Gå til innhold

Kjent psykiater utnyttet ung kvinne med spiseforstyrrelser


Piggsopp

Anbefalte innlegg

herzeleid skrev (6 minutter siden):

Slike saker er vanskelige. Om jeg forstår det riktig er det snakk om en voksen kvinne i midten av 20-årene (25?), og senere 40, som frivillig har sex med en voksen mann. En kan si at han burde visst bedre og det er selvfølgelig mulig at det her er snakk om kynisk utnytting av situasjon og posisjon, men det må ikke slik jeg leser det være slik. Akkurat slik et selverklært offer kan være offer for egne svake øyeblikk eller vurderinger kan jo denne andre personen være det samme. Videre er jeg litt skeptisk til å utrope seg selv til offer, og noen andre til overgriper, for handlinger en selv har utført, når en selv ikke følte det slik før en hadde kvernet på opplevelsene i ettertid i over 20 år. Igjen, det kan hende det her har vært kynisk utnyttelse med fult overlegg, men slik det beskrives fremstår det for meg som to mennesker som har gjort dårlige vurderinger og frivillig gått inn i en relasjon de ikke burde. Jeg er ikke sikker på hvor hensiktsmessig det er å fraskrive seg selv ansvar for en slik relasjon, og gi en annen alt.

Så er det en interessant diskusjon, hvorvidt en burde være i stand til å identifisere uheldig adferd og beskytte andre mot seg selv. Som andre påpeker virker det ofte å være en sammenheng mellom svært promiskuøs adferd på den ene siden, og traumer og vansker på den andre. Derfor tror jeg det kan være fornuftig med en diskusjon rundt hvorvidt en skal beskytte andre mer mot seg selv og revurdere hvordan en forholder seg til slik adferd. Det er særlig aktualisert når store medier går ut med "gladsaker" om unge kvinner med en svært "utsvevende" adferd, som ofte ikke fremstår helt sunt for mange av oss. Jeg tror samtidig det kan være mer å hente på å se fremover enn bakover, da et voksende krav om å beskytte andre mot seg selv fort kan ramme veldig bredt og ikke nødvendigvis helt rimelig. 

Er det noen som har utsvevende og promiskuøs atferd her, så er det psykiateren. 

  • Liker 16
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

parmanoia skrev (50 minutter siden):

Er det noen som har utsvevende og promiskuøs atferd her, så er det psykiateren. 

Nå er ikke det særlig relevant for innlegget du forsøker å svare på. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gapatrosten skrev (9 timer siden):

Det viktigste i all legekunst har i hundrevis av år vært «først og fremst ikke skade». (Det etiske prinsippet «primum non nocere».) Når man som lege henvender seg til noen med å si at man kan se at vedkommende er syk, kan man virkelig ikke utnytte denne sårbarheten (og kontakten man oppnår i kraft av å være ekspert på pasientens problem) uten at det er et åpenbart brudd på legeetikken. Uansett om den syke er ens egen pasient, og uansett om vedkommende er voksen.

(Skrev jeg tidligere i tråden, her: https://forum.kvinneguiden.no/topic/1636170-kjent-psykiater-utnyttet-ung-kvinne-med-spiseforstyrrelser/?do=findComment&comment=31083149)

Nuff said. Synes denne saken er såre enkel og ville tenkt nøyaktig det samme dersom dette skjedde en ung, syk mann.  Hadde det ikke vært brudd på noen legeetikk, ville det uansett utgjort et stort moralsk problem. At han burde ha visst bedre og gjort det bedre er selve hovedpoenget i denne saken.

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ‘i systemet’ har ikke en gang villet nevne han, null tiltro.. Selv har jeg blitt groomet av en psykolog høyt i ‘systemet’ men ikke praktiserende, ble kjent på nett. Jeg forsto det ikke da, men pga min selvfølelse hadde sp nådde han nesten frem. Håper han her får smake hva det betyr p utbytte sårbare syke personer(selv om de selv forstår sammenhengen i retrospektiv )

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig at flere står fram så denne mannen kan bli stoppet. Etter det jeg vet jobber mediene på spreng med denne saken. De vet at det handler om mange kvinner og at mange av de andre sakene er mye mer graverende enn dette. Men de trenger noen som er villige til å fortelle, og det håper jeg inderlig at noen orker å gjøre.

  • Liker 15
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns det høres så rart ut at det er så mange og at ingen har sagt noe til noen før. Og stakkars kona. Jævla ekkelt at mannen din har hatt seg med pasienter eller kjenninger om ikke annet, på den freudianske divanen. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

paraplyprinsessa skrev (7 minutter siden):

Syns det høres så rart ut at det er så mange og at ingen har sagt noe til noen før. Og stakkars kona. Jævla ekkelt at mannen din har hatt seg med pasienter eller kjenninger om ikke annet, på den freudianske divanen. 

Jeg også. Men det sier vel kanskje noe om makten denne mannen har?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel sånn at personer med spiseforstyrrelse bruker (mangel) på mat til å ha kontroll på noe, når man har andre ting man ikke har kontroll på. De mangler gjerne egenkjærlighet.. dette merker jo menn lett, og den syke kan lett la seg lede i kraft av at man føler seg sånn sett. Noe som er en veldig viktig drivkraft. Så noen reell voldtekt er det ikke, for ‘klienten’ blir gjerne med på det frivillig. Og menn.. ja altså, en av deres sterkeste drivkraft er jo ofte sexdriften. Så veien er kort for de.. å ha dobbeltmoral eller slags ‘splittet personlighet’ (hvis man går dypt i seg selv, så lenge man ikke blir oppdaget…) er faktisk ikke så uvanlig, men det er jo ikke en unnskyldning.. Det kommer nok frem, når man ser at det gjelder mange så blir det lettere å innse at man har blitt manipulert. Så hallo aviser som leser her.. Vær deres ansvar bevisst her, det som kommer frem er sant!

  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humas skrev (5 minutter siden):

Det er vel sånn at personer med spiseforstyrrelse bruker (mangel) på mat til å ha kontroll på noe, når man har andre ting man ikke har kontroll på. De mangler gjerne egenkjærlighet.. dette merker jo menn lett, og den syke kan lett la seg lede i kraft av at man føler seg sånn sett. Noe som er en veldig viktig drivkraft. Så noen reell voldtekt er det ikke, for ‘klienten’ blir gjerne med på det frivillig. Og menn.. ja altså, en av deres sterkeste drivkraft er jo ofte sexdriften. Så veien er kort for de.. å ha dobbeltmoral eller slags ‘splittet personlighet’ (hvis man går dypt i seg selv, så lenge man ikke blir oppdaget…) er faktisk ikke så uvanlig, men det er jo ikke en unnskyldning.. Det kommer nok frem, når man ser at det gjelder mange så blir det lettere å innse at man har blitt manipulert. Så hallo aviser som leser her.. Vær deres ansvar bevisst her, det som kommer frem er sant!

Det er nok riktig. Denne mannen er lege og vet godt hvilket ansvar han har. Og han vet også hvilken enorm risiko han tar. Og likevel gjør han det.

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (På 29.11.2022 den 21.07):

Jeg skjønner ikke helt tanken bak at hun hadde sex med han igjen i 2014, som et "grep for å ta tilbake makten over det som skjedde da hun var ung". Hvordan var det annet enn at han fikk et nytt samleie? Hun hadde skrevet et brev hvor hun sier hun ikke ville ha mer kontakt med han - men så gjorde hun det igjen. 

Han måtte tro at hun likte å ha sex med han.

 

 

Det er helt normalt å reagere sånn. Og nei, hun trenger ikke å ha likt å ha sex med han.

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilkåret
1 hour ago, Humas said:

Det er vel sånn at personer med spiseforstyrrelse bruker (mangel) på mat til å ha kontroll på noe, når man har andre ting man ikke har kontroll på. De mangler gjerne egenkjærlighet.. dette merker jo menn lett, og den syke kan lett la seg lede i kraft av at man føler seg sånn sett. Noe som er en veldig viktig drivkraft. Så noen reell voldtekt er det ikke, for ‘klienten’ blir gjerne med på det frivillig. Og menn.. ja altså, en av deres sterkeste drivkraft er jo ofte sexdriften. Så veien er kort for de.. å ha dobbeltmoral eller slags ‘splittet personlighet’ (hvis man går dypt i seg selv, så lenge man ikke blir oppdaget…) er faktisk ikke så uvanlig, men det er jo ikke en unnskyldning.. Det kommer nok frem, når man ser at det gjelder mange så blir det lettere å innse at man har blitt manipulert. Så hallo aviser som leser her.. Vær deres ansvar bevisst her, det som kommer frem er sant!

Om du smører peanøttsmør på skrittet ditt og lar hunden nærme seg det så vet du hva som skjer. Det er overgrep der den ene parten har kunnskap om alle triggere og vet hvordan utnytte. Du kan ikke klandre personen som er skadet og naiv for å falle for det. Like lite som du kan klandre hunden

Ellers så tenker jeg at dersom vi skal akseptere at mennesker er på et så lavt nivå intellektuelt og emosjonelt, så er ikke menneskearten liv laga. Vi er like lite verdt som dyrene vi ser ned på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff. Det er så mye korrupsjon og umoral der ute. Forfatteren er datteren til en som var kompis med pedofile Epstein og lånte/fikk store beløp av ham. Aner ikke hvilket forhold hun har til sin far og hans kone, men der har det skjedd mye korrupsjon i mange ledd gjennom tidene på så mange felt. Bare å Google.

Det sagt er datteren sin egen person og aner ikke hvilket forhold hun har hatt til faren. Psykiateren er lett å kjenne igjen som den mest kjente innen spiseforstyrrelser og ble vist sammen med Linnea Myhre i en Session på tv for noen år tilbake. Han så ut som en eldre mann da, men er faktisk bare i sekstiårene.

Endret av Justlooking
Endret en liten trykkfeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CamillaCollett skrev (4 timer siden):

Jeg håper virkelig at flere står fram så denne mannen kan bli stoppet. Etter det jeg vet jobber mediene på spreng med denne saken. De vet at det handler om mange kvinner og at mange av de andre sakene er mye mer graverende enn dette. Men de trenger noen som er villige til å fortelle, og det håper jeg inderlig at noen orker å gjøre.

Å, fy f… Er det flere? Kjenner jeg blir kvalm. Han som liksom blir sett på som en guru innenfor sitt fagfelt og så er han den kyniske grisen under masken? 

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, supernova_87 said:

Du spør hva som gjør at de tør ... Hva om de liker det? Hva om de liker den risikoen

Jeg tenker tilbake på noe jeg husker fra boken Uro til Finn Skårderud, en av disse profilerte psykiaterne, i forordet beskriver han hvordan vi søker spenning for å komme bort fra uroen av å være ensomme på planeten. Han viser til fallskjermhopping som er en måte å stilne uroen, fordi det gir spenning, og ender med en refleksjon om at den virkelige risikoen finnes i de nære relasjonen, ved å gjøre oss sårbare. Det er det som er virkelig risiko

Men hva er vel mer risiko og spenningssøkende og å fjerne sin egen følelse av ensomhet enn å være så stor. Tenk bare på alle de store seriemorderne, hvor mange fanbrev har ikke de, som har blitt store på voldtekt og drap. Men så tenk for middelaldrende menn som Peder Kjøs og Finn Skårderud, helter og idol, og dette basert på noe så sårbart som å være en mann i de mest empatiske yrkene. Profilert kjendis som en som hjelper. En slags Mor Teresa i den lille målestokken "norsk psykisk helse". For en rus, for en risiko! 

Jeg tror de tør fordi det gjør dem udødelige å leke så nær flammen og se at de ikke blir brent. (De: de som tør utnytte sin posisjon, altså ikke de navnene jeg nevner her, de aner jeg ikke noe om hva gjør og føler om sin posisjon i mediabildet.)

Den boken er et mesterverk.

Måten han skriver om skammen og den storslagne innadventheten - hybris og drømmen om "barnefrelseren".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 hours ago, hvalstad45 said:

Røed Larsen sier hun sendte kronikken til aftenposten i august, såååå rart at de ikke trykka den!

Hvilken kronikk er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (3 timer siden):

Å, fy f… Er det flere? Kjenner jeg blir kvalm. Han som liksom blir sett på som en guru innenfor sitt fagfelt og så er han den kyniske grisen under masken? 

Det er en grunn til at jeg ikke stoler på mennesker. Mennesker er ulver i fåreklær. Den mest kunnskapsrike og tilsynelatende "godhjerta" personen kan være et monster innenfor husets fire vegger. Mennesker er onde.

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (36 minutter siden):

Det er en grunn til at jeg ikke stoler på mennesker. Mennesker er ulver i fåreklær. Den mest kunnskapsrike og tilsynelatende "godhjerta" personen kan være et monster innenfor husets fire vegger. Mennesker er onde.

Det synes jeg var å dra det litt langt. En skal ikke være naiv, men det er enda mindre sunt å være så mistroisk at du ikke stoler på noen og påstår at mennesker er onde. 

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gapatrosten
IkkeEnRobot1977 skrev (9 timer siden):

Hvilken kronikk er dette?

https://www.morgenbladet.no/boker/2022/12/01/er-det-svakt-a-vaere-et-offer-spor-hilde-rod-larsen/?fbclid=IwAR3zZsD4Gx7fkqEwoNpDzwxQi4OJDIQXn2l-dIKpxs_oISPKiWZ7cgK_PbQ

«Det handler om å skille mellom kunsten og livet. Det må ikke en forfatter gjøre i verket sitt, men det må vi andre gjøre, så godt vi kan. En relativering av utnytterens misbruk ved å gjøre offeret til en likeverdig aktør, er et anslag mot individets integritet og mot fellesskapets normer. (…) Det står aldri entydig i boka at Agnete konkluderer med at hun er et offer, i en roman skal det være rom for leserens egne følelser og vurderinger. Men i rommet utenfor teksten, som jeg befinner meg i når jeg snakker om den, kan jeg være langt tydeligere: Romanens psykolog utnytter sin faglige rolle for å få sex med en ung og aller viktigst sårbar kvinne.»

«Denne kronikken ble opprinnelig sendt til redaksjonen i august. Morgenbladet er kjent med identiteten til terapeuten som er omtalt i kronikken. Vedkommende har fått anledning til å kommentere saken, men har ikke besvart Morgenbladets henvendelser.»

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...