Gå til innhold

Finnmarksløpet, dyreplageri!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja ønsker man å tro at alt er fint og flott, så er det ikke vanskelig å tolke ting din hen heller

Anonymkode: c1d46...565

Jeg tolket de artiklene med et nøytralt øye, det samme kan ikke sier om den som brukte de som «bevis» for hvor dårlig det står til med dyrevelferden under hundeløp. Jeg leste akkurat det som sto der og tilegnet det ikke mer drama og kontekst enn det som fremkom av artikkelen.

At det forekommer skader, sykdom eller til og med død er slik det er å holde på med dyr. Har du mange nok dyr, så er det alltid en eller annen som har en skavank av et eller annet slag. Dette betyr ikke at dyrevelferden er dårlig, at eieren ikke bryr seg eller at det er en aksept for dårlig dyrevelferd i miljøet. Null skader er et helt urealistisk mål. Men det finnes selvfølgelig dårlige representanter for hundemiljøet også. Dårlige folk finner man forsåvidt i alle bransjer, og det sier ikke noe mer enn at de er dårlige mennesker, ikke at bransjen i sin helhet er det.

Anonymkode: 7c087...097

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Pippi Lotta skrev (På 24.3.2022 den 10.47):

Du gjør sikkert så godt du kan for dine hester, men jeg har hørt mye stygt fra travhest miljøet i Norge. Det er blant annet forsket på helsen deres hvor det viste seg at 66 til 90% av de undersøkte hestene hadde magesår, det er smertefullt for hestene å leve med! Når jeg googlet raskt kom det opp en artikkel med forskning fra utlandet, men jeg tviler på at livene til travhesten i Norge er noe bedre dessverre. Jeg håper trekkhunder har det bedre en travhesten, men trekkhunder har jeg litte erfaring med.

https://www.nrk.no/viten/magesar-hos-hest-1.1852374

Og heldigvis har man innen hestemiljøet blitt mer obs på magesår etter denne rapporten, som er fra 2004. Det har også blitt mer fokus på korrekt foring og trening, så dette er ikke representativt for hvordan det er nå. 

Anonymkode: 34d61...5d6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Smeltemann skrev (10 timer siden):

Synes du de kun skal stå i luftegård da?

Jeg har ikke skrevet det heller, men når disse huskyene ikke er på løp så står de jo i bånd i luftegård. Har sett det flere ganger på TV.

Mine hunder gikk løs stort sett overalt, men er ikke alle steder det egner seg. 

Jeg er totalt imot disse hundeløpene, så kan du være for. Enig og å være uenig.

Skrevet
Blomsterpotta skrev (12 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet det heller, men når disse huskyene ikke er på løp så står de jo i bånd i luftegård. Har sett det flere ganger på TV.

Men hva ser du for deg skjer med disse hundene dersom de ikke får lov å jobbe og gjøre det de er avlet for, gjennom generasjoner? Skal alle avlives? For det finnes ikke nok (særdeles) aktive familier som kan ta i mot en slik hund. 

Det du skriver, vitner om mangel på kunnskap om selektiv avl og genetikk. Hadde du hatt det, ville du hatt evne til å se at disse hundene har et godt, aktivt liv. Optimalt for "rasen". 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Blomsterpotta skrev (26 minutter siden):

Mange står dessverre på kjetting. Jeg syns ikke noe om det. Mye bedre å hundegård tilknyttet løpegård. Men det å ha hunden på kjetting stiller høyere krav til aktivisering ifølge veileder fra Mattilsynet.

Anonymkode: e8008...b8c

Skrevet
Troyamin skrev (57 minutter siden):

Men hva ser du for deg skjer med disse hundene dersom de ikke får lov å jobbe og gjøre det de er avlet for, gjennom generasjoner? Skal alle avlives? For det finnes ikke nok (særdeles) aktive familier som kan ta i mot en slik hund. 

Det du skriver, vitner om mangel på kunnskap om selektiv avl og genetikk. Hadde du hatt det, ville du hatt evne til å se at disse hundene har et godt, aktivt liv. Optimalt for "rasen". 

Jeg har faktisk en datter som eier en Husky på 7 år. Den hunden lever livets glade dager samme med en annen hund - annen rase. Huskyen har aldri vært med i noe løp og trives med lange turer med datteren min.

Jeg har selv hatt flere schæfere, som går for å være gjeterhund. Mine schæfere har aldri gjetet noe som helst. Det har vært kosehunder som likegjerne lå og koste seg i sola som å være på trampoline med barna. De trivdes utrolig godt som sofahund og fikk gå løs ute hele tiden til tross for at vi bor på ett boligfelt uten inngjerdet tomt.

En hund har nok egenskaper, men de mistrives ikke om de ikke får utfoldet disse egenskapene. Som du sikker har lest så er det greit med noen turer med slede for disse huskyene, men ikke disse løpene.

AnonymBruker
Skrevet
Blomsterpotta skrev (49 minutter siden):

Jeg har faktisk en datter som eier en Husky på 7 år. Den hunden lever livets glade dager samme med en annen hund - annen rase. Huskyen har aldri vært med i noe løp og trives med lange turer med datteren min.

Jeg har selv hatt flere schæfere, som går for å være gjeterhund. Mine schæfere har aldri gjetet noe som helst. Det har vært kosehunder som likegjerne lå og koste seg i sola som å være på trampoline med barna. De trivdes utrolig godt som sofahund og fikk gå løs ute hele tiden til tross for at vi bor på ett boligfelt uten inngjerdet tomt.

En hund har nok egenskaper, men de mistrives ikke om de ikke får utfoldet disse egenskapene. Som du sikker har lest så er det greit med noen turer med slede for disse huskyene, men ikke disse løpene.

Det tror jeg kommer veldig an på individ.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å se på hvor mange familiehuskyer det har vært på finn siste årene.

• Nyttig 1
Skrevet
Blomsterpotta skrev (51 minutter siden):

Så du har hunder som er flinke til å "gå i passiv" når de ikke blir brukt. Det betyr at de langt i fra lever så tilnærmet optimalt som mulig. 

• Liker 2
Skrevet
Smeltemann skrev (13 timer siden):

Synes du de kun skal stå i luftegård da?

Sledehundraser trengs verken å forbys, bli avlivet eller stallet opp i en luftegård ut livet selv om mer intense hundekjøringskonkurranser blir saga blott en dag. De kan jo fremdeles bruker til trekking over kortere distanser enn Finnmarksløpet. Til turisme, turvenn som kan bære kløv og trekke pulk. Finnes en god del som har husky uten å drive med sledehundkonkurranser. Man kan fint bruke hunden til å bære og trekke uten å være med på et eneste løp. Men mistenker du allerede vet det og leker dum her....

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke så mye løpingen som bekymrer meg som livskvaliteten til hundene når de ikke løper. Jeg synes ikke det å få løpe i to timer forsvarer å stå i kjetting størstedelen av døgnet ellers (for de som gjør det).

• Liker 2
Skrevet
Smeltemann skrev (18 timer siden):

Du tror at de går med konstant magesår?   Jar de magesår så får de selvfølgelig behandling for det.  Ingen hverken hester eller hunder som yter når de er syke.

Har du sitert feil innlegg? Står ingen ting om magesår i det du siterer. 

Men poenget mitt i innlegge som handlet om magesår var det at så mange trav hester får magesår er et tein på at de ikke har det bra. Det kan komme som følge av dårlig foring men også stressende livsstil.  Så vill de aller fleste behandle hestene sine om de mistenker magesår, men hester kan jo ikke fortelle hvor det gjør vondt og magesår gir ofte veldig diffuse symptomer. Det er også en glidene overgang fra frisk til stort magesår, så ja jeg tror mange hester går lenge uten at menneskene rundt forstår at noe er galle eller uten at noen forstår hva som er galle.  Dyr yter best når de er friske og trives, men det er ikke alltid let å forstå hva som skal til for å holde de friske og av å til er det mennesker vil de skal yte direkte skadelig for dyret. Jeg kjenner miljøet og magesår var bare det første eksempelet jeg kom på som var lett å dokumentere, jeg har selv sett mange travhester som ikke har det noe bra dessverre.

Jeg kjenner ikke til trekkhunder noe særlig, men håper  at de har det bedre en den gjennomsnittlige travhesten. De aller fleste tamdyr blir friskere og lever lengre en sinne ville slektninger (også en gjennomsnittlig hund vs ulv), men ville hester blir mye eldre en de tamme. Når livsstilen tam hester blir tvunget inn i gjør dem så mye sykere en villhester er det naturlig å tro at de ikke trives med den. 

Skrevet
Tabris skrev (4 timer siden):

Det er ikke så mye løpingen som bekymrer meg som livskvaliteten til hundene når de ikke løper. Jeg synes ikke det å få løpe i to timer forsvarer å stå i kjetting størstedelen av døgnet ellers (for de som gjør det).

Ser at det er mye synsing og meninger fra folk som har lite peiling på hund og spesielt polarhunder i denne tråden.

Denne veilederen fra Norges Hundekjørerforbund er ganske opplysende om de hensynene man bør ta vedrørende oppstalling av polarhunder/hundespann for å få psykiske og fysisk velfungerende dyr: 

https://www.sleddog.no/wp-content/uploads/2021/10/Retningslinjer-for-hold-av-sledehunder-oppdatert.pdf

Oppstalling og tilknyttede områder tas for seg på side 2-5.

• Nyttig 1
Skrevet
Blomsterpotta skrev (6 timer siden):

Jeg så en YouTube-video av en inder som hadde sittet med hånden hevet over hodet 20 år i strekk, så nå tror jeg at alle indere sitter med hånden hevet over hodet i åresvis. Eller? Nei. Men det er samme logikk som du bruker vedrørende hunderaser.

De fleste hunderaser er avlet med den hensikt at de skal utføre spesifikke oppgaver. Gjennom målrettet avl har man styrket de psykiske og fysiske forutsetningene for at hundene skal kunne løse tiltenkt oppgave på best mulig, måte være seg det er selskap eller jakt. 

Border collien er avlet for å gjete, huskyer for å trekke, dachsen for å jakte og schæferen er opprinnelig en gjeterhund om du vil det eller ikke. Om jeg ikke tar feil så betyr faktisk «schäfer» gjeter på tysk. Det burde fjerne enhver tvil om hva rasen er tiltenkt. Egenskapene ligger nedfelt i hundens dna fra naturens side, det fungerer ikke slik at «hvis man ikke trener de til det, så vet de ikke at de er en trekkhund/gjeterhund/jakthund». Men man kan selvfølgelig velge å stimulere eller ikke å stimulere egenskapene.

Regner med at de fleste har sett hvordan border collier som ikke får utløp for gjeterinstinktet sitt eller annen mental stimuli oppfører seg. De gjeter det som gjetes kan av biler, syklister, folk og er generelt litt «kokko» i hodet. 

Det finnes selvfølgelig også atypiske individer innen rasene som fungerer dårlig til det de opprinnelig er tiltenkt enten som en tilfeldighet eller fordi vi mennesker har avlet noen linjer av rasen i andre retninger, og dermed svekket de egenskapene som opprinnelig lå i rasen. Og en del av schæferene kan vel sies å være i sistnevnte kategori - showhundene er jo så ihjelavlet at de knapt kan gå. Jeg vet også at det finnes oppdrettere som avler på polarhunder med svake trekklinjer, fordi de retter seg mer mot kundesegmentet «familie». Poenget er at disse individene er unntakene av rasen, ikke regelen. 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Tripptrapp1 said:

Ser at det er mye synsing og meninger fra folk som har lite peiling på hund og spesielt polarhunder i denne tråden.

Denne veilederen fra Norges Hundekjørerforbund er ganske opplysende om de hensynene man bør ta vedrørende oppstalling av polarhunder/hundespann for å få psykiske og fysisk velfungerende dyr: 

https://www.sleddog.no/wp-content/uploads/2021/10/Retningslinjer-for-hold-av-sledehunder-oppdatert.pdf

Oppstalling og tilknyttede områder tas for seg på side 2-5.

Den veilederen beroliget meg ikke. Selv om det å ha dem i kjetting kan være bedre enn å ha dem løs i en innhegning så anser jeg det fortsatt ikke som bra dyrevelferd om de står store deler av døgnet i en slik kjetting. At det finnes noe som er verre, betyr ikke at det som brukes automatisk er bra.

Forøvrig:  Hvis du ønsker å opplyse og spre informasjon, så er det ikke en god start å begynne innlegget med at folk har lite peiling om hund og polarhunder. 

Endret av Tabris
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes mer synd på hunder som må sone hos tullete kjerringer som ikke skjønner seg på dyr, og behandler dem som om de var mennesker. Ser faktisk for meg at helvete er slik.

Anonymkode: fe915...de7

• Liker 1
Skrevet
Troyamin skrev (7 timer siden):

Så du har hunder som er flinke til å "gå i passiv" når de ikke blir brukt. Det betyr at de langt i fra lever så tilnærmet optimalt som mulig. 

Så du mener de Schæferne jeg har hatt og som gikk fri og kunne gjøre hva de ville ikke levde optimalt? Bare pga at de ikke gjetet og vi ikke trente på det overhode? Det skal du få lov å tru, men de hadde det helt supert. De var med på jobb eller var maks 4 timer hjemme alene. De fikk også lov å være ute på 55 kvm stor terasse om vi var på jobb og været var fint. 

Jeg kommer aldri til å forsvare at Huskyer har godt av Finnmarksløpet, Iditarod og hva nå alle disse løpene heter. De kan trekke pulk og sånt som en familiehund, men korte avstander og heller ikke måtte løpe. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det tror jeg kommer veldig an på individ.

5 Schæfere har jeg hatt og de har ikke gjetet noe som helst. Den ene var på 1 hundeutstilling og det var bare pes og noe vi forpliktet oss til. Mine hunder har være familie og kosehunder. De har lekt løse i hage sammen med barna fra barna var nyfødte og oppover. Tviler på at de ikke trivdes.

Gjest Smeltemann
Skrevet
Blomsterpotta skrev (10 timer siden):

De må vel trenes for å være med på løp. 

Om ikke så hadde det vel vært dyreplageri. 

Gjest Smeltemann
Skrevet
Anonymbruker*** skrev (7 timer siden):

Sledehundraser trengs verken å forbys, bli avlivet eller stallet opp i en luftegård ut livet selv om mer intense hundekjøringskonkurranser blir saga blott en dag. De kan jo fremdeles bruker til trekking over kortere distanser enn Finnmarksløpet. Til turisme, turvenn som kan bære kløv og trekke pulk. Finnes en god del som har husky uten å drive med sledehundkonkurranser. Man kan fint bruke hunden til å bære og trekke uten å være med på et eneste løp. Men mistenker du allerede vet det og leker dum her....

Kan ikke så mye om trekkhunder og konkurranser.

Med riktig trening så tåler de fint og bli brukt i hard konkurranse.

Men de må være i fysisk og psykisk skikk til oppgaven de blir satt til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...