Gå til innhold

Er jeg frekk som gjør krav på arven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Det var ikke noe de kunne ta da mamma ikke eide noe utenom penger så mamma og pappa var ikke gift samt at pappa bare er pappan min men jeg har lurt nå i 11 år når mine eks søstre skal komme og hente søpla si som står på låven vurderer og kjøre det bort og plassere det der de bor da de ikke er i min familie lengre men forholder seg til sine fosterfamilier 

Hva er poenget å kuppe tråden til TS? 

Anonymkode: 15e77...6e9

  • Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stå på krava du! Pengene gir deg ingen far, men det er et lite plaster på såret og kan faktisk hjelpe deg. 

Anonymkode: 0d453...4f6

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg er helt greit. 

Han/hun fikk nok en reaksjon da de ikke forventet at du skulle ha noe. Som igjen, er ganske så egoistisk. 

Anonymkode: 6f3b6...22b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er du ikke frekk. 

Mannen hadde tre barn. Da deles arven på tre. Ferdig snakka. Halvsøsteren din får jo sin del, så hun kan bare holde kjeft.

Hun mener at du skal gå gjennom livet uten noe farsarv, mens hun og det andre søskenet skal få ekstra mye? Er det noen som er gjerrige og egoistiske så er det hun.

Hun burde jo virkelig unne deg din (rettmessige!) del av arven, siden du ikke hadde noen tilstedeværende pappa. Det er det minste han kan gjøre!

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver ikke å fortjene arv. Du behøver ikke forsvare handlingene dine. Dette er loven. Du kan se bort fra kommentarer fra dine halvsøsken. De er sure eller overrasket for at de ikke får alt alene. Pinlig at de oppfører seg sånn.

Anonymkode: e9312...969

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er din rett etter loven. Dine halvsøsken ønsker å gribbe til seg din del av arven; stå på ditt med god samvittighet.

Anonymkode: a7b4a...8c1

  • Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg skjønner deg, TS. Jeg hadde gjort det samme.

Det var din far som nektet å ha kontakt med deg. Han var et rasshøl akkurat der. Du fortjener de pengene som erstatning for det du måtte ha gått glipp av/gått gjennom pga. hans oppførsel. Du har ikke gjort noe galt. Faren din gjorde noe galt. Nå er han bort, og da er de pengene dine.

Halvsøsknene dine oppfører seg heller ikke greit. Hvis vi går ut ifra at de vet at du egentlig ønsket kontakt men det var faren din som nektet, så er oppførselen deres rævva også. (Kan være verdt å la de vite det hvis de ikke er klar over det. Kanskje det er derfor de ikke skjønner det? Hadde du vært mitt halvsøsken og jeg var i deres situasjon, hadde jeg syntes det var surt med pengene vi måtte dele med enda en person, samtidig som jeg hadde hatt forståelse for at det var min egen fars dårlige oppførsel som gjorde at du og din far ikke fikk et forhold.)

Anonymkode: da81d...add

Jeg har prøvd å si det, men det passer ikke inn i bildet deres av «deres kjære far», så de nekter å tro på det. De har aldri visst om min eksistens, så det er nok et ekstra stort sjokk. 
 

ts

Anonymkode: 48949...9a1

  • Liker 7
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min far har aldri vært i mitt liv, faren min startet et nytt liv og fikk to nye barn. Jeg prøvde å ta kontakt i ungdomsårene, men fikk kun en kald skulder. Jeg regnet med han skrev et testamente for å ekskludere meg mest mulig, men det gjorde han ikke, eventuelt rakk ikke. 
 

Han døde brått og uventet. Han etterlot seg en god slump penger. Jeg har gjort krav på arven min, og mine halvsøsken er helt sjokkerte! Min halvsøster sa «hvordan kan du ha hjerte til å gjøre krav på en arv fra en mann du aldri kjente, og at han kun er en pengesekk for meg.» Ja, det er han jo, men føler jeg fortjener det for tort og svie. De hadde en engasjert far i livet sitt, med masse gode minner, alt jeg har er denne arven. 
 

er jeg kjip?

Anonymkode: 48949...9a1

Nei. Hadde gjort nøyaktig det samme. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De heksene tok fra deg pappaen din. Krev det som er ditt, med den beste samvittighet.

Anonymkode: 4df32...10a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (36 minutter siden):

Har skifteattesten foran meg her sånn Tønsberg Tingrett Skifteattest Gjenlevende samboer har overtatt ansvaret for avdødes forpliktelser etter skifteloven §78 og har overtatt boet som enearving etter reglene om minstearv i arveloven §28b første ledd skifteattesten gjelder hele boet hun etterlot seg kun 135 000,- Tønsberg Tingrett 13.10.2011 riktig det vel når en dommer har underskrevet ?  

Selvfølgelig får din far alt når det er mindre penger i boet en det som ektefelle skal arve før barna får sin pliktdelsarv.

Anonymkode: 8b121...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er poenget å kuppe tråden til TS? 

Anonymkode: 15e77...6e9

Jeg opplever ikke at Maskinfører kupper tråden. Han skrev et innlegg om lignende problematikk som det ts opplever, og så fikk han flere spørsmål fra andre han har svart på.

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. De heksene tok fra deg pappaen din. Krev det som er ditt, med den beste samvittighet.

Anonymkode: 4df32...10a

Dette er å dra det litt langt. Av alt det ts forteller, er det faren som har tatt seg selv bort med å avslå kontakt; halvsøsknene har ikke engang visst om ts.

Anonymkode: 45612...d9b

  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min far har aldri vært i mitt liv, faren min startet et nytt liv og fikk to nye barn. Jeg prøvde å ta kontakt i ungdomsårene, men fikk kun en kald skulder. Jeg regnet med han skrev et testamente for å ekskludere meg mest mulig, men det gjorde han ikke, eventuelt rakk ikke. 
 

Han døde brått og uventet. Han etterlot seg en god slump penger. Jeg har gjort krav på arven min, og mine halvsøsken er helt sjokkerte! Min halvsøster sa «hvordan kan du ha hjerte til å gjøre krav på en arv fra en mann du aldri kjente, og at han kun er en pengesekk for meg.» Ja, det er han jo, men føler jeg fortjener det for tort og svie. De hadde en engasjert far i livet sitt, med masse gode minner, alt jeg har er denne arven. 
 

er jeg kjip?

Anonymkode: 48949...9a1

Jeg kommer til å gjøre akkurat det samme.  (Hvis mine halvsøsken i det hele tatt tar seg bryet med å fortelle at han er død).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fransine skrev (2 minutter siden):

Jeg kommer til å gjøre akkurat det samme.  (Hvis mine halvsøsken i det hele tatt tar seg bryet med å fortelle at han er død).

Jeg må innrømme at mamma overvåkte han litt. Hun har alltid vært veldig klar på at jeg bør kreve arven min, og holdt et øye med livet hans. 
 

ts

Anonymkode: 48949...9a1

  • Liker 7
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som en over sa, du trenger ikke fortjene arven. Du trenger ikke å diskutere saken med halvsøsken en gang. Det er de som er urimelige. 
Da jeg først så tråden trodde jeg saken var at du ikke ville la stemor sitte i uskiftet bo. Hvis det hadde vært saken hadde du fortsatt ikke vært urimelig om du hadde krevd arven med en gang. Det hadde vært din rett. Jeg er selv stemor og ville aldri krevd å sitte i uskiftet bo overfor mine stebarn, det er deres rett å få arven med en gang, og det med god grunn. 

Anonymkode: 12600...a63

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fransine
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg må innrømme at mamma overvåkte han litt. Hun har alltid vært veldig klar på at jeg bør kreve arven min, og holdt et øye med livet hans. 
 

ts

Anonymkode: 48949...9a1

Grunnen til at jeg tenker sånn er at min bestemor på den siden gikk bort, og ingen sa noe til meg, leste det tilfeldigvis i avisen, for en måte å finne ut noe sånt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke urimelig. Jeg er også ett særkullsbarn som ikke har hatt kontakt med min far. Har ikke sett han på over 50 år. Mine halvsøsken har jeg møtt, men vi hadde absolutt ikke noe til felles, så det er null kontakt der også.

Den dagen min far dør så kommer jeg til å kreve min arv og om det medfører at hans kone må flytte så blir det sånn.

Jeg kommer ikke til å ha dårlig samvittighet for det. I løpet av alle mine år har jeg fått bursdagsgave 1 gang. Han har ikke vist interesse, så arven min skal jeg ha.

Anonymkode: f83ec...064

  • Liker 14
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det noen som er frekke her, er det dine halvsøsken som ikke anerkjenner din rett til å arve det som juridisk sett er like mye din som deres far. Selvfølgelig skal du gjøre krav på arven. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er forståelig at du vil ha din arv, men jeg håper ikke at din fars kone må ut i leiebolig nå i disse vanskelige tider for alle, ville valgt pengene og heller fars del av eiendom i en annen tid(når hun for eksempel skal flytte til en leilighet på et plan for hun er eldre) det er ikke henne du skal være sint på men fjolset av din far

Anonymkode: d0a78...4bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Syns det er forståelig at du vil ha din arv, men jeg håper ikke at din fars kone må ut i leiebolig nå i disse vanskelige tider for alle, ville valgt pengene og heller fars del av eiendom i en annen tid(når hun for eksempel skal flytte til en leilighet på et plan for hun er eldre) det er ikke henne du skal være sint på men fjolset av din far

Anonymkode: d0a78...4bb

Kona er død, men nei, ville ikke hatt dårlig samvittighet for dette om så var tilfelle. 
 

ts

Anonymkode: 48949...9a1

  • Liker 11
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ok men da valgte jo søsknene dine dette. De har jo godtatt det fordi beløpet var så lavt eller fordi de ikke ønsket umiddelbart skifte hvor de tok boet fra din far. 

Anonymkode: 55d63...e57

Antar arven var så lav at den kun dekket ektefelles pliktdel, som vel er 4 eller 6 G. Ektefelles arv går foran alt annet. Så gikk hennes del videre til datteren, men det er jo ikke akkurat store summer det er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...