Gå til innhold

Når får vi se brød til 100 kroner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Brød blir snart statussymbol.

Hva koster ingrediensene til et godt sunt brød?

Anonymkode: 3110c...bfe

Tror du kommer langt med 15 - 20 kroner.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rødstrupa skrev (5 minutter siden):

(I) morrabrød😝

Selvhevende 😉

Anonymkode: 04176...cfe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Reitan, og Hagen kan være litt mindre grådig. De trenger ikke så voldsom fortjeneste, de selger temmelig mange brød.

Anonymkode: ebf32...de8

Hva med politikerne da, som dekker seg bak "fellesskapet" når de tar inn sine 25%, som er minst det 5doble av hva butikkene tar inn? Det er politikerne som er skyld i høye priser. 

Anonymkode: 73771...bae

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Reitan, og Hagen kan være litt mindre grådig. De trenger ikke så voldsom fortjeneste, de selger temmelig mange brød.

Anonymkode: ebf32...de8

Det er vanskelig å se grunnlaget for mindre fortjeneste enn de har i dag.  Kanskje vi skal reflektere over at de 3 kjedene vi har i dag, består av 2 privatpersoner og et samvirke. Det er ikke Reitan og  Johannson som casher inn ; i et sundt økonomisk miljø ville de begge vært konkurs. Begge hadde tjent mere penger på å realisere selskapet og satt pengene i banken. 

Hagen kan kanskje skyldes på, Orkla har ordinære driftsmarginer, men jeg gler meg faktisk til resultatet av regjeringas kartlegging av dagligvaremarkedet. 

Jeg tror vi kommer til å lære noe viktig om Norge.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (10 minutter siden):

Tror du kommer langt med 15 - 20 kroner.

Dette høres jo fornuftig ut. pris i butikk bør ligge på 3 gangen, så 45-60 er hva vi burde forvente i butikken, men siden brød er ferskvare, er nok marginene noe lavere.

Så til spørsmålet : når kommer prisen på brød opp i 100 kr?

Antagelig når prisen på innsatsfaktorene (mel, vann, gjær, strøm) kommer opp i 33 kr. 

Eller når inflasjonen har gått opp 100%

Det ekstremt viktige, er å forstå forskjellen på disse to scenarioene , for dette er to vidt forskjellige ting.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva med politikerne da, som dekker seg bak "fellesskapet" når de tar inn sine 25%, som er minst det 5doble av hva butikkene tar inn? Det er politikerne som er skyld i høye priser. 

Anonymkode: 73771...bae

Hvilke 25 % er minst det 5doble av hva butikkene tar inn?

Anonymkode: b8311...64a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøper nydelige, steinovnsbakte surdeigsbrød på Coop Extra til under 40 kroner per stk. Ganske langt fra 100 kroner, og jeg har ingen steinovn hjemme. Ei heller tid eller tålmodighet til å styre med en surdeig ;)

De holder seg ferske og gode i flere dager. Vi har 0% svinn på brød. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Selvhevende 😉

Anonymkode: 04176...cfe

Ja og ikke minst selvhevdende😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvilke 25 % er minst det 5doble av hva butikkene tar inn?

Anonymkode: b8311...64a

Myndigheten tar inn 25% mva; dette er ren skatt.  TOTALMarginene på de tre store ligger rundt 5% hver

Så fra butikkprisen sitt perspektiv, er staten 5 ganger så ansvarlig for prisen , som Norgesgruppen/Rema/COOP. 

Jeg vil tro kjøpmannen sitter med bedre marginer , men vi vet Orkla ligger med 20 % så det er ikke SÅ mange % igjen å fordele.

(de 25% kommer jo tilbake andre steder, men det er irrelevant i ren diskusjon om butikkprisen )

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

50 kr for havre knekkebrød så jeg i dag. Ærlig talt. Hvor rike blir ikke Rema Reitan og co nå? Konene og døtrene ihjel opereres og fjonges opp i luksusvarer på nordmenns penger. Er til å spy av! Hvor ble det av Robin Hood? Er vi ikke sammen i Norge? Skal ikke nordmenn ha det bra?

Anonymkode: 9770d...4d7

I Norge har vi omvendt Robin Hood - vi tar fra de fattige og gir til de rike :juhu:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Brød lager seg selv. Man hiver oppi noen ingredienser, elter, legger deigen i form, lar det heve i time-halvannen og steker. Det tar tid, men ikke så mye innsats.

Anonymkode: 7422b...a27

Det krever ikke så mye innsats å stå å elte ett brød for hånd??
Jeg synes det er ganske mye innsats om man skal gjøre det kun for ett brød... 
 

Anonymkode: d1f7a...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (4 minutter siden):

Myndigheten tar inn 25% mva; dette er ren skatt.  TOTALMarginene på de tre store ligger rundt 5% hver

Så fra butikkprisen sitt perspektiv, er staten 5 ganger så ansvarlig for prisen , som Norgesgruppen/Rema/COOP. 

Jeg vil tro kjøpmannen sitter med bedre marginer , men vi vet Orkla ligger med 20 % så det er ikke SÅ mange % igjen å fordele.

(de 25% kommer jo tilbake andre steder, men det er irrelevant i ren diskusjon om butikkprisen )

For det første er det 15 % merverdiavgift på mat og for det andre har butikken fått fradrag for inngående merverdiavgift ved kjøp av maten til butikken + fradrag for merverdiavgift på alle andre avgiftspliktige kostnader.

Dvs at det er max 15 % merverdiavgift på avansen (salgspris - kjøpspris).

Anonymkode: b8311...64a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det krever ikke så mye innsats å stå å elte ett brød for hånd??
Jeg synes det er ganske mye innsats om man skal gjøre det kun for ett brød... 
 

Anonymkode: d1f7a...874

Det finnes mange eltefrie oppskrifter på nett. Vær så god, problem løst. 
 

Anbefaler eltefrie rundstykker. Deigen blandes om kvelden og stekes om morgenen, eller omvendt. Det tar knappe fem minutter å blande ingrediensene.

Anonymkode: 4399f...f40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke glem strømkostnadene ved å bake brød hjemme da. Å steke ett brød i ovnen i 60 minutter med dagens strømpriser blir fort 3000 kroner i måneden.

Anonymkode: 27444...93e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ikke glem strømkostnadene ved å bake brød hjemme da. Å steke ett brød i ovnen i 60 minutter med dagens strømpriser blir fort 3000 kroner i måneden.

Anonymkode: 27444...93e

Nåja. Om ovnen bruker 2,5kWh på den timen så vil kostnaden, med januar sin strømpris og inkl. strømstøtte/nettleie, være ca. kr. 3,50. Dvs. en hundrelapp per måned, ikke 3000,-. Og det er bedre å steke 3 brød på en gang og heller fryse ned 2. Da senker du kostnaden til en tredjedel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så fint for deg at du har tid til det. 
Jeg har ikke tid eller overskudd til å bake ukentlig

Har du gode forslag til alle oss som ikke har kjøkkenmaskin? Og ikke all verdens plass i fryseren, så denne prosessen må skje ukentlig? 
Jeg har ikke tid til å bruke to timer, en gang i uka, for å lage ett brød, og vil tro det er veldig mange andre som heller ikke har så mye tid... 
 

Anonymkode: d1f7a...874

Ikke meg du siterer, men svarer likevel.

Grunnen til at jeg har tid til å bake brød, er at jeg er på AAP. Hadde verken tid eller overskudd når jeg jobbet. Å bake for hånd blir for tungt for meg, så jeg må bruke kjøkkenmaskin. Min kjøkkenmaskin tok nylig kvelden, så nå for tiden får jeg ikke bakt :( Ser jo at dette svaret ikke er til hjelp for deg. Men hva med en brødbakemaskin? Da kan man bare fylle i ingrediensene og stille timeren til når man vil ha brødet ferdig. Ja, det koster å kjøpe en maskin, men er bare et forslag.

https://www.power.no/c/1759/kjoekkenmaskiner/kjoekkenapparater/broedbakemaskin/

Anonymkode: 4f544...228

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Druid skrev (1 time siden):

Dette høres jo fornuftig ut. pris i butikk bør ligge på 3 gangen, så 45-60 er hva vi burde forvente i butikken, men siden brød er ferskvare, er nok marginene noe lavere.

Så til spørsmålet : når kommer prisen på brød opp i 100 kr?

Antagelig når prisen på innsatsfaktorene (mel, vann, gjær, strøm) kommer opp i 33 kr. 

Eller når inflasjonen har gått opp 100%

Det ekstremt viktige, er å forstå forskjellen på disse to scenarioene , for dette er to vidt forskjellige ting.  

Jeg må presisere at dette var kostnad jeg har på å bake for meg selv, hva et bakeri har av kostnader er noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men svarer likevel.

Grunnen til at jeg har tid til å bake brød, er at jeg er på AAP. Hadde verken tid eller overskudd når jeg jobbet. Å bake for hånd blir for tungt for meg, så jeg må bruke kjøkkenmaskin. Min kjøkkenmaskin tok nylig kvelden, så nå for tiden får jeg ikke bakt :( Ser jo at dette svaret ikke er til hjelp for deg. Men hva med en brødbakemaskin? Da kan man bare fylle i ingrediensene og stille timeren til når man vil ha brødet ferdig. Ja, det koster å kjøpe en maskin, men er bare et forslag.

https://www.power.no/c/1759/kjoekkenmaskiner/kjoekkenapparater/broedbakemaskin/

Anonymkode: 4f544...228

Legger ved annonser fra finn.no på brødbakemaskiner. Det blir endel billigere å kjøpe brukt enn nytt.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=brødbakemaskin&sort=RELEVANCE

Anonymkode: 4f544...228

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (1 time siden):

I Norge har vi omvendt Robin Hood - vi tar fra de fattige og gir til de rike :juhu:

Hobin Rood, da?

Anonymkode: af43b...d9f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men svarer likevel.

Grunnen til at jeg har tid til å bake brød, er at jeg er på AAP. Hadde verken tid eller overskudd når jeg jobbet. Å bake for hånd blir for tungt for meg, så jeg må bruke kjøkkenmaskin. Min kjøkkenmaskin tok nylig kvelden, så nå for tiden får jeg ikke bakt :( Ser jo at dette svaret ikke er til hjelp for deg. Men hva med en brødbakemaskin? Da kan man bare fylle i ingrediensene og stille timeren til når man vil ha brødet ferdig. Ja, det koster å kjøpe en maskin, men er bare et forslag.

https://www.power.no/c/1759/kjoekkenmaskiner/kjoekkenapparater/broedbakemaskin/

Anonymkode: 4f544...228

Det er ikke svar nei, men det er en bekreftelse nettopp på de spørsmålene jeg stiller til hun som ikke kan skjønne hvorfor noen faktisk kjøper brød. 

En ny brødbakemaskin koster altså mer enn ett halvt års forbruk av kjøpebrød, for å ikke snakke om at de faktisk tar opp plass på benken. 
Og det er mye nettopp derfor folk kjøper brød. Mange har verken tid eller overskudd til å bake, ikke alle har lagringsplass til å bake flere brød pr gang, og mange har ikke brødmaskin eller kjøkkenmaskin, eller spesielt stor plass på kjøkkenet. 
Det finnes utrolig mange grunner til at folk kjøper brød.. 

Anonymkode: d1f7a...874

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...