Gå til innhold

Finnmarksløpet, dyreplageri!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke at det skal være så stas med dyreplageri? Stakkars hundene som må løpe og løpe. Organisert mishandling!

Ikke lov med sirkusdyr i Norge, dette er verre! 

Anonymkode: b2345...4d2

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg skjønner ikke at det skal være så stas med dyreplageri? Stakkars hundene som må løpe og løpe. Organisert mishandling!

Håper du tuller nå?

Disse dyrene elsker å løpe 

• Liker 27
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg virker det også som dyreplageri.. Tenker det om mange sporter med dyr, hestesport for eksempel… Men jeg er for uviten til å si at det er dyremishandling eller ikke. 

Hører jo ofte at det sies at det er det dyrene er lagd for og at det er det dyrene elsker å holde på med og at de tåler det. Så??? Det er kanskje noe i det, siden slikt er så populært? En husky som får springe, jobbe og være ute hele tiden er en lykkelig hund, har jeg forstått, det er jo verre dyremishandling å ha slike hunder som bare er inne og ikke får trent mentalt eller psykisk og kun får korte kjedelige turer. 

Jeg synes jo synd i hunder (typ hundespann hunder) som står ute hele livet i bånd i snø og aldri får komme inn å kose seg og ha et «hjemme liv» men de som holder på med dette sier jo at de har det som plommen i egget.

Spennende å se hva svarene blir i denne tråden da. 

Anonymkode: ea580...bcf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Firkantrav skrev (6 minutter siden):

Håper du tuller nå?

Disse dyrene elsker å løpe 

Du liker godteri? Ja? Hadde du likt å bli tvunget til å spise 10kg sjokolade hver dag?

Alt med måte!!!

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For meg virker det også som dyreplageri.. Tenker det om mange sporter med dyr, hestesport for eksempel… Men jeg er for uviten til å si at det er dyremishandling eller ikke. 

Hører jo ofte at det sies at det er det dyrene er lagd for og at det er det dyrene elsker å holde på med og at de tåler det. Så??? Det er kanskje noe i det, siden slikt er så populært? En husky som får springe, jobbe og være ute hele tiden er en lykkelig hund, har jeg forstått, det er jo verre dyremishandling å ha slike hunder som bare er inne og ikke får trent mentalt eller psykisk og kun får korte kjedelige turer. 

Jeg synes jo synd i hunder (typ hundespann hunder) som står ute hele livet i bånd i snø og aldri får komme inn å kose seg og ha et «hjemme liv» men de som holder på med dette sier jo at de har det som plommen i egget.

De som driver med det må jo si at hundene elsker det, ellers får de ikke fortsette å dra på tur hvor de plager dyrene sine! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kunne vært enig hvis de hadde brukt utrente hunder og tvang de til å løpe seg forderva. Men disse hundene er godt trente. Det skal ingenting til før de tar en hund ut av løpet om det skulle vise tegn til ubehag. De er tjent med å ha friske sterke hunder som liker det de gjør; det er nemlig sånn man vinner.

Anonymkode: 22fd7...664

• Liker 28
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke dyremishandling når de gjør noe de liker? Være ute og løpe? De legger seg jo ned om de ikke vil løpe. De er jo trent til dette, det er ingen sofahunder som får en luftetur 2-3 ganger i døgnet.

Anonymkode: 337ef...1da

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Stakkars hundene som må løpe og løpe.

Vet du i det hele tatt noe som helst om trekkhunder?

Anonymkode: 12d64...922

• Liker 37
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Disse typer hunder elsker det! De er skapt for å løpe og de tåler det. Lederen deres som er et menneske sørger bare for at de ikke i sin villskap skader seg selv og setter begrensingene. Dette er vel det nærmeste man kommer ulv, og de jager jo 100 vis av kilometer i løpet av dager i det frie livet. Disse hundene får mat, hvile, behandling og omsorg som ikke noen ulveflokk ville gitt de. Så nei, det er så langt unna dyreplageri som du kan komme. Sperre de inne på et lite område, ikke gi de nok mosjon og la de få utløp for sine instinkt er dyreplageri. 

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet du i det hele tatt noe som helst om trekkhunder?

Anonymkode: 12d64...922

Nei. Bortsett fra at jeg vet at de elsker å løpe. Men alt med måte, disse dyrene blir utnyttet max!

• Liker 2
Gjest Smeltemann
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hei.

Jeg holder på med travhester, å jeg kan garantere deg at de fleste liker å trene og løpe, når jeg tar og seler på hesten så merker jeg godt om de har lyst til og løpe den dagen,de er jo individ de også, så de dagene de ikke er så lysten på trening merker jeg det også,da blir det trening som jeg veit de liker,trening i en annen form. Husk det er dyr som vi bruker timevis med tid på hver dag,stelling og børsting. Det er toppidrettsutøvere de blir behandlet som det også.

Hundekjøring har jeg ikke så god greie på,men hadde jeg fått valgt imellom å være travhest og trekkhund så hadde jeg valgt travhest. 

Tror ikke disse hundene som er skapt for polare strøk hadde kost seg foran vedovnen.

Endret av Smeltemann
Skrevet

Nei. Bortsett fra at jeg vet at de elsker å løpe. Men alt med måte, disse dyrene blir utnyttet max!

Nei det gjør de ikke! Det er 100% kontrollert og de skal ha et stell som gjør det forsvarlig, ikke minst hvile og hundefører er vel den som lider mest :)  Han må ta vare på sine hunder, foran seg selv faktisk. Om ikke blir man tatt ut rimelig raskt. Hadde hundene fått avgjøre hadde de løpt til de stupte.

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Antiviruset skrev (Akkurat nå):

Disse typer hunder elsker det! De er skapt for å løpe og de tåler det. Lederen deres som er et menneske sørger bare for at de ikke i sin villskap skader seg selv og setter begrensingene. Dette er vel det nærmeste man kommer ulv, og de jager jo 100 vis av kilometer i løpet av dager i det frie livet. Disse hundene får mat, hvile, behandling og omsorg som ikke noen ulveflokk ville gitt de. Så nei, det er så langt unna dyreplageri som du kan komme. Sperre de inne på et lite område, ikke gi de nok mosjon og la de få utløp for sine instinkt er dyreplageri. 

100vis av km på noen dager? Hvor har du lest det? Propaganda fra sånne hunekjørere tipper jeg.

Finnmarkløpet er 1200km!!! 6 dager! 

Og de som eier slike hunder tar ikke godt vare på de, disse hundene står lenge fastlenket alene i utebur, alle med trekkhunder har sånne svære uteområder der hundene står. Så har de én favoritt som får komme inn i stua. 😭

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Smeltemann skrev (2 minutter siden):

Hei.

Jeg holder på med travhester, å jeg kan garantere deg at de fleste liker å trene og løpe, når jeg tar og seler på hesten så merker jeg godt om de har lyst til og løpe den dagen,de er jo individ de også, så de dagene de ikke er så lysten på trening merker jeg det også,da blir det trening som jeg veit de liker,trening i en annen form. Husk det er dyr som vi bruker timevis med tid på hver dag,stelling og børsting. Det er toppidrettsutøvere de blir behandlet som det også.

Hundekjøring har jeg ikke så god greie på,men hadde jeg fått valgt imellom å være travhest og trekkhund så hadde jeg valgt travhest. 

Oj, føler dette er nesten like ille. Selvfølgelig vil hesten ut og løpe når alternativet er å stå i bås hele dagen.

Men hvis hesten visste hva det var å være fri hadde den aldri latt seg sale opp og løpt i bane rundt og rundt og rundt mens kusken pisker den.

• Liker 2
Skrevet

100vis av km på noen dager? Hvor har du lest det? Propaganda fra sånne hunekjørere tipper jeg.

Og de som eier slike hunder tar ikke godt vare på de, disse hundene står lenge fastlenket alene i utebur, alle med trekkhunder har sånne svære uteområder der hundene står. Så har de én favoritt som får komme inn i stua. 😭

Alle hunder må kontrolleres og kan ikke løpe fritt hele tiden. Selv selskapshunder har det slik. Disse hundene er skapt for å løpe og de som eier disse profesjonelt trener de daglig. Dette er ikke hunder som normalt sett har noe inneliv i det hele tatt, de har fysikk, pels og psyke til å leve ute store deler av året. Selvfølgelig ikke uten at de har et område de kan kontrolleres på. Det gjelder all hold av dyr i Norge. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nå får du virkelig roe deg ned, du kan ikke slenge ut av deg at de ikke blir godt tatt vare på av eierene sine. 

Anonymkode: 337ef...1da

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Revirene til ulver er fra 500 til 2000 kvadratkilometer store! Les deg opp på dette og ikke bare synse! Du har sett for mye disney filmer! De er i konstant bevegelse hele tiden og er skapt for å løpe løpe løpe løpe.

• Liker 7
Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oj, føler dette er nesten like ille. Selvfølgelig vil hesten ut og løpe når alternativet er å stå i bås hele dagen.

Men hvis hesten visste hva det var å være fri hadde den aldri latt seg sale opp og løpt i bane rundt og rundt og rundt mens kusken pisker den.

Skjønner det er endel uvitenhet.

Hester står ikke på når det gjorde de i gamledager, det finnes noen få båser men det er ikke mange.

Pisk er det ikke lov å bruke i travløp i Norge. 

Hester skal gå ute eller mosjonere hver dag,vil si at alle har hestene ute hver dag, vi vil jo ha en lykkelig hest å det blir de når de går ute.

Skrevet (endret)

Dette er hunder som faktisk brukes til det de er avla for - i motsetning til mange andre hunderaser i 2022. Hundene blir sjekket av veterinærer underveis i løpet. For all del, det finnes nok hundekjørere hvor dyrevelferden ikke er på topp. Likevel mener jeg det er mer betimelig å stille spørsmål rundt alle «familiehundene» rundt om i de tusen hjem som knapt nok får stimuli utover en nødig 20 minutters tur rundt kvartalet. 

Endret av Julie
  • Liker 24
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Morsomt med byfolk, som ikke har vært utenfor ring 3 og kun har sett veskehunder irl, uttale seg om hunder som får lov å leve det livet de er skapt for.

Anonymkode: ea3a2...0c6

• Liker 33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...