i mindre porsjoner, for da blir det ikke liggende og tørke eller mugne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (9 timer siden):

Det som er ekstra lurt, er å skjære opp brødene på maskin hvis man har, og fryse i mindre porsjoner, for da blir det ikke liggende og tørke eller mugne.

Jeg deler alle brød i to før frysing, da har vi passe mengde å ta opp. Å dele de helt opp synes jeg ikke noe om, oppskjært brød tørker mye raskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (16 timer siden):

Jeg tror ikke at vanlig butikkbrød kommer opp i 100 kr.  Det er det vel få som har råd til.  Hvis ikke melprisene tar helt av så baker jeg 3 store brød av 2 kg mel og 1 pose gjær.  De koster vel omtrent 10-12 kr stk med dagens priser + strøm.  Det er en god del å spare på hjemmebakst, men det blir også dyrere med tilsetning av masse kjerner og frø.  Det bruker jeg bare av og til.  Noen ganger litt linfrø og kruskakli (billig), litt havregryn eller müsli..   men det vanligste er bare 1 kg grovt og 1 kg fint.

Det som er ekstra lurt, er å skjære opp brødene på maskin hvis man har, og fryse i mindre porsjoner, for da blir det ikke liggende og tørke eller mugne.

Jeg skjærer også opp brødene med skjæremaskinen før jeg porsjonerer og fryser de. Da kan jeg pakke bort både kjøkkenmaskin (når jeg får ny) og skjæremaskin når jeg er ferdig og slipper å ha de stående på benken :D

 

Sånn, da fikk jeg kanskje kuppa 1. siden med andre tråder enn de 3.000,- ;) 

Anonymkode: 4f544...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg skjærer også opp brødene med skjæremaskinen før jeg porsjonerer og fryser de. Da kan jeg pakke bort både kjøkkenmaskin (når jeg får ny) og skjæremaskin når jeg er ferdig og slipper å ha de stående på benken :D

 

Sånn, da fikk jeg kanskje kuppa 1. siden med andre tråder enn de 3.000,- ;) 

Anonymkode: 4f544...228

Når kommer de 3000kr veit du?

Anonymkode: 7e376...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster 21 kr for grovbrød på Meny med 70-100% grovhet. Funker fjell.

Anonymkode: ac11b...e32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (På 5.2.2023 den 16.35):

Jeg er ihvertfall vokst opp med at brød ikke er noe man kjøper. Trodde det var flere av oss.

Denne diskusjonen blir bare dummere og dummere.

Jeg har masse tid, ellers takk, og jeg velger å ikke bruke mer av den på dette tullet.

Ja , du klarte virkelig og lage en lavmål diskusjon. Du kaller andre late også videre, og når du får litt motstand har du ikke tid til dette tullet? Det at du vokste opp med at brød ikke er noe « man» ikke  kjøper er håpløs hersketeknikk. Jeg vokste opp med at fisk er noe vi fisker selv og ikke kjøper, men det er vi , ikke « man». Jeg vil ikke kalle « man» som kjøper fisk lat fordi jeg fisker selv. Argumentet ditt med at en må være lat om en gir penger til et dyrt mellomledd fungerer kun om du er selvforsynt. For 150 år siden kunne mange skryte av det. I dagens samfunn jobber de fleste og så og si alle bruker fordyrende mellomledd i mer eller mindre grad. 

Anonymkode: 7f958...422

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Når kommer de 3000kr veit du?

Anonymkode: 7e376...7e3

Lag en egen tråd 🤣🤣

Anonymkode: 7f958...422

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...