Gå til innhold

Er jeg frekk som gjør krav på arven?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Da jeg mistet min mor prøvede mine søsken og umyndiggjøre meg og sende meg på hjem for da fikk jeg ingen arv vi hadde felles mor ikke felles far så nå sitter jeg med alt :) 

på hvilket grunnlag skulle de få deg umyndiggjort??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maskinfører skrev (4 minutter siden):

Da jeg mistet min mor prøvede mine søsken og umyndiggjøre meg og sende meg på hjem for da fikk jeg ingen arv vi hadde felles mor ikke felles far så nå sitter jeg med alt :) 

Du får arv selv som umyndiggjort og søsknene dine om dere har samme mor har lik rett på arv som deg. Dette er strengt og man kan ikke ekskludere på pliktarven. Så dette er bare tull

Anonymkode: 55d63...e57

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

på hvilket grunnlag skulle de få deg umyndiggjort??

 jeg nektet de og komme inn i pappas hus og hente mors eiendeler jeg sa rett ut at arv gjøres opp etter at begravelsen er gjort og at min far gikk i skytteltrafikk stråling prostata kreft  mellom Tønsberg og Ahus så dagen etter kom de opp å hentet pappa og reiste til overformynderiet og prøvde og umyndiggjøre meg det gikk ikke de  ordnet samtidig skifteattest heldigvis arvet pappa alt :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du får arv selv som umyndiggjort og søsknene dine om dere har samme mor har lik rett på arv som deg. Dette er strengt og man kan ikke ekskludere på pliktarven. Så dette er bare tull

Anonymkode: 55d63...e57

Ble aldri umyndiggjort heldigvis de hadde jo også vært hos politiet og anmeldt meg da jeg visst nok hadde jaget de bort med hagle også dette fantes det vitne på at ikke hadde skjedd nei vi vokste jo opp på barnehjem og fosterhjem så vi har ikke mere kontakt i dag og min far arvet alt etter mamma 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svart som en over her skriver. Snu om på det, og spill på hennes samvittighet. Hun fikk ha en pappa, og du ikke. Og hun synes det er mer rettferdig at hun skal få all arven også, og du ingenting? Jeg kunne såviiiiidt fortstått tankegangen hennes om du hadde brutt med din far og nektet å ha noe med han å gjøre, og ikke omvendt. Men da også ville du jo hatt rett på din del. Så.. nei. Egoistiske drittfolk som ikke eier sympati med et forlatt barn som i tillegg er søskenet sitt. Ta arven din, og ikke se deg tilbake!

Anonymkode: 5ce76...df2

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet å lese denne posten tenkte jeg du ikke var frekk, men kanskje litt kjip, fordi jeg automatisk tenkte at dine halvsøsken og deres mor måtte flytte fra deres hjem når du ville kreve din arv. Det ville være eneste «logiske» grunn antok jeg, til at halvsøsknene mente du ikke skulle få en arv som loven sier du har krav på. 
Så leste jeg at halvsøskens mor er død - da er du ikke kjip engang, bare smart.
Si at far etterlater seg verdier for 6 mill, og har 3 barn (deg og to halvsøsken). De ber deg jo i praksis om å gi dem 2 mill. De kan gi vekk sine egne penger i såfall. 
TS, stå på krava her. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker tvert om at du fortjener mer i arv mtp. at han aldri stilte opp for deg. Tenk bare på hvor mye de to andre barna har fått oppgjennom årene, alt fra bursdagsgaver til fritidskontingenter til lommepenger til ferier osv. osv. osv. 

Sies det ikke at det å oppdra et barn koster en million? I så fall synes jeg du burde fått en million mer enn de to andre barna som var så heldige å få ha en far da de vokste opp. 

Anonymkode: 36b64...699

  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke frekk. Kommer til å gjøre det samme når min far går bort, han har ikke vært en del av mitt liv siden jeg var tre år. Har ikke hatt noe kontakt med han i det hele tatt siden da. Kommer til å kreve alt jeg har krav på, og hvis en eventuell ny samboer/kone sitter igjen i uskiftet bo - ja, da kommer jeg til å kreve at hun kjøper meg ut. Broren min kommer til å gjøre det samme (han har fire barn, to av dem har fått vokse opp med en pappa tilstedet). 

Anonymkode: af20d...170

  • Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Min far har aldri vært i mitt liv, faren min startet et nytt liv og fikk to nye barn. Jeg prøvde å ta kontakt i ungdomsårene, men fikk kun en kald skulder. Jeg regnet med han skrev et testamente for å ekskludere meg mest mulig, men det gjorde han ikke, eventuelt rakk ikke. 
 

Han døde brått og uventet. Han etterlot seg en god slump penger. Jeg har gjort krav på arven min, og mine halvsøsken er helt sjokkerte! Min halvsøster sa «hvordan kan du ha hjerte til å gjøre krav på en arv fra en mann du aldri kjente, og at han kun er en pengesekk for meg.» Ja, det er han jo, men føler jeg fortjener det for tort og svie. De hadde en engasjert far i livet sitt, med masse gode minner, alt jeg har er denne arven. 
 

er jeg kjip?

Anonymkode: 48949...9a1

Nei, du kan ha verdens beste samvittighet.  

Anonymkode: 0752f...df7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg måtte kreve den fordi han ikke var oppført som far i min fødselsattest, måtte gjennomgå en dna test. 
 

moren til mine halvsøsken er død, så ingen sitter i uskifte. 
 

ts

Anonymkode: 48949...9a1

Selvfølgelig skal du ha arven du har rett på!

Stesøster er bare sur fordi hun føler du stjeler fra henne.

Å si til en som ble forlatt av faren sin og som fikk en kald skulder da hun prøvde å kontakte han at hun bare er ute etter penger er ekstremt tankeløst!

Hun har jo både hatt en far og får penger, skulle bare mangle at du får en av to.

Fakk henne.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (14 minutter siden):

Ble aldri umyndiggjort heldigvis de hadde jo også vært hos politiet og anmeldt meg da jeg visst nok hadde jaget de bort med hagle også dette fantes det vitne på at ikke hadde skjedd nei vi vokste jo opp på barnehjem og fosterhjem så vi har ikke mere kontakt i dag og min far arvet alt etter mamma 

Nei dine søsken fikk sin andel så gikk resten til din far. Det er ikke lov å skrive over pliktarv til far, hvertfall ikke etter hans død, da vil de få sin andel etter sin mor om det er uskiftet bo feks. 

Kan garantere at dine søsken fikk noe, om ikke har de en kjempe god sak I retten. 

https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/hvem-er-arvinger/

 

Anonymkode: 55d63...e57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei dine søsken fikk sin andel så gikk resten til din far. Det er ikke lov å skrive over pliktarv til far, hvertfall ikke etter hans død, da vil de få sin andel etter sin mor om det er uskiftet bo feks. 

Kan garantere at dine søsken fikk noe, om ikke har de en kjempe god sak I retten. 

https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/hvem-er-arvinger/

 

Anonymkode: 55d63...e57

Har skifteattesten foran meg her sånn Tønsberg Tingrett Skifteattest Gjenlevende samboer har overtatt ansvaret for avdødes forpliktelser etter skifteloven §78 og har overtatt boet som enearving etter reglene om minstearv i arveloven §28b første ledd skifteattesten gjelder hele boet hun etterlot seg kun 135 000,- Tønsberg Tingrett 13.10.2011 riktig det vel når en dommer har underskrevet ?  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner deg, TS. Jeg hadde gjort det samme.

Det var din far som nektet å ha kontakt med deg. Han var et rasshøl akkurat der. Du fortjener de pengene som erstatning for det du måtte ha gått glipp av/gått gjennom pga. hans oppførsel. Du har ikke gjort noe galt. Faren din gjorde noe galt. Nå er han bort, og da er de pengene dine.

Halvsøsknene dine oppfører seg heller ikke greit. Hvis vi går ut ifra at de vet at du egentlig ønsket kontakt men det var faren din som nektet, så er oppførselen deres rævva også. (Kan være verdt å la de vite det hvis de ikke er klar over det. Kanskje det er derfor de ikke skjønner det? Hadde du vært mitt halvsøsken og jeg var i deres situasjon, hadde jeg syntes det var surt med pengene vi måtte dele med enda en person, samtidig som jeg hadde hatt forståelse for at det var min egen fars dårlige oppførsel som gjorde at du og din far ikke fikk et forhold.)

Anonymkode: da81d...add

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal du ha arven din! Du skylder ikke de folka noen ting! Din stemor har visst om deg, og støttet din far i at han ikke har stilt opp. Håper det at du skal ha din del av arven innebærer at hun må selge huset. Det fortjener hun som har vært gift med en mann som har neglisjert sitt barn! 

Anonymkode: ad8f0...938

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (9 minutter siden):

Har skifteattesten foran meg her sånn Tønsberg Tingrett Skifteattest Gjenlevende samboer har overtatt ansvaret for avdødes forpliktelser etter skifteloven §78 og har overtatt boet som enearving etter reglene om minstearv i arveloven §28b første ledd skifteattesten gjelder hele boet hun etterlot seg kun 135 000,- Tønsberg Tingrett 13.10.2011 riktig det vel når en dommer har underskrevet ?  

Ok men da valgte jo søsknene dine dette. De har jo godtatt det fordi beløpet var så lavt eller fordi de ikke ønsket umiddelbart skifte hvor de tok boet fra din far. 

Anonymkode: 55d63...e57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var ikke noe de kunne ta da mamma ikke eide noe utenom penger så mamma og pappa var ikke gift samt at pappa bare er pappan min men jeg har lurt nå i 11 år når mine eks søstre skal komme og hente søpla si som står på låven vurderer og kjøre det bort og plassere det der de bor da de ikke er i min familie lengre men forholder seg til sine fosterfamilier 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (13 minutter siden):

Har skifteattesten foran meg her sånn Tønsberg Tingrett Skifteattest Gjenlevende samboer har overtatt ansvaret for avdødes forpliktelser etter skifteloven §78 og har overtatt boet som enearving etter reglene om minstearv i arveloven §28b første ledd skifteattesten gjelder hele boet hun etterlot seg kun 135 000,- Tønsberg Tingrett 13.10.2011 riktig det vel når en dommer har underskrevet ?  

Dette stemmer, minstearven til ektefelle er på 4g. Er boet over det blir det delt, ikke jobbet med arveloven på en stund så usikker på akkurat % ift. deling av boet, men er det under 4g tilkommer alt ektefelle

Anonymkode: 17f77...aff

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok men da valgte jo søsknene dine dette. De har jo godtatt det fordi beløpet var så lavt eller fordi de ikke ønsket umiddelbart skifte hvor de tok boet fra din far. 

Anonymkode: 55d63...e57

 

Maskinfører skrev (16 minutter siden):

Har skifteattesten foran meg her sånn Tønsberg Tingrett Skifteattest Gjenlevende samboer har overtatt ansvaret for avdødes forpliktelser etter skifteloven §78 og har overtatt boet som enearving etter reglene om minstearv i arveloven §28b første ledd skifteattesten gjelder hele boet hun etterlot seg kun 135 000,- Tønsberg Tingrett 13.10.2011 riktig det vel når en dommer har underskrevet ?  

 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette stemmer, minstearven til ektefelle er på 4g. Er boet over det blir det delt, ikke jobbet med arveloven på en stund så usikker på akkurat % ift. deling av boet, men er det under 4g tilkommer alt ektefelle

Anonymkode: 17f77...aff

 

Anonymkode: 17f77...aff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...