Gå til innhold

KrF krenkesutrer over regnbueflagg på skolesekker - har de rett?


Nicathv

Anbefalte innlegg

Druid skrev (11 timer siden):

Hva de egentlig sier, er at de støtter gjeninnføringen av forfølgelse av mennesker basert på deres sexualitet. 

Her kommer du med en stråmann, for KrF mener ikke at straffeloven skal endres slik at det blir straffbart for to menn å ha sex med hverandre. KrF stemte tvert imot for lovendringen som Stortinget vedtok i 1972. 

For øvrig inneholder dagens straffelov bestemmelser som innebærer nettopp "forfølgelse av mennesker basert på deres sexualitet", nemlig §§ 304 - 311, som rammer blant annet pedofili. 

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

NenehGoji skrev (1 time siden):

hehe, vel, hvem vet hva lærerne kan finne på i blant -men de har blir delt med alle barn og voksne i hele landet, i alle år, og igjennom alle norske butikker, banker og tjenester. Der hvor mynter har sirkulert har disse også vært med. Så til ganske mange flere enn enn noen få førsteklassinger altså.

Dette er nok det mest absurde forsøket på parallell jeg har sett, he he. Men du skal ha for forsøket.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (11 timer siden):

Jeg finner det vanskelig å se behovet for argumentere for respekt for mennesker, selv for kristne. 

Hva de egentlig sier, er at de støtter gjeninnføringen av forfølgelse av mennesker basert på deres sexualitet. 

Problemet er at de tillegger pride flagget en betydning det ikke har som en stråmann for å markere motstand mot enkeltposisjoner innen homobevegelsen. 

Det er også en utfordring at de faktisk ikke tar innover seg at det er en homobevegelse blandt religiøse, både kristne og muslimer, som forventer å bli tatt imot og respektert.

Hele dette innlegget er jo en eneste stråmann.

1. Det går helt fint å ha respekt for mennesker uten at 6-åringer skal få en sekk med regnbueflagget på.

2. Fri, og absurd, fantasi.

3. Regnbueflagget knyttes til homokampen. At 6-åringer skal være vandrende reklameplakater for homokampen synes disse fra KrF, og en del andre, ikke er riktig.

4. Hva har dette med saken å gjøre? Total avsporing.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donglebæret skrev (6 minutter siden):

Dette er nok det mest absurde forsøket på parallell jeg har sett, he he. Men du skal ha for forsøket.

Jeg synes det er ganske likt jeg!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Velvia

Det går såpass dårlig for KRF om dagen så jeg skjønner at de trenger å bruke minoriteter og mennesker de egentlig ser ned på for noen billige politiske poenger og vinne noen velgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan man ser forskjell på en vanlig regnbue og et pride-flagg. Regnbuen var jo et gammelt kristent symbol på en måte, ref. historien om den første regnbuen etter syndefloden og Noas ark. Symboliserer en ny start og løftet om å aldri mer syndeflod, blabla. Kanskje det har noe med det å gjøre, kristne føler at pride har knabbet symbolet deres?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart folk vil sende barna på friskoler når man' må 'gå med slike skolesekker i den offentlige skole. Ikke mye frihet der er i skolegården,altså. Rart hvordan de såkalt tolerante viser seg å være de mest intolerante når det kommer til stykke🙄

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven

Regnbuen er jo et politisk symbol og ikke like inkluderende som den gir inntrykk av. Synes ikke sekker for barn bør ha politiske symbol egentlig. Går fint an å ha vanlige skolesekker også og likevel ikke være mot homofili og sånn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiller mellom den tradisjonelle regnbuen og pride-flagget. I denne saken er det sistnevnte som er blitt brukt. Da blir dette et symbol for pride-ideologi.

At enkeltforeldre velger å pynte sekken til eget barn er selvsagt greit, men jeg synes at det som tilbys av det statlige burde være politisk og ideologisk uavhengig.

I stedet for å avføye saken som bagatellmessig, bør man gå i seg selv og tenke gjennom hvilke overordnede prinsipper man ønsker at samfunnet skal tuftes på.

I mine øyne bør skolen ha en overordnet, samlende funksjon, for å styrke samholdet og ivareta mangfoldet som finnes. Toleranse handler ikke om å tvinge gjennom det man anser som "politisk korrekt". Toleranse er å godta andres meninger/syn, selv om du ikke nødvendigvis er enig. 

  • Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, lurven said:

Regnbuen er jo et politisk symbol og ikke like inkluderende som den gir inntrykk av. Synes ikke sekker for barn bør ha politiske symbol egentlig. Går fint an å ha vanlige skolesekker også og likevel ikke være mot homofili og sånn

Hvem er det den ekskluderer igjen? 

Endret av Aliquis
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ren propaganda på vegne av Lhbt bevegelsen.

Så organisert deler av Lhbt bevegelsen er gjør at jeg anser de som en politisk gruppering, på samme måte som at Rødt er et politisk parti. 

De skal få lov til å fremme og jobbe for sine saker - om det er at homofile skal få gi blod, at biologiske  kjønn skal oppheves, at det bare skal være unisex toalett, at barn skal fødes av surrogat med homofil far og lesbisk mor eller adopteres inn i alt av tenkelige familiekonstellasjoner + alt annet de eventuelt måtte ønske.

MEN jeg skal ikke bli påtvunget deres propaganda via stat/kommuner på offentlige områder som skoler, i pensum, sekker, eller via statsfinansierte såkalt parti-nøytrale medier. 

En gratis nøytral skolesekk til barn i Norge forventer jeg at skal være politisk og religiøst nøytral. Alt annet er skammelig - uavhengig av om en selv liker årets valgte propaganda eller ikke. Det at det er ren propaganda ser man også på den manglende valgfriheten - det jævla ramaskriket man opplever hvis man f.eks. maler over flagget og lager et peace tegn/Donald duck og  sender ungen  avgårde med den sekken istedet 😂

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør være forsiktig med politisk og religiøs praksis på skolen. Hvis det er en del av undervisningsopplegget så er det mer greit. Julegudstjenester har blitt diskutert tidligere og valgfrihet her er viktig. Jeg er tilhenger av Pride men har ikke noe problem med å se at det er politisk. Kjønn er også politikk og religion og man bør legge til rette for bredde, mangfold og frihet når man må ta et valg. Man bør derfor ha nøytrale toaletter. Når det gjelder dusjer bør man ha både ha kabinetter og kjønnsdelte og kjønnsblanede fellesgarderober. Det bør være plass både for de som bruker nikab i klassen og de som vil dusje nakne sammen uavhengig av kjønn og ingen bør bli tvunget til politiske og kulturelle valg som ikke er basert på vitenskap.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bag skrev (2 timer siden):

Man bør være forsiktig med politisk og religiøs praksis på skolen. Hvis det er en del av undervisningsopplegget så er det mer greit. Julegudstjenester har blitt diskutert tidligere og valgfrihet her er viktig. Jeg er tilhenger av Pride men har ikke noe problem med å se at det er politisk. Kjønn er også politikk og religion og man bør legge til rette for bredde, mangfold og frihet når man må ta et valg. Man bør derfor ha nøytrale toaletter. Når det gjelder dusjer bør man ha både ha kabinetter og kjønnsdelte og kjønnsblanede fellesgarderober. Det bør være plass både for de som bruker nikab i klassen og de som vil dusje nakne sammen uavhengig av kjønn og ingen bør bli tvunget til politiske og kulturelle valg som ikke er basert på vitenskap.

Klok post ☝️👍

 

Lillfrid skrev (8 timer siden):

I mine øyne bør skolen ha en overordnet, samlende funksjon, for å styrke samholdet og ivareta mangfoldet som finnes. Toleranse handler ikke om å tvinge gjennom det man anser som "politisk korrekt". Toleranse er å godta andres meninger/syn, selv om du ikke nødvendigvis er enig. 

Viktig poeng.

Putin og Xi og "Rocket Man" tolererer alle sammen ting de er enige i...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Aliquis skrev (8 timer siden):

Hvem er det den ekskluderer igjen? 

Alle som ikke har like ekstreme meninger som de, i toleransens navn er de likevel ganske intolerante og godtar ikke andre meninger enn deres politisk korrekte og ekstreme syn på noen ting.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (14 timer siden):

Her kommer du med en stråmann, for KrF mener ikke at straffeloven skal endres slik at det blir straffbart for to menn å ha sex med hverandre. KrF stemte tvert imot for lovendringen som Stortinget vedtok i 1972. 

For øvrig inneholder dagens straffelov bestemmelser som innebærer nettopp "forfølgelse av mennesker basert på deres sexualitet", nemlig §§ 304 - 311, som rammer blant annet pedofili. 

Nei, slik regnbueflagget brukes i det offentlige, og ikke av organisasjoner og politisk, handler det om å symbolisere at homofile har en rett til eksistens i samfunnet. 

Problemet for disse KrF'enen er at regnbuen synliggjør at KrF sin kamp mot aksepten av homofile er tapt på samfunnsnivå.  Det er DET som driver motstanden mot symbolet. KrF vet veldig godt at Fri og Pride ikke eier regnbueflagget.  Men de har veldig lyst å få dette til å være politisk, for hvis ikke, så vil på et tidspunkt all sekualitet bli normativt og regnbueflagget blir en historisk detalj , på samme måte som kvinnesymbolet, som bar kvinnekampen gjennom 100 år. 

Det stemmer at KrF har stemt for en lovendring , men det er praktisk politikk drevet av et partiapparat: det er store grupper i KrF som hadde foretrukket at man kunne kriminalisert homofile. Og det er fortsatt i -22 store spenninger i partiet knyttet til om homofile har menneskelig verdi, og slik sett kan representere partiet.  

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, lurven said:

Alle som ikke har like ekstreme meninger som de, i toleransens navn er de likevel ganske intolerante og godtar ikke andre meninger enn deres politisk korrekte og ekstreme syn på noen ting.

 

Hva er disse ekstreme meningene homobevegelsen generelt har?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det blir litt mye. På tv er det en homofil med i alle programmer, det er homo reklamer, de skal ha homo skolesekker til barna.

Det er greit homofili er ikke farlig det har blitt akseptert men det må da være grenser for hvor ofte man skal høre om det?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lurven
Aliquis skrev (4 minutter siden):

Hva er disse ekstreme meningene homobevegelsen generelt har?

Blant annet at transmenn skal få konkurere i kvinneidretter, få lov til å gå på do på dametoaletter og skifte i samme garderobe som kvinner osv.

Alt dette fordi de føler seg som kvinner, uten å ta hensyn til at det kan føles ubehagelig for kvinner som må dele garderobe og toaletter med de.

Og nåde hvis man sier i mot dette, da er man homofob,transfob og det som verre er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurven skrev (1 minutt siden):

Blant annet at transmenn skal få konkurere i kvinneidretter, få lov til å gå på do på dametoaletter og skifte i samme garderobe som kvinner osv.

Alt dette fordi de føler seg som kvinner, uten å ta hensyn til at det kan føles ubehagelig for kvinner som må dele garderobe og toaletter med de.

Og nåde hvis man sier i mot dette, da er man homofob,transfob og det som verre er.

 

Jepp, dette, blant annet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...