Gå til innhold

KrF krenkesutrer over regnbueflagg på skolesekker - har de rett?


Nicathv

Anbefalte innlegg

Thaila skrev (13 timer siden):

Det er et internasjonalt flagg ja, det har ingenting med å støtte Troms og Finnmark fylkeskommune. 

Det virker som om du har noe lav leseforståelse.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nisselue skrev (55 minutter siden):

...for voksne som forstår budskapet.

Det er barna som er målgruppen og kampanjen handler om å legge til rette for gode assosiasjoner .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, I Grosny said:

Det er barna som er målgruppen og kampanjen handler om å legge til rette for gode assosiasjoner .

Det var vel ingen tvil om dette heller så vidt jeg vet. Men gode intensjoner holder ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donglebæret skrev (2 timer siden):

Det virker som om du har noe lav leseforståelse.

 

Du sier homobevegelsen som om det er noe folk skal være skeptisk til når det kun handler om helt basic menneskerettigheter for alle legninger. det handler om at unge skal være frie til å kunne være seg selv og bli akseptert for det, og det er du imot fordi det tydeligvis er «politisk» Da har du misforstått! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (2 timer siden):

Og dette hadde du lært av å få regnbueflagg på skolen, eller kunne et bedre alternativ vært at det var en del av undervisningen?

Og tror du at grunnen til at du ikke fant ut av dette før du var 25 var at ingen fortalte deg at det var et alternativ? Og siden vi er inne i anekdoter - jeg kjenner en person som, på grunn av overeksponering, først var heterofil, så homofil, så bifil, så trans. Denne personen er knapt fyllt 13 i dag.

Problemet med barn er at de ikke har filtre slik vi voksne har. Det er en grunn til at reklame rettet mot barn er forbudt. En totalt umulig ting å følge da det kan omgås med semantikk, men likevel ligger det noe i barns manglende egenskaper for filtrering.

Fra Forbrukertilsynet:
"Å ta med i reklame direkte oppfordringer til barn om å kjøpe annonserte
produkter eller overtale foreldrene eller andre voksne til å kjøpe de
annonserte produktene til dem.
"

I dette mener jeg det ligger ganske klart at om man bombarderer barn med ensidige inntrykk vil de ta valg de ikke burde tatt i favør av de ensidige inntrykkene.

Man skal trå litt varsomt selv om man liker dette ene budskapet.

Ja sånn er det jo for de fleste nettopp fordi man ikke kommer med bruksanvisning når man blir født. Men jeg kan live deg at det er bedre å finne ut av dette når du er 13 enn når du er 53 år og gift. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (1 time siden):

Ja sånn er det jo for de fleste nettopp fordi man ikke kommer med bruksanvisning når man blir født. Men jeg kan live deg at det er bedre å finne ut av dette når du er 13 enn når du er 53 år og gift. 

Er det gifteplikt i Norge? Hvis ikke vil jeg tro denne 53-åringen følte en viss tiltrekning mot ektefellen før ekteskapet ble inngått. Hva er det da vedkommende burde funnet ut som 13-åring? At ektefellen ikke var tiltrekkende likevel?
Nå kan det jo være at etter mange års ekteskap er denne tiltrekningen borte, det er jo ikke uvanlig. Men om man ikke klarte å forutse dette forut for ekteskapet da man (formodentlig) var voksen er det vel enda mindre trolig at man hadde forutsett det da man var 13.

13-åringer er ellers som regel i begynnelsen av puberteten, en periode som er preget av forvirring rundt egen person og egen kropp. Det er neppe den beste alderen å ta avgjørelser som kan påvirke hele resten av livet.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, Thaila said:

Ja sånn er det jo for de fleste nettopp fordi man ikke kommer med bruksanvisning når man blir født. Men jeg kan live deg at det er bedre å finne ut av dette når du er 13 enn når du er 53 år og gift. 

Hmm... Finne ut av hva? Nøyaktig hva mener du denne 13-åringen fant ut?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Enda en tulling said:

13-åringer er ellers som regel i begynnelsen av puberteten, en periode som er preget av forvirring rundt egen person og egen kropp. Det er neppe den beste alderen å ta avgjørelser som kan påvirke hele resten av livet.

Dette er nøyaktig mitt poeng med dette også. Det skal være aksept for å ikke være som alle andre, men man skal heller ikke overkompensere ved å presse dette på barn hvor seksualitet ikke engang har manifestert seg enda. Da vil de bare velge det samme som vennene sine helt uavhengig av egen seksualitet som de helt typisk ikke har tenkt nevneverdig over enda.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangfold som verdi er politisk jo, og det innrømmer jo kommunen selv. Selv om det store flertallet i Norge støtter den verdien så betyr ikke det at man kan tre det over hodene til skolebarn. Det er ikke kommunens jobb å utstyre barn med politiske symboler.

Jeg tenker at skolen bør være så nøytral som mulig, uten hverken religiøse eller politiske symboler. Det må være likebehandling.

Tenker at KRF kan få fjerne regnbuen men da må de også akseptere at skolegudstjenestene ryker.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thaila skrev (23 timer siden):

Du sier homobevegelsen som om det er noe folk skal være skeptisk til når det kun handler om helt basic menneskerettigheter for alle legninger. det handler om at unge skal være frie til å kunne være seg selv og bli akseptert for det, og det er du imot fordi det tydeligvis er «politisk» Da har du misforstått! 

Jeg har ikke misforstått. Saken gjelder fylkeskommunen som vil dele ut sekker til 6-åringer der regnbuesymbolet finnes på lokket. Regnbuesymbolet brukes av homobevegelsen og også av FRI og Pride. Du kan ikke fristille regnbuesymbolet fra disse aktørene. Basic menneskerettigheter er fint, men regnbuesymbolet assosieres av de aller, aller fleste ikke med basic menneskerettigheter, men med homobevegelsen, Pride og FRI.

Du unngår også helt aspektet ved det gruppepresset som oppstår ved utdeling av disse sekkene.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...