Gå til innhold

Lyve om at jeg har mistet lappen, eller si det som det er


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 10.9.2022 den 21.46):

Hei

Jeg har ikke førerkort og syns det er litt flaut. Alle jeg kjenner har lappen, og føler meg som en taper. Syns det derfor er vanskelig å si at jeg ikke har førerkort og sånn. Så om noen spør om jeg har førerkort, vurderer jeg å lyve og si at jeg egentlig har tatt lappen, men mistet den fordi jeg råkjørte langt over fartsgrensen. Litt usikker på hva som høres "minst flaut" ut. Da vil hvert fall folk tro at jeg har klart å ta lappen og hatt det som skal til 😬

Så lyve om råkjøring eller innrømme at jeg ikke har førerkort?

Anonymkode: 81854...864

Si at du ikke har og sett i gang med å kjøre opp. I dag kjører de aller fleste opp med automatgir, noe som er både billigere og vesentlig lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er også fra et lite tettsted utenfor byen hvor det er lettest med bil i hverdagen.

De aller fleste jeg gikk på skole med flyttet til Oslo for studier, og noen tok lappen før de flyttet, og andre gjorde ikke det. De som ikke hadde lappen før de flyttet tok ikke lappen før etter studier, eller så tok de den ikke i det hele tatt. De har bor fortsatt i byen, og har ikke behov for det. Vi er 29 år nå.

Jeg tok ikke lappen før jeg var 22. Hadde ikke behov for det før da, og har aldri følt meg som en taper av den grunn.

Måten du skriver på får meg til å tro at du ikke er så veldig gammel? Det hadde ikke hatt noe å si uansett, men hvis du ønsker lappen så er det jo bare å starte. Hvor lang tid det tar er individuelt. Jeg kjørte aldri med foreldre, men klarte meg med en pakkeløsning fra kjøreskolen. Det gikk veldig fort.

Anonymkode: a599a...170

Jeg er 23

TS

Anonymkode: 81854...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg er 23

TS

Anonymkode: 81854...864

Nettopp, da er det hvert fall ikke noe å være flau over, og du har all tid i verden til å endre på det hvis det plager deg.

Anonymkode: a599a...170

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp, da er det hvert fall ikke noe å være flau over, og du har all tid i verden til å endre på det hvis det plager deg.

Anonymkode: a599a...170

Jo, jeg er flau fordi alle andre jeg kjenner har lappen og i hjembygda jeg kommer fra var det noe alle gjorde da de ble 18. Nå bor jeg heldigvis ikke der lenger. Bor i en av Norges største byer hvor kollektiv transport funker greit nok så det skåner meg hvert fall for skammen i dagliglivet. Men lysten til å kjøre er likevel der og det svir så jævlig hver gang jeg drar til hjembygda 😬

TS

Anonymkode: 81854...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jo, jeg er flau fordi alle andre jeg kjenner har lappen og i hjembygda jeg kommer fra var det noe alle gjorde da de ble 18. Nå bor jeg heldigvis ikke der lenger. Bor i en av Norges største byer hvor kollektiv transport funker greit nok så det skåner meg hvert fall for skammen i dagliglivet. Men lysten til å kjøre er likevel der og det svir så jævlig hver gang jeg drar til hjembygda 😬

TS

Anonymkode: 81854...864

La nå heller dette være motivasjonen din til å begynne på kjøreopplæringa, i stede for at du lar det være det som hindrer deg 😊

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

C8H10N4O2 skrev (5 timer siden):

La nå heller dette være motivasjonen din til å begynne på kjøreopplæringa, i stede for at du lar det være det som hindrer deg 😊

Klarer bare ikke la være å tenke at jeg er en av de idiotene som aldri bør ha lappen. Hører jo folk snakke om at "han og han skulle aldri fått førerkort" fordi de kanskje råkjørte eller noe sånt. Ser for meg at jeg er akkurat en sånn idiot når jeg mangler kunnskap om helt basic trafikkregler

TS

Anonymkode: 81854...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde igjen å ta noen tester på nettet. Fortsatt bare masse feil. Og folk her oppfordrer meg til å starte kjøreopplæring. Kommer jo til å bli den farlige fyren på veien med det brødhuet jeg er

TS

Anonymkode: 81854...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Prøvde igjen å ta noen tester på nettet. Fortsatt bare masse feil. Og folk her oppfordrer meg til å starte kjøreopplæring. Kommer jo til å bli den farlige fyren på veien med det brødhuet jeg er

TS

Anonymkode: 81854...864

Igjen; du må pugge før du kan ta prøver 🤦🏼‍♀️ Ingen kan dette på forhånd, du må sette deg ned og lære det slik som alle andre. 

Anonymkode: 3cc1b...418

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2022 at 1:43 AM, AnonymBruker said:

Tok nå trafikkskiltquiz. Fikk kun 1 av 18 riktige. Er ikke bare å "hive seg rundt og ta lappen" når man uansett aldri vil få til. Gått siden 2019 og har av og på hatet meg selv for at jeg ikke har lappen 🤢

TS

Anonymkode: 81854...864

Du må jo lese og øve på reglene før du kan de :)  Det går nok til slutt, det er bare å prøve!

Anonymkode: 6324d...c83

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt noen flere tester. Fortsatt bare sånn 25 % riktig. Mener dere virkelig at jeg skal kunne klare å ta førerkort? Og at dere vil være trygge på å møte meg i trafikken den dagen jeg kanskje sitter bak et ratt? 😕

TS

Anonymkode: 81854...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tatt noen flere tester. Fortsatt bare sånn 25 % riktig. Mener dere virkelig at jeg skal kunne klare å ta førerkort? Og at dere vil være trygge på å møte meg i trafikken den dagen jeg kanskje sitter bak et ratt? 😕

TS

Anonymkode: 81854...864

Vi mener fortsatt at du må ta opp læreboka og lese før du tar tester. Man lærer ikke ved å bare ta tester. Når du har bestått teori og oppkjøring har jeg ingenting imot at du er i trafikken. 

Anonymkode: 3cc1b...418

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 45 og har ikke lappen fordi jeg er livredd i bil etter å ha vært passasjer i forbindeøse med to bilulykker som barn. 
Det er mange grunner til at folk ikke har lappen. 

Anonymkode: 01adb...737

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Får ikke sove i natt. Gått et par uker siden sist jeg skrev noe her. Sliter fortsatt med å ta meg sammen for å ta førerkort. Syns det bare virker altfor skummelt og at jeg er altfor dum til å få det til. Prøver å fokusere på hva jeg faktisk får til i livet. Er på tredjeåret på en bachelor, men syns det er mye vanskelig så syns ikke det er noe å skryte av heller 🙄 Hvordan skal jeg da liksom få til å kjøre bil?

TS

Anonymkode: 81854...864

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en teoritest tidlig, det er det vanskelige og det er der det kan stoppe opp. Kjøringen er lett.

Anonymkode: 500c5...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Maskinfører skrev (19 timer siden):

Ikke lurt og lyve om sånt 

Skjønt det etter at jeg lagde tråden. Men fikk bare inntrykk ut fra min egen omgangskrets om at det ville være mindre flaut å lyve om råkjøring, enn å fortelle at jeg ikke hadde lappen

TS

Anonymkode: 81854...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du er så utrolig slem mot deg selv! Ikke rart du mister troen på deg selv når du baksnakker og rett ut mobber deg selv hele tiden. Da blir det veldig vanskelig å lære!

Har du snakket med psykolog noen gang? Man kan lære seg å ikke være så slem med seg selv hvis man øver sammen med en psykolog.

Anonymkode: 71b07...cbd

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg synes du er så utrolig slem mot deg selv! Ikke rart du mister troen på deg selv når du baksnakker og rett ut mobber deg selv hele tiden. Da blir det veldig vanskelig å lære!

Har du snakket med psykolog noen gang? Man kan lære seg å ikke være så slem med seg selv hvis man øver sammen med en psykolog.

Anonymkode: 71b07...cbd

Har bare tenkt at det er fint med selvinnsikt og at man er ærlig og innser sine svakheter.

TS

Anonymkode: 81854...864

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...