Gå til innhold

Finnmarksløpet, dyreplageri!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du noen linker fra siste tiår?

Anonymkode: e8008...b8c

Ja for du tenker at du har blitt så jævlig mye bedre?

2017

https://www.hunden.no/nyheter/vis/8953/Far-kritikk/

2022

https://www.finnmarkslopet.no/advarsler-fra-juryen-i-fl-2022/

2016

https://nearadio.no/nyheter/roros-holtalen/enda-en-hund-funnet-dod/19.11989

Anonymkode: c1d46...565

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da kan de like forbyr folk som jobber i å ha hunder også.  Dyreplageri å låse de hjemme i et hus opp mot 8 timer alene hver dag. 

Anonymkode: 29e43...78e

Jeg er faktisk enig i det også. De hundene jeg og eksen har hatt var hjemme maks 4 timer da jeg jobbet skift og eksen hadde fast dagtid. Han tok likegjerne med hunden på jobb eller begynte senere så jeg kom hjem senest 4 timer etter han dro på jobb.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3/17/2022 den 22.42):

Jeg skjønner ikke at det skal være så stas med dyreplageri? Stakkars hundene som må løpe og løpe. Organisert mishandling!

Ikke lov med sirkusdyr i Norge, dette er verre! 

Anonymkode: b2345...4d2

De fleste dyr liker å jobbe og å bruke kroppen. De er skapt for høy aktivitet. Vi mennesker er også skapt for å bruke kroppen. Det er noen som tror at alt arbeid, både for folk og dyr,er misbruk. Det er en merkelig mentalitet.  At en hest kun skal stå i en boks mens mann og hund ligger i sofaen. Ingen av de tre har godt av det hele tiden. Å si at hundene er misbrukt i finnmarksløpet er det samme som å si at det er misbruk av mennesker med OL og aktiv sport. Det er langt verre for en hund å ligge 9-10 timer alene mens eier er på jobb, enn det er for hunden å jobbe i en flokk. De liker å være til nytte, akkurat som at mennesker trives best med å være til nytte. 

Dyr liker å følge sin leder og å tilfredsstille denne. Hierarkiet dyrene imellom er ganske hardt. Individer som ikke gjør sin del blir forvist fra flokken. 

Anonymkode: 68f98...38e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Blomsterpotta skrev (1 time siden):

Nok opplyst til at jeg har fått med meg hva som skjer med flere hunder under slike løp. Jeg synes galopp og trav også er dyreplaging. Om det er så jævla viktig å løpe i Finnmark eller på en travbane, ja så kan folk løpe selv og la dyr få leve slik de vil.

At noen hunder elsker å løpe er greit, men ikke i den mengden disse løpene er på.

Rett og slett dyremishandling som skulle blitt forbudt.

Du får ikke en hund til å trekke å jobbe med å være slem med den. En kjent hundekjører sa en gang "du kan ikke dytte et tau".

Trekklyst og arbeidslyst er noe hunden har i instinkt. Dette må forvaltes meget forsiktig fra den er valp og nåde deg om du bryter den tilliten. For da har du plutselig en hund som ikke vil jobbe lenger.

Bryte tilliten gjør du ved å kjøre hunden for hardt, for langt, for tungt for tidlig. All trekktrening skal være gøy og lystbetont. Blir hunden sliten og lei har du gått for langt og må kjøre kortere neste gang.

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man skal bry seg om hunders ve og vel så kan man vel heller starte med å forby videre avl av de helt borti natta vekkavla rasene der sykdommer og livslange plager er regelen fremfor unntakene.

Anonymkode: 5332f...47a

Takk og  lov så er det flere av oss som klarer å ha to tanker i hodet på en gang.

Skrevet

Tydelig at TS har gjort seg opp en mening om hundekjøring og nok skulle ønske at alle dyr fikk være sofadyr. 

Huskyer er for det første avlet frem for sine prestasjoner og helse, og ikke utseende som mange andre pyntehunder. Hundene følges opp tett og det er kontroll av alle hunder før og under løp slik at dyr som har/ får en skade blir tatt ut av løpet. Hundene vil løpe, bare møt opp på startstrekken før et løp og PRØV å hør dine egne tanker 😂 Det er en grunn til at førerne må bruke anker og sikre sleden i biler og trær, fordi hundene står å ivrer etter å løpe. 

Og sist men ikke minst, hundekjøring er en livsstil, de som holder på med dette bruker uendelig mye penger og tid på dyrene sine. Det hadde dem ikke gjort om de ikke var glad i dem. Det vil alltid være dårlig dyrehold, men her tror jeg ikke hundekjørere er mer representert enn "vanlige" hundeeiere. 

Jeg synes mer synd på de småhundene som konstant bæres rundt i vesker og på armkroken. Muskulaturen dems ødelegges til det punkt hvor de ikke orker å gå tur en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Til dere siste som kommenterte…: 

Finnes det bare to valgmuligheter her?

Enten presse hundene alt for hard slik at de sliter med mange plager og mulig død, og ha de bundet fast i en hundegård 24/7 i en meter bånd..

eller ha de inne alene i 10 timer hver dag og bruke de som pynt og ikke gi de nok fysisk eller mental stimulering?

Finnes det virkelig ingen middelvei her? Det høres slik ut sånn som dere skriver. Kan man ikke ha fokus på å øke dyrevelferd uten å skylde på at andre ting er verre? 

Anonymkode: ea580...bcf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da burde du skaffe deg nye venner.

Eller du burde få hodet ut av ræven og forstå at en død hund lider ikke, sor å sette det litt på spissen. Det gjør derimot mange av de hundene som blir «reddet» av såkalte dyrevenner uten kunnskap eller livsstil til å tilby disse dyrene det de trenger. Det hjelper ikke hvor gode intensjonene om å «redde» dyrene er, de lider likefremt.

Anonymkode: 7c087...097

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

2016: Først og fremst en artikkel som kritiserer journalføringen til veterinærene under Finnmarksløpet. Artikkelen beskriver en rapport MT har gjort, men saken var da ikke konkluderende i og med at Finnmarksløpet ikke var enige i flere av punktene. Men følg gjerne opp med en artikkel som sier noe om hvordan saken endte, for det er der relevansen ligger.

2018: Peker på at 4 av 103 ekvipasjer fikk advarsler fra juryen om totalt 5 halte hunder som ikke var tatt ut. Her er det viktig å ikke overdramatisere, for halt kan være så mangt og behøver overhodet ikke å være alvorlig. Men uansett - ekvipasjene har fått påpek fordi dyrevelferd blir tatt på alvor og reglene tilsier at uabsett halthetsgrad så skal hundene fraktes i slede til neste sjekkpunkt. At Finnmarksløpet selv poster denne informasjonen støtter opp om at de er opptatt av dyrevelferd. De kunne lett ha holdt dette internt.

Med 103 ekvipasjer og 10 hunder i hvert spann (for å gjøre det enkelt, størrelsen på spannene varierer med klassene, den lengste har <14 hunder) så snakker vi om 1030 hunder. Du kan jo regne prosentandelen de 5 hundene i artikkelen utgjør selv. Den er svært lav.

2016: Artikkelen tar for seg at tre av kunkurransehundene fra ulike spann har dødd i et tidsvindu på noen dager etter Femund. Den sier dog ingenting om dødsårsaken, for hundene var på det tidspunktet ikke obdusert. Men også her må du gjerne følge opp med hvordan saken endte, for igjen vil det være mye mer relevant enn det du legger frem.

Litt avstand og objektivitet er greit når man leser og tolker nyheter. 

• Nyttig 4
Skrevet

Du får ikke en hund til å trekke å jobbe med å være slem med den. En kjent hundekjører sa en gang "du kan ikke dytte et tau".

Trekklyst og arbeidslyst er noe hunden har i instinkt. Dette må forvaltes meget forsiktig fra den er valp og nåde deg om du bryter den tilliten. For da har du plutselig en hund som ikke vil jobbe lenger.

Bryte tilliten gjør du ved å kjøre hunden for hardt, for langt, for tungt for tidlig. All trekktrening skal være gøy og lystbetont. Blir hunden sliten og lei har du gått for langt og må kjøre kortere neste gang.

Dette skjønner jeg, men jeg synes uansett disse løpene er for egoister. Disse egoistene kan løpe selv, så mye og fort de måtte ønske.

Jeg har dressert hunder selv, riktignok ikke til noe løp. Vet akkurat hvordan det er å ikke tøye strikken for langt.

Uansett disse løpene kommer jeg aldri til p endre mening om. Bare plaging og misbruk av disse hundene.

At disse hundene kan løpe med en slede bak seg på kortere avstander er greit, men ikke disse løpene.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Blomsterpotta skrev (23 minutter siden):

Dette skjønner jeg, men jeg synes uansett disse løpene er for egoister. Disse egoistene kan løpe selv, så mye og fort de måtte ønske.

Jeg har dressert hunder selv, riktignok ikke til noe løp. Vet akkurat hvordan det er å ikke tøye strikken for langt.

Uansett disse løpene kommer jeg aldri til p endre mening om. Bare plaging og misbruk av disse hundene.

At disse hundene kan løpe med en slede bak seg på kortere avstander er greit, men ikke disse løpene.

Et tydelig tegn på begrensede kognitive evner er når man har bestemt seg for noe og man «aldri kommer til å endre mening uansett hva». Det er nesten pinlig å bevitne og jeg håpet at denslags ignorante holdninger var noe som var på vei til å dø ut med gamle hvite gubber som stemmer FrP, men neida. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
Blomsterpotta skrev (3 timer siden):

Jeg trur på sikt vil det bli forbudt og håper det skjer i min levetid.

Mener du at man skal forby rasen da?

Få de tvangsavlivet?

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Et tydelig tegn på begrensede kognitive evner er når man har bestemt seg for noe og man «aldri kommer til å endre mening uansett hva». Det er nesten pinlig å bevitne og jeg håpet at denslags ignorante holdninger var noe som var på vei til å dø ut med gamle hvite gubber som stemmer FrP, men neida. 

Helt greit at du betviler mine kognitive evner, men jeg bryr meg ikke om det. Jeg liker ikke at dyr skal måtte være med på slike løp.

• Liker 1
Skrevet
Smeltemann skrev (10 minutter siden):

Mener du at man skal forby rasen da?

Få de tvangsavlivet?

Har jeg skrevet det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle blir huskyer? I forhold til andre hunder som bare er for det meste "kosehunder"?

Anonymkode: efd33...40e

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor gamle blir huskyer? I forhold til andre hunder som bare er for det meste "kosehunder"?

Huskyer blir 12-15 år som er ganske normalt forhindrer på den størrelsen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forhindrer = for hunder

AnonymBruker
Skrevet

2016: Først og fremst en artikkel som kritiserer journalføringen til veterinærene under Finnmarksløpet. Artikkelen beskriver en rapport MT har gjort, men saken var da ikke konkluderende i og med at Finnmarksløpet ikke var enige i flere av punktene. Men følg gjerne opp med en artikkel som sier noe om hvordan saken endte, for det er der relevansen ligger.

2018: Peker på at 4 av 103 ekvipasjer fikk advarsler fra juryen om totalt 5 halte hunder som ikke var tatt ut. Her er det viktig å ikke overdramatisere, for halt kan være så mangt og behøver overhodet ikke å være alvorlig. Men uansett - ekvipasjene har fått påpek fordi dyrevelferd blir tatt på alvor og reglene tilsier at uabsett halthetsgrad så skal hundene fraktes i slede til neste sjekkpunkt. At Finnmarksløpet selv poster denne informasjonen støtter opp om at de er opptatt av dyrevelferd. De kunne lett ha holdt dette internt.

Med 103 ekvipasjer og 10 hunder i hvert spann (for å gjøre det enkelt, størrelsen på spannene varierer med klassene, den lengste har <14 hunder) så snakker vi om 1030 hunder. Du kan jo regne prosentandelen de 5 hundene i artikkelen utgjør selv. Den er svært lav.

2016: Artikkelen tar for seg at tre av kunkurransehundene fra ulike spann har dødd i et tidsvindu på noen dager etter Femund. Den sier dog ingenting om dødsårsaken, for hundene var på det tidspunktet ikke obdusert. Men også her må du gjerne følge opp med hvordan saken endte, for igjen vil det være mye mer relevant enn det du legger frem.

Litt avstand og objektivitet er greit når man leser og tolker nyheter. 

Ja ønsker man å tro at alt er fint og flott, så er det ikke vanskelig å tolke ting din hen heller

• Liker 1
Gjest Smeltemann
Skrevet
Blomsterpotta skrev (25 minutter siden):

Har jeg skrevet det?

Synes du de kun skal stå i luftegård da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Huskyer blir 12-15 år som er ganske normalt forhindrer på den størrelsen.

Det må da være bra alder 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...