Gå til innhold

Hvorfor får de som har mindre mer støtte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men hvem som helst får ikke økonomisk stønad som dette. Du skal ha omtrent ingen inntekt og ingen oppsparte midler eller verdier for å få slike tilskudd. Det hjelper ikke å bruke opp egen lønn på høy leie og så søke om ekstra, dette er forbehold de som ikke får det til å gå rundt på et stramt budsjett.

De fleste i Norge har levd over evne i flere år, staten skal ikke supplere forbruk, men hjelpe i kriser. Av det du forteller så er ikke du i en krise. 

Anonymkode: 03708...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvem som helst får ikke økonomisk stønad som dette. Du skal ha omtrent ingen inntekt og ingen oppsparte midler eller verdier for å få slike tilskudd. Det hjelper ikke å bruke opp egen lønn på høy leie og så søke om ekstra, dette er forbehold de som ikke får det til å gå rundt på et stramt budsjett.

De fleste i Norge har levd over evne i flere år, staten skal ikke supplere forbruk, men hjelpe i kriser. Av det du forteller så er ikke du i en krise. 

Anonymkode: 03708...203

Hvor har jeg påstått dette da?

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor har jeg påstått dette da?

Anonymkode: ba783...2fc

Du påstår ingenting, men hva er meningen bak linken? Hva skal du vise til?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttca skrev (31 minutter siden):

Begynner nå å forstå betydningen av ditt og datt 😀 Ingen fast tema å diskutere, ei heller noe å sammenligne med. Ikke har en greie på hvilke støtteordninger folket egentlig får heller. Eller hvordan ting henger sammen i det hele tatt.

Anbefaler å starte ny tråd hvor en heller setter opp ett tema, en støtteordning, en kanskje er misfornøyd med. Sette seg inn i den og finne ut hva som er urettferdig med den, og ikke minst hvordan det i realiteten er.

Det ville vært ett fint utgangspunkt til at det kan bli delvis saklig/ryddig.

Er du ny her på KG du eller? Hvor mange ryddige og saklige tråder har du sett her.

Spesielt vanskelig blir det når alt man skriver blir vridd og vrengt på.

Mistenker flere troll her. Når man til og med snakker om folk sine valg denne tiden, det stemmer bare ikke med hva folk flest mener ute i det virkelige liv.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttca skrev (14 minutter siden):

Du påstår ingenting, men hva er meningen bak linken? Hva skal du vise til?

🥵🥵 Det var for å vise til reglene for livsoppholdssatser og økonomisk stønad for de med barn som er svært vanskeligstilte.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

🥵🥵 Det var for å vise til reglene for livsoppholdssatser og økonomisk stønad for de med barn som er svært vanskeligstilte.

Anonymkode: ba783...2fc

Men du viste til de med barn som ikke er svært vanskeligstilt så dermed er linken din irrelevant. 

Anonymkode: 03708...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men du viste til de med barn som ikke er svært vanskeligstilt så dermed er linken din irrelevant. 

Anonymkode: 03708...203

Jeg viste til en link med livsoppholdssatser

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg viste til en link med livsoppholdssatser

Anonymkode: ba783...2fc

Før det. 

Anonymkode: 03708...203

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er du ny her på KG du eller? Hvor mange ryddige og saklige tråder har du sett her.

Spesielt vanskelig blir det når alt man skriver blir vridd og vrengt på.

Mistenker flere troll her. Når man til og med snakker om folk sine valg denne tiden, det stemmer bare ikke med hva folk flest mener ute i det virkelige liv.

Anonymkode: ba783...2fc

Ja, jeg er temmelig ny her. Uansett hvor mange ryddige og saklige tråder jeg har sett eller ikke sett så trenger ikke det ha noen sammenheng med at du kan ta til deg tipset slik at du kan få en saklig tråd, med flere fornuftige svar? Ett sted må en jo begynne tenker nå jeg.

At det blir vridd og vrengt har vel en sammenheng med at folk ikke helt vet hva du mener eller hva du vil frem til. Derfor kan det være greit med en ryddig tråd, hvor du faktisk får frem poenget med hva du vil diskutere.

Etter 8 sider nå så er det en del som enda ikke forstår hva du egentlig tar opp eller hva som du synes er så urettferdig. Eller hvordan løsning du ser for deg skulle vært.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

🥵🥵 Det var for å vise til reglene for livsoppholdssatser og økonomisk stønad for de med barn som er svært vanskeligstilte.

Anonymkode: ba783...2fc

Men det er kun for de som er under gjeldsordning. Det er ikke sosialstønad satsene. De er mye lavere. Og det har blitt skrevet flere ganger nå, men det går ikke inn.

Jeg er ufør på minstesats, alene med 2 barn, vi lever langt under de satsene der. Og ikke får vi bostøtte eller strømstøtte, heller ikke på vinteren.

Anonymkode: 077d7...592

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er kun for de som er under gjeldsordning. Det er ikke sosialstønad satsene. De er mye lavere. Og det har blitt skrevet flere ganger nå, men det går ikke inn.

Jeg er ufør på minstesats, alene med 2 barn, vi lever langt under de satsene der. Og ikke får vi bostøtte eller strømstøtte, heller ikke på vinteren.

Anonymkode: 077d7...592

Jeg la inn den riktige etterpå.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har tatt utdanning og fått deg en jobb som utbetaler så lite at du er verre stilt enn de fattigste i samfunnet så har du gjort et dårlig utdanningsvalg.

Mistenker vell mer at du har kjøpt deg en litt for dyr bolig og en litt for fin bil i forhold til det du egentlig har råd til - og nå svir det.

Grunnen til at du tror noen lengre ned på stigen har bedre råd enn deg, er vell at de ikke har kjøpt seg den litt for dyre bilen og litt for dyre boligen - for det hadde de neppe fått lån til. 
 

Kanskje du må slutte å kjøre bil til 600000k, og bytte fra Levis til Cubus.

Cry me a river..

Over deg i næringskjeden sitter en del rike folk og synes det er helt sykt at akkurat du må tjene så mye mer enn en arbeider med samme utdanning i England og Spania.

Anonymkode: d1b16...e26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttca skrev (12 minutter siden):

Ja, jeg er temmelig ny her. Uansett hvor mange ryddige og saklige tråder jeg har sett eller ikke sett så trenger ikke det ha noen sammenheng med at du kan ta til deg tipset slik at du kan få en saklig tråd, med flere fornuftige svar? Ett sted må en jo begynne tenker nå jeg.

At det blir vridd og vrengt har vel en sammenheng med at folk ikke helt vet hva du mener eller hva du vil frem til. Derfor kan det være greit med en ryddig tråd, hvor du faktisk får frem poenget med hva du vil diskutere.

Etter 8 sider nå så er det en del som enda ikke forstår hva du egentlig tar opp eller hva som du synes er så urettferdig. Eller hvordan løsning du ser for deg skulle vært.

Vet rett og slett ikke hvordan jeg kan forklare dette på en bedre måte enn jeg har prøvd nå over flere sider. Prøver én gang til.

Jeg synes det er feil at det kun et de mest vanskeligstilte som får ekstra støtteordninger nå i denne tiden, når folk med normal inntekt også sliter i disse tider.

Det blir da gjentatte ganger vridd til at jeg er misunnelig og om jeg ønsker at de som har minst ikke skal få støtte osv.... Nei, jeg er skikkelig bekymret, som mange andre denne tiden.

Hva som kunne vært løsningen hadde derimot vært interessant å diskutere.

Kan du helt eksakt fortelle meg hva som misforstås her?

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet rett og slett ikke hvordan jeg kan forklare dette på en bedre måte enn jeg har prøvd nå over flere sider. Prøver én gang til.

Jeg synes det er feil at det kun et de mest vanskeligstilte som får ekstra støtteordninger nå i denne tiden, når folk med normal inntekt også sliter i disse tider.

Det blir da gjentatte ganger vridd til at jeg er misunnelig og om jeg ønsker at de som har minst ikke skal få støtte osv.... Nei, jeg er skikkelig bekymret, som mange andre denne tiden.

Hva som kunne vært løsningen hadde derimot vært interessant å diskutere.

Kan du helt eksakt fortelle meg hva som misforstås her?

Anonymkode: ba783...2fc

De med en normal inntekt må jo justere forbruket/utgiftene sine. Det kan jo ikke være slik at staten skal gå inn og gi stønader til "vanlige" folk slik at de kan opprettholde livsstilen sin.

Hva slags løsninger ser du for deg?

Anonymkode: 6afa1...730

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De med en normal inntekt må jo justere forbruket/utgiftene sine. Det kan jo ikke være slik at staten skal gå inn og gi stønader til "vanlige" folk slik at de kan opprettholde livsstilen sin.

Hva slags løsninger ser du for deg?

Anonymkode: 6afa1...730

Og det er akkurat der vi er inne på det jeg skulle fram til i første innlegg. Det som da skjer er at de som har mer vil få mindre og de som har mindre opprettholder i større grad livsstilen sin med støtteordninger.

Er det riktig at de som har jobbet seg opp (mange hardt for å ha det de har i dag skal miste det)?

Som tidligere nevnt, vi har blitt advart om pris og renteøkninger, men ikke på langt nær det vi ser nå.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet rett og slett ikke hvordan jeg kan forklare dette på en bedre måte enn jeg har prøvd nå over flere sider. Prøver én gang til.

Jeg synes det er feil at det kun et de mest vanskeligstilte som får ekstra støtteordninger nå i denne tiden, når folk med normal inntekt også sliter i disse tider.

Det blir da gjentatte ganger vridd til at jeg er misunnelig og om jeg ønsker at de som har minst ikke skal få støtte osv.... Nei, jeg er skikkelig bekymret, som mange andre denne tiden.

Hva som kunne vært løsningen hadde derimot vært interessant å diskutere.

Kan du helt eksakt fortelle meg hva som misforstås her?

Anonymkode: ba783...2fc

Stønadene går til de som har minst. Ett sted må grensen gå. En kan ikke gi til alle. Selv kunne jeg sagt at strømpristillegget er urettferdig, siden andre får stort utbytte av støtten og ikke jeg. Den støtten kommer jeg veldig dårlig ut av. Ikke det, jeg unner de som får mest nytte av den.

En må nesten slå seg til ro med at andre kan få støtte som ikke gagner en selv. Selv om det virker urettferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og det er akkurat der vi er inne på det jeg skulle fram til i første innlegg. Det som da skjer er at de som har mer vil få mindre og de som har mindre opprettholder i større grad livsstilen sin med støtteordninger.

Er det riktig at de som har jobbet seg opp (mange hardt for å ha det de har i dag skal miste det)?

Som tidligere nevnt, vi har blitt advart om pris og renteøkninger, men ikke på langt nær det vi ser nå.

Anonymkode: ba783...2fc

Vi trenger at forbruket går ned, det betyr at de økonomiske endringene i samfunnet skal svi litt for vanlige folk som kan omprioritere. Vi må senke etterspørsel, og da må folk ha mindre penger til forbruk. Støtteordninger gis ikke for å opprettholde et vanlig forbruk i dag, det gis til de som faktisk trenger det. 

Anonymkode: 03708...203

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttca skrev (1 minutt siden):

Stønadene går til de som har minst. Ett sted må grensen gå. En kan ikke gi til alle. Selv kunne jeg sagt at strømpristillegget er urettferdig, siden andre får stort utbytte av støtten og ikke jeg. Den støtten kommer jeg veldig dårlig ut av. Ikke det, jeg unner de som får mest nytte av den.

En må nesten slå seg til ro med at andre kan få støtte som ikke gagner en selv. Selv om det virker urettferdig.

Ja og da handler det rett og slett bare om at vi er uenige. Og det er jo en real sak.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi trenger at forbruket går ned, det betyr at de økonomiske endringene i samfunnet skal svi litt for vanlige folk som kan omprioritere. Vi må senke etterspørsel, og da må folk ha mindre penger til forbruk. Støtteordninger gis ikke for å opprettholde et vanlig forbruk i dag, det gis til de som faktisk trenger det. 

Anonymkode: 03708...203

Nettopp, og påstanden jeg skrev i HI om at meningen er at de som har mer skal få mindre og at vi skal bli mer like er derfor riktig.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp, og påstanden jeg skrev i HI om at meningen er at de som har mer skal få mindre og at vi skal bli mer like er derfor riktig.

Anonymkode: ba783...2fc

Nei, meningen er ikke at vi skal bli mer like. Meningen er å unngå inflasjon. 

Anonymkode: 03708...203

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...