AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #61 Skrevet 18. mars 2022 Tripptrapp1 skrev (10 minutter siden): Å cry me a river. Jeg svarte deg på det jeg siterte deg på. Beklager på dine vegne om det ble for mye for deg at jeg er uenig med tankene du har gjort deg opp og at på til bidro med flere avsnitt faktabasert informasjon om trådens tema. Fakta var akkurat det du ville ha, var det ikke? Istedenfor å henge deg opp i fraværet av pampering fra min side, så vil jeg foreslå at du heller prøver å ta til deg og reflektere over noe av informasjonen jeg har bidratt med. At du delsiterer dine egne innlegg og tar de ut av konteksten de står i, for så å påstå at jeg svarer deg på noe annet enn det du skriver blir for dumt. Innledningsvis skriver du mellom annet at «det [både hunde- og hestesport] fremstår for deg som dyremishandling» og at «jeg syns synd i hunder (typ hundespann hunder) som står ute hele livet i bånd i snø og aldri får komme inn og kose seg og ha en «hjemme liv». Deretter følger du opp med at du vet for lite til å kunne konkludere. Jeg svarer deg på hvorfor jeg mener at tankene du har formet deg er ukorrekte ift hvordan hundene faktisk har det og foreslår at du gjør litt undersøkelser før du uttaler at du syns synd på trekkhunder og at sport med dyr fremstår som dyrenishandling. Det er nemlig ofte direkte skadelig for ryktet til grupper i samfunnet (her: hundekjøringsmiljøet) når folk sitter og synser og lager seg lite adekvate bilder av hvordan sikkert er/kan være uten å ha noen som helst faktabasert kunnskap om hva de snakker om. Saklig… Jeg har ingen problemer med at du er uenig med mitt originale innlegg, og ja jeg vil ha fakta, men det finnes forskjellige måter å avlevere det på. Du vet at det finnes en middelvei mellom pampering og ufyselig? Innleggene dine er absolutt veldig bra og lærerike, men du kunne spart deg for den tonen. Hvis man snakker om direkte skadelig for ryktet til grupper i hundekjøringsmiljøet så vil jeg si at måten du «lærer fra deg» er verre en en person som skriver ett innlegg og tviler på sporten men sier rett ut at personen vet for lite om temaet. Det er en god huskeregel at folk flest er mye mer åpen for å ta imot informasjon og fakta når det er avlevert på en saklig og fin måte. Faktisk så kan en slik dårlig tone og nedlatende holdning skape mye mer skade da de fleste stenger av og ikke tar til seg kunnskap da og bare blir mer overbevist om å holde på sin originale tanke. Jeg er ikke slik, men hvis du virkelig er opptatt av å endre andres holdninger så bør du kanskje vite at det er den værste måten å gjøre det på. Jeg gidder ikke å respondere på resten av innlegget ditt da jeg allerede har gjentatt meg flere ganger og du velger å ikke forstå. Anonymkode: ea580...bcf
PITTY Skrevet 18. mars 2022 #62 Skrevet 18. mars 2022 Demodex skrev (8 timer siden): Dessverre er dette sikre kilder fra personer som jobber på nevnte dyreklinikk. Og selvsagt går det fint an å tro på slike utsagn du kommer med. Lov er det også. Det er ikke alle som krever en kvittering, full dokumentasjon eller skriftlig redegjørelse fra naboen når du vil uttale deg.. 1 3
Demodex Skrevet 18. mars 2022 #63 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 🙄 Du er ikke en sikker kilde..... Hvis du skal slenge ut slike utsagn så må du komme med en link til etterprøvbar dokumentasjon. Anonymkode: e82c7...6d7 Dette gjelder jo om det meste som blir sagt inne på et sånt forum som her. Jeg har ikke journaler å vise frem, akkurat. Men syns du det virker helt usannsynlig at hunder blir avlivet? I så fall hvorfor? Det er utrolig mange sledehunder i Norge og det er dyrt med veterinærutgifter, fôr osv. Hva tror du skjer med alle hundene som ikke lenger kan brukes til hundekjøring? Noen er nok heldige og blir pensjonerte og får en roligere tilværelse som turkamerat. Men hva skjer med resten? 1 1
Tripptrapp1 Skrevet 18. mars 2022 #64 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Saklig… Jeg har ingen problemer med at du er uenig med mitt originale innlegg, og ja jeg vil ha fakta, men det finnes forskjellige måter å avlevere det på. Du vet at det finnes en middelvei mellom pampering og ufyselig? Innleggene dine er absolutt veldig bra og lærerike, men du kunne spart deg for den tonen. Hvis man snakker om direkte skadelig for ryktet til grupper i hundekjøringsmiljøet så vil jeg si at måten du «lærer fra deg» er verre en en person som skriver ett innlegg og tviler på sporten men sier rett ut at personen vet for lite om temaet. Det er en god huskeregel at folk flest er mye mer åpen for å ta imot informasjon og fakta når det er avlevert på en saklig og fin måte. Faktisk så kan en slik dårlig tone og nedlatende holdning skape mye mer skade da de fleste stenger av og ikke tar til seg kunnskap da og bare blir mer overbevist om å holde på sin originale tanke. Jeg er ikke slik, men hvis du virkelig er opptatt av å endre andres holdninger så bør du kanskje vite at det er den værste måten å gjøre det på. Jeg gidder ikke å respondere på resten av innlegget ditt da jeg allerede har gjentatt meg flere ganger og du velger å ikke forstå. Anonymkode: ea580...bcf Har null interesse av å diskutere følelsene dine eller hvordan jeg avleverer faktabasert informasjon med deg. Jeg har ikke «angrepet» deg personlig, kun påpekt hvor jeg mener at slutningene dine er ukorrekte. Hvis du har noe faglig relatert til tråden du vil diskutere derimot, så før du heller si i fra. 1
Anonymbruker*** Skrevet 18. mars 2022 #65 Skrevet 18. mars 2022 Jadajada, de blir brukt til det de er skapt for. Ingen hunder er dog skapt for å stå i en lenke på max 3 meter å stresse og ule store deler av døgnet. Uansett hvor mye disse hundene får trekke og trene er de ikke til å stikke under enn stein at det blir mange timer oppstallet i hundegård. Mange timer i transportbur i konkurransesesongen. Og med så mange hunder det kreves for hver mann som driver med denne sporten blir det ikke mye individuell oppmerksomt. Jeg bodde en periode på estate i Storbritannia hvor det var mye jakthunder. Ingen tvil om at de får jakte, trene på jakt og trives med det. Likvell blir de fleste timene i løpet av en uke tilbrakt i hundegård. Bjeffende i håp om å få litt oppmerksomhet. Litt samme opplegget er det med mange sauehunder jeg kjenner til. Ingen kan overbevise meg om at disse brukshundene har det bedre enn en familiehund som får nok aktivitet. Når hundene blir brukt på kommersielt vis går det nok nesten alltid på bekostning av deres vellferd. Noen gang i liten grad, andre ganger mer alvorlig. Tilbake til trekkhunder. Finnmarksløpe er en ting, men er det virkelig greit at trekkhunder må bøte med livet slik at eventyrere som Lars Monsen kan surre rundt i allerede oppdagete polare strøk?? 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #66 Skrevet 18. mars 2022 Tripptrapp1 skrev (6 minutter siden): Har null interesse av å diskutere følelsene dine eller hvordan jeg avleverer faktabasert informasjon med deg. Jeg har ikke «angrepet» deg personlig, kun påpekt hvor jeg mener at slutningene dine er ukorrekte. Hvis du har noe faglig relatert til tråden du vil diskutere derimot, så før du heller si i fra. Vi har nok forskjellig syn på høflighet og normal folkeskikk. Det er greit. Anonymkode: ea580...bcf
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #67 Skrevet 18. mars 2022 Hva tenker dere om dette? Anonymkode: ea580...bcf 1
Anonymbruker*** Skrevet 18. mars 2022 #68 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva tenker dere om dette? Anonymkode: ea580...bcf Går det ann til å pinne denne å få den rett under hi? Det skulle vært mulig på KG! Kjenner jeg blir helt matt av alle som avfeier denne bekymringen. Kaller de som er kritisk dumme byfolk som ikke vet noen ting om hva de uttaler seg om. Så vet de jo åpenbart ikke en pøkk om realitene selv. Ikke gjør de noen googlesøk heller før de uttaler seg så skråsikkert. Da hadde de kanskje funnet denne saken for eksempel. Svarene i denne tråden er akkurat som facebook kommentarene under artiklene som omhandlet dårlig dyrevelferd i griseindustrien når det var ett het tema. Bare å ta på seg skylappene så er problemet løst liksom. Dyrevellferd er vell ikke viktig nok for folk flest til å ta innover seg. Personlig må jeg si at det er SÅ mange andre eksempler på at dyr blir dårlig behandlet innenfor alle arenaer hvor de kan tjenes penger på. Matproduksjon, underholdning, jakt, sport. Hvorfor er det så vanskelig å tro om trekkhunder?? 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #69 Skrevet 18. mars 2022 Anonymbruker*** skrev (33 minutter siden): Jadajada, de blir brukt til det de er skapt for. Ingen hunder er dog skapt for å stå i en lenke på max 3 meter å stresse og ule store deler av døgnet. Uansett hvor mye disse hundene får trekke og trene er de ikke til å stikke under enn stein at det blir mange timer oppstallet i hundegård. Mange timer i transportbur i konkurransesesongen. Og med så mange hunder det kreves for hver mann som driver med denne sporten blir det ikke mye individuell oppmerksomt. Jeg bodde en periode på estate i Storbritannia hvor det var mye jakthunder. Ingen tvil om at de får jakte, trene på jakt og trives med det. Likvell blir de fleste timene i løpet av en uke tilbrakt i hundegård. Bjeffende i håp om å få litt oppmerksomhet. Litt samme opplegget er det med mange sauehunder jeg kjenner til. Ingen kan overbevise meg om at disse brukshundene har det bedre enn en familiehund som får nok aktivitet. Når hundene blir brukt på kommersielt vis går det nok nesten alltid på bekostning av deres vellferd. Noen gang i liten grad, andre ganger mer alvorlig. Tilbake til trekkhunder. Finnmarksløpe er en ting, men er det virkelig greit at trekkhunder må bøte med livet slik at eventyrere som Lars Monsen kan surre rundt i allerede oppdagete polare strøk?? Hvor mange familiehunder holdes i bur i 16-18 timer i døgnet? Med begrunnelsen av "hunden elsker buret sitt"... Det er flere hunder som står i bur inne i gangen enn som står på kjetting ute, det tør jeg å vedde på. Anonymkode: 4fae2...fce 4
Tripptrapp1 Skrevet 18. mars 2022 #70 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Problemer oppstår når man bruker dyr i konkurranser. Du kan si at disse dyrene "elsker å løpe", men jeg vil heller si at de er programmert: Disse hundene løper til de stuper, de løper selv om de har såre poter, er sultne og slitne. Jeg tviler ikke på at de fleste hundekjørere er glad i dyra sine, men hundeføreren ønsker selvsagt å komme raskest i mål. I krysningspunktet av dette vil det av og til oppstå dårlig dyrevelferd! Det kommer man ikke bort fra. Et annet problem er hundene som ikke presterer lenger, de blir til overs. Jeg har hørt om dyreklinikker som har blitt bedt om å avlive opptil 10 helt friske sledehunder fordi "eieren skulle flytte". Dette er et eksempel på hvordan en bruk- og kastmentalitet kan oppstå i dette miljøet. Det samme gjelder travhester; hvor skal disse gjøres av når de ikke løper raskt nok og ikke tjener penger? Noen blir omskolert, men mange blir avlivet dessverre. Anonymkode: df8da...81b Dette høres ut som bullshit for min del. Et innkjørt spann med friske hunder er verdt mye penger og er lett å omsette. Det er drømmen for mange hobbykjørere eller relativt uerfarne hundekjørere å få tak i et fiks ferdig spann som bare virker fra starten av vs å bygge, mikse og matche, feile og få til et fra scratch. Jeg har også inntrykk av hundekjøringsmiljøet er lite og en ganske sammensveiset gjeng på tvers av nivåene de kjører på. En del hobbykjørere har derfor har mulighet til å «arve» trekkhunder fra konkurransekjørere når hundene ikke fungerer på høyeste nivå lengre. Men jeg ser heller ikke bort i fra at en del av hundene blir avlivet fordi de får varige skavanker eller blir for gamle. En kan dog spørre seg om det er det verste som kan skje, egentlig? De som driver med trekkhund i konkurranse har gjerne …vet ikke 50, 60, 70 hunder på tunet? og jeg vil tro en kontinuerlig tilvekst av unghund. Å skulle beholde alle gamle hunder til de sovner inn av alderdom er derfor urealistisk. Avliving skjer kontrollert og humant. Hvis man derimot velger å f.eks omplassere hundene så er det merarbeid, men enda viktigere: det er alltid en overhengende risiko for at den kommer til eiere som ikke kan håndtere slike hunder, at den ender opp som en kasteball før den til slitt stemples som «problemhund» og avlives. Selv om det sikkert finnes solskinnshistorier der ute siden ingen hund eller eier er lik, altså. Du har forsåvidt helt rett i at samme logikk følger i travmiljøet. 4
Anonymbruker*** Skrevet 18. mars 2022 #71 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvor mange familiehunder holdes i bur i 16-18 timer i døgnet? Med begrunnelsen av "hunden elsker buret sitt"... Det er flere hunder som står i bur inne i gangen enn som står på kjetting ute, det tør jeg å vedde på. Anonymkode: 4fae2...fce Nå presisserte jeg at jeg ikke tror brukshunder har det bedre enn familiehunder som får nok aktivitet.Står den 16-18 timer i et transportbur får den ikke nok aktivitet... Uansett, unnskylder dårlig behandling av familiehunder dårlig behandling av brukshunder? 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #72 Skrevet 18. mars 2022 Griser blir gasset mest sannsynlig bevisstløse før de blir hengt opp ned, kutta strupen på og blir senka ned i et kokende vannbad. Hanekyllinger blir kverna levende. Kyr blir tvangsinsiminert årlig fratatt kalvene sine minutter etter fødsel år etter år til kroppene deres blir så ødelagte at de dør eller blir sendt på slakteriet. Alt dette er greit, men stakkars hundene som må løpe og stå ute! Når de er skapt til det til og med! Og liker det. Det er mishandling det! Anonymkode: 45272...f1e 3
Adrenalina1 Skrevet 18. mars 2022 #73 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg skjønner ikke at det skal være så stas med dyreplageri? Stakkars hundene som må løpe og løpe. Organisert mishandling! Ikke lov med sirkusdyr i Norge, dette er verre! Anonymkode: b2345...4d2 Du kødder. Ser du ikke at hundene elsker dette? De bare ivrer etter å komme i gang. Dette er så absolutt ikke dyreplageri. Du har tydeligvis ikke greie på dyr. 1
Anonymbruker*** Skrevet 18. mars 2022 #74 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Griser blir gasset mest sannsynlig bevisstløse før de blir hengt opp ned, kutta strupen på og blir senka ned i et kokende vannbad. Hanekyllinger blir kverna levende. Kyr blir tvangsinsiminert årlig fratatt kalvene sine minutter etter fødsel år etter år til kroppene deres blir så ødelagte at de dør eller blir sendt på slakteriet. Alt dette er greit, men stakkars hundene som må løpe og stå ute! Når de er skapt til det til og med! Og liker det. Det er mishandling det! Anonymkode: 45272...f1e Whataboutism, der var den! Jeg kan tenke meg viss du tegner et Venn-diagram vil man se en god del overlapping mellom de som bekymrer seg om dyrevellferd blant trekkhunder og de som er sterkt kritisk mot praksis i kjøttindustrien. Hvorfor bekymre seg for barn som blir skreket til og verbalt krenket av sine foreldre? Det er jo de som blir skikkelig banka. Det er mishandlig det! 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #75 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Griser blir gasset mest sannsynlig bevisstløse før de blir hengt opp ned, kutta strupen på og blir senka ned i et kokende vannbad. Hanekyllinger blir kverna levende. Kyr blir tvangsinsiminert årlig fratatt kalvene sine minutter etter fødsel år etter år til kroppene deres blir så ødelagte at de dør eller blir sendt på slakteriet. Alt dette er greit, men stakkars hundene som må løpe og stå ute! Når de er skapt til det til og med! Og liker det. Det er mishandling det! Anonymkode: 45272...f1e Jeg synes ikke det er greit, derfor er jeg veganer. Men så synes ikke jeg at vi skal slutte å utvikle oss fordi at det finnes verre heller. Hvis det er slik at en bransje kanskje sliter litt med mange som utfører dårlig hundehold så er det jo bra at det blir rettet kritikk og blikk mot det slik at vi kan gjøre det bedre enn det er idag, det kan som regel alltids bli bedre. Kan ikke si at «det er greit at hunder lider fordi det finnes o tross alt verre.» Og ja, jeg ser poenget med at det er ironisk at enkelte roper dyremishandling når de støtter enda verre dyremishandling gjennom å spise kjøtt, det er dobbeltmoralsk men alle mennesker er dobbeltmoralske til en viss grad og litt er faktisk bedre enn ingenting. Hadde alle hatt en slik tankegang hadde vi fortsatt hatt slaveri og ikke bedøvd babyer under operasjon(ja de trodde før at babyer ikke følte smerte).. Når man leser mattilsynet sin rapport og ser på så mye grums så finnes i miljøene så ser man jo at det finnes et stort forbedringspotensiale. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvor mange familiehunder holdes i bur i 16-18 timer i døgnet? Med begrunnelsen av "hunden elsker buret sitt"... Det er flere hunder som står i bur inne i gangen enn som står på kjetting ute, det tør jeg å vedde på. Anonymkode: 4fae2...fce Dette gjelder også vanlige eiere som har familiehunder. Man kan ikke si «det å springe 100 mil med knekt fot er ok fordi det er hundeeiere som har hunder i 24 timer i bur året rundt», satt litt på spissen. Hva med å øke fokuset og kunnskapen om dyrevelferd både i «sport» og hos «vanlige» eiere? Det er ikke enten eller, det finnes jo selvfølgelig enn middelvei. Man må ikke enten ha hundene stående ute med 2 meter spillerom hele året eller ha hundene inne hele året med ingen fysisk eller mental aktivisering. Men med sånne tankeganger så kommer vi jo oss aldri noen steder. Anonymkode: ea580...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #76 Skrevet 18. mars 2022 Anonymbruker*** skrev (48 minutter siden): Whataboutism, der var den! Jeg kan tenke meg viss du tegner et Venn-diagram vil man se en god del overlapping mellom de som bekymrer seg om dyrevellferd blant trekkhunder og de som er sterkt kritisk mot praksis i kjøttindustrien. Hvorfor bekymre seg for barn som blir skreket til og verbalt krenket av sine foreldre? Det er jo de som blir skikkelig banka. Det er mishandlig det! 2% av Norges befolkning er veganere, så nei, svært få i Norge bryr seg om produksjondyrene. Og ikke prøv deg med «frittgående, fine liv blablabla.» det er fortsatt å støtte denne grusomme industrien. Jeg bryr meg om griser som blir gasset og kalver som blir tatt fra moren før de kan gå. Jeg synes ikke synd i hunder som løper. Anonymkode: 45272...f1e 1
Anonymbruker*** Skrevet 19. mars 2022 #77 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): 2% av Norges befolkning er veganere, så nei, svært få i Norge bryr seg om produksjondyrene. Og ikke prøv deg med «frittgående, fine liv blablabla.» det er fortsatt å støtte denne grusomme industrien. Jeg bryr meg om griser som blir gasset og kalver som blir tatt fra moren før de kan gå. Jeg synes ikke synd i hunder som løper. Anonymkode: 45272...f1e Nei, hvorfor bry seg om hunder som løper seg til blodig diare, oppkast og vonde ledd. Det er fullt mulig å bry seg om dyrevellferden til både produksjonsdyr og kjæledyr. Er er det for deg slik at du bare klarer å engasjere deg i en sak?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #78 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette gjelder også vanlige eiere som har familiehunder. Man kan ikke si «det å springe 100 mil med knekt fot er ok fordi det er hundeeiere som har hunder i 24 timer i bur året rundt», satt litt på spissen. Hva med å øke fokuset og kunnskapen om dyrevelferd både i «sport» og hos «vanlige» eiere? Det er ikke enten eller, det finnes jo selvfølgelig enn middelvei. Man må ikke enten ha hundene stående ute med 2 meter spillerom hele året eller ha hundene inne hele året med ingen fysisk eller mental aktivisering. Men med sånne tankeganger så kommer vi jo oss aldri noen steder. Anonymkode: ea580...bcf Men hvor mange hunder må løpe 100 mil med knekt fot i Norge? Svært, svært få. Jeg kjenner flere som driver aktivt med hundekjøring, og det er så uhyrlig sjeldent at slike saker oppstår. Jeg har tvert imot sett hundekjørere som kjører med 2-3 hunder i sleden fordi de er slitne og da blir tatt ut av løpet. Og så må hundekjører evaluere hva som gikk galt, hvorfor det ble for langt for akkurat de hundene, og planlegge både trening og oppsett av spann til neste års konkurranse. Anonymkode: 4fae2...fce 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2022 #79 Skrevet 19. mars 2022 Anonymbruker*** skrev (9 minutter siden): Nei, hvorfor bry seg om hunder som løper seg til blodig diare, oppkast og vonde ledd. Det er fullt mulig å bry seg om dyrevellferden til både produksjonsdyr og kjæledyr. Er er det for deg slik at du bare klarer å engasjere deg i en sak? Akkurat dette med diare skjer mine hunder og om de løper skikkelig på en tur. Og da snakker jeg myndespurting slik mynder bare kan løpe. Da blir det gjerne diare etterpå, ordner seg etter ro. Anonymkode: 4fae2...fce 1
Anonymbruker*** Skrevet 19. mars 2022 #80 Skrevet 19. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Akkurat dette med diare skjer mine hunder og om de løper skikkelig på en tur. Og da snakker jeg myndespurting slik mynder bare kan løpe. Da blir det gjerne diare etterpå, ordner seg etter ro. Anonymkode: 4fae2...fce Blodig diare? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå