Gå til innhold

KrF krenkesutrer over regnbueflagg på skolesekker - har de rett?


Nicathv

Anbefalte innlegg

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

nei alle som er snille sånn som i kardemommeloven. Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill. Men forøvrig kan man gjøre som man vil.. 

Det står ikke  alle som er snille i den påstanden jeg kommenterte. Der står det ""Poenget er at man må akseptere alle som de er." Uten unntak 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CAPS LOCK skrev (9 timer siden):

Også de pedofile overgriperne?

Overgrep er ikke akseptabelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. Elaine Marley, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CAPS LOCK skrev (3 timer siden):

Det står ikke  alle som er snille i den påstanden jeg kommenterte. Der står det ""Poenget er at man må akseptere alle som de er." Uten unntak 

men det sier seg selv hva som menes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter ikke de kristne og jeg bryr meg ikke noe med pride. Jeg kommer til å la ungene ha de sekkene med motivet av det de liker best på, enten det er Super Mario eller My Little Pony. Trenger ikke prakke noe regnbueflagg på barna mine, betyr ikke jeg hater de som går med det heller. Slutt å mas, sier nå jeg.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mingus skrev (19 timer siden):

Jeg støtter ikke de kristne og jeg bryr meg ikke noe med pride. jeg kommer til å la ungene ha de sekkene med motivet av det de liker best på, enten det er Super Mario eller My Little Pony. Trenger ikke prakke noe regnbueflagg på barna mine, betyr ikke jeg hater de som går med det heller. Slutt å mas, sier nå jeg.

Hva om dine barn liker sekken med regnbuefarger i motivet? Skal de ikke få bruke den sekken? Eller er kanskje ikke den blant utvalget sekker barna har å velge i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oida skrev (1 time siden):

Hva om dine barn liker sekken med regnbuefarger i motivet? Skal de ikke få bruke den sekken? Eller er kanskje ikke den blant utvalget sekker barna har å velge i?

Synes det er fint med et mangfold av sekker unger kan velge og vrake i jeg, er ikke for uniformering. Jeg hadde nok ikke tenkt så langt som å presentere denne sekken, da jeg vet det blir en stor dag å ut og velge sin egen sekk. Men jeg kjenner iallfall sønnen min godt nok til å vite at denne ikke hadde vært aktuell, han skal ha noe med interessene sine og bryr seg ikke med andre ting. Skjønner han godt jeg, la ungene være unger, ikke bruk dem som vandrende plakater for en sak man vil fremme... Gå med sekken selv, da vel.

Edit; skal spørre han når han kommer hjem fra barnehagen jeg, hva han syntes om den sekken. Babyen har nok ingen mening om den enda.

Endret av mingus
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NenehGoji skrev (5 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKed4/nyhetsstudio-siste-nytt?pinnedEntry=53847

:) jeg synes det er kjempepositivt, men er vel delte meninger her kanskje -blir ordentlig feiring i hvertfall!

Nå tror jeg den slags er gammelt nytt men det understreker kanskje i hvor stor grad skoler og barnehager er blitt arena for politisk forkynning. Trolig ofte uforvarende, stakkars. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hatt null problem med å la barna mine bruke denne skolesekken. For meg er ikke regnbueflagget ensbetydende med pride eller organisasjonen fri. Man kan fint se et bilde av en regnbue og kun det, uten å legge mer i det. Jeg synes KRF virker ganske hårsåre. Og ikke minst gammeldagse. Tenk at andre har en annen mening enn dem 😲 Så jeg ser egentlig ikke problemet med sekkene. Jeg kunne fint brukt en sekk i regnbuens farger selv 🌈 😉

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Kittykat said:

Jeg hadde hatt null problem med å la barna mine bruke denne skolesekken. For meg er ikke regnbueflagget ensbetydende med pride eller organisasjonen fri. Man kan fint se et bilde av en regnbue og kun det, uten å legge mer i det. Jeg synes KRF virker ganske hårsåre. Og ikke minst gammeldagse. Tenk at andre har en annen mening enn dem 😲 Så jeg ser egentlig ikke problemet med sekkene. Jeg kunne fint brukt en sekk i regnbuens farger selv 🌈 😉

 

I Finland ser man jernkorset pryde jakkerygger, T-skjorter, kjeder, beltespenner, buttons, osv. Klart at det betyr forskjellge ting for forskjellige folk, men skulle en finne ta en tur til Norge ville jeg uansett anbefalt at de ikke tok med disse plaggene.

Men jeg må si jeg lurer... Mange som assosierer seg med regnbueflagget blir støtt om man titulerer med feil pronomen. Det er visst respektløst. Er det bare de som kan bli støtt eller kan andre få lov til å bli støtt av å få dette flagget pådyttet sine barn?

Eller går bare respekt for medmennesker en vei?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (6 minutter siden):

Men jeg må si jeg lurer... Mange som assosierer seg med regnbueflagget blir støtt om man titulerer med feil pronomen. Det er visst respektløst. Er det bare de som kan bli støtt eller kan andre få lov til å bli støtt av å få dette flagget pådyttet sine barn?

Eller går bare respekt for medmennesker en vei?

Respekt skal gå begge veier, helt klart. Jeg kan forstå veldig godt at enkelte foreldre reagerer, men jeg personlig hadde ikke hatt noe problem med dette, fordi for meg så er det bare en sekk med en regnbue i bakgrunnen. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mingus skrev (På 19.5.2022 den 10.26):

Synes det er fint med et mangfold av sekker unger kan velge og vrake i jeg, er ikke for uniformering. Jeg hadde nok ikke tenkt så langt som å presentere denne sekken, da jeg vet det blir en stor dag å ut og velge sin egen sekk. Men jeg kjenner iallfall sønnen min godt nok til å vite at denne ikke hadde vært aktuell, han skal ha noe med interessene sine og bryr seg ikke med andre ting. Skjønner han godt jeg, la ungene være unger, ikke bruk dem som vandrende plakater for en sak man vil fremme... Gå med sekken selv,da vel.

Edit; skal spørre han når han kommer hjem fra barnehagen jeg, hva han syntes om den sekken. Babyen har nok ingen mening om den enda.

Jeg har null problem med å gå med den sekken, eller andre effekter med regnbuefarger/ flagg på.

Mitt barn har fått body, bukse og sokker med regnbuefarger i gave. Disse plaggene er jevnlig i bruk. Hverken min mann eller jeg ser det som å "bruke barnet som en vandrende plakat".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ikke støtte slike politiske aksjoner rettet mot barn er ikke synonymt med å ikke være åpen for menneskers frihet, seksuelle legning eller inkludering. Men slike kampanjer som nevnt i hovedinnlegget og den typen Trondheim kommune driver med: (https://www.adressa.no/pluss/kultur/2022/05/20/Kjøper-regnbueflagg-til-skoler-og-barnehager-i-Trondheim-25472552.ece?source=facebook#Echobox=1653053593)

 rettet mot barn er bare helt motbydelig. Det hører ingen steds hen med politisk propaganda i skalkeskjul for menneskers frihet. Heller ikke å skulle indoktrinere barn med seksuelle holdninger fra småbarnsalderen av. 

Barn har rett til å være selvstendige, frie mennesker uten å skulle bli satt i bås eller være nødt til å ta standpunkt til hvor de hører hjemme, hverken politisk eller i forhold til egen og andres legning. 

Denne kampanjen er en skivebom til de grader, og skal man endre holdninger i samfunnet bør det begynne med de voksne som oppdrar fremtidens generasjoner. Når det er sagt så vil hele denne kampanjen risikere å virke mot sin hensikt da alt som omhandler Pride blir overdimensjonert, og folk får nok. 

Nok en gang ser man tydelig hva slags prioriteringer man har innenfor norsk politikk. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Oida said:

Jeg har null problem med å gå med den sekken, eller andre effekter med regnbuefarger/ flagg på.

Mitt barn har fått body, bukse og sokker med regnbuefarger i gave. Disse plaggene er jevnlig i bruk. Hverken min mann eller jeg ser det som å "bruke barnet som en vandrende plakat".

Hva om skolen delte ut sekker med jernkorset på? Eller logoen til et politisk parti? Eller en halvmåne?

Poenget er altså ikke om man er imot regnbuen eller ikke, men at den offentlige skolen helt ukritisk deler ut til barn noe mange ser som et budskap av livsstil, politikk eller konkret mening man ikke nødvendigvis identifiserer seg med.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (9 timer siden):

Hva om skolen delte ut sekker med jernkorset på? Eller logoen til et politisk parti? Eller en halvmåne?

Poenget er altså ikke om man er imot regnbuen eller ikke, men at den offentlige skolen helt ukritisk deler ut til barn noe mange ser som et budskap av livsstil, politikk eller konkret mening man ikke nødvendigvis identifiserer seg med.

Siden du drar opp dette prøyssiske nasjonalsymbolet, jernkorset går jeg ut fra du vet hva det symboliserer? Det samme med en halvmåne? Jeg må da anta at du ikke vet hva regnbueflagget symboliserer, siden du drar paralleller mellom  disse symbolene. La meg opplyse deg. Regnbueflagget  symboliserer fellesskap og friheten til å selv definere sin identitet, kjærlighet og seksualitet.

Med denne kunnskapen i bagasjen, tenker du da det er realistisk at den offentlige skolen i Norge vil dele ut sekker eller annet med jernkorset, halvmåne eller logoen til politiske partier?

Beklager, men for meg blir innlegget og sammenligningen din useriøs.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kittykat skrev (14 timer siden):

Jeg hadde hatt null problem med å la barna mine bruke denne skolesekken. For meg er ikke regnbueflagget ensbetydende med pride eller organisasjonen fri. Man kan fint se et bilde av en regnbue og kun det, uten å legge mer i det. Jeg synes KRF virker ganske hårsåre. Og ikke minst gammeldagse. Tenk at andre har en annen mening enn dem 😲 Så jeg ser egentlig ikke problemet med sekkene. Jeg kunne fint brukt en sekk i regnbuens farger selv 🌈 😉

 

Her er det vel snakk om å bruke regnbuen spesifikt i fobindelse med "homorettigheter" så hele "det er jo bare en regnbue"-argumentasjonen faller nok fort sammen. At det skulle handle om at "andre har en annen mening enn dem" faller nok også sammen, gitt at det ikke er meningen i seg selv en reagerer på, men at barn uforvarende skal brukes til å reklamere for meningene. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Oida said:

Siden du drar opp dette prøyssiske nasjonalsymbolet, jernkorset går jeg ut fra du vet hva det symboliserer? Det samme med en halvmåne? Jeg må da anta at du ikke vet hva regnbueflagget symboliserer, siden du drar paralleller mellom  disse symbolene. La meg opplyse deg. Regnbueflagget  symboliserer fellesskap og friheten til å selv definere sin identitet, kjærlighet og seksualitet.

Med denne kunnskapen i bagasjen, tenker du da det er realistisk at den offentlige skolen i Norge vil dele ut sekker eller annet med jernkorset, halvmåne eller logoen til politiske partier?

Beklager, men for meg blir innlegget og sammenligningen din useriøs.

Sammenligningen var altså ikke i symbolenes betydning, men snarere er det en rekke symboler som betyr forskjellige ting for forskjellige folk. Hvis det gikk deg hus forbi så beklager jeg om det var måten jeg skrev det på som gjorde at du bommet på dette.

Hele poenget er å røske hue ut av fella hvor man ser på hva symbolet betyr og heller under hvilke omstendigheter det benyttes. Slik du definitivt feilet i, og som de fleste som ikke ser problemet med skolesekken også feiler i.

Der kom altså jernkorset inn som et poeng (ikke dets betydning i seg selv) da det i Norge er ansett som noe "alle" er enige om at symboliserer en styggedom vi ikke vil ha i landet vårt mens det i Finland er et symbol for deres frihet samt den grenen av militæret som benyttet dette på den tiden.

Så du må gjerne si at det (regnbuefargene) symboliserer det ene med det andre og derfor er all motstand idioti, men andre vil si at det er påtrengende og de vil kunne ha valget om å ikke ha disse symbolene i hverdagen sin. Jeg ville reagert nøyaktig på samme måte om det var sedvane å henge bilde av statsministeren i hvert klasserom i Norge. Uansett hvor snill han eller hun måtte være og uansett hvor fint du og dine mener det er at barna blir kjent med verdiene statsministeren står for.

Endret av nisselue
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, herzeleid said:

Her er det vel snakk om å bruke regnbuen spesifikt i fobindelse med "homorettigheter" så hele "det er jo bare en regnbue"-argumentasjonen faller nok fort sammen. At det skulle handle om at "andre har en annen mening enn dem" faller nok også sammen, gitt at det ikke er meningen i seg selv en reagerer på, men at barn uforvarende skal brukes til å reklamere for meningene. 

Jeg fatter ikke at dette skal være så vanskelig å forstå. Eller, jeg tror egentlig alle forstår det men at de ikke bryr seg fordi de er enige i budskapet.  Det er greit så lenge man påtvinges noe man liker. Helt til det er blitt vanlig at man påtvinges ting og "plutselig" en dag er det noe man selv ikke liker men da er det for sent.

"Det er slik vi alltid har gjort det."

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nisselue skrev (1 time siden):

Jeg fatter ikke at dette skal være så vanskelig å forstå. Eller, jeg tror egentlig alle forstår det men at de ikke bryr seg fordi de er enige i budskapet.  Det er greit så lenge man påtvinges noe man liker. Helt til det er blitt vanlig at man påtvinges ting og "plutselig" en dag er det noe man selv ikke liker men da er det for sent.

"Det er slik vi alltid har gjort det."

Jeg mistenker at det er en god blanding av de som simpelthen ikke vet bedre og de som later som fordi det er praktisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...