Gå til innhold

Lyve om at jeg har mistet lappen, eller si det som det er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flintis skrev (På 10.9.2022 den 22.50):

Hvorfor har du ikke tatt førerkortet da?

TS

Dyrt og syns bilkjøring er skummelt. Bor i tillegg i by og klarer meg med buss. Men er fra bygda så alle jeg kjenner har førerkort, og jeg har selv veldig lyst til å ta lappen

Anonymkode: 81854...864

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS

Dyrt og syns bilkjøring er skummelt. Bor i tillegg i by og klarer meg med buss. Men er fra bygda så alle jeg kjenner har førerkort, og jeg har selv veldig lyst til å ta lappen

Anonymkode: 81854...864

Dette er helt legitime grunner så det kan du si, tror ikke noen ser ned på deg eller synes det er rart når ditt liv er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er over 40 og har aldri hatt en eneste kjøretime, og det har aldri falt meg inn at det skulle være flaut på noe som helst vis. Jeg er oppvokst og bosatt i Oslo og har mange i omgangskretsen min som heller ikke har lappen, men selv når jeg har bodd på steder hvor "alle" kjører har jeg aldri opplevd at noen har reagert med noe sterke enn litt overraskelse.  Taper-nivået på alternativene du nevner i HI går i min verden:

1)Si at du ikke har lappen -- helt uproblematisk, og helt normalt.
2)Være flau over at du ikke har lappen - litt teit. Stå for valgene du har tatt, og ikke minst innse at det ikke har noe å si for andre.
3) Lyve på deg en promilledom - fullstendig idiotisk. Jeg kan love at mange flere vil dømme og se ned på deg for det (både om de tror du har gjort det eller de oppdager at du lyver) enn for at du ikke har lappen i utgangspunktet.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flintis skrev (På 10.9.2022 den 22.50):

Hvorfor har du ikke tatt førerkortet da?

Er vel like greit at alt rask ikke er på veien.

Anonymkode: 2bed3...080

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen sier: har ikke lappen. Jeg : å ja.

Noen : mistet den da råkjørte. Jeg : jævla dust

 

Anonymkode: aea47...3d0

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Flauere å ha mistet lappen fordi man er idiot i trafikken enn å aldri ha fått tatt det 

Anonymkode: 9b6b8...25f

Føler meg allerede idiot nok i trafikken over at jeg ikke har førerkort så 🤷‍♂️

TS

Anonymkode: 81854...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er vel like greit at alt rask ikke er på veien.

Anonymkode: 2bed3...080

Har en bestått førerprøven er en vurdert som bra nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo f.eks er det ikke uvanlig å ikke ha lappen. Jeg tok den veldig seint selv. Bare si at du ikke har hatt så stort behov for den eller noe.. 

Anonymkode: 8465a...4b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du burde uansett ta den TS. Da kan du bare si at du holder på å ta den nå.. 

Anonymkode: 8465a...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 21.46):

Hei

Jeg har ikke førerkort og syns det er litt flaut. Alle jeg kjenner har lappen, og føler meg som en taper. Syns det derfor er vanskelig å si at jeg ikke har førerkort og sånn. Så om noen spør om jeg har førerkort, vurderer jeg å lyve og si at jeg egentlig har tatt lappen, men mistet den fordi jeg råkjørte langt over fartsgrensen. Litt usikker på hva som høres "minst flaut" ut. Da vil hvert fall folk tro at jeg har klart å ta lappen og hatt det som skal til 😬

Så lyve om råkjøring eller innrømme at jeg ikke har førerkort?

Anonymkode: 81854...864

Flytt til byen, der er det status å ikke ha lappen :)

Anonymkode: b8168...c5e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil bli sett på som mer taper om du går rundt å sier at du har mistet førerkortet. Tror du det er noe å være stolt over? Er kun i ditt hode at dette er et problem. Så lenge du ikke behandler de rundt deg som en gratis privatsjåfør, så er det ingen som bryr seg om du har lappen eller ikke.  

Jeg tok lappen da jeg var 26 år. To av mine venninner var 20+ også. Vet om flere som var både 30 og 40 år da de tok lappen. Men så bor jeg i en storby og behovet er ikke det samme som på "bygda" og øde steder. 
Noen har ikke lyst og noen har ikke behov for det og sånn er det bare. De som bryr seg er de som blir misbrukt som gratis sjåfør av venner og familie og deg selv. Ingen andre bryr seg, dette er et problem som sitter i ditt hode. 

Jo eldre du er når du tar lappen, jo bedre. Svært få unge og umodne 18 åringer har noe bak rattet å gjøre. Jeg mener det bør bli 20 års grense for å kjøre bil. 

Anonymkode: 586b4...d34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det flauere å aldri ha tatt førerkortet enn å ha mista det fordi man råkjører?

Folk som kjører på en sånn måte at man mister førerkortet er en potensiell fare for liv, og burde egentlig ikke hatt førerkortet i utgangspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

C8H10N4O2 skrev (1 time siden):

Hvorfor er det flauere å aldri ha tatt førerkortet enn å ha mista det fordi man råkjører?

Folk som kjører på en sånn måte at man mister førerkortet er en potensiell fare for liv, og burde egentlig ikke hatt førerkortet i utgangspunktet.

Fordi da har jeg hvert fall klart å ta lappen og har det som skal til for å kjøre bil og være i trafikken. Opplevd at folk har ertet meg for at jeg ikke har førerkort og føler at folk ser på meg som udugelig over at jeg ikke kan kjøre. Lyver jeg om å ha mistet lappen tror nå folk at jeg kan kjøre. Da har jeg liksom bare gjort noe dumt og alle gjør feil i løpet av livet

TS

Anonymkode: 81854...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 18.47):

Fordi da har jeg hvert fall klart å ta lappen og har det som skal til for å kjøre bil og være i trafikken. Opplevd at folk har ertet meg for at jeg ikke har førerkort og føler at folk ser på meg som udugelig over at jeg ikke kan kjøre. Lyver jeg om å ha mistet lappen tror nå folk at jeg kan kjøre. Da har jeg liksom bare gjort noe dumt og alle gjør feil i løpet av livet

TS

Anonymkode: 81854...864

Hvis dette er kulturen blant de du omgås, så omgås du feil mennesker. Det burde aldri være mer gangbart å miste førerkortet grunna råkjøring, kontra å aldri ha tatt førerkort.

Selv er jeg passert 40 med noen år, og har knapt nok satt mine ben i førersetet på en bil, og aldri fått noe pes for det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/13/2022 at 6:47 PM, AnonymBruker said:

Fordi da har jeg hvert fall klart å ta lappen og har det som skal til for å kjøre bil og være i trafikken. Opplevd at folk har ertet meg for at jeg ikke har førerkort og føler at folk ser på meg som udugelig over at jeg ikke kan kjøre. Lyver jeg om å ha mistet lappen tror nå folk at jeg kan kjøre. Da har jeg liksom bare gjort noe dumt og alle gjør feil i løpet av livet

TS

Anonymkode: 81854...864

Men du har jo ikke det, hvis du driver og råkjører, og mister lappen..

Folk som erter andre pga. at de ikke har lappen, er bare umodne og usikre på seg selv.

Anonymkode: 48aa2...e69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er 35 og fikk lappen i August. I forbifarten om noen lurte sa jeg bare at jeg ikke hadde bil. Det er jo sant det også. Men om dette er folk du jevnlig omgås, som gjør narr av deg fordi du ikke har lappen, hadde jeg revurdert å omgå dem jevnlig. 

Ser det er flaut, jeg syns også det, mest fordi det er liksom en ting alle gjør når de er 18. Men jeg har møtt mange opp gjennom årene som også ikke har lappen. Det er mer vanlig enn du tror TS! 

Anonymkode: 6324d...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det å ikke ha førerkort er flaut, så lenge du ikke er avhengig av at andre kjører deg rundt. Men det er flaut å miste førerkortet pga råkjøring.

Anonymkode: af1ad...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://forum.kvinneguiden.no/topic/1613317-tok-det-lang-tid-for-deg-å-bli-vandt-med-å-kjøre-alene/

Er bare å åpne den tråden her og lese kommentarene om hvor FANTASTISK og DEILIG og FRIHETSFØLELSE det er å ha lappen. Gjør meg jo ikke akkurat noe mindre fristet til å ta lappen da 😭 Men ser jo i denne tråden at jeg ALDRI kommer til å klare det. Ikke ha lappen = Taper. Ha lappen, men miste den = Også taper. Jeg er bare en taper uansett og vet at jeg kommer til å være et rasshøl i trafikken 🤢 Hater meg selv noen ganger altså 🖕

TS

Anonymkode: 81854...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lyv. Det å miste lappen pga råkjøring er det mange som kommer til å fordømme. De kommer til å se på deg som en ureflektert person som andres liv i fare. 
om du sier du ikke har lappen så har du ikke satt andres liv i fare. Ekstremt mye mer respekt 
Om du blir tatt i å lyve på deg å miste lappen for råkjøring kommer de til å se på deg som helt blåst. Hvorfor lyve på deg om å være en som setter andres liv i fare?

 

jeg har lappen selv. Hadde jeg mistet den for råkjøring hadde jeg vært så flau at jeg hadde funnet opp en annen grunn til å ikke ha lappen. 

Anonymkode: 66032...211

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...