Gå til innhold

Når får vi se brød til 100 kroner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dele oppskrift? Jeg foretrekker kjøpe brød. Det er mye dårlig der også, men liker ikke så godt det hjemmebakte, bortsett fra når det er rett ut av ovnen.

Anonymkode: ebf32...de8

Jeg har bakt denne så mange ganger at jeg kan den utenat😉

1L Hvetemel

750 dl lunkent vann

1 pakke gjær

1,5 dl linfrø

4,5 dl havregryn

2 ss olje

1 ts salt

Smuldre gjæret i lunkent vann og tilsett linfrø og havregryn. La svelle i 10 min. Tilsett resten og elt i 5 minutter i kjøkkenmaskin. Heves på et lunt sted (varmekabler er best) i 40 minutter. Fordel deigen i 2 former, etterheves i 30 minutter. Stekes på 225 grader i ca 35 min.

Værsågod

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dele oppskrift? Jeg foretrekker kjøpe brød. Det er mye dårlig der også, men liker ikke så godt det hjemmebakte, bortsett fra når det er rett ut av ovnen.

Anonymkode: ebf32...de8

Jeg bruker denne oppskriften ⬇️

LETTVINTBRØD UTEN FORHEVING, 3 stk.

  • 1 kg. hvetemel
  • 1 kg. kornbrød blanding, havre, solsikkekjerner eller annet grovt mel
  • 1 pk. tørrgjær
  • 2 ts. salt
  • 4 ss. mørk sirup
  • 3 sammenpisket egg (spar litt til pensling av brødene)
  • 150 g smør (enten smeltet eller temperert og rørt i til slutt)
  • 6 dl. fingervarm melk
  • 6 dl. fingervarmt vann

Blandes godt i kjøkkenmaskin i 10 min, ev juster med litt mer mel til passe deig. 

Bakes ut til 3 brød med en gang og heves i formene i 45 min. Pensle med egg og 1 ss. melk. Lag noen snitt med kniv eller prikk med gaffel på toppen. 

Stekes på nederste rille, 200° i 50-60 min. 

Anonymkode: 4f544...228

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vel. Her har vi cøliaki og et brød på halve størrelsen av vanlig brød koster 70 kroner. Det var før prisstigningen. Så vi har vært der lenge..

 

Anonymkode: 037fc...790

Samme her. Kjøpte ei lefse til 100 kr i dag 😅

Anonymkode: c710f...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke brød til under 50 kr i Finnmark feks. Her finnes ikke billig kneip til 29,- kun brød stekt i butikken hvor laveste pris var 54 sist jeg sjekket.

Anonymkode: 36487...84e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke utsette familien min for min baking, tilogmed toro går til hælvete. Så desverre kjøpebrød den uka vi har barn, når de ikke er her spiser vi ikke brød. Ble kvalm av å se de eneste brødene som var igjen på rema her om dagen kosta 45 kr. Går ihvertfall seks brød i mnd.

Anonymkode: d6205...310

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (11 timer siden):

Hvem kjøper brød? Jeg baker selv, ikke fordi det er billigere, men fordi det er mye bedre.

Så fint for deg at du har tid til det. 
Jeg har ikke tid eller overskudd til å bake ukentlig

Portia Catonis skrev (8 timer siden):

Jeg har bakt denne så mange ganger at jeg kan den utenat😉

1L Hvetemel

750 dl lunkent vann

1 pakke gjær

1,5 dl linfrø

4,5 dl havregryn

2 ss olje

1 ts salt

Smuldre gjæret i lunkent vann og tilsett linfrø og havregryn. La svelle i 10 min. Tilsett resten og elt i 5 minutter i kjøkkenmaskin. Heves på et lunt sted (varmekabler er best) i 40 minutter. Fordel deigen i 2 former, etterheves i 30 minutter. Stekes på 225 grader i ca 35 min.

Værsågod

Har du gode forslag til alle oss som ikke har kjøkkenmaskin? Og ikke all verdens plass i fryseren, så denne prosessen må skje ukentlig? 
Jeg har ikke tid til å bruke to timer, en gang i uka, for å lage ett brød, og vil tro det er veldig mange andre som heller ikke har så mye tid... 
 

Anonymkode: d1f7a...874

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KJøper kun på togoodtogo og får tre brød for 39

Anonymkode: 97af4...b77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baker brød og rundstykker selv. 😊 Og pizzabunn. Jeg liker godt og dille på kjøkkenet da🤭🙋‍♀️ 

De gangene jeg kjøper brød, er på det lokale bakeriet her. De har sykt god bakst av brød, horn og sånn 🙏 Og verdens beste sjokoladekake 😋🤤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, TheHairyToothfairy said:

alle sier dette, men hver gang jeg får smake disse fantastiske selvbakte brødene hos folk som skryter sine egne produkter opp inn mellom skyene så smaker de ærlig talt sponplater og parkett. 

Så rart. Må være vanesak, for jeg syns kjøpebrød (ikke bakeri-brød) smaker forferdelig. Og jeg baker ikke noe spes fancy brød. Hvetemel, grovmel, sukker, salt og gjær. Thats all. Av og til smakssatt med oliven eller karve.

Anonymkode: 7422b...a27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (11 timer siden):

Hvem kjøper brød? Jeg baker selv, ikke fordi det er billigere, men fordi det er mye bedre.

Veldig mange kjøper brød

Anonymkode: 2086a...1fe

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så fint for deg at du har tid til det. 
Jeg har ikke tid eller overskudd til å bake ukentlig

Har du gode forslag til alle oss som ikke har kjøkkenmaskin? Og ikke all verdens plass i fryseren, så denne prosessen må skje ukentlig? 
Jeg har ikke tid til å bruke to timer, en gang i uka, for å lage ett brød, og vil tro det er veldig mange andre som heller ikke har så mye tid... 
 

Anonymkode: d1f7a...874

Brød lager seg selv. Man hiver oppi noen ingredienser, elter, legger deigen i form, lar det heve i time-halvannen og steker. Det tar tid, men ikke så mye innsats.

Anonymkode: 7422b...a27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheHairyToothfairy skrev (9 timer siden):

alle sier dette, men hver gang jeg får smake disse fantastiske selvbakte brødene hos folk som skryter sine egne produkter opp inn mellom skyene så smaker de ærlig talt sponplater og parkett. 

Enig! Aldri smakt et godt hjemmelaget brød. Det kan være godt når det kommer rett fra ovnen, men dagen etter er det knusktørt og traust. 

Anonymkode: 2c07d...15a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i dagligvare - det er veldig mange som kjøper brød. Men flere selv helt vanlige "billige" brød koster over 50-lappen, det synes jeg faktisk er litt sykt. 

Må vel begynne å bake selv jeg også nå. 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

100kr?? Har det bikka for deg? Greit nok prisene har gjort et solid hopp, men 100kr for et brød? Da begynner jeg seriøst å bake.

Anonymkode: a0655...9ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bake selv koster 10-20 kroner per brød. 10 dl melblanding (varierer litt etter type mel, slumper bare), f.eks. hvete, havregryn og en annen grov sort i 6dl lunket vann med litt olje og gjær. Elte, heve litt, oppi form, heve litt til, steke.

Gir 2 brød til rundt 20 kroner med kanskje 10 minutters innsats.

Husk også at for 100 år siden kostet gjerne et brød en halv timelønn, altså fort 100 kroner...jaggu har vi det lett i dag 😊

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga fysisk sykdom har jeg ikke sjans til å bake egne brød lengre. Hva skal man gjøre.. 

Anonymkode: 29859...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vil ikke utsette familien min for min baking, tilogmed toro går til hælvete. Så desverre kjøpebrød den uka vi har barn, når de ikke er her spiser vi ikke brød. Ble kvalm av å se de eneste brødene som var igjen på rema her om dagen kosta 45 kr. Går ihvertfall seks brød i mnd.

Anonymkode: d6205...310

Oi her går det 4-5 brød per uke, men vi spiser brød alle 3. Det blir gjerne 4-5 skiver per dag på barnet, og 3-5 skiver per voksen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portia Catonis skrev (12 timer siden):

Hvem kjøper brød? Jeg baker selv, ikke fordi det er billigere, men fordi det er mye bedre.

jeg finnes ikke interessert i baking, uansett om det er brød, boller eller kake. Har heller ikke tid til å lage brød i hverdagen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Pga fysisk sykdom har jeg ikke sjans til å bake egne brød lengre. Hva skal man gjøre.. 

Anonymkode: 29859...e36

Brødbakemaskin 🙂

Anonymkode: e949f...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...