Gå til innhold

Hvorfor får de som har mindre mer støtte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De som fikk bostøtte fikk også strømstøtte, men uføretrygdede i mindre byer fikk ingenting selv med økt grense. Lå selv litt over til å få. Vil heller ikke få noe til vinteren igjen.

Anonymkode: 0be54...dc7

Samme her, fikk ikke en dritt. Satt her med 14 grader innetemperatur store deler av vinteren.

Anonymkode: 9a98e...9b3

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tenker at dersom du har hatt tatt utdannelse og tjener en halv million, er det egentlig bortkastet om trygdede med en inntekt på det halve får rabattert bussbillett og et par hundringser i bostøtte?

Anonymkode: 856a1...c17

Sånn som det blir nå, så er 500 000 ingenting lenger. Og lønna går opp langt mindre enn prisøkningene. Og når de som tjener halvparten får mer støtte og de som tjener 500 000 må ut med mer, så er det logisk at alt jevner seg ut mer. Det er heller  ikke snakk om et par hundringser i støtte på vinteren. Mer enn det, og støtten kommer i tillegg til å øke.

Er faktisk glad for at jeg leier og ikke sitter med lån på hus, for de kommer til å merke det i enda større grad.

Målet nå er at de som tidligere har hatt mer skal få mindre, slik at forbruket blir mindre. Husk at jeg har sagt det, så kan vi prates igjen om et par år.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sånn som det blir nå, så er 500 000 ingenting lenger. Og lønna går opp langt mindre enn prisøkningene. Og når de som tjener halvparten får mer støtte og de som tjener 500 000 må ut med mer, så er det logisk at alt jevner seg ut mer. Det er heller  ikke snakk om et par hundringser i støtte på vinteren. Mer enn det, og støtten kommer i tillegg til å øke.

Er faktisk glad for at jeg leier og ikke sitter med lån på hus, for de kommer til å merke det i enda større grad.

Målet nå er at de som tidligere har hatt mer skal få mindre, slik at forbruket blir mindre. Husk at jeg har sagt det, så kan vi prates igjen om et par år.

Anonymkode: ba783...2fc

Hvis du tjener 500 000kr i året så er det på tide å slutte å klage. Du får heller ta ansvar for å omprioritere i din egen økonomi. 

Anonymkode: 03708...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du tjener 500 000kr i året så er det på tide å slutte å klage. Du får heller ta ansvar for å omprioritere i din egen økonomi. 

Anonymkode: 03708...203

Tror du får sette deg litt mer inn i økonomi og dagens situasjon. Jeg tjener forresten mindre enn det.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Blant annet høyere strømstøtte, er snakk om lavere kommunale avgifter/ evt fritak i enkelte kommuner, bostøtte osv...

Anonymkode: ba783...2fc

Er det vondt å misunne de som har minst litt støtte, slik at de har råd til f.eks mat??!

Anonymkode: 7d619...2f5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det vondt å misunne de som har minst litt støtte, slik at de har råd til f.eks mat??!

Anonymkode: 7d619...2f5

Nei, nå gir jeg snart opp

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her, fikk ikke en dritt. Satt her med 14 grader innetemperatur store deler av vinteren.

Anonymkode: 9a98e...9b3

Merkelig. Du får lese denne artikkelen. Tjente du også mer enn det da?

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.nrk.no/norge/var-8-kroner-_for-rik_-for-stromstotte-_-na-far-hun-likevel-hjelp-1.15778109&ved=2ahUKEwir8Zz8zMP4AhVkSvEDHVchD30QFnoECAcQAQ&usg=AOvVaw1EV7iR_mKZCfApEyCCCBFD

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror du får sette deg litt mer inn i økonomi og dagens situasjon. Jeg tjener forresten mindre enn det.

Anonymkode: ba783...2fc

Jeg har god oversikt over økonomi og dagens situasjon. Jeg hører så mange med mye høyere inntekt enn meg selv klage over nedgangstiden, og det er masse de kan gjøre for å prioritere annerledes, men i stede så gjør de som deg og klager over at de som har minst får litt støtte. Det er ikke noe å misunne, og jo det lyser av deg. Nordmenn generelt har levd med høy levestandard, de fleste vil kunne kutte ned på småting og spare masse uten å måtte bekymre seg for å måtte søke nødhjelp og hente gratis mat slik som ofte skjer med de som har minst. 

Anonymkode: 03708...203

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har god oversikt over økonomi og dagens situasjon. Jeg hører så mange med mye høyere inntekt enn meg selv klage over nedgangstiden, og det er masse de kan gjøre for å prioritere annerledes, men i stede så gjør de som deg og klager over at de som har minst får litt støtte. Det er ikke noe å misunne, og jo det lyser av deg. Nordmenn generelt har levd med høy levestandard, de fleste vil kunne kutte ned på småting og spare masse uten å måtte bekymre seg for å måtte søke nødhjelp og hente gratis mat slik som ofte skjer med de som har minst. 

Anonymkode: 03708...203

Jeg misunner ingen og klager ikke på at de som har mindre får støtte. JEG MENER AT DE SOM HAR EN NORMAL INNTEKT NÅ OGSÅ MÅ PRIORITERES I STØRRE GRAD.

Må jeg skrive det én gang til nå?

Selv er jeg alene med 2 barn og én inntekt. Måtte som sagt bruke av sparepenger for å dekke strømmen i vinter. Og det er jeg ikke alene om.

Jeg er som mange andre skikkelig bekymret. Er begrenser hvor mye man kan spare inn med barn. Hadde det bare vært meg, så hadde det vært noe annet.

Det handler ikke lenger KUN om de som har lavest inntekt, som jeg selvfølgelig også unner all støtte de kan få 

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva tror du selv?

Anonymkode: 9a98e...9b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva tror du selv?

Anonymkode: 9a98e...9b3

Da regner jeg med at du gjorde det, og du tilhører da ikke gruppen jeg sikter til som får god støtte.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De få uføre som fikk bostøtte og strømstøtte i vinter hadde minst fra før og bor alene. Det er ofte de som ikke har en sparekonto å ta fra når det er dårlige tider så ikke vær misunnelig du. Å få bostøtte betyr også at man leier fordi man har så dårlig inntekt at man ikke får lån. Du eier i alle fall. Bostøtte er ikke for de med lån, og de fleste får bare noen hundrelapper som nesten ikke utgjør noen forskjell. Og ja, bostøttegrensen er ulik fra kommune til kommune. Den er også litt høyere for de med ung ufør. Bor man i Oslo er man kanskje innafor som minsteufør til vanlig, men i de fleste kommuner tjener minsteuføre for mye for bostøtte. 

Anonymkode: 03708...203

Jeg fikk bostøtte da jeg eide leilighet og var ufør, men det var før de økte satsene gjorde at jeg ikke lenger fikk. Idag må du nesten ha så lav inntekt at du i praksis ikke kan kjøpe, for å få bostøtte. Men det ekskluderer ikke de som eier automatisk 

Anonymkode: 77240...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Hardt slit, ekstra vakter og utdannelsen og jobben man tok for å få en god lønn er dermed ganske bortkastet. Hvorfor det når man kan få masse støtte istedenfor.

Anonymkode: ba783...2fc

Mener du at lønn og levestandard er rettferdig fordelt i takt med arbeidsmengde og innsats?.. Er det mer slit å selge leiligheter enn det er å vaske omsorgsboliger? Tøffere å være advokat enn barnehagepedagog? Vist alle skulle valgt jobb med økonomisk begrunnelse hadde samfunnet gått i oppløsning. Noen sliter seg gjennom skolen for å få 3 i snitt mens andre har ressurssterke foreldre som hjelper de til sekseren. Er det rettferdig at nr.2 tjene skal tjene mer når de blir voksne? Bare noen tanker som er greie å ta med seg.

Endret av PGMVL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hakker ikke på de som har minst, men skal fram til at slik det har blitt i dag så er det ikke lenger bare de som må prioriteres lenger. Vet ikke hvor mange ganger jeg må skrive det.

Anonymkode: ba783...2fc

Hva er det du vil ha?

Anonymkode: 6d7fa...f1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Og selv om du påstår noe annet så oser innleggene dine av misunnelse.

Anonymkode: 84acd...4e9

Om ikke misunnelse, så i hvert fall berettigelse.

Anonymkode: 6d7fa...f1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PGMVL skrev (4 minutter siden):

Mener du at lønn og levestandard er rettferdig fordelt i takt med arbeidsmengde og innsats?.. Er det mer slit å selge leiligheter enn det er å vaske omsorgsboliger? Tøffere å være advokat enn barnehagepedagog? Vist alle skulle valgt jobb med økonomisk begrunnelse hadde samfunnet gått i oppløsning. Noen sliter seg gjennom skolen for å få 3 i snitt mens andre har ressurssterke foreldre som hjelper de til sekseren. Er det rettferdig at nr.2 tjene skal tjene mer når de blir voksne? Bare noen tanker som er greie å ta med seg.

Jeg skrev det innlegget for å sette det på spissen, bare så det er sagt 

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 hours ago, AnonymBruker said:

Virker som flere har misforstått. Mener selvfølgelig ikke at de med lavest inntekt ikke lenger bør få støtte, tvert i mot.

Problemet er at nå gjelder det også de med normal inntekt, og som nesten ikke blir nevnt med et ord. Når gjennomsnittlige barnefamilier må ta av oppsparte midler for å betale livsopphold, så sier det seg selv at noe mer også må gjøres. Og verre skal det bli. Ts

Anonymkode: ba783...2fc

Hva skal man bruke oppsparte midler til da, om man ikke skal bruke det på ting man trenger?

Er det en ny måte å se verden på., at oppsparte midler bare skal brukes på større bolig, hytte, ferier og annen moro?

Anonymkode: 6d7fa...f1b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da regner jeg med at du gjorde det, og du tilhører da ikke gruppen jeg sikter til som får god støtte.

Anonymkode: ba783...2fc

Du er klar over at de aller, aller fleste uføre faller utenfor bostøtteordningen? De som får støtte er så vanskeligstilt at de knapt nok har råd til å eksistere engang.

Anonymkode: 9a98e...9b3

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva skal man bruke oppsparte midler til da, om man ikke skal bruke det på ting man trenger?

Er det en ny måte å se verden på., at oppsparte midler bare skal brukes på større bolig, hytte, ferier og annen moro?

Anonymkode: 6d7fa...f1b

Har det falt deg inn at vaskemaskin, kjøleskap og andre viktige ting plutselig kan ryke. Det er det man som enslig med barn ofte må bruke oppsparte midler til. Ikke på strømregninger som plutselig har blitt 3 ganger så høy og kommer til å forbli slik så langt vi vet.

Anonymkode: ba783...2fc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du er klar over at de aller, aller fleste uføre faller utenfor bostøtteordningen? De som får støtte er så vanskeligstilt at de knapt nok har råd til å eksistere engang.

Anonymkode: 9a98e...9b3

Har ikke siktet spesielt til uføre i det hele tatt i denne tråden. Snakker om de med lavest inntekt på under 21 900 i mnd som grensa foreløpig var satt til.

Anonymkode: ba783...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...