Gå til innhold

Er jeg frekk som gjør krav på arven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Reign skrev (2 timer siden):

Trolling. Man gjør ikke krav på arven i Norge. Ei heller kan du gjøres hundre prosent arveløs som livsarving, da du har en pliktdel.

Jeg måtte kreve den fordi han ikke var oppført som min juridiske far. Jeg har aldri skrevet at han kunne gjøre meg 100% arveløs. 
 

ts

Anonymkode: 48949...9a1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stina234 skrev (5 timer siden):

Om jeg ikke var inkludert i arveoppgjøret ville jeg ikke heller kreve noe.

Da gir du bort en lovfestet rett og muligens store verdier til folk som du ikke skylder noenting. Er det noen som gjorde feil er det i hvert fall ikke ts.

Jeg hadde kanskje donert arven til veldedighet men latt disse folka beholde noe som er mitt, aldri i livet. Ts har blitt snytt for en far allerede.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på! Kos deg med arven din, det har du fortjent! Helt ærlig, den mannen har ikke gjort en ting for deg. Ikke gitt deg noe positivt. At du får din del av arven skulle bare mangle!

Anonymkode: c9931...ee8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (5 timer siden):

Om jeg ikke var inkludert i arveoppgjøret ville jeg ikke heller kreve noe.

Og hvis du får muligheten så synes jeg du skal gjøre det sånn👍🏽

Anonymkode: c9931...ee8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (8 timer siden):

Om jeg ikke var inkludert i arveoppgjøret ville jeg ikke heller kreve noe.

Nuvel, velger å tro at du ikke ville gjort som du sier om det dilemmaet skulle oppstå

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (5 timer siden):

Trolling. Man gjør ikke krav på arven i Norge. Ei heller kan du gjøres hundre prosent arveløs som livsarving, da du har en pliktdel.

En kan i teorien bli arvesløs men det krever endel forarbeid. Jo man må i enkelte tilfeller gjøre krav på, men jo de fleste av oss slipper

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 4.10.2022 den 18.21):

Min far har aldri vært i mitt liv, faren min startet et nytt liv og fikk to nye barn. Jeg prøvde å ta kontakt i ungdomsårene, men fikk kun en kald skulder. Jeg regnet med han skrev et testamente for å ekskludere meg mest mulig, men det gjorde han ikke, eventuelt rakk ikke. 
 

Han døde brått og uventet. Han etterlot seg en god slump penger. Jeg har gjort krav på arven min, og mine halvsøsken er helt sjokkerte! Min halvsøster sa «hvordan kan du ha hjerte til å gjøre krav på en arv fra en mann du aldri kjente, og at han kun er en pengesekk for meg.» Ja, det er han jo, men føler jeg fortjener det for tort og svie. De hadde en engasjert far i livet sitt, med masse gode minner, alt jeg har er denne arven. 
 

er jeg kjip?

Anonymkode: 48949...9a1

Overhode ikke! De er kjipe. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har opplevd det samme med min far. Forlot mamma fordi han fant ut han «ikke var klar for familie» når jeg og bror kom. Ikke bidratt økonomisk etter vi ble 18, tross dobbelt så mye inntekt som mamma. Han fikk også tak i en arv som egentlig var min, og tok det selv. Har ikke sett han siden jeg var 10, nå er jeg 31. Han har nesten ikke svart på mine meldinger, så har gitt opp. Han er en mann jeg ikke kjenner. Han har også bodd i utlandet siden han dro fra mamma. Jeg er spent på den dagen han dør. Om dama hans gjør krav på alt sammen, eller om noe går til meg… han bor i USA, så vet ikke hva reglene er.

Anonymkode: 48498...7e8

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (17 timer siden):

Fordi man ikke har krav på en arv.  Det virker litt grådig å kreve en arv, særlig av noen man ikke har vært nær.  Jeg hadde ikke fått meg til å gjøre det.

Selvfølgelig har man krav på arv! Det er ikke grådig å følle Norsk lov. Det var ikke TS sin feil at faren har vert en dårlig far, hun skal ikke måtte gi bort sinn arv på grunn av at han var ubrukelig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det hadde dukket opp et ukjent, avvist halvsøsken når min far dør hadde jeg også blitt sjokkert. Og sint og skuffet, over at min far viste seg å være en drittsekk. Og siden vi er en liten familie hadde jeg strukket ut hånda, unnskyldt på vegne av vår felles får, og prøvd å bli kjent med dette søskenet. 

Og selvfølgelig hadde jeg delt pengene, jeg har vokst opp i en funksjonell familie med to foreldre, det er verdt mer enn alle penger i verden, og det har blitt tatt fra deg TS. Litt arv er bare rett og rimelig, for tort og svie. Nå kan det virke som om du ikke har gått glipp av så mye, når man ser verdiene til disse ubrukelige halvsøskenene, men det er jo likevel sårt. 

Anonymkode: 9d894...66a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på TS, krev din rett! Skulle bare mangle.. 

Anonymkode: c53d5...62f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

De visste ikke om meg, men det er virkelig ikke min skyld. 
 

Eh, for det var det valget min far tok. 
 

ts

Anonymkode: 48949...9a1

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg måtte kreve den fordi han ikke var oppført som min juridiske far. Jeg har aldri skrevet at han kunne gjøre meg 100% arveløs. 
 

ts

Anonymkode: 48949...9a1

Men hva med moren din og de valgene hun har tatt i dette? Det er jo litt merkelig at hun ikke har krevd farskapstesting og  bidrag, samtidig som hun har fulgt med på ham og livet hans. Og hvorfor har du ikke tatt kontakt med disse halvsøsknene hvis det er så at du har ønsket å bli kjent med den siden av familien? Det høres jo litt kynisk ut å ikke bekjentgjøre din eksistens for dem før det er en arv å hente.

Anonymkode: f7a88...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (6 timer siden):

Les hva jeg skriver.

Les hva TS skriver.

Anonymkode: 62b85...02d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

 

Men hva med moren din og de valgene hun har tatt i dette? Det er jo litt merkelig at hun ikke har krevd farskapstesting og  bidrag, samtidig som hun har fulgt med på ham og livet hans. Og hvorfor har du ikke tatt kontakt med disse halvsøsknene hvis det er så at du har ønsket å bli kjent med den siden av familien? Det høres jo litt kynisk ut å ikke bekjentgjøre din eksistens for dem før det er en arv å hente.

Anonymkode: f7a88...7fc

Det er en lang historie, men det ble for vanskelig for henne. Han var sint, og truet med å gjøre livet hennes ubehagelig. 
 

Jeg har ikke tatt kontakt med halvsøsken på grunn av hvor ubehagelig jeg følte den lille kontakten med faren min var. Jeg har vært mye sint og lei meg over min fars valg. 
 

ts

Anonymkode: 48949...9a1

  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

har opplevd det samme med min far. Forlot mamma fordi han fant ut han «ikke var klar for familie» når jeg og bror kom. Ikke bidratt økonomisk etter vi ble 18, tross dobbelt så mye inntekt som mamma. Han fikk også tak i en arv som egentlig var min, og tok det selv. Har ikke sett han siden jeg var 10, nå er jeg 31. Han har nesten ikke svart på mine meldinger, så har gitt opp. Han er en mann jeg ikke kjenner. Han har også bodd i utlandet siden han dro fra mamma. Jeg er spent på den dagen han dør. Om dama hans gjør krav på alt sammen, eller om noe går til meg… han bor i USA, så vet ikke hva reglene er.

Anonymkode: 48498...7e8

I USA kan en disponere arv friere enn i Norge, men det er litt forskjellig regler fra stat til stat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (19 timer siden):

Fordi man ikke har krav på en arv.  Det virker litt grådig å kreve en arv, særlig av noen man ikke har vært nær.  Jeg hadde ikke fått meg til å gjøre det.

Tenker du at det er en moralsk rett som ts ikke har? For juridisk rett er jo lovfestet. Jeg vil si ts også har moralsk rett til arven av mange grunner. Mye er nevnt, men et aspekt som ikke er nevnt er at denne arven kan være arvet igjen av tidligere generasjoner. Dette kan være verdier hele familien har opparbeidet seg, ikke bare verdier faren har skapt. Hvis man ser sånn på det, er det ikke noe galt i å ta imot en arv moralsk, selvom man ikke har hatt kontakt med akkurat det familienedlemmet man arver fra.

Men heldigvis skal ingen vurdere moralen i dette, siden det juridiske er krystallklart.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

fransine skrev (På 4.10.2022 den 20.10):

Grunnen til at jeg tenker sånn er at min bestemor på den siden gikk bort, og ingen sa noe til meg, leste det tilfeldigvis i avisen, for en måte å finne ut noe sånt...

Samme skjedde med meg. Leste i avisen at farmor hadde gått bort 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, TS, hvis de ikke visste om deg, så synes jeg de kunne bare blitt overasket, men glade, for å ha fått enda en søsken, en nytt familiemedlem! Sjokkert til å begynne med, så tror kommentarene om arven må jo komme derifra, men hallo, å få en ny, tidligere ukjent søster, er jo kjempespennende. Og selvfølgelig skal en slik søster ha sin del av arven. Som andre sier, du har jo ikke fått å bli kjent med mannen og være en del av hans liv, disse pengene er alt du har og får, det er jo noe. 

Anonymkode: 7cb92...0ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...