Fabienne Skrevet 4. desember 2022 #141 Skrevet 4. desember 2022 Grüner skrev (19 timer siden): Saken omtales også i podcasten «Norsken, svensken og dansken» hvor Hilde Sandvik er én av programlederne. I hvilken episode? jeg har hørt gjennom de to siste og det var ingenting om denne saken i dem.
IkkeEnRobot1977 Skrevet 4. desember 2022 #142 Skrevet 4. desember 2022 Just now, Fabienne said: I hvilken episode? jeg har hørt gjennom de to siste og det var ingenting om denne saken i dem. https://radio.nrk.no/serie/norsken-svensken-og-dansken/KMTE85009822 1
Fabienne Skrevet 4. desember 2022 #143 Skrevet 4. desember 2022 IkkeEnRobot1977 skrev (1 minutt siden): https://radio.nrk.no/serie/norsken-svensken-og-dansken/KMTE85009822 Tusen takk. Jeg brukte podcastappen på telefonen og ikke NRK sin, og der legges det sikkert ut episoder med en ukes forsinkelse. 1
Gjest DislayName Skrevet 4. desember 2022 #144 Skrevet 4. desember 2022 1 hour ago, vintage said: Det drar seg til. Det begynner å murre hos profilerte psykologer også nå. Kari Lossius har delt noe i dag på Facebook, og hun var/er en venn av psykiateren. Fortsatt ingen navn, men det drar seg til. Og Karl Eldar Evang, og forsåvidt Jørgen Flor Ingen av se har nevnt navn.
venus* Skrevet 4. desember 2022 #145 Skrevet 4. desember 2022 2 hours ago, vintage said: Det drar seg til. Det begynner å murre hos profilerte psykologer også nå. Kari Lossius har delt noe i dag på Facebook, og hun var/er en venn av psykiateren. Fortsatt ingen navn, men det drar seg til. Sånne saker pleier å skille hveten fra klinten. Dag Nordanger er en psykolog jeg har hatt sansen for. Men når han for to uker siden skriver en ren hyllest til psykiateren og nå er hans største forsvarer...akk. 7 1
Gjest DislayName Skrevet 4. desember 2022 #146 Skrevet 4. desember 2022 19 minutter siden, venus* said: Sånne saker pleier å skille hveten fra klinten. Dag Nordanger er en psykolog jeg har hatt sansen for. Men når han for to uker siden skriver en ren hyllest til psykiateren og nå er hans største forsvarer...akk. Whaaat. Hvor?
Henikka Skrevet 4. desember 2022 #147 Skrevet 4. desember 2022 DislayName skrev (13 minutter siden): Whaaat. Hvor? På facebooken hans. Innlegg fra den 12. November.
Gjest DislayName Skrevet 4. desember 2022 #148 Skrevet 4. desember 2022 1 minutt siden, Henikka said: På facebooken hans. Innlegg fra den 12. November. Ok, så det nå. Det var nok før han hadde fått det med seg. Og jeg kan ikke si meg uenig i det Nordanger skrev. Psykiateren har jo et fascinerende sinn. Skriver fantastisk (aner ikke noe om det faglige. Er ikke psykolog. Men har inntrykk av at han er vidsinnet og elegant og meget anerkjent som fagperson også).
Kaisada Skrevet 4. desember 2022 #149 Skrevet 4. desember 2022 DislayName skrev (26 minutter siden): Ok, så det nå. Det var nok før han hadde fått det med seg. Og jeg kan ikke si meg uenig i det Nordanger skrev. Psykiateren har jo et fascinerende sinn. Skriver fantastisk (aner ikke noe om det faglige. Er ikke psykolog. Men har inntrykk av at han er vidsinnet og elegant og meget anerkjent som fagperson også). Dette fikk han med seg for 15 år siden om ikke før, så Nordanger har falt et godt stykke i manges øyne. 3
venus* Skrevet 4. desember 2022 #150 Skrevet 4. desember 2022 33 minutter siden, DislayName said: Ok, så det nå. Det var nok før han hadde fått det med seg. Og jeg kan ikke si meg uenig i det Nordanger skrev. Psykiateren har jo et fascinerende sinn. Skriver fantastisk (aner ikke noe om det faglige. Er ikke psykolog. Men har inntrykk av at han er vidsinnet og elegant og meget anerkjent som fagperson også). Jeg er heller ikke uenig i hyllesten, og reagerer ikke på at den ble skrevet slik før saken eksploderte. Det er bare når han senere hardnakket forsvarer sitt idol at det blir litt emment. Ville ham virkelig vært så opptatt av å forsvare psykiaterens offentlige rykte hvis han ikke kjente og beundret ham? Det er noe med manglende objektivitet her.. 3
Grüner Skrevet 4. desember 2022 #151 Skrevet 4. desember 2022 Fabienne skrev (3 timer siden): I hvilken episode? jeg har hørt gjennom de to siste og det var ingenting om denne saken i dem. Den siste, den fra 3.des.
Fabienne Skrevet 4. desember 2022 #152 Skrevet 4. desember 2022 Grüner skrev (5 minutter siden): Den siste, den fra 3.des. Ja, jeg har hørt den nå. Den kom ikke opp i podcastappen på telefonen, jeg tror NRK-podder publiseres der med en ukes forsinkelse. Men takket være link over har jeg hørt den på NRK. (Bra pod forresten, jeg hørte fast på den før).
Grüner Skrevet 4. desember 2022 #153 Skrevet 4. desember 2022 venus* skrev (2 timer siden): Sånne saker pleier å skille hveten fra klinten. Dag Nordanger er en psykolog jeg har hatt sansen for. Men når han for to uker siden skriver en ren hyllest til psykiateren og nå er hans største forsvarer...akk. Det var jo før Rød-Larsen saken ble offentlig kjent, da, så du får ikke lage en sak av noe som ikke er en sak, heller! 1
venus* Skrevet 4. desember 2022 #154 Skrevet 4. desember 2022 4 minutter siden, Grüner said: Det var jo før Rød-Larsen saken ble offentlig kjent, da, så du får ikke lage en sak av noe som ikke er en sak, heller! Tror ikke du forstår hva jeg skriver. Jeg reagerer på forsvaret hans av psykiateren nå. Etter at saken ble kjent 5 1
Grüner Skrevet 4. desember 2022 #155 Skrevet 4. desember 2022 venus* skrev (4 minutter siden): Tror ikke du forstår hva jeg skriver. Jeg reagerer på forsvaret hans av psykiateren nå. Etter at saken ble kjent Ser ikke han har sagt noe om x på fb sin nå nylig. Ser bare hyllesten fra starten av november. Med mindre han har ytret seg et annet sted. 1 1
Grüner Skrevet 4. desember 2022 #156 Skrevet 4. desember 2022 Fyren har jo åpenbart stor fagkunnskap og kompetanse innenfor sitt fagfelt, hvis ikke hadde han ikke kommet dit han har kommet, så det kan ingen ta ifra han. Problemet er jo at han i gjentatte tilfeller har opptrådt uetisk og på en måte som er uforenlig med hans profesjon, noe han selv også burde vite veldig godt. Ny artikkel på nrk.no om saken nå i kveld. https://www.nrk.no/norge/hilde-rod-larsen-etterlyser-gransking-av-psykiater-etter-_metoo-roman_-1.16198842 I artikkelen til NRK står det: «Etter det NRK er kjent med, er det ikke levert noen varsler i saken. Den er dermed ikke vurdert av tilsynsmyndigheter eller andre relevante organ.» 5 5
vintage Skrevet 4. desember 2022 #157 Skrevet 4. desember 2022 Grüner skrev (8 minutter siden): I artikkelen til NRK står det: «Etter det NRK er kjent med, er det ikke levert noen varsler i saken. Den er dermed ikke vurdert av tilsynsmyndigheter eller andre relevante organ.» Nei, det er klart - melder ingen fra, så slipper han unna igjen, og kan fortsette som før. 5
Gjest SVK Skrevet 4. desember 2022 #158 Skrevet 4. desember 2022 (endret) Lars Lien er leder for norsk psykiatriforening. Han er enig i at det har vært lite «metoo»-debatter i deres bransje. – Det har overraska meg litt. Det har vært mest saker innenfor kunst og kultur. Så jeg har egentlig ventet at dette skulle skje innenfor vår bransje. – Hvorfor tror du det har latt vente på seg? – Den gode tanken er at det er høy etisk bevissthet rundt akkurat dette med maktforhold og hva som kan skje med skjeve maktforhold i bransjen. Den andre siden kan være for lite rapportering. https://www.nrk.no/norge/hilde-rod-larsen-etterlyser-gransking-av-psykiater-etter-_metoo-roman_-1.16198842 Charlotte Thoresen var en dem som ble utnyttet av psykiateren som skulle hjelpe henne. VG forteller om hvordan denne mannen nå er tilbake i full jobb på Sykehuset i Vestfold. Samme dag som han i en epost innrømmer å ha hatt sex med Charlotte mens hun sov, blir han igjen ansatt som overlege ved sykehuset, skriver VG. Psykiateren mistet autorisasjonen i 2013, men fikk en ny sjanse to år senere. https://psykologisk.no/2021/06/psykologer-som-utnytter-pasienter-seksuelt-far-nye-sjanser/ Hvor høy etisk standard er det i profesjonen når man får ny sjanse som psykiater selv om man har blitt dømt for å ha hatt sex med en sovende pasient? Om noe så er det vel grunn til å tro at folk ikke rapporterer psykologene/psykiatrene fordi de skjønner at de vil få fortsette i jobben uansett. Endret 4. desember 2022 av SVK
parmanoia Skrevet 4. desember 2022 #159 Skrevet 4. desember 2022 SVK skrev (4 minutter siden): Samme dag som han i en epost innrømmer å ha hatt sex med Charlotte mens hun sov, Altså voldtatt. Hvorfor i svarte faen kan de ikke skrive det. 19 6
Gjest SVK Skrevet 4. desember 2022 #160 Skrevet 4. desember 2022 (endret) 10 hours ago, parmanoia said: Altså voldtatt. Hvorfor i svarte faen kan de ikke skrive det. Ja, voldtatt! For øvrig om man leser artikkelen så blir den enda mer absurd. For daværende helseminister BentHøie kommenterer at livstidsutestengelse ikke bør være mulig og viser til at det i enkelte tilfeller er gjensidig kjærlighetsforhold mellom pasient og psykiater. Det er rimelig spesielt å bruke som eksempel når man kommenterer en sak om hvorfor en psykiater som voldtar pasienten ikke skal miste lisensen på livstid. Endret 5. desember 2022 av SVK
Anbefalte innlegg