AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #121 Skrevet 25. mars 2022 Trenger man si noe mer?Og dette er ikke engang alle artiklene som ligger ute på nett https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/kjorte-videre-med-skadet-hund-1.11612371 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xaG1p/veterinaer-mener-finnmarksloepet-aapner-for-dyreplageri https://www.nrk.no/finnmarkslopet/hund-dode-under-finnmarkslopet-1.7551148 https://www.nrk.no/finnmarkslopet/ny-hund-dode-under-finnmarkslopet-1.8037303 https://www.underholdningsdyr.no/fakta/konkurranser/hundelop/ «Også Finnmarksløpets egen sjefsveterinær gjennom flere år, Marit Holm, gikk ut og kritiserte hundeløpet i media i 2013. Holm mente regelverket åpnet for “organisert dyreplageri” og at “enkelte av kjørerne gambler rett og slett med hundenes liv og helse i sin iver etter å komme raskest mulig i mål”.30 I forbindelse med Finnmarksløpet døde det en hund i 2007, 2010, 2011, to hunder i 2012 i tillegg til at halvparten av FL-1000 måtte bryte løpet og flere hunder fikk lungebetennelse og ble behandlingstrengende dehydrerte.31 To hunder døde i 2014, i tillegg til at uvanlig mange brøt løpet og èn ble diskvalifisert for å droppe obligatorisk veterinærundersøkelse og kjørte med halt hund.32 I 2017 ble en hund fløyet til Tromsø dyrehospital for operasjon etter skulderen stakk opp ved et av sjekkpunktene.33 Under Femundløpet døde to hunder i 2012, en i 2013 og tre etter at de gikk i mål i 2016.34Veterinær Marit Holm mener at når hunder dør så er det “stor sannsynlighet for feil løpsopplegg” og at “det kan være fare for liv og helse blant de andre hundene i spannet.” «Mattilsynet har ført tilsyn på både Finnmarksløpet og Femundsløpet, og har hos begge registrert halte og syke hunder som fikk fortsette løpet.36 De reagerte også blant annet på de to dødsfallene i 2012 og mente dette “Kan være tegn på at hundene har vært utsatt for aktiviteter som ikke er dyrevernsmessig forsvarlig» Anonymkode: c1d46...565 3
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #122 Skrevet 25. mars 2022 Mye bedre å bære veskehunder rundt i en barnevogn 😂 . Ærlig talt. Folk som sier det er dyreplageri burde ikke ha noe som helst dyr i det hele tatt da - da har du fanget et dyr som burde leve ute i friheten! Anonymkode: 29e43...78e
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #123 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mye bedre å bære veskehunder rundt i en barnevogn 😂 . Ærlig talt. Folk som sier det er dyreplageri burde ikke ha noe som helst dyr i det hele tatt da - da har du fanget et dyr som burde leve ute i friheten! Anonymkode: 29e43...78e Men det er ikke det det vi diskuterer her, hva med at dere lager deres egen tråd om veskehunder? Det er ingen som sier «de hundene som bor i hjemmet og blir understimulert har det mye bedre»… Nå diskuteres det hvor mye som faktisk er sketchy i bransjen og da hjelper det ingen å lukke øynene og peke på andre ting som er verre i verden. Det er mennesker som dør av sult i verden, det endrer ikke på det at det er mange trekkhunder som ikke har det bra. Anonymkode: ea580...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #124 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 23.3.2022 den 22.04): Link til noe fakta på denne påstanden? Anonymkode: e8008...b8c Folk her inne er helt kroniske til å skulle ha link til vitenskaplige avhandlinger om påstander som ikke faller i smak. Jeg har ikke påstått at det er to streker under påstanden jeg kom med, men at det er sannsynlig - basert på min egen erfaring og observasjoner av miljøet, for ja; jeg har nemlig venner som holder på med trekkhunder - at en del hunder blir avlivet når det ikke fungerer til tiltenkt oppgave lengre. Noen konkurransehunder tas over av hobbykjørere med lavere krav til ytelse. Det er bra. Utover det så er det langt i fra alle trekkhunder som er gode kandidater for omplassering til mennesker som ikke har peiling på polarhund og egentlig ønsker seg en «vanlig hund», men det er kult at den ser litt ut som en ulv også. I slike tilfeller syns jeg at avliving er et godt alternativ i forhold til at hunden skal måtte lide seg gjennom å være kasteball inntil den likevel blir avlivet fordi den er «for mye». Dette synet later jeg til å dele med en del i trekkhundemiljøet. Og travhestmiljøet, siden jeg ser at det også nevnes her. Anonymkode: 7c087...097 1 2
Tripptrapp1 Skrevet 25. mars 2022 #125 Skrevet 25. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 22.3.2022 den 22.07): Det er ikke snakk om at de skal ligge inne hele dagen og være understimulert, man kan ha en hund boende inne i hjemmet og fortsatt aktivisere de fysisk og mentalt og være en god eier. Jeg synes det høres mye bedre ut enn å være festet til 2 meter bånd i en hundegård alle tider de ikke gjør nytte for seg hos eier. Det finnes en fin middelvei og det er hele poenget. Mener du at hunder hater å være inne, få omsorg og tilbringe tid med eieren sin? At det finnes null fordeler ved det? Skader det hunden å være inne på kveld/natt når den får brukt seg og vært ute på dag, i hundegård på dag, og med artsvenner? De hundegårdene jeg har sett virker rett og slett veldig kjedelig og trasige. De får jo ikke brukt seg eller noe i en hundegård der de er lenket fast. Anonymkode: ea580...bcf Denne tråden handler om polarhunder, ikke hunder generelt. Jeg vil si at behovene til polarhunder skiller seg vesentlig fra andre hunderaser som i stor grad er domestisert til å leve og trives under samme forhold som vi mennesker trives i: Altså i et lunt hjem med en snittemperatur på et par og tjue grader, akkompagnert av litt fysisk fostring etter jobb hvis ikke været er for trasig (da tar vi det i morgen). Å tvinge en polarhund inn i disse rammene er like fjernt fra deres naturlige behov og like dårlig dyrevelferd som at chihuahuaen skal trives med å være med å krysse Hardangervidda på ski i februar. Hund er ikke hund! Ulike raser har ulike behov, og her burde folk jevnt over være flinkere til å velge en rase som passer livsstilen og interessene de har istedenfor å kjøpe rase etter hvor pen og kul den er. Endret 25. mars 2022 av Tripptrapp1 Skrivefeil 3 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #126 Skrevet 25. mars 2022 Hvis man skal bry seg om hunders ve og vel så kan man vel heller starte med å forby videre avl av de helt borti natta vekkavla rasene der sykdommer og livslange plager er regelen fremfor unntakene. Anonymkode: 5332f...47a
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #127 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man skal bry seg om hunders ve og vel så kan man vel heller starte med å forby videre avl av de helt borti natta vekkavla rasene der sykdommer og livslange plager er regelen fremfor unntakene. Anonymkode: 5332f...47a Hvorfor kan man ikke gjøre begge deler? Jeg klarer fint å bry meg om flere ting samtidig. Anonymkode: ea580...bcf
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #128 Skrevet 25. mars 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor kan man ikke gjøre begge deler? Jeg klarer fint å bry meg om flere ting samtidig. Anonymkode: ea580...bcf Jo, men feil fokus kan også være et problem. Anonymkode: 5332f...47a
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #129 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jo, men feil fokus kan også være et problem. Anonymkode: 5332f...47a Er det feil fokus når det er funnet så mange regelbrudd i hundeholdet, når mattilsynet må inn med hastevedtak både på sjekk av miljøet til hunden og på helsen, når mattilsynet sjekker helsen til hundene som skal være med i løpet og de finner ekstremt mange hunder med problemer, til og med hunder som ikke skulle få blitt med, når det løpes med skadde hunder og hunder dør, når de har fått offentlig kritikk fra flere som vet hva de snakker om? Hvordan er det feil fokus? Anonymkode: ea580...bcf
Blomsterpotta Skrevet 25. mars 2022 #130 Skrevet 25. mars 2022 Jeg anser alle disse hundeløpet i Norge og utlandet som dyreplaging. De som eier disse hundene kan løpe selv hvis det er så viktig. Jeg har hatt flere hunder selv og aldri i livet om jeg hadde tuktet de til å løpe med meg og oppakning på slep. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #131 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Trenger man si noe mer?Og dette er ikke engang alle artiklene som ligger ute på nett https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/kjorte-videre-med-skadet-hund-1.11612371 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xaG1p/veterinaer-mener-finnmarksloepet-aapner-for-dyreplageri https://www.nrk.no/finnmarkslopet/hund-dode-under-finnmarkslopet-1.7551148 https://www.nrk.no/finnmarkslopet/ny-hund-dode-under-finnmarkslopet-1.8037303 https://www.underholdningsdyr.no/fakta/konkurranser/hundelop/ «Også Finnmarksløpets egen sjefsveterinær gjennom flere år, Marit Holm, gikk ut og kritiserte hundeløpet i media i 2013. Holm mente regelverket åpnet for “organisert dyreplageri” og at “enkelte av kjørerne gambler rett og slett med hundenes liv og helse i sin iver etter å komme raskest mulig i mål”.30 I forbindelse med Finnmarksløpet døde det en hund i 2007, 2010, 2011, to hunder i 2012 i tillegg til at halvparten av FL-1000 måtte bryte løpet og flere hunder fikk lungebetennelse og ble behandlingstrengende dehydrerte.31 To hunder døde i 2014, i tillegg til at uvanlig mange brøt løpet og èn ble diskvalifisert for å droppe obligatorisk veterinærundersøkelse og kjørte med halt hund.32 I 2017 ble en hund fløyet til Tromsø dyrehospital for operasjon etter skulderen stakk opp ved et av sjekkpunktene.33 Under Femundløpet døde to hunder i 2012, en i 2013 og tre etter at de gikk i mål i 2016.34Veterinær Marit Holm mener at når hunder dør så er det “stor sannsynlighet for feil løpsopplegg” og at “det kan være fare for liv og helse blant de andre hundene i spannet.” «Mattilsynet har ført tilsyn på både Finnmarksløpet og Femundsløpet, og har hos begge registrert halte og syke hunder som fikk fortsette løpet.36 De reagerte også blant annet på de to dødsfallene i 2012 og mente dette “Kan være tegn på at hundene har vært utsatt for aktiviteter som ikke er dyrevernsmessig forsvarlig» Anonymkode: c1d46...565 Har du noen linker fra siste tiår? Anonymkode: e8008...b8c
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #132 Skrevet 25. mars 2022 Blomsterpotta skrev (5 minutter siden): Jeg anser alle disse hundeløpet i Norge og utlandet som dyreplaging. De som eier disse hundene kan løpe selv hvis det er så viktig. Jeg har hatt flere hunder selv og aldri i livet om jeg hadde tuktet de til å løpe med meg og oppakning på slep. At du skriver tukting viser hvor lite opplyst du er. Anonymkode: e8008...b8c 2
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #133 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Folk her inne er helt kroniske til å skulle ha link til vitenskaplige avhandlinger om påstander som ikke faller i smak. Jeg har ikke påstått at det er to streker under påstanden jeg kom med, men at det er sannsynlig - basert på min egen erfaring og observasjoner av miljøet, for ja; jeg har nemlig venner som holder på med trekkhunder - at en del hunder blir avlivet når det ikke fungerer til tiltenkt oppgave lengre. Noen konkurransehunder tas over av hobbykjørere med lavere krav til ytelse. Det er bra. Utover det så er det langt i fra alle trekkhunder som er gode kandidater for omplassering til mennesker som ikke har peiling på polarhund og egentlig ønsker seg en «vanlig hund», men det er kult at den ser litt ut som en ulv også. I slike tilfeller syns jeg at avliving er et godt alternativ i forhold til at hunden skal måtte lide seg gjennom å være kasteball inntil den likevel blir avlivet fordi den er «for mye». Dette synet later jeg til å dele med en del i trekkhundemiljøet. Og travhestmiljøet, siden jeg ser at det også nevnes her. Anonymkode: 7c087...097 Da burde du skaffe deg nye venner. Anonymkode: e8008...b8c
Summeer Skrevet 25. mars 2022 #134 Skrevet 25. mars 2022 Jeg har selv trekkhund, og instinktet hans er å trekke. Han ELSKER å jobbe. Han uler av glede når vi tar frem trekksæle og sykkel. Når vi kommer til parkeringsplassen i marka høres det ut som om han blir slått før vi kommer oss avgårde, han skriker og bærer seg, og folk snur seg og sender stygge blikk. Han hopper på stedet og skraper i bakken, men i øyeblikket han får kjør kommando så er det helt tyst og han er på jobb. Han har så sterke instinkter at han løper til han stuper om ikke vi holder igjen. I trekkhundklubben vår kjøres ikke Finnmarksløpet, men de som driver med trekkhund legger vekt på at de skal ha gode flokker og har tydelig hierarki mellom hundene i flokken med alfa hund(er) som leder spannet. Ja, det er skader på enkelte dyr, men de fleste hundene deltar i mange løp, og de har et helt annet gemytt enn feks en labrador. Min finnes feks interessert i godbiter når han er "på jobb". 1 2
Blomsterpotta Skrevet 25. mars 2022 #135 Skrevet 25. mars 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): At du skriver tukting viser hvor lite opplyst du er. Anonymkode: e8008...b8c Nok opplyst til at jeg har fått med meg hva som skjer med flere hunder under slike løp. Jeg synes galopp og trav også er dyreplaging. Om det er så jævla viktig å løpe i Finnmark eller på en travbane, ja så kan folk løpe selv og la dyr få leve slik de vil. At noen hunder elsker å løpe er greit, men ikke i den mengden disse løpene er på. Rett og slett dyremishandling som skulle blitt forbudt. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #136 Skrevet 25. mars 2022 10 minutter siden, Blomsterpotta said: Nok opplyst til at jeg har fått med meg hva som skjer med flere hunder under slike løp. Jeg synes galopp og trav også er dyreplaging. Om det er så jævla viktig å løpe i Finnmark eller på en travbane, ja så kan folk løpe selv og la dyr få leve slik de vil. At noen hunder elsker å løpe er greit, men ikke i den mengden disse løpene er på. Rett og slett dyremishandling som skulle blitt forbudt. Heldigvis trenger folk ikke din godkjenning for å ha trekkhunder. Jeg regner med de fleste som eier hunder her er dårlig hundeeierne selv. Hunden er mye hjemme alene og kanskje er ut på et par lufte turer om dagen. Løper ikke, går veldig sakte og eierne er ikke engasjer i hva er beste for hunden, kun lattsvamper som bruker de som "emotional support dogs". Dyreplageri dette og. Anonymkode: 29e43...78e 1
Gjest Smeltemann Skrevet 25. mars 2022 #137 Skrevet 25. mars 2022 Pippi Lotta skrev (8 timer siden): Stemmer at ikke alle privat hester har det så bra heller, det er mye uvitenhet blant hesteeiere. Men poenget mitt var at jeg håper trekk hunder har det bedre en travhester. Du tror at de går med konstant magesår? Jar de magesår så får de selvfølgelig behandling for det. Ingen hverken hester eller hunder som yter når de er syke.
Gjest Smeltemann Skrevet 25. mars 2022 #138 Skrevet 25. mars 2022 Blomsterpotta skrev (49 minutter siden): Jeg anser alle disse hundeløpet i Norge og utlandet som dyreplaging. De som eier disse hundene kan løpe selv hvis det er så viktig. Jeg har hatt flere hunder selv og aldri i livet om jeg hadde tuktet de til å løpe med meg og oppakning på slep. Heldigvis er det ikke du som bestemmer 😂😂😂😂😂 Hadde det vært skadelig så hadde det ikke vært hundekjøring.
Blomsterpotta Skrevet 25. mars 2022 #139 Skrevet 25. mars 2022 Smeltemann skrev (37 minutter siden): Heldigvis er det ikke du som bestemmer 😂😂😂😂😂 Hadde det vært skadelig så hadde det ikke vært hundekjøring. Jeg trur på sikt vil det bli forbudt og håper det skjer i min levetid. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2022 #140 Skrevet 25. mars 2022 2 minutter siden, Blomsterpotta said: Jeg trur på sikt vil det bli forbudt og håper det skjer i min levetid. Da kan de like forbyr folk som jobber i å ha hunder også. Dyreplageri å låse de hjemme i et hus opp mot 8 timer alene hver dag. Anonymkode: 29e43...78e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå