AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #21 Skrevet 17. mars 2022 Antiviruset skrev (11 minutter siden): Revirene til ulver er fra 500 til 2000 kvadratkilometer store! Les deg opp på dette og ikke bare synse! Du har sett for mye disney filmer! De er i konstant bevegelse hele tiden og er skapt for å løpe løpe løpe løpe. Revirene er så store ja, betyr ikke at ulvene løper reviret på tvers hver dag. Det betyr at ulvene trenger så store jaktmarker for å føle seg happy. Anonymkode: b2345...4d2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #22 Skrevet 17. mars 2022 Smeltemann skrev (9 minutter siden): Skjønner det er endel uvitenhet. Hester står ikke på når det gjorde de i gamledager, det finnes noen få båser men det er ikke mange. Pisk er det ikke lov å bruke i travløp i Norge. Hester skal gå ute eller mosjonere hver dag,vil si at alle har hestene ute hver dag, vi vil jo ha en lykkelig hest å det blir de når de går ute. Hver gang Märtha er avbildet med en hest er den enten på bane eller i bås. 😭 Anonymkode: b2345...4d2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #23 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hver gang Märtha er avbildet med en hest er den enten på bane eller i bås. 😭 Anonymkode: b2345...4d2 Slutt med den sutringa og les deg opp på dyrehold i stedet for å kritisere noe du ikke har noe greie på. Anonymkode: 337ef...1da 16
Gjest Smeltemann Skrevet 18. mars 2022 #24 Skrevet 18. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hver gang Märtha er avbildet med en hest er den enten på bane eller i bås. 😭 Anonymkode: b2345...4d2 Om du tenker på Martha Louise så er vel ikke hesten hennes avbildet der den ser ut til og ikke ha det bra. Skjønner at det er trolling du bedriver. Endret 18. mars 2022 av Smeltemann
PITTY Skrevet 18. mars 2022 #25 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skjønner ikke at det skal være så stas med dyreplageri? Stakkars hundene som må løpe og løpe. Organisert mishandling! Ikke lov med sirkusdyr i Norge, dette er verre! Anonymkode: b2345...4d2 Dette blir for dumt... 9
PITTY Skrevet 18. mars 2022 #26 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Og de som eier slike hunder tar ikke godt vare på de, disse hundene står lenge fastlenket alene i utebur, alle med trekkhunder har sånne svære uteområder der hundene står. Så har de én favoritt som får komme inn i stua. 😭 Man kan ikke plante en ulvehund godt ned i en fôret Lois Vutton veske, uansett hvor omsorgsfull man ønsker å være... 7
Troyamin Skrevet 18. mars 2022 #27 Skrevet 18. mars 2022 (endret) Jeg mistenker at ts bare troller. Likevel finnes det folk som faktisk tror på det ts sier. Vil oppfordre flere til å følge hverdagen til den kjente og erfarne hundekjøreren Thomas Wærner for et innblikk i hvor godt disse hundene har det. Endret 18. mars 2022 av Troyamin staveleifer 9
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #28 Skrevet 18. mars 2022 Hundene får sikkert ikke sin egen Netflixkonto engang, må bruke eieren sin, stakkars..de må føle seg overvåket. Vedder på de ikke får bostøtte heller. Anonymkode: fa8f0...e22 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #29 Skrevet 18. mars 2022 Dette er vel typen hunder som blir gal i hodet om de ikke får timesvis med mosjon hver dag? Anonymkode: 31b45...5b8 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #30 Skrevet 18. mars 2022 Dette er hunder som gjør det de er skapt til, å løpe.Har du sett,eller hørt et hundespann før de legger i vei?Nei,tenkte meg det.Du vet ingenting. Anonymkode: dc337...cff 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #31 Skrevet 18. mars 2022 Jeg er mer bekymret for all den rare hundeavelen som har blitt drevet på familie- og selskapshunder. Hunder som er med i finnmarksløpet er vel mer sunne og robuste vil jeg anta. Er det egentlig ikke dyreplageri i seg selv å ha hund om den må være hjemme alene 8 timer om dagen, og får seg kanskje en liten luftetur? Men hva skjer med pensjonerte hunder når de ikke kan løpe fort og lenge lengre? Anonymkode: 98133...119 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #32 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vet du i det hele tatt noe som helst om trekkhunder? Anonymkode: 12d64...922 Nå er jeg "nabo" til et par som har deltatt eller deltar på Finnmarksløpet, og de trener med hundespannet i området her hele året. I tillegg har jeg et par andre bekjente som deltatt på Finnmarksløpet. Av de jeg kjenner som deltar på slike hundeløp så er de 100% dedikerte hundeeiere, hundens helse står øverst på prioriteringslisten. Det er i alle tilfeller takket hundeeieren at hundene ikke løper på seg skader og dårlig helse, for hadde det vært opp til hundene så ville de ha løpt til de hadde falt om. Det samme merker jeg på min rasetypiske hund, en fuglehund. Hadde det vært opp til han så hadde han jaktet i dagevis uten hvile og uten mat.. Hunder med så sterke instinkter er i mange tilfeller kun drevet av instinktene sine. Dyreplageri er å gå til anskaffelse av rase med sterke instinkter og ikke la hunden få utløp for disse instinktene. Du kjøper ikke en gjeterhund og forventer at den ikke gjete, eller en halsende hund og forventer at ikke skal gi lyd fra seg. Anonymkode: f0f23...f45 19 2
Mt3 Skrevet 18. mars 2022 #33 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hver gang Märtha er avbildet med en hest er den enten på bane eller i bås. 😭 Anonymkode: b2345...4d2 Ja for bildetaking viser jo hva hesten gjør 24/7 🙈 Sjelden journalister får solgt inn bildene sine om de tar bilde kun av hesten som står ute i paddock eller på beite, de må gjerne få ett der den kjente rytteren også er med. I hundeløp er det veterinærkontroller ved de ulike sjekkpunktene og om hundespann blir kjørt for hardt så blir de diskvalifisert, det samme gjelder for løpshester, dressur og spranghester blir også fulgt opp med kontroller for å se at de har det bra. 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #34 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hver gang Märtha er avbildet med en hest er den enten på bane eller i bås. 😭 Anonymkode: b2345...4d2 Kua står på bås, men i gamledager stod hestene ofte på spilltau, som ligner på bås. I dag står de fleste hester oppstallet i bokser. I og med du skulle kverulere. Mange hester er også på utegang, hvor de kan velge om de vil være ute eller inne. Men enig i at mange hester står alt for mye inne, og burde fått mye mer utetid. Anonymkode: 98133...119 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #35 Skrevet 18. mars 2022 Helt enig. Helt greit at dyr må få utløp for sine fysiske behov, men hvorfor skal alt nødt til å være en konkurranse? Jeg er så påståelig at jeg mener menneskets behov går foran dyret så fort man entrer en konkurranse, uansett hvor mye man påstår at dyret elsker det. Anonymkode: a0b33...d51
Troyamin Skrevet 18. mars 2022 #36 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Helt enig. Helt greit at dyr må få utløp for sine fysiske behov, men hvorfor skal alt nødt til å være en konkurranse? Jeg er så påståelig at jeg mener menneskets behov går foran dyret så fort man entrer en konkurranse, uansett hvor mye man påstår at dyret elsker det. Anonymkode: a0b33...d51 Hva du mener og hva som er fakta, er to forskjellige ting. Hva du mener er uvesentlig. Forhold deg til fakta og du vil se at du tar feil. 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #37 Skrevet 18. mars 2022 Problemer oppstår når man bruker dyr i konkurranser. Du kan si at disse dyrene "elsker å løpe", men jeg vil heller si at de er programmert: Disse hundene løper til de stuper, de løper selv om de har såre poter, er sultne og slitne. Jeg tviler ikke på at de fleste hundekjørere er glad i dyra sine, men hundeføreren ønsker selvsagt å komme raskest i mål. I krysningspunktet av dette vil det av og til oppstå dårlig dyrevelferd! Det kommer man ikke bort fra. Et annet problem er hundene som ikke presterer lenger, de blir til overs. Jeg har hørt om dyreklinikker som har blitt bedt om å avlive opptil 10 helt friske sledehunder fordi "eieren skulle flytte". Dette er et eksempel på hvordan en bruk- og kastmentalitet kan oppstå i dette miljøet. Det samme gjelder travhester; hvor skal disse gjøres av når de ikke løper raskt nok og ikke tjener penger? Noen blir omskolert, men mange blir avlivet dessverre. Anonymkode: df8da...81b 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #38 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har hørt om dyreklinikker som har blitt bedt om å avlive opptil 10 helt friske sledehunder fordi "eieren skulle flytte". Dette er et eksempel «Jeg har hørt» blir spekulasjoner og ryktespredning. Det tjener ingen. Anonymkode: 337ef...1da 14
Demodex Skrevet 18. mars 2022 #39 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): «Jeg har hørt» blir spekulasjoner og ryktespredning. Det tjener ingen. Anonymkode: 337ef...1da Dessverre er dette sikre kilder fra personer som jobber på nevnte dyreklinikk. 1
Gjest Smeltemann Skrevet 18. mars 2022 #40 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Problemer oppstår når man bruker dyr i konkurranser. Du kan si at disse dyrene "elsker å løpe", men jeg vil heller si at de er programmert: Disse hundene løper til de stuper, de løper selv om de har såre poter, er sultne og slitne. Jeg tviler ikke på at de fleste hundekjørere er glad i dyra sine, men hundeføreren ønsker selvsagt å komme raskest i mål. I krysningspunktet av dette vil det av og til oppstå dårlig dyrevelferd! Det kommer man ikke bort fra. Et annet problem er hundene som ikke presterer lenger, de blir til overs. Jeg har hørt om dyreklinikker som har blitt bedt om å avlive opptil 10 helt friske sledehunder fordi "eieren skulle flytte". Dette er et eksempel på hvordan en bruk- og kastmentalitet kan oppstå i dette miljøet. Det samme gjelder travhester; hvor skal disse gjøres av når de ikke løper raskt nok og ikke tjener penger? Noen blir omskolert, men mange blir avlivet dessverre. Anonymkode: df8da...81b De løper ikke til de stuper, de legger seg ned når de blir klare og nekter å løpe videre. Derfor må hundeførerne planlegge hvilen og farten sånn at de ikke brenner alt kruttet med en gang. Mange travhester får et fint liv som ridehest/hobby hest, noen blir avlivet andre får gå hjemme og nyte pensjonist tilværelsen. Alt etter hva som er til beste for hesten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå