Gå til innhold

Kjent psykiater utnyttet ung kvinne med spiseforstyrrelser


Piggsopp

Anbefalte innlegg

Gjest Gapatrosten

Det viktigste i all legekunst har i hundrevis av år vært «først og fremst ikke skade». (Det etiske prinsippet «primum non nocere».) Når man som lege henvender seg til noen med å si at man kan se at vedkommende er syk, kan man virkelig ikke utnytte denne sårbarheten (og kontakten man oppnår i kraft av å være ekspert på pasientens problem) uten at det er et åpenbart brudd på legeetikken. Uansett om den syke er ens egen pasient, og uansett om vedkommende er voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

paraplyprinsessa skrev (1 minutt siden):

Du, jeg legger meg helt flat. Unnskyld! Heier masse på deg og dere. Sorry x 1000. Håper dere får saken tydelig frem og at dere får oppreisning og blir hørt.

Takk🙏🏻 Håper virkelig på det samme, at noen tar skikkelig tak her. Og at det blir dannet et system for å plukke opp- og hjelpe alle som har lidd som pasient hos ham, som har fått så vanvittig mye ødelagt. Tror vi er mange som ikke akkurat har så mye tillit til helsevesenet, eller som egentlig orker tanken på å begynne å finne frem selv for å få hjelp til å rydde og sortere ting nå. 

  • Liker 4
  • Hjerte 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (21 timer siden):

Hun var over seksuell lavalder og han var ikke hennes behandler. Så juridisk sett ikke overgrep, nei. 

Det hun beskriver er et misbrukt av maktforhold. Hun var ung og syk, han mye eldre kjent psykiater. Hun opplevde at ham var den første som så at hun ikke hadde det bra. Istedenfor å hjelpe henne brukte han tilliten til å innlede et seksuelt forhold. 

Det finnes en egen paragraf som omhandler å utnytte noens psykiske lidelse for å skaffe seg seksuell omgang. Høres ut som den paragrafen kan være aktuell her.

§ 295.Misbruk av overmaktsforhold og lignende

Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved

a. misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, eller
b. å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291, eller
c. å utnytte en person under 18 år i en særlig sårbar livssituasjon.

På samme måte straffes den som ved forhold som nevnt i første ledd bokstav a til c får noen til å ha seksuell omgang med hverandre.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-11#§305

  • Liker 7
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Consita skrev (12 minutter siden):

Forfatteren mener forlaget ba henne ikke snakke om at boken "sprang ut fra egne erfaringer".

Om det stemmer, så er det kanskje litt ekstra spesielt ettersom vi vet at samme forlag tidligere har gitt ut psykiaterens bøker.

Screenshot_20221130_153426.thumb.jpg.9822fa59f4bbfbfb2522d3aca1a7e453.jpg

Endret av Henikka
Skrivefeil
  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Boken er ikke en selvbiografi. Den er fiktiv, selv om hun drar inn personlige erfaringer og opplevelser. Tror faktisk ikke denne psykiateren har en datter engang. Vet bare om en sønn. 

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hannah80 skrev (12 minutter siden):

Altså. Boken er ikke en selvbiografi. Den er fiktiv, selv om hun drar inn personlige erfaringer og opplevelser. Tror faktisk ikke denne psykiateren har en datter engang. Vet bare om en sønn. 

I intervjuet lenket til i hovedinnlegget står det at hun i virkeligheten møtte denne personen i et familieselskap:

»I et familieselskap da jeg var i begynnelsen av tyvårene, møtte jeg en betydelig eldre mann. Vi snakket sammen, og han sa at han kunne se at jeg var for tynn, og at det ikke kunne være lett for meg med de foreldrene jeg hadde.»

https://psykologisk.no/2022/11/han-inviterte-meg-helt-eksplisitt-til-a-ha-sex-med-han-pa-behandlingsrommet-i-terapidivanen/

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler alle som ikke har lest det danske intervjuet om å gjøre det. 

https://www.information.dk/kultur/2022/11/foerst-romanarbejdet-forstod-hilde-roed-larsen-egen-metoo-historie-traengte-paa

I siste del forteller hun om sine egne opplevelser med psykiateren og deres "forhold" som varte mellom 1999 til 2000. De skal også ha hatt sex en gang i 2014.

Hun sier selv at han kontaktet henne sist for to år siden og at hun først da var istand til å be ham holde seg unna. 

Tvillingsjel skrev (På 30.11.2022 den 15.35):

Det finnes en egen paragraf som omhandler å utnytte noens psykiske lidelse for å skaffe seg seksuell omgang. Høres ut som den paragrafen kan være aktuell her.

§ 295.Misbruk av overmaktsforhold og lignende

Med fengsel inntil 6 år straffes den som skaffer seg eller en annen seksuell omgang, eller får noen til å utføre handlinger som svarer til seksuell omgang med seg selv ved

a. misbruk av stilling, avhengighetsforhold eller tillitsforhold, eller
b. å utnytte noens psykiske lidelse eller psykiske utviklingshemming dersom forholdet ikke rammes av § 291, eller
c. å utnytte en person under 18 år i en særlig sårbar livssituasjon.

På samme måte straffes den som ved forhold som nevnt i første ledd bokstav a til c får noen til å ha seksuell omgang med hverandre.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-11#§305

Jeg mener vi vet for lite her til å konkludere med om det var straffbart eller ikke. 

Ja, hun var syk. Men hvor syk må man være for å ikke være ansvarlig for egne handlinger i denne sammenhengen?

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (5 minutter siden):

Jeg mener vi vet for lite her til å konkludere med om det var straffbart eller ikke. 

Ja, hun var syk. Men hvor syk må man være for å ikke være ansvarlig for egne handlinger i denne sammenhengen?

Et veldig godt spørsmål 👍

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (9 minutter siden):

Jeg mener vi vet for lite her til å konkludere med om det var straffbart eller ikke. 

Ja, hun var syk. Men hvor syk må man være for å ikke være ansvarlig for egne handlinger i denne sammenhengen?

Er vel ikke snakk om straffbart eller ikke. Men om dette er såpass grov utnyttelse av makt at det bør få følger for psykiateren. 
 

Dere som ikke skjønner hvem det er ennå: Gå inn på liz nor sin facebook. 

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggsopp skrev (27 minutter siden):

Ja, hun var syk. Men hvor syk må man være for å ikke være ansvarlig for egne handlinger i denne sammenhengen?

Ja, hvem skal kunne vurdere det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
Piggsopp skrev (21 minutter siden):

Jeg mener vi vet for lite her til å konkludere med om det var straffbart eller ikke. 

Ja, hun var syk. Men hvor syk må man være for å ikke være ansvarlig for egne handlinger i denne sammenhengen?

https://www.overgrep.no/straffeloven-295/ 

Denne siden utbroderer hva som blir lagt i de ulike leddene under paragrafen og bokstavene. Derfor jeg skriver at det skal godt gjøres å bevise at noen i en slik posisjon ikke ville deltatt i seksuell omgang uten den psykiske lidelsen som bakgrunn. Det blir umulig å vurdere. Fordi mange kvinner ville jo valgt dette selv. Mens i tilfeller der en bruker av helse- og sosialtjenester har psykoselidelser, så blir det mer naturlig å bruke en slik paragraf.  

Denne lovparagrafen brukes vel stort sett i tilfeller der leger og helsepersonell (og andre) har utnyttet sin posisjon overfor psykisk syke, eller utviklingshemmede. Der det er snakk om avhengighetsforhold (fordi fagpersonen gir sosiale tjenester eller helsetjenester, og står mellom offeret og muligheten til å få dekket elementære sosiale/helsemessige behov). Det var nylig en sak om en NAV-tilsatt som hadde hatt sex med sin klient på NAV, der det ble truet om at hun ikke visste hvordan sakens hans ville vurderes hvis han ikke kontaktet henne, og dermed brukte avhengighetsforholdet for å skaffe seg sex. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (32 minutter siden):

Jeg skrev "skolen bør lære jenter" mens du leser "jenter bør lære seg"???  Ja, noen ganger må man lese mellom linjene men her tror jeg du leste mer fra eget hode enn hva som faktisk stod.

Altså, absolutt fint og flott at jenter og gutter lærer seg at det finnes folk som manipulerer seg til sex. Men enkelte ting kreves en viss livskunnskap for å virkelig skjønne.

"Alle" vet at menn lyver og lurer for å få sex. Likevel er det så lett for manipulerende, sjarmerende menn å få ungjenter på kroken fordi de mangler erfaringen til å gjennomskue dem. Særlig jenter som har psykisk sykdom eller en historie med overgrep/omsorgssvikt. 

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper virkelig at dette er oppspinn. Hvis en eldre psykiater som er spesialist i spiseforstyrrelser virkelig har hatt et seksuelt forhold til en ung, sårbar kvinne med nettopp denne forstyrrelsen, er det ekstremt kritikkverdig. Og det helt uavhengig av om hun var hans pasient eller ikke.

  • Liker 28
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (2 timer siden):

Må innrømme at jeg syns dette er et veldig grensetilfelle. De møttes i en privat setting. Visste han at hun var utsatt for seksuelle overgrep tidligere? Og må man hele tiden opptre som sin yrkestittel? Før hele historien er fremlagt, så syns jeg det er vanskelig å mene noe om dette. 

Jeg mente at han utsatte henne for seksuelle overgrep, og burde forstått hvorfor hun oppsøkte han igjen senere for å ha sex med han.

Nå vet jeg ikke om hun hadde opplevd overgrep før, men det er en kjensgjerning at mange med spiseforstyrrelser og lignende avhengigheter har overgrepsbakgrunn.

Han som fagperson burde visst bedre.

  • Liker 11
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

supernova_87 skrev (2 timer siden):

Jeg tviler sterkt på at denne paragrafen blir gjeldende i saken til Rød-Larsen, men i mange av de andre sakene som det insinueres at er under oppseiling kan det jo bli relevant. 

Far til venninne regnes nok ikke som en stilling som fører til overmaktsforhold. Selv om det på alle måter er moralsk betenkelig og gjøres vanskeligere at denne personen er psykiater og møter vedkommende på hans kontor, der han utøver sin fagprofesjon og stilling

Og når det gjelder bokstav b) så vil det nok vanskelig vurderes hvorvidt Rød-Larsen ville gjort dette uten at hun hadde en spiseforstyrrelse. Mannsjåvinistene i tråden vil jo påstå at det er digg for en ung kvinne å ligge med en mektig mann fra offentligheten, og at alle kvinner med daddy issues egentlig drømmer om en slik situasjon. Mens andre vil mene at dette selvsagt aldri ville skjedd om ikke Rød-Larsen slet med sitt. Likevel ser jeg ikke at det er nok grunnlag for å benytte denne lovteksten i situasjonen som tråden baseres på. 

Hvor tar du det fra at Rød-Larsen har opplevd seksuelle overgrep? Hun har skrevet en fiksjonell roman basert på virkelige hendelser, og hovedpersonen Agnete har en "destruktiv seksuell relasjon" med en psykiater og seksuell utnyttelse. For all del, man kan diskutere om dette kan regnes som overgrep, man kan diskutere lovtekster, men jeg synes man burde være forsiktig med å anta og tillegge personer overgrep, krenkelser og diagnoser de selv ikke har uttrykt at de har/har opplevd. 

For øvrig: Psykiateren i boken ville jo naturligvis heller ikke hatt forståelse for at det var et forsøk på å gjenvinne kontroll, eller noen forståelse for hvilke destruktive mekanismer som var i spill, fordi han har naturligvis antatt at det er en hver ung kvinnes drøm å ligge med ham. 

Hvordan kan det ikke være misbruk av overmakt? Han er psykiater, visste at hun var syk og utnyttet dette. 

  • Liker 20
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hannah80 skrev (4 timer siden):

Må innrømme at jeg syns dette er et veldig grensetilfelle. De møttes i en privat setting. Visste han at hun var utsatt for seksuelle overgrep tidligere? Og må man hele tiden opptre som sin yrkestittel? Før hele historien er fremlagt, så syns jeg det er vanskelig å mene noe om dette. 

 

Piggsopp skrev (3 timer siden):

Jeg mener vi vet for lite her til å konkludere med om det var straffbart eller ikke. 

Ja, hun var syk. Men hvor syk må man være for å ikke være ansvarlig for egne handlinger i denne sammenhengen?

 

Hannah80 skrev (3 timer siden):

Et veldig godt spørsmål 👍

Jeg synes ikke dette er en gråsone. Han er psykiater og visste at hun led av anoreksi, som er en lidelse som ofte er et resultat av traumer. Med all den informasjonen han burde ha skaffet seg, så likevel valgte han å skaffe seg sex? Hvordan kan det ikke være utnytting at en kjent medieprofil med mye makt, som attpåtil er spesialist i spiseforstyrrelser, utnytter en sårbar kvinne, med nettopp spiseforstyrrelser, for sex? Akkurat den gruppen han jobber med, bare at hun ikke var hans pasient?

  • Liker 27
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (9 minutter siden):

 

 

Jeg synes ikke dette er en gråsone. Han er psykiater og visste at hun led av anoreksi, som er en lidelse som ofte er et resultat av traumer. Med all den informasjonen han burde ha skaffet seg, så likevel valgte han å skaffe seg sex? Hvordan kan det ikke være utnytting at en kjent medieprofil med mye makt, som attpåtil er spesialist i spiseforstyrrelser, utnytter en sårbar kvinne, med nettopp spiseforstyrrelser, for sex? Akkurat den gruppen han jobber med, bare at hun ikke var hans pasient?

Det er helt åpenbart maktmisbruk og utnyttelse, men så lenge hun ikke var formelt pasient hos ham så er det vel kanskje ikke noe han kan få noen sanksjoner for ? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyacinth skrev (1 minutt siden):

Det er helt åpenbart maktmisbruk og utnyttelse, men så lenge hun ikke var formelt pasient hos ham så er det vel kanskje ikke noe han kan få noen sanksjoner for ? 

Han burde dømmes etter paragraf 295

  • Liker 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...