Gå til innhold

Hvorfor får de som har mindre mer støtte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Virker som flere har misforstått. Mener selvfølgelig ikke at de med lavest inntekt ikke lenger bør få støtte, tvert i mot.

Problemet er at nå gjelder det også de med normal inntekt, og som nesten ikke blir nevnt med et ord. Når gjennomsnittlige barnefamilier må ta av oppsparte midler for å betale livsopphold, så sier det seg selv at noe mer også må gjøres. Og verre skal det bli. Ts

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fordi jeg har en bekjent som sjekket alle sine rettigheter for støtteordninger i vinter.

Anonymkode: ba783...2fc

Hvilke stønad er vedkommende på? Og hvilke støtteordninger hadde hn krav på?

 

Anonymkode: 6afa1...730

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvilke stønad er vedkommende på? Og hvilke støtteordninger hadde hn krav på?

 

Anonymkode: 6afa1...730

Ekstra strømstøtte og bostøtte. Var snakk om flere tusen i mnd. Vedkommende har føretrygd. Spiller ingen rolle hva slags stønader man får, det gjelder alle som har inntekt under ca 22 000 i mnd. Den grensa er kanskje forskjellig fra kommune til kommune, det vet jeg ikke.

Dette gjaldt i vintermnd da strømmen er dyrest.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttca skrev (10 timer siden):

Jo, men det viser til at en ikke lever i sus og dus. 

Jeg har på ingen måte noen god inntekt selv og mottar hverken bostøtte eller strømstøtte. Hvis en regner på det får vel en sosialklient mer. Det er ikke slik at jeg misunner den som mottar sosialstønad av den grunn.

Hvis en setter seg inn i ting så kan en hvis en vil finne mye urettferdig. Men jeg vil ikke si at de som får minst, at de får noen kroner i støtte er det som er mest urettferdig. Ja, vi alle taper noe nå sammenlignet med for noen år siden. Slik er det nå bare. Hva mener du selv da? Skal vi bare la folk sulte og fryse ihjel? Eller bli uteliggere? Vil det egentlig ha en positiv innvirkning på samfunnet?

Hvilken løsning ser du for deg, som kunne vært gjort? Velg da gjerne kun en støtteordning 😀

Jeg kan begynne med en da. Strømtillegget. Det burde vært gitt utifra hva en betalte i strømregning. At det må dokumenteres. Vet at en som bor i borettslag som gikk i pluss på strømmen. Dvs at strømstøtten var høyere enn strømregningen var. Det er jo på ingen måte rett. Når andre da sitter og betaler dyrere strøm i en leilighet i ett hus og får akkurat samme stønaden men går i dundrende minus. 
Det er en støtteordning uten kontroll.

 

Nei, mener ikke at de lever i sus og dus, og er heller ikke snakk om misunnelse.

Saken er bare det at nå kan ikke lenger bare de med lavest inntekt prioriteres lenger. Det er mange som havner i alvorlig økonomisk krise nå.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke nå, men jeg snakker om på vinteren når strømmen er dyrest. Da har uføre hatt rett på både ekstra strømstøtte og bostøtte og det var snakk om flere tusen i mnd. Det fikk til og med en bekjent uten barn.

Er ikke misunnelig. Men synes det er dårlig. Har selv barn og jobber hardt for inntekten jeg får inn hver mnd, som er langt i fra unormalt høy. Har i vinter måttet bruke 15 0000 av penger jeg lenge har spart for å klare utgiftene. Jeg er langt i fra den eneste. Og det som da skjer er at de som har mer, får mindre og mindre. Og da er det noe som er feil. 

Anonymkode: ba783...2fc

Får heller ikke på vinteren. Kommer helt an på hvor man bor. Det er 4 forskjellige satser ut fra hvor man bor, bor man i Oslo, så kan man tjene mer og få bostøtte, bor man på det stedet med lavest sats, så må man ha veldig lav inntekt for å få bostøtte.

Og jeg bor bare 30 min unna Oslo, så er ikke så billig å bo her. Men fortsatt så er det laveste sats her.

Anonymkode: 077d7...592

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Må legge til at jeg synes det var logisk den tiden det var normale priser.

Men med dagens horrible priser hvor den gjennomsnittlige famile påvirkes i stor grad, så er det provoserende å lese at de som har minst får fritak og får dekket ditt og datt.

Er det meningen at de som har mer skal få mindre, slik at alle skal bli mer like?

Anonymkode: ba783...2fc

Hva slags fritak og hvilke ditt og datt dekkes? 

Anonymkode: dff12...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags fritak og hvilke ditt og datt dekkes? 

Anonymkode: dff12...5ce

Ganske dårlig presisert ja, men har forklart det senere i tråden.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ekstra strømstøtte og bostøtte. Var snakk om flere tusen i mnd. Vedkommende har føretrygd. Spiller ingen rolle hva slags stønader man får, det gjelder alle som har inntekt under ca 22 000 i mnd. Den grensa er kanskje forskjellig fra kommune til kommune, det vet jeg ikke.

Dette gjaldt i vintermnd da strømmen er dyrest.

Anonymkode: ba783...2fc

De få uføre som fikk bostøtte og strømstøtte i vinter hadde minst fra før og bor alene. Det er ofte de som ikke har en sparekonto å ta fra når det er dårlige tider så ikke vær misunnelig du. Å få bostøtte betyr også at man leier fordi man har så dårlig inntekt at man ikke får lån. Du eier i alle fall. Bostøtte er ikke for de med lån, og de fleste får bare noen hundrelapper som nesten ikke utgjør noen forskjell. Og ja, bostøttegrensen er ulik fra kommune til kommune. Den er også litt høyere for de med ung ufør. Bor man i Oslo er man kanskje innafor som minsteufør til vanlig, men i de fleste kommuner tjener minsteuføre for mye for bostøtte. 

Anonymkode: 03708...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De støtteordningene som de som hadde det vanskeligst økonomisk var da vel ikke store greiene? 
 

Om du har fast jobb, eier bolig og har boliglån så har du vel bundet renten og inngått fastpris på strømmen før den føk i været?

Anonymkode: 385f0...18a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De få uføre som fikk bostøtte og strømstøtte i vinter hadde minst fra før og bor alene. Det er ofte de som ikke har en sparekonto å ta fra når det er dårlige tider så ikke vær misunnelig du. Å få bostøtte betyr også at man leier fordi man har så dårlig inntekt at man ikke får lån. Du eier i alle fall. Bostøtte er ikke for de med lån, og de fleste får bare noen hundrelapper som nesten ikke utgjør noen forskjell. Og ja, bostøttegrensen er ulik fra kommune til kommune. Den er også litt høyere for de med ung ufør. Bor man i Oslo er man kanskje innafor som minsteufør til vanlig, men i de fleste kommuner tjener minsteuføre for mye for bostøtte. 

Anonymkode: 03708...203

Hvor har du misunnelse i fra? Det er snakk om at nå kan ikke lenger bare de med lavest inntekt prioriteres lenger. Kanskje flere får prøve 

Jeg leier forresten selv, er alene med barn og lever på én inntekt. Det å måtte ta av sparepenger for å betale strøm som skulle gått til andre uforutsette utgifter. Og hvordan man skal få råd til strømmen når man ikke har noe ekstra er en annen sak. Kanskje på tide å se lenger enn seg selv.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor har du misunnelse i fra? Det er snakk om at nå kan ikke lenger bare de med lavest inntekt prioriteres lenger. Kanskje flere får prøve 

Jeg leier forresten selv, er alene med barn og lever på én inntekt. Det å måtte ta av sparepenger for å betale strøm som skulle gått til andre uforutsette utgifter. Og hvordan man skal få råd til strømmen når man ikke har noe ekstra er en annen sak. Kanskje på tide å se lenger enn seg selv.

Anonymkode: ba783...2fc

Hvis du ikke kvalifiserer for støtte når du bor alene har du mer enn meg (men jeg har samboer og kvalifiserer såvidt ikke pga det), og vi alle må bruke sparepenger i nedgangstider. Det er ikke bare de med lavest inntekt som prioriteres, men vi som faller gjennom må per i dag prioritere bedre selv. Det hjelper ikke å hakke på de som har aller minst. Jeg er samboer og vi har samlet utbetalt inntekt på ca 30 000kr, leier og klager ikke. Nedgangstid har vært varslet lenge, Putin har gjort det verre. 

Anonymkode: 03708...203

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du ikke kvalifiserer for støtte når du bor alene har du mer enn meg (men jeg har samboer og kvalifiserer såvidt ikke pga det), og vi alle må bruke sparepenger i nedgangstider. Det er ikke bare de med lavest inntekt som prioriteres, men vi som faller gjennom må per i dag prioritere bedre selv. Det hjelper ikke å hakke på de som har aller minst. Jeg er samboer og vi har samlet utbetalt inntekt på ca 30 000kr, leier og klager ikke. Nedgangstid har vært varslet lenge, Putin har gjort det verre. 

Anonymkode: 03708...203

Hakker ikke på de som har minst, men skal fram til at slik det har blitt i dag så er det ikke lenger bare de som må prioriteres lenger. Vet ikke hvor mange ganger jeg må skrive det.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hakker ikke på de som har minst, men skal fram til at slik det har blitt i dag så er det ikke lenger bare de som må prioriteres lenger. Vet ikke hvor mange ganger jeg må skrive det.

Anonymkode: ba783...2fc

Men det er det heller ikke. I år fikk du skattelette bl.a. Strømstøtte var det jo for alle over en viss pris. Avgift på bil gikk ned osv. 

Anonymkode: 03708...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hardt slit, ekstra vakter og utdannelsen og jobben man tok for å få en god lønn er dermed ganske bortkastet. Hvorfor det når man kan få masse støtte istedenfor.

Anonymkode: ba783...2fc

Hvordan er det "bortkastet" for DEG å tjene bra og ha et godt liv med en god lønn og utdannelse, bare fordi en fattiglus får støtte nok til å ikke havne på gata eller slipper akkurat å sulte ihjel? Vil du heller, i steden for utdannelsen og lønnen din, tjene flere hundre tusen kr mindre i året og leve på sultegrensen?

Anonymkode: 603b1...209

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Hardt slit, ekstra vakter og utdannelsen og jobben man tok for å få en god lønn er dermed ganske bortkastet. Hvorfor det når man kan få masse støtte istedenfor.

Anonymkode: ba783...2fc

Du tenker at dersom du har hatt tatt utdannelse og tjener en halv million, er det egentlig bortkastet om trygdede med en inntekt på det halve får rabattert bussbillett og et par hundringser i bostøtte?

Anonymkode: 856a1...c17

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hardt slit, ekstra vakter og utdannelsen og jobben man tok for å få en god lønn er dermed ganske bortkastet. Hvorfor det når man kan få masse støtte istedenfor.

Anonymkode: ba783...2fc

Hvis det trøster deg så har jeg hatt minstesats AAP i vinter. Jeg bor alene i eget hus. Har ikke fått ekstra strømstøtte, betaler kommunale avgifter (utenom vannet hvor forbruket er gått ned så er de like høye som da mannen min levde), og jeg får ikke bostøtte. Temperaturen har jeg holdt på ca 12-13 elektrisk fordi jeg ikke hadde råd til høye strømregninger. Jeg har fyrt med ved en del - men det har mest gått i ullklær og ullteppe. 

Jeg føler meg uansett heldig som har mulighet til å prioritere litt (jeg spiser meg mett hver dag på mat jeg tåler- selv om matbudsjettet mitt også er relativt lavt). 

Anonymkode: 04042...ea8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det trøster deg så har jeg hatt minstesats AAP i vinter. Jeg bor alene i eget hus. Har ikke fått ekstra strømstøtte, betaler kommunale avgifter (utenom vannet hvor forbruket er gått ned så er de like høye som da mannen min levde), og jeg får ikke bostøtte. Temperaturen har jeg holdt på ca 12-13 elektrisk fordi jeg ikke hadde råd til høye strømregninger. Jeg har fyrt med ved en del - men det har mest gått i ullklær og ullteppe. 

Jeg føler meg uansett heldig som har mulighet til å prioritere litt (jeg spiser meg mett hver dag på mat jeg tåler- selv om matbudsjettet mitt også er relativt lavt). 

Anonymkode: 04042...ea8

Sender deg en klem og håper du blir avklart snart sånn at du får litt bedre inntekt ❤️ Minstesats AAP er ikke mye å leve på, men det er et under hvor mye takknemlighet kan holde en oppe. 

Anonymkode: 03708...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ikke nå, men jeg snakker om på vinteren når strømmen er dyrest. Da har uføre hatt rett på både ekstra strømstøtte og bostøtte og det var snakk om flere tusen i mnd. Det fikk til og med en bekjent uten barn.

Er ikke misunnelig. Men synes det er dårlig. Har selv barn og jobber hardt for inntekten jeg får inn hver mnd, som er langt i fra unormalt høy. Har i vinter måttet bruke 15 0000 av penger jeg lenge har spart for å klare utgiftene. Jeg er langt i fra den eneste. Og det som da skjer er at de som har mer, får mindre og mindre. Og da er det noe som er feil. 

Anonymkode: ba783...2fc

Denne støtten er kun midlertidig så mens du resten av året lever med en god inntekt så strever de som er uføre med å snu på krona i tillegg til at de sliter med det som er år saken til at de er uføretrygda.Og selv om du påstår noe annet så oser innleggene dine av misunnelse.

Anonymkode: 84acd...4e9

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sender deg en klem og håper du blir avklart snart sånn at du får litt bedre inntekt ❤️ Minstesats AAP er ikke mye å leve på, men det er et under hvor mye takknemlighet kan holde en oppe. 

Anonymkode: 03708...203

Tusen takk🌹 Nav åpnet faktisk for å søke uføretrygd denne uken. Det vil gjøre hverdagene litt lettere om jeg får det innvilget. Jeg er samtidig klar over at jeg er heldigere stilt enn mange andre som har minstesats på AAP, men det er ikke mange som forstår hvor trangt det er å leve på ca  5700 utbetalt hver 14. dag. 

Anonymkode: 04042...ea8

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tusen takk🌹 Nav åpnet faktisk for å søke uføretrygd denne uken. Det vil gjøre hverdagene litt lettere om jeg får det innvilget. Jeg er samtidig klar over at jeg er heldigere stilt enn mange andre som har minstesats på AAP, men det er ikke mange som forstår hvor trangt det er å leve på ca  5700 utbetalt hver 14. dag. 

Anonymkode: 04042...ea8

Så bra ❤️. AAP perioden er trang, og det er ikke noe ekstra støtte å få om man eier eller har samboer. Det er mange som merker nedgangstiden, men man må bare sette pris på det man har og omprioritere en del for de med normal inntekt. De med aller minst unner jeg all hjelp de kan få. 

Anonymkode: 03708...203

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...