Gå til innhold

Er så lei av livet som alenemor.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men du har valgt å få barn, og du har valgt å få flere barn.

Anonymkode: 8a9a0...28f

??

Man velger ikke bli uten en far for barna?🤔Noen som tar å går til donor gjerne,resten tenker nok at man er 2 for å oppdra barn selv om man blir skilt??

Dessverre blir det ikke alltid slik.

Anonymkode: 42418...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

??

Man velger ikke bli uten en far for barna?🤔Noen som tar å går til donor gjerne,resten tenker nok at man er 2 for å oppdra barn selv om man blir skilt??

Dessverre blir det ikke alltid slik.

Anonymkode: 42418...269

La de surre med dette. Etterpåklokskap er gratis og meget fordømmende. Men la den første uten synd kaste den første steinen i påskeåndens navn. 

Anonymkode: 7bde0...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ei som ble alene mor med ei 1 åring og 6 åring så har jeg absolutt empati. Full jobb og barn kan gi oss følelsen av å ikke strekke til. Mitt råd er å ha rutiner samt å senke skuldrene. Ungene bryr seg ikke om det er litt rot, om middagen er ostesmørbrød så lenge de får bedre kvalitet med deg. Jeg har 70-30 deling, og lover deg selv i dag med 7 åring og 11åring...når den første fri kvelden kommer uten unger... kommer hjem fra jobb og regelrett sovner sittende i sofaen. Våkner kl.20 , og har endelig litt overskudd til å ta meg av meg selv. For så å kjøre 2 uker non stopp til neste gang med noen fri dager. Sosial ute liv..nei, det hører til dager der økonomi ikke er skrapa og søvnen har vært stabil over 4 timer i lengre perioder. Men benytt deg av familie eller ungdom som kan se etter ungene så du får puste rom. Og ps. du skal kun være mamma, ikke pappa. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

??

Man velger ikke bli uten en far for barna?🤔Noen som tar å går til donor gjerne,resten tenker nok at man er 2 for å oppdra barn selv om man blir skilt??

Dessverre blir det ikke alltid slik.

Anonymkode: 42418...269

Men man velger jo selv å få barn. Får du det sammen med en annen og tror at det skal holde livet ut, er det ganske naivt, de fleste håper jo at det skal vare selvfølgelig. 

Velger man å få barn alene, har man jo bevist tatt et valg om å klare seg selv. 

Anonymkode: 18644...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det alltid kvinnen som blir sett ned på og har «valgt» å bli alenemor? En mann har også vært med på å lage barnet og er også isåfall alenefar? Men hvis mannen ikke vil ta ansvar etc. aldri ser barnet eller kun annenhver helg, så er jo mor den som er den bra forelderen og tar ansvar. Hvis mannen ikke tar ansvar, og kvinnen heller ikke ville gjort det- da må jo barnet i fosterhjem. Det «finnes» flere alenemødre enn alenefedre fordi det er menn som som regel ikke tar ansvar og kvinnen blir sittende igjen med ansvaret. 

Anonymkode: 827cc...7f6

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samfunnet er ikke skapt for at aleneforeldre skal klare seg. Alt er så dyrt, og man er avhengig av å jobbe 100% eller ha en jævlig godt betalt jobb for å evt. jobbe mindre. Jeg er også alenemor, i et lavtlønnet yrke. Sistnevnte har jeg jo forsåvidt valgt, og må da bare få det til å fungere. Jeg er utslitt etter jobb og har mer jobb å gjøre når jeg kommer hjem. Resultatet av alt dette, er at jeg har lite kontakt med venner og lever mye i "min egen verden", fordi jeg har ikke space til mer. Har barnefri noen helger i året, og det er den alenetiden jeg får. Det finnes ingen løsninger, derfor må jeg prøve å gjøre livet her og nå levelig. Lære barnet å bidra, ikke slite meg ut hjemme mer enn nødvendig og ikke ha dårlig samvittighet for å be om barnepass når det holder på å renne over. Prøver også å ikke sammenligne meg med andre, da vi alle lever ulike liv.

Anonymkode: e9d2c...1e8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det alltid kvinnen som blir sett ned på og har «valgt» å bli alenemor? En mann har også vært med på å lage barnet og er også isåfall alenefar? Men hvis mannen ikke vil ta ansvar etc. aldri ser barnet eller kun annenhver helg, så er jo mor den som er den bra forelderen og tar ansvar. Hvis mannen ikke tar ansvar, og kvinnen heller ikke ville gjort det- da må jo barnet i fosterhjem. Det «finnes» flere alenemødre enn alenefedre fordi det er menn som som regel ikke tar ansvar og kvinnen blir sittende igjen med ansvaret. 

Anonymkode: 827cc...7f6

Jeg tenker at 50/50 deling er og burde være normen, og vi fedre burde absolutt ta full del i gleder og sorger ved å ha barn.

Når det er en mor som forteller om sorgene, og vi ikke vet hva som har skjedd med barnas far så er det vel naturlig å snakke til moren?

Hvis en far lager en post her inne og forteller om sorgene med å ha barn så regnet jeg med at han også vil få svar på det?

Anonymkode: 52182...703

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Samfunnet er ikke skapt for at aleneforeldre skal klare seg. Alt er så dyrt, og man er avhengig av å jobbe 100% eller ha en jævlig godt betalt jobb for å evt. jobbe mindre. Jeg er også alenemor, i et lavtlønnet yrke. Sistnevnte har jeg jo forsåvidt valgt, og må da bare få det til å fungere. Jeg er utslitt etter jobb og har mer jobb å gjøre når jeg kommer hjem. Resultatet av alt dette, er at jeg har lite kontakt med venner og lever mye i "min egen verden", fordi jeg har ikke space til mer. Har barnefri noen helger i året, og det er den alenetiden jeg får. Det finnes ingen løsninger, derfor må jeg prøve å gjøre livet her og nå levelig. Lære barnet å bidra, ikke slite meg ut hjemme mer enn nødvendig og ikke ha dårlig samvittighet for å be om barnepass når det holder på å renne over. Prøver også å ikke sammenligne meg med andre, da vi alle lever ulike liv.

Anonymkode: e9d2c...1e8

Kanskje vi burde ha andre normer og annen juss knyttet til det å lage barn og å ha barn. Jeg vet ikke akkurat hva de skal være, men om man lager barn som lavtlønnet og så blir aleneforelder så er det opplagt problematisk for forelder og barn. Det er derimot ikke gitt at samfunnet bare skal gi penger til foreldre i en slik situasjon sånn at de får høy levestandard.

På noen måter var det nok enklere på 50-tallet når man giftet seg og var forventet å forbli gift. Sånn at man hadde et livsvarig, forpliktende forbund. Alle hadde nok ikke like mye romantisk kjærlighet, men historisk og globalt er det uansett neppe normen.

Det viktige er uansett at man må stille «rimelige» krav til menn og kvinner. Noen menns våte drømmer om et samfunn hvor alle kvinner er løse og samtidig jomfru og trofast mens menn kan gjøre som de vil er opplagt ikke fornuftig. Noen kvinners våte drømmer om et samfunn hvor menn er redusert til sæd donorer og skattebetalere mens kvinner kan realisere seg selv på det offentliges regning er heller ikke fornuftig.

Anonymkode: 52182...703

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kanskje et veldig romantisert forhold til det å ha barnefar i huset? Jeg har barnefar i huset og jeg kan informere deg om at med ham følger det store mengder med rot, sexmas og særdeles lite hjelp mtp det tredje skiftet (hverdagslogistikk, det å huske at barn har lekser, bursdagsplanlegginger, skidager på skolen, vennegrupper osv, han gidder overhodet ikke å følge med). 

Anonymkode: fcaec...27e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det alltid kvinnen som blir sett ned på og har «valgt» å bli alenemor? En mann har også vært med på å lage barnet og er også isåfall alenefar? Men hvis mannen ikke vil ta ansvar etc. aldri ser barnet eller kun annenhver helg, så er jo mor den som er den bra forelderen og tar ansvar. Hvis mannen ikke tar ansvar, og kvinnen heller ikke ville gjort det- da må jo barnet i fosterhjem. Det «finnes» flere alenemødre enn alenefedre fordi det er menn som som regel ikke tar ansvar og kvinnen blir sittende igjen med ansvaret. 

Anonymkode: 827cc...7f6

Hvis en kvinne blir gravid og mannen ikke ønsker å beholde. Så er jo det helt opp til kvinnen å ta valget om hun vil beholde. Men velger hun da å beholde, bør hun være inneforstått med at hun vil bli alenemamma mest sannsynlig. 

 

Anonymkode: 18644...d5a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men man velger jo selv å få barn. Får du det sammen med en annen og tror at det skal holde livet ut, er det ganske naivt, de fleste håper jo at det skal vare selvfølgelig. 

Velger man å få barn alene, har man jo bevist tatt et valg om å klare seg selv. 

Anonymkode: 18644...d5a

Så du påstår det er naivt å tenke at en far IKKE skal ta ansvar selv om man er skilt? Smart du er😉

Anonymkode: 42418...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motstrømmen skrev (2 timer siden):

Som ei som ble alene mor med ei 1 åring og 6 åring så har jeg absolutt empati. Full jobb og barn kan gi oss følelsen av å ikke strekke til. Mitt råd er å ha rutiner samt å senke skuldrene. Ungene bryr seg ikke om det er litt rot, om middagen er ostesmørbrød så lenge de får bedre kvalitet med deg. Jeg har 70-30 deling, og lover deg selv i dag med 7 åring og 11åring...når den første fri kvelden kommer uten unger... kommer hjem fra jobb og regelrett sovner sittende i sofaen. Våkner kl.20 , og har endelig litt overskudd til å ta meg av meg selv. For så å kjøre 2 uker non stopp til neste gang med noen fri dager. Sosial ute liv..nei, det hører til dager der økonomi ikke er skrapa og søvnen har vært stabil over 4 timer i lengre perioder. Men benytt deg av familie eller ungdom som kan se etter ungene så du får puste rom. Og ps. du skal kun være mamma, ikke pappa. 

30% fri har du.

Det er mer enn mange kan drømme om hvis de ikke har en barnefri. De som er 100% alene har jeg stor sympati for,noe helt annet enn å ha 30% fri å vite at man har fri minst annen hver helg!!!

Anonymkode: 42418...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

30% fri har du.

Det er mer enn mange kan drømme om hvis de ikke har en barnefri. De som er 100% alene har jeg stor sympati for,noe helt annet enn å ha 30% fri å vite at man har fri minst annen hver helg!!!

Anonymkode: 42418...269

Men så er det noe helt annet når man er to! Alt er jo relativt. 

Anonymkode: 7e010...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 20.21):

Det er da ikke fullt kjør hele døgnet, Har man litt rutiner så går det meste.  Har vært alene med to fra de var 4 og 6, hatt full jobb, hus og hund, aktive barn som har drevet med idrett osv. Men vi har alltid hatt rutiner, på alt. Klesvask, lekser, handling etc. Aldri følt eller tenkt tanken av at jeg har vært utslitt. Har alltid hatt krevende jobb, Men fleksibel arbeidsgiver. Vi har strøkent hjem, barna har alltid vært flinke til å hjelpe til, lite kranling og kaos. De går begge på VGS nå så har holdt ut i mange år. Det blir jo mye til hva en gjør det til.

Ganske trist å se en mor skrive mas og dritt på hjemmebane, det er barna dine og familien det er snakk om, Livet blir ikke alltid slik vi ønsker men det går å gjøre det beste ut av det. 

Anonymkode: 1ae78...365

Kan du dele litt av de rutinene? Om hvordan du gjorde det?

Anonymkode: e9c57...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så du påstår det er naivt å tenke at en far IKKE skal ta ansvar selv om man er skilt? Smart du er😉

Anonymkode: 42418...269

Trenger ikke å være smart for å forstå at det er en del mannfolk der ute som ikke gidder det. 

Anonymkode: 18644...d5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bedre med årene. Jeg kjenner følelsen, men jeg jobber offshore så får hentet meg litt inn på dagen. Jeg har et barn som krever mye så helgene og feriene er jeg totalt utslitt når kvelden kommer. Jeg merker ellers lite til å være aleine om alt pga eksen knapt var hjemme, så nå har jeg en uke egentid som er luksus.

Anonymkode: c81c9...c0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 20.21):

Det er da ikke fullt kjør hele døgnet, Har man litt rutiner så går det meste.  Har vært alene med to fra de var 4 og 6, hatt full jobb, hus og hund, aktive barn som har drevet med idrett osv. Men vi har alltid hatt rutiner, på alt. Klesvask, lekser, handling etc. Aldri følt eller tenkt tanken av at jeg har vært utslitt. Har alltid hatt krevende jobb, Men fleksibel arbeidsgiver. Vi har strøkent hjem, barna har alltid vært flinke til å hjelpe til, lite kranling og kaos. De går begge på VGS nå så har holdt ut i mange år. Det blir jo mye til hva en gjør det til.

Ganske trist å se en mor skrive mas og dritt på hjemmebane, det er barna dine og familien det er snakk om, Livet blir ikke alltid slik vi ønsker men det går å gjøre det beste ut av det. 

Anonymkode: 1ae78...365

Oh lord, ja for alle barn er jo like🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 10f9e...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 19.33):

Er helt utslitt og lei. Fra jeg åpner øynene mine på morgenen og til jeg legger meg er det bare slit, mas og dritt. 
Mas og stress på jobb, når jeg er ferdig der er det rett hjem. Jobb og mas og dritt hjemme også. 
Er lei av å gjøre alt alene. Jobbe 100%, være mor, være far, være hushjelp, vaske, rydde, handle. Det er ikke normalt at ett menneske skal strekke til over alt. Det er umenneskelig. 
Det er nesten sånn at jeg vurderer å slutte å jobbe og leve på nav, bare fordi jeg er utslitt og døgnet strekker ikke til. 
Men, det er ikke ett liv å gå på sosialhjelp heller… 

Er lei! 

Anonymkode: ec39c...4b2

Derfor man bør tenke lenge på hvem man får barn med å virkelig prøve å holde på sin mann, så klar ikke om han er slem og slår.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blåmonster said:

Derfor man bør tenke lenge på hvem man får barn med å virkelig prøve å holde på sin mann, så klar ikke om han er slem og slår.

Nei, det er faktisk i 99% av tilfellene bedre å være utslitt og alene enn sammen med noen man ikke vil være sammen med. 

Anonymkode: 7e010...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 20.17):

Det er mange udugelige menn

Anonymkode: 4ac4d...d33

Ja, men hvorfor får dere unger med dem?

Endret av Blåmonster
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...