Gå til innhold

Kjent psykiater utnyttet ung kvinne med spiseforstyrrelser


Piggsopp

Anbefalte innlegg

Boka til Hilde Rød-Larsen som er bygget på egne opplevelser med denne psykiateren, med ekspertise på spiseforstyrrelser, kom ut for 6 mnd siden, men betegnende nok har ikke norsk media skrevet noe om denne Metoo-saken som er ganske åpenbar. Kan det være fordi psykiateren og forfatteren er svært profilert i media og har mange bekjente som er journalister? 

Denne artikkelen fra Psykologisk.no er oversatt fra en dansk avis. 

https://psykologisk.no/2022/11/han-inviterte-meg-helt-eksplisitt-til-a-ha-sex-med-han-pa-behandlingsrommet-i-terapidivanen/

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel ikke noe overgrep i den forstand dette? I hvert fall ikke misbruk av stilling. Han var jo ikke behandleren hennes eller noe..

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer ikkje om at ein sleng kring seg med sovorne skuldingar i media, det er trass alt mogeleg å identifisera han. Ho burde heller senda inn ein klage på han, so får den prosessen gå sin gong. Dersom ho skulle få medhald, so får media omtala saka. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Dette med laken på kontoret trenger ikke være så sketchy. Kan jo handle om lange dager, og et behov for å ta en lur, eller sove på kontoret. Selvsagt om lakenet er til sex er det helt sprøtt og jeg ble selv kvalm av å lese at "det ble lagt tilbake til bruk neste gang". Men i seg selv kan dette lett bortforklares. 

Når det gjelder psykologer og leger så har de begge etiske retningslinjer, som går på at man skal ikke skade og ha respekt for menneskers helse. Man har plikt til å bidra i tilfelle det skjer kriser, selv når man ikke er "på jobb". Så denne legen har jo i alle tilfeller brutt sine yrkesetiske plikter og retningslinjer, og for øvrig all moralsk dømmekraft man skulle ønske seg at mennesker i slike roller har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det danske intervjuet sier hun om romankarakteren: "Hun ved ikke selv noget om de diagnoser, men det gør jeg i dag, og det er en bipolar lidelse. Som ung er hun udiagnosticeret og lider også af en spiseforstyrrelse og angstsymptomer, men det er ikke ord, jeg bruger i bogen". Litt uklart om hun snakker om seg selv her, men i så fall er hun åpen om sin diagnose som bipolar. 

Jeg mener det er altfor lett å avfeie noen med psykisk sykdom, spesielt siden det også er en gruppe det er lettere å utnytte. 

https://www.information.dk/kultur/2022/11/foerst-romanarbejdet-forstod-hilde-roed-larsen-egen-metoo-historie-traengte-paa

Forøvrig virker det som om Rød-Larsen i dag er ganske frisk. Hun er jobb og virker ga et avklart forhold til sin sykdom. 

  • Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er Odd Roger Enoksen tilbake i en gullkantet stilling, et halvt år etter at han avgikk som forsvarsminister.

Eksklusivt styreverv i et stort, offentlig eid energikonsern. 

Odd Roger Enoksen, Metoo | Hvor lenge varer en metoo-karantene? (nordnorskdebatt.no)

Så jeg ville ikke tro at denne saken med psykiateren får noe offentlig påtale, siden hun var over tyve år, og han ikke var hennes behandler.

Og selv om han skulle få noen straff, så er han tilbake i en god stilling etter noen måneder. Som Enoksen.

 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje alle menn er slik. Elles er det ofte so at menn ofte mistar piffen i ein viss alder, ein trygg heim med god mat på bordet vert viktigare enn jakta på ungjenter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (1 time siden):

For øvrig er Odd Roger Enoksen tilbake i en gullkantet stilling, et halvt år etter at han avgikk som forsvarsminister.

Eksklusivt styreverv i et stort, offentlig eid energikonsern. 

Odd Roger Enoksen, Metoo | Hvor lenge varer en metoo-karantene? (nordnorskdebatt.no)

Så jeg ville ikke tro at denne saken med psykiateren får noe offentlig påtale, siden hun var over tyve år, og han ikke var hennes behandler.

Og selv om han skulle få noen straff, så er han tilbake i en god stilling etter noen måneder. Som Enoksen.

 

Siden ingen er anmeldt, vil ingen heller få noen straff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (6 minutter siden):

Siden ingen er anmeldt, vil ingen heller få noen straff.

Jeg kan love det at det blir straff og anmeldelse her. Helsetilsynet er informert om at det kommer ting dit, og alle mediene er på saken, da det er mye mer enn det som er kommet frem siste døgnet. 

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymLykke skrev (10 minutter siden):

Jeg kan love det at det blir straff og anmeldelse her. Helsetilsynet er informert om at det kommer ting dit, og alle mediene er på saken, da det er mye mer enn det som er kommet frem siste døgnet. 

Hvordan vet du det? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymLykke skrev (7 timer siden):

Jeg kan love det at det blir straff og anmeldelse her. Helsetilsynet er informert om at det kommer ting dit, og alle mediene er på saken, da det er mye mer enn det som er kommet frem siste døgnet. 

Og dette kan du faktisk love? Du har også innsyn i at helsetilsynet er informert og at alle medier er på saken?

Syns denne tråden, som egentlig kunne vært viktig og interessant, stadig falmer pga harde påstander som syntes å skytes halvblindt fra hofta. Husk jenter: skal du påstå noe må du ha belegg for det du påstår. Om du ikke har det, er det best å nyansere innlegget sitt med fraser som «jeg tror kanskje», «muligens er det slik at» eller «forhåpentligvis (er Helsetilsynet informert)». 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

paraplyprinsessa skrev (13 minutter siden):

Og dette kan du faktisk love? Du har også innsyn i at helsetilsynet er informert og at alle medier er på saken?

Syns denne tråden, som egentlig kunne vært viktig og interessant, stadig falmer pga harde påstander som syntes å skytes halvblindt fra hofta. Husk jenter: skal du påstå noe må du ha belegg for det du påstår. Om du ikke har det, er det best å nyansere innlegget sitt med fraser som «jeg tror kanskje», «muligens er det slik at» eller «forhåpentligvis (er Helsetilsynet informert)». 

Kanskje @AnonymLykke vet dette fordi hun har meldt han til Helsetilsynet? Eller at hun har vært i kontakt med media? Det trenger ikke å være løgn, selv om det ikke er dokumentert. Men ideelt sett, for helsen til diskusjonen, så burde det opplyses om hvordan man har kommet over informasjonen neste gang...

Forøvrig er Liz Nor på saken som en terrier med et bein, og hun hevder å kjenne "folk som tar grep nå", så det er ikke umulig at dette er en sak under opprulling...

https://www.facebook.com/elisabeth.norheim

EXPOSE En av Norges fremste eksperter på spiseforstyrrelser (profilert forfatter/psykiater/professor) viser seg å være #metoo mann. Send dm hvis du er et offer eller hvis noen du kjenner er det så skal jeg koble deg opp med bra folk som sammen tar grep nå. Game over!!

  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felis skrev (2 minutter siden):

Kanskje @AnonymLykke vet dette fordi hun har meldt han til Helsetilsynet? Eller at hun har vært i kontakt med media? Det trenger ikke å være løgn, selv om det ikke er dokumentert. Men ideelt sett, for helsen til diskusjonen, så burde det opplyses om hvordan man har kommet over informasjonen neste gang...

Forøvrig er Liz Nor på saken som en terrier med et bein, og hun hevder å kjenne "folk som tar grep nå", så det er ikke umulig at dette er en sak under opprulling...

https://www.facebook.com/elisabeth.norheim

EXPOSE En av Norges fremste eksperter på spiseforstyrrelser (profilert forfatter/psykiater/professor) viser seg å være #metoo mann. Send dm hvis du er et offer eller hvis noen du kjenner er det så skal jeg koble deg opp med bra folk som sammen tar grep nå. Game over!!

Helt sant! Enig med deg i dette. Mener likevel at det var innafor å røske litt opp i tråden som etterhvert ble litt for nedslitt av påstander som kan syntes tomme og lite konstruktive for diskusjonen. Om mannen er meldt til helsetilsynet og brukeren har info om det, funker det utmerket å formulere det som at «jeg har kjennskap til at psykiateren er meldt til helsetilsynet og håper de snart er på ballen». Eller noe. Som du så fint skriver, for diskusjonens helses del.

 

Spennende med Liz Nor. Lurer på hva som skjer! Dømmes for noe kan han ikke tror jeg, ut fra de fakta vi har i dag, men ryktet og posisjon kan selvsagt skades om dette blir en profilert sak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymLykke skrev (10 minutter siden):

Jeg har vært pasient der, og har dokumentasjon på ting som gjelder meg, og andre jeg kjenner. Og det er mange saker på vei til Helsetilsynet fra flere. Og jeg har snakket med media, anonymt vel og merke. Orker ikke å stå frem nå. Men jeg har nokså god grunn til å si det jeg sier. 

Takk for at du orker. ❤️

  • Liker 15
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir interessant å se hva en opprulling fører til, og hva som kommer frem. Utrolig trist sak, men bra at det kommer frem. Jeg som i likhet med mange andre har sett opp til denne psykiateren, og som har tenkt at han virker som et godt menneske og som en formidabel fagperson som virkelig brenner for jobben sin. Så er det kanskje mest seg selv han brenner for…

Synes det blir feil hvis det hun forfatteren skriver om stemmer. Selv om han ikke var hennes behandler, så var hun allikevel en del yngre og syk når hun møtte ham, og at han da ønsker å ligge med henne? Nei, bare nei. I kraft av at han er en anerkjent fagperson og VISSTE at hun var sårbar og syk, og at hun selvsagt ønsket å bli SETT av ham, så skulle han aldri ha hatt sex med henne.

  • Liker 20
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymLykke skrev (39 minutter siden):

Jeg har vært pasient der, og har dokumentasjon på ting som gjelder meg, og andre jeg kjenner. Og det er mange saker på vei til Helsetilsynet fra flere. Og jeg har snakket med media, anonymt vel og merke. Orker ikke å stå frem nå. Men jeg har nokså god grunn til å si det jeg sier. 

Ja, takk for at du orker. Du har min fulle støtte. jeg vet det ikke er enkelt mot en mektig og populær mann. 

  • Liker 10
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymLykke skrev (1 time siden):

Jeg har vært pasient der, og har dokumentasjon på ting som gjelder meg, og andre jeg kjenner. Og det er mange saker på vei til Helsetilsynet fra flere. Og jeg har snakket med media, anonymt vel og merke. Orker ikke å stå frem nå. Men jeg har nokså god grunn til å si det jeg sier. 

Du, jeg legger meg helt flat. Unnskyld! Heier masse på deg og dere. Sorry x 1000. Håper dere får saken tydelig frem og at dere får oppreisning og blir hørt.

  • Liker 12
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...