Gå til innhold

Er så lei av livet som alenemor.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er tider hvor jeg syns det er slitsomt i hverdagen, spesielt hvis det blir mye sykdom og masse ekstra jobb på toppen. Mannen har en lederstilling og krevende jobb, så mye faller på meg i hverdagen. Det har vi bestemt i sammen, og jeg tar konsekvensene av det. Likevel er det dager hvor jeg syns det er helt utmattende, og det gjelder vel alle? Barnløse har også dager hvor de er utslitte. Ingen som hyler "du har valgt dette livet selv!" til de?

Jeg er mye alene, men fortsatt mer hjelp enn en alenemor/alenefar. Har full forståelse for at de blir helt ødelagt til tider.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men hvorfor handler du hver eneste dag? Kan du ikke bare ukeshandle eller bestille på nett? Lage porsjoner av middag i helgen så du får slappe av noen av dagene? Jeg skjønner godt situasjonen du er i, og synes det er så idiotisk av folk å skrive at det er din skyld, men sannheten er at det er en del tiltak som du kan iverksette for å ha bedre tid. Du bør ha flere rutiner. Prøv å rydde i helgen og få unnagjort en del ting da for å ha mer tid I ukedagene. 

Anonymkode: ea36a...fad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Innsikten
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så klok du er?! Dette har sikkert ikke TS undersøkt. 😅

Anonymkode: da631...9a4

Kjenner du TS personlig? Hvordan VET du dette om TS? 
 

Hun har ikke skrevet det her, at hun har snakket med helsestasjonen og undersøkt hvilket tilbud kommunen har. Hun sier heller ingenting om nettverket sitt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Det er over et år siden du skrev innlegget.

Hvordan  går det med deg nå?

Livet som aleneforelder er tidvis et helvete.

Det er utrolig bra at du skrev om det. Dessverre er det nok få gode løsninger . Jobben må vel vike i en periode slik at du ikke blir syk. Barna dine er heldige som har deg, men de har bare deg . 

Skamme seg de som har skrevet helt patetiske svar som at du har valgt dette selv .

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fri22 skrev (3 minutter siden):

Det er over et år siden du skrev innlegget.

Hvordan  går det med deg nå?

Livet som aleneforelder er tidvis et helvete.

Det er utrolig bra at du skrev om det. Dessverre er det nok få gode løsninger . Jobben må vel vike i en periode slik at du ikke blir syk. Barna dine er heldige som har deg, men de har bare deg . 

Skamme seg de som har skrevet helt patetiske svar som at du har valgt dette selv .

Hun har jo det...?

Anonymkode: 2b45a...dbb

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg velger å håpe at du ikke har noe bedre å gjøre i livet. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 19.33):

Er helt utslitt og lei. Fra jeg åpner øynene mine på morgenen og til jeg legger meg er det bare slit, mas og dritt. 
Mas og stress på jobb, når jeg er ferdig der er det rett hjem. Jobb og mas og dritt hjemme også. 
Er lei av å gjøre alt alene. Jobbe 100%, være mor, være far, være hushjelp, vaske, rydde, handle. Det er ikke normalt at ett menneske skal strekke til over alt. Det er umenneskelig. 
Det er nesten sånn at jeg vurderer å slutte å jobbe og leve på nav, bare fordi jeg er utslitt og døgnet strekker ikke til. 
Men, det er ikke ett liv å gå på sosialhjelp heller… 

Er lei! 

Anonymkode: ec39c...4b2

Føler med deg. Har i tillegg et firma med 6 ansatte som krever sitt 24/7-360. Samt kunder....

Anonymkode: cb092...d4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke få flere barn enn hva man takler alene, for en vet aldri hvordan livet brått kan endre seg. 

Jeg føler veldig på at man ikke kan regne med å være to om et barn lengre. Enten pga brudd eller fordi faren jobber mye. Her er det en far som jobber utrolig mye, vi ser han 1t per dag og kanskje noe mer i helger. Ofte har han planer i helgene også, men er flink til å ta med 1 av 3 barn på ting han driver med. 

For min del fant jeg en rolig jobb innenfor barnehagen sine åpningstider. Så har vi et par besteforeldre som stiller opp i ny og ne. 

Som 100% alenemor kan hun be om hjelp fra nav eller barnevernet om avlastninghjem. 

Anonymkode: 109b1...d49

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke til TS, men til alle andre kvinner som enda ikke har fått barn: Du må legge opp livet ditt slik at du fint klarer deg alene. Det innebærer først og fremst en solid økonomi. Du må skaffe deg en godt betalt jobb, ha egenkapital osv. Ikke surr bort ungdomsårene dine, men jobb målbevisst mot en god karriere, invester og spar penger til bolig.

Da vil det som regel gå veldig fint hvis du blir alene.  Jeg ble alene med tre, og det var null problem, blant annet fordi jeg hadde høy lønn og fleksibel jobb.

Anonymkode: 93b1e...1b0

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er ikke til TS, men til alle andre kvinner som enda ikke har fått barn: Du må legge opp livet ditt slik at du fint klarer deg alene. Det innebærer først og fremst en solid økonomi. Du må skaffe deg en godt betalt jobb, ha egenkapital osv. Ikke surr bort ungdomsårene dine, men jobb målbevisst mot en god karriere, invester og spar penger til bolig.

Da vil det som regel gå veldig fint hvis du blir alene.  Jeg ble alene med tre, og det var null problem, blant annet fordi jeg hadde høy lønn og fleksibel jobb.

Anonymkode: 93b1e...1b0

Så urealistisk sagt. For det første klarer man nok ikke å forestille seg hva flere års søvnmangel kan føre til, for det andre, mange av oss får barn utifra en tanke om at om ikke forholdet varer for alltid så regner man med familien stiller opp, men ikke alltid de gjør det. Det er så mange eventualiteter man ikke regner med og vipps sitter man der alene med barn, fulllstendig utbrent.

Anonymkode: 4d538...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Så urealistisk sagt. For det første klarer man nok ikke å forestille seg hva flere års søvnmangel kan føre til, for det andre, mange av oss får barn utifra en tanke om at om ikke forholdet varer for alltid så regner man med familien stiller opp, men ikke alltid de gjør det. Det er så mange eventualiteter man ikke regner med og vipps sitter man der alene med barn, fulllstendig utbrent.

Anonymkode: 4d538...802

Hva har dette med det jeg skrev å gjøre? Alle kvinner burde kunne forsørge seg selv og eventuelle barn, det er det jeg sier. Er du uenig?

Anonymkode: 93b1e...1b0

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo en av grunnene til at vi ser at det er mangel på antall fødende nå. Vi kommer til å få mildt sagt problemer i vår alderdom fordi det ikke lønner seg å få barn som kvinne. Man kan ikke forvente at man kan jobbe 100% og oppfylle alle kriteriene til samfunnet ovenfor foreldre nå.

Ett sted stopper det. Yngre generasjoner nå drømmer ikke om barn/familie men selvstendighet og frihet. Det er ikke uniont med familieliv. Noe må forandre seg om man er alene eller ikke. Det er dobbelt opp med arbeid for aleneforeldre man burde heller hylle den delen enn å uttrykke forakt og etterpåklokskap for det hjelper ingen. 

Anonymkode: 7bde0...242

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 19.49):

Det varer lenge. Mine er 17 og 19 år, det kreves fortsatt mye. Men Ts. Prøv å tenk positivt du har sikkert flotte barn som skal opp og frem. Det blir mye bra, og mye innsats. Jeg ligger ofte mye våken om nettene og har tusen tanker og gjøremål, men barna er verd det.

Anonymkode: 88cff...6b0

Har barna en far? Hvis så teller ikke det som 100% alene🙈 Noe helt annet være alene alltid med bekymringer osv.

Anonymkode: 42418...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke få flere barn enn hva man takler alene, for en vet aldri hvordan livet brått kan endre seg. 

Jeg føler veldig på at man ikke kan regne med å være to om et barn lengre. Enten pga brudd eller fordi faren jobber mye. Her er det en far som jobber utrolig mye, vi ser han 1t per dag og kanskje noe mer i helger. Ofte har han planer i helgene også, men er flink til å ta med 1 av 3 barn på ting han driver med. 

For min del fant jeg en rolig jobb innenfor barnehagen sine åpningstider. Så har vi et par besteforeldre som stiller opp i ny og ne. 

Som 100% alenemor kan hun be om hjelp fra nav eller barnevernet om avlastninghjem. 

Anonymkode: 109b1...d49

Barnevernet har ofte åresvis ventetid på avlastning hjem,og man må og da sende "bekymring" på seg selv at man trenger avlastning pga utslitt. BV vil alltid undersøke nettverk først. Så BV er siste stopp. Da må Barna ikke ha en far eller familie vettu.

 

Anonymkode: 42418...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er ikke til TS, men til alle andre kvinner som enda ikke har fått barn: Du må legge opp livet ditt slik at du fint klarer deg alene. Det innebærer først og fremst en solid økonomi. Du må skaffe deg en godt betalt jobb, ha egenkapital osv. Ikke surr bort ungdomsårene dine, men jobb målbevisst mot en god karriere, invester og spar penger til bolig.

Da vil det som regel gå veldig fint hvis du blir alene.  Jeg ble alene med tre, og det var null problem, blant annet fordi jeg hadde høy lønn og fleksibel jobb.

Anonymkode: 93b1e...1b0

Var du helt alene uten barnefar og ingen familie?

Stor forskjell! 

Anonymkode: 42418...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 19.49):

Det varer lenge. Mine er 17 og 19 år, det kreves fortsatt mye. Men Ts. Prøv å tenk positivt du har sikkert flotte barn som skal opp og frem. Det blir mye bra, og mye innsats. Jeg ligger ofte mye våken om nettene og har tusen tanker og gjøremål, men barna er verd det.

Anonymkode: 88cff...6b0

Med så store barn, hva stresser du med? De bør være selvhjulpne i stor grad.

Anonymkode: ab075...e7d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva har dette med det jeg skrev å gjøre? Alle kvinner burde kunne forsørge seg selv og eventuelle barn, det er det jeg sier. Er du uenig?

Anonymkode: 93b1e...1b0

Økonomisk forsørge er en ting, men å alltid være den med ansvar o.lign fratar menn ansvaret de også burde ta i enda større grad

Anonymkode: 4d538...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.1.2023 den 20.09):

Valgt det selv?

jeg har ikke valgt å være alenemor nei. 

Anonymkode: ec39c...4b2

Men du har valgt å få barn, og du har valgt å få flere barn.

Anonymkode: 8a9a0...28f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så urealistisk sagt. For det første klarer man nok ikke å forestille seg hva flere års søvnmangel kan føre til, for det andre, mange av oss får barn utifra en tanke om at om ikke forholdet varer for alltid så regner man med familien stiller opp, men ikke alltid de gjør det. Det er så mange eventualiteter man ikke regner med og vipps sitter man der alene med barn, fulllstendig utbrent.

Anonymkode: 4d538...802

Men tar man ikke dette med i beregningen, når man velger å få barn, planlegger man dårlig. Tenker bare på egne ønsker og ikke konsekvenser av valgene man tar. 

Anonymkode: 18644...d5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...