Gå til innhold

Er jeg frekk som gjør krav på arven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, du er ikke frekk. Kommer til å gjøre det samme når min far går bort, han har ikke vært en del av mitt liv siden jeg var tre år. Har ikke hatt noe kontakt med han i det hele tatt siden da. Kommer til å kreve alt jeg har krav på, og hvis en eventuell ny samboer/kone sitter igjen i uskiftet bo - ja, da kommer jeg til å kreve at hun kjøper meg ut. Broren min kommer til å gjøre det samme (han har fire barn, to av dem har fått vokse opp med en pappa tilstedet). 

Anonymkode: af20d...170

Håper virkelig stakkaren har hatt vett til å sette alle verdier over på kone eller samboer. Makan til grådighet fra deg.

Anonymkode: 010b1...592

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva dine halvsøsken mener personlig er irrelevant.
Når det kommer til arv er det loven som gjelder. Du har juridisk rett på arv fra din biologiske far. 
Dine halvsøsken vil jo selvfølgelig slippe å dele med deg, da de vil få mer. Men det er ikke slik loven fungerer. 
Krev din del av arven du har krav på. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Håper virkelig stakkaren har hatt vett til å sette alle verdier over på kone eller samboer. Makan til grådighet fra deg.

Anonymkode: 010b1...592

Nei det har han ikke lov til. Barna har krav på pliktarven sin. 
Det er mye følelser i sving når det kommer til arv. Derfor er loven veldig klar. 
 

Anonymkode: d0978...b41

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også gjerne arve av folk jeg ikke kjenner eller har kontakt med 😋

Anonymkode: e0498...066

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BMF skrev (52 minutter siden):

Hvorfor mener du det?

Fordi man ikke har krav på en arv.  Det virker litt grådig å kreve en arv, særlig av noen man ikke har vært nær.  Jeg hadde ikke fått meg til å gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ok men da valgte jo søsknene dine dette. De har jo godtatt det fordi beløpet var så lavt eller fordi de ikke ønsket umiddelbart skifte hvor de tok boet fra din far. 

Anonymkode: 55d63...e57

Dette skyldes at arven var under 4 G. Da går alt til ektefelle/samboer. Samboer har førsterett på arv inntil 4G, deretter følger barn hvis det er noe mer å fordele.

Samboere med felles barn arver i henhold til dagens arvelov 4 G etter hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (3 timer siden):

Fordi man ikke har krav på en arv.  Det virker litt grådig å kreve en arv, særlig av noen man ikke har vært nær.  Jeg hadde ikke fått meg til å gjøre det.

Som barn etter avdød, har du krav på arv. Om det de noe å arve er noe annet. 


Pleier du ofte å fortelle folk at de er kjipe, uten å vite hva du snakker om? Virker litt uintelligent og kjipt av deg…

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Min far har aldri vært i mitt liv, faren min startet et nytt liv og fikk to nye barn. Jeg prøvde å ta kontakt i ungdomsårene, men fikk kun en kald skulder. Jeg regnet med han skrev et testamente for å ekskludere meg mest mulig, men det gjorde han ikke, eventuelt rakk ikke. 
 

Han døde brått og uventet. Han etterlot seg en god slump penger. Jeg har gjort krav på arven min, og mine halvsøsken er helt sjokkerte! Min halvsøster sa «hvordan kan du ha hjerte til å gjøre krav på en arv fra en mann du aldri kjente, og at han kun er en pengesekk for meg.» Ja, det er han jo, men føler jeg fortjener det for tort og svie. De hadde en engasjert far i livet sitt, med masse gode minner, alt jeg har er denne arven. 
 

er jeg kjip?

Anonymkode: 48949...9a1

Nei absolutt ikke. Han har alltid vært din far selv om han ikke har stilt opp. Dette er bare rett, rimelig og en selvfølge.

Anonymkode: 6a8d8...aca

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (3 timer siden):

Fordi man ikke har krav på en arv.  Det virker litt grådig å kreve en arv, særlig av noen man ikke har vært nær.  Jeg hadde ikke fått meg til å gjøre det.

Eh, jo, barn har krav på å arve sine biologiske foreldre, dersom det er noe å arve. Hvor mye kontakt man har hatt er heldigvis fullstendig irrelevant, for det er foreldrenes ansvar å ta vare på det livet de setter til verden. Og det er  et ansvar som varer livet ut. Det gjorde ikke faren i dette tilfellet, så da skulle det ihvertfall mangle at ikke Ts fikk arven sin i det minste. 

Jeg har barn selv og bare tanken på å gjøre mitt barn arveløs er en helt umulig tanke. Uansett hva som skjer med vår kontakt, så har jeg et ansvar for mitt barn for alltid.

Anonymkode: 865d4...945

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (4 timer siden):

Fordi man ikke har krav på en arv.  Det virker litt grådig å kreve en arv, særlig av noen man ikke har vært nær.  Jeg hadde ikke fått meg til å gjøre det.

Hva? Det er nettopp det et biologisk barn faktisk har - krav på arv etter sine biologiske (eller adoptiv) foreldre!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

er jeg kjip?

Du tar bare i mot noe som er gitt deg av din far.

Det er søsknene dine som er kjipe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (4 timer siden):

Fordi man ikke har krav på en arv.  Det virker litt grådig å kreve en arv, særlig av noen man ikke har vært nær.  Jeg hadde ikke fått meg til å gjøre det.

Er du helt fjern? Det er jo nettopp det man har. En lovfestet rett. Og helt rettferdig, spør du meg.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fortjener arven, han har sviktet deg totalt, tatt fra deg muligheten til å få ha en far, skulle bare mangle at du arver han 😤😡

Anonymkode: e8ed7...fde

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Handler ikke alltid om pengene. Jeg har et halvsøsken som ikke er en del av vårt liv, når far dør vil jeg ikke dele arv med den! Handler ikke om penger, men at det er minner fra mitt liv med far. Vet det kan høres egoistisk ut, men følelser er ikke alltid fornuftige når du er i situasjonen. 

Anonymkode: e8610...bdf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Handler ikke alltid om pengene. Jeg har et halvsøsken som ikke er en del av vårt liv, når far dør vil jeg ikke dele arv med den! Handler ikke om penger, men at det er minner fra mitt liv med far. Vet det kan høres egoistisk ut, men følelser er ikke alltid fornuftige når du er i situasjonen. 

Anonymkode: e8610...bdf

Hva du VIL er ikke det samme som hva loven sier. Ditt halvsøsken har lovmessig krav på sin del, like mye som deg, av arven din far etterlater seg når han dør.

Far er far. Han har et barn til utenom deg, det er ikke noe du kan gjøre ved det. Med mindre han passer på å flytte verdier og eierskap til fast eiendom etc før han dør, da.  

  • Liker 13
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Min far har aldri vært i mitt liv, faren min startet et nytt liv og fikk to nye barn. Jeg prøvde å ta kontakt i ungdomsårene, men fikk kun en kald skulder. Jeg regnet med han skrev et testamente for å ekskludere meg mest mulig, men det gjorde han ikke, eventuelt rakk ikke. 
 

Han døde brått og uventet. Han etterlot seg en god slump penger. Jeg har gjort krav på arven min, og mine halvsøsken er helt sjokkerte! Min halvsøster sa «hvordan kan du ha hjerte til å gjøre krav på en arv fra en mann du aldri kjente, og at han kun er en pengesekk for meg.» Ja, det er han jo, men føler jeg fortjener det for tort og svie. De hadde en engasjert far i livet sitt, med masse gode minner, alt jeg har er denne arven. 
 

er jeg kjip?

Anonymkode: 48949...9a1

Selvfølgelig skal du gjøre krav på den. Det er pliktarven som slår inn her, så du har all rett på din side.

 

Anonymkode: 8ee6b...a15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (4 timer siden):

Fordi man ikke har krav på en arv.  Det virker litt grådig å kreve en arv, særlig av noen man ikke har vært nær.  Jeg hadde ikke fått meg til å gjøre det.

Hva snakker du om, arv er noe man har krav på ja, så lenge du er i arverekken. Kone/mann og barn arver den som er gått bort.en del er plikt arv du ikke kan testamentet bort.

Anonymkode: 0a09b...db3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...