Troyamin Skrevet 26. mars 2022 #181 Skrevet 26. mars 2022 Blomsterpotta skrev (26 minutter siden): Så du mener de Schæferne jeg har hatt og som gikk fri og kunne gjøre hva de ville ikke levde optimalt? Bare pga at de ikke gjetet og vi ikke trente på det overhode? Det skal du få lov å tru, men de hadde det helt supert. De var med på jobb eller var maks 4 timer hjemme alene. De fikk også lov å være ute på 55 kvm stor terasse om vi var på jobb og været var fint. Jeg kommer aldri til å forsvare at Huskyer har godt av Finnmarksløpet, Iditarod og hva nå alle disse løpene heter. De kan trekke pulk og sånt som en familiehund, men korte avstander og heller ikke måtte løpe. Ja, jeg mener de ikke hadde det optimalt. En schæfer skal brukes, ikke bare rusle rundt. Da går de inn i passivitet. Og det er absolutt ikke bra for en brukshund! Du har forøvrig enda ikke svart på hva du mener skal skje med trekkhundene, dersom hundeløp forbys. Mener du at alle skal avlives? For det er som sagt ikke nok egnede personer som kan overta løpshunder... 1
Gjest Smeltemann Skrevet 26. mars 2022 #182 Skrevet 26. mars 2022 Blomsterpotta skrev (9 timer siden): Jeg har faktisk en datter som eier en Husky på 7 år. Den hunden lever livets glade dager samme med en annen hund - annen rase. Huskyen har aldri vært med i noe løp og trives med lange turer med datteren min. Jeg har selv hatt flere schæfere, som går for å være gjeterhund. Mine schæfere har aldri gjetet noe som helst. Det har vært kosehunder som likegjerne lå og koste seg i sola som å være på trampoline med barna. De trivdes utrolig godt som sofahund og fikk gå løs ute hele tiden til tross for at vi bor på ett boligfelt uten inngjerdet tomt. En hund har nok egenskaper, men de mistrives ikke om de ikke får utfoldet disse egenskapene. Som du sikker har lest så er det greit med noen turer med slede for disse huskyene, men ikke disse løpene. Schæfer var fine hunder,dessverre er de avlet i stykker. En finner ingen schæfer som er fin i bakføttene lengre finnes ikke. Skjønner godt at det var en sofa hund,da de ikke tåler og jobbe lengre. Har hatt schæfer for noen år siden,den tålte ikke et aktivt liv. Til slutt ble det gårdshund som sto på tunet når jeg dro ut.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #183 Skrevet 26. mars 2022 Smeltemann skrev (1 time siden): Schæfer var fine hunder,dessverre er de avlet i stykker. En finner ingen schæfer som er fin i bakføttene lengre finnes ikke. Skjønner godt at det var en sofa hund,da de ikke tåler og jobbe lengre. Har hatt schæfer for noen år siden,den tålte ikke et aktivt liv. Til slutt ble det gårdshund som sto på tunet når jeg dro ut. Det finnes brukslinjer og utstillingslinjer. Brukslinjene tåler absolutt et aktivt liv. Anonymkode: 34d61...5d6 1
Troyamin Skrevet 26. mars 2022 #184 Skrevet 26. mars 2022 Smeltemann skrev (1 time siden): Schæfer var fine hunder,dessverre er de avlet i stykker. En finner ingen schæfer som er fin i bakføttene lengre finnes ikke. Skjønner godt at det var en sofa hund,da de ikke tåler og jobbe lengre. Har hatt schæfer for noen år siden,den tålte ikke et aktivt liv. Til slutt ble det gårdshund som sto på tunet når jeg dro ut. Tull! Da har du aldri vært borti schæfer etter brukslinjer. Sjekk gjerne Petter Stordalens gamle og nåværende hund, så får du se hunder som er friske.
Gjest Smeltemann Skrevet 26. mars 2022 #185 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det finnes brukslinjer og utstillingslinjer. Brukslinjene tåler absolutt et aktivt liv. Anonymkode: 34d61...5d6 Der er jeg uenig med deg, de brukslinjene du snakker om er lave i bakpart. De tåler ikke og bli brukt. De er veldig plaget med allergi.
Gjest Smeltemann Skrevet 26. mars 2022 #186 Skrevet 26. mars 2022 Troyamin skrev (16 minutter siden): Tull! Da har du aldri vært borti schæfer etter brukslinjer. Sjekk gjerne Petter Stordalens gamle og nåværende hund, så får du se hunder som er friske. Den er ikke korrekt i beintøyet. Se heller bilder av de som ble brukt under 2dre verdenskrig og nå. Det er noen få linjer i Tyskland som er tilnærmet ennå. Den jeg hadde kom fra Tyskland,men korrekt var heller ikke den , men det skl vel være 2 for og lage en valp.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #187 Skrevet 26. mars 2022 Smeltemann skrev (14 minutter siden): Der er jeg uenig med deg, de brukslinjene du snakker om er lave i bakpart. De tåler ikke og bli brukt. De er veldig plaget med allergi. Da får du bare være uenig, men det er en grunn til at det er en av de mest populære rasene innen igp. Hadde de ikke tålt bruk hadde de ikke hevdet seg i den sporten. Anonymkode: 34d61...5d6 1
Troyamin Skrevet 26. mars 2022 #188 Skrevet 26. mars 2022 Smeltemann skrev (3 minutter siden): Den er ikke korrekt i beintøyet. Se heller bilder av de som ble brukt under 2dre verdenskrig og nå. Det er noen få linjer i Tyskland som er tilnærmet ennå. Den jeg hadde kom fra Tyskland,men korrekt var heller ikke den , men det skl vel være 2 for og lage en valp. Jeg vet jeg kan dette "feltet" da jeg aktivt holder på med schæfere etter brukslinjer. Så jeg vet at du har feil i dine påstander. 1
Gjest Smeltemann Skrevet 26. mars 2022 #189 Skrevet 26. mars 2022 Troyamin skrev (18 minutter siden): Jeg vet jeg kan dette "feltet" da jeg aktivt holder på med schæfere etter brukslinjer. Så jeg vet at du har feil i dine påstander. Det er helt greit. Fine hunder men jeg skal aldri ha noen flere sånne, jeg vil ha noe som tåler og bli brukt.
Troyamin Skrevet 26. mars 2022 #190 Skrevet 26. mars 2022 Smeltemann skrev (5 minutter siden): Det er helt greit. Fine hunder men jeg skal aldri ha noen flere sånne, jeg vil ha noe som tåler og bli brukt. Tror ikke du hadde klart å håndtere en bruksschæfer uansett, så uviten som du er om rasen, så det er nok like greit at du styrer unna. 1
Gjest Smeltemann Skrevet 26. mars 2022 #191 Skrevet 26. mars 2022 Troyamin skrev (Akkurat nå): Tror ikke du hadde klart å håndtere en bruksschæfer uansett, så uviten som du er om rasen, så det er nok like greit at du styrer unna. Ikke sikkert det. Vil ikke si at den var på jorde den jeg hadde. Det var forresten en veldig useriøs kommentar du hadde.
Blomsterpotta Skrevet 26. mars 2022 #192 Skrevet 26. mars 2022 Troyamin skrev (2 timer siden): Ja, jeg mener de ikke hadde det optimalt. En schæfer skal brukes, ikke bare rusle rundt. Da går de inn i passivitet. Og det er absolutt ikke bra for en brukshund! Du har forøvrig enda ikke svart på hva du mener skal skje med trekkhundene, dersom hundeløp forbys. Mener du at alle skal avlives? For det er som sagt ikke nok egnede personer som kan overta løpshunder... Trekkhunder må jo ikke avlives dersom hundeløp blir forbudt, de kan heller få ett roligere liv. Huskyen til datteren min har hatt ett flott liv siden den ble født. Eneste den trekker innimellom er barnebarnet mitt på akebrett. Det er ikke rasen jeg har noe imot, men at mennesker skal bestemme at disse hundene skal løpe i disse løpene.
Blomsterpotta Skrevet 26. mars 2022 #193 Skrevet 26. mars 2022 Smeltemann skrev (55 minutter siden): Den er ikke korrekt i beintøyet. Se heller bilder av de som ble brukt under 2dre verdenskrig og nå. Det er noen få linjer i Tyskland som er tilnærmet ennå. Den jeg hadde kom fra Tyskland,men korrekt var heller ikke den , men det skl vel være 2 for og lage en valp. Du kan se på bilder av mennesker også, vi forandrer oss også. Det kalles evolusjon og det får vi ikke gjort noe med.
Gjest Smeltemann Skrevet 26. mars 2022 #194 Skrevet 26. mars 2022 Blomsterpotta skrev (1 minutt siden): Du kan se på bilder av mennesker også, vi forandrer oss også. Det kalles evolusjon og det får vi ikke gjort noe med. Les hva du skriver selv nå. Hvilken konklusjon er du ute etter.
Blomsterpotta Skrevet 26. mars 2022 #195 Skrevet 26. mars 2022 Smeltemann skrev (7 minutter siden): Les hva du skriver selv nå. Hvilken konklusjon er du ute etter. Jeg kommenterte det du skrev om Schæfere under 2 verdenskrig - altså Snart 80 år siden. Ta en hvilken som helst hunderase og du ser de har forandret seg også på alle disse årene. Hvis du ikke skjønner hva jeg mener så er det greit. Vi kunne diskutert resten av helga uten å bli enig om hundeløp.
Troyamin Skrevet 26. mars 2022 #196 Skrevet 26. mars 2022 Blomsterpotta skrev (18 minutter siden): Trekkhunder må jo ikke avlives dersom hundeløp blir forbudt, de kan heller få ett roligere liv. Huskyen til datteren min har hatt ett flott liv siden den ble født. Eneste den trekker innimellom er barnebarnet mitt på akebrett. Det er ikke rasen jeg har noe imot, men at mennesker skal bestemme at disse hundene skal løpe i disse løpene. Du forstår virkelig ikke genetikken her. Dette er hunder som er skapt for det de gjør nå. Det er på grensen til dyremishandling å skulle leve et roligere liv. Det nytter tydeligvis ikke å komme med fakta til en person som synes at hundene ikke har det bra slik de har det nå... 2
Gjest Smeltemann Skrevet 26. mars 2022 #197 Skrevet 26. mars 2022 Blomsterpotta skrev (3 minutter siden): Jeg kommenterte det du skrev om Schæfere under 2 verdenskrig - altså Snart 80 år siden. Ta en hvilken som helst hunderase og du ser de har forandret seg også på alle disse årene. Hvis du ikke skjønner hva jeg mener så er det greit. Vi kunne diskutert resten av helga uten å bli enig om hundeløp. De er avlet for utstilling. Nærmeste vi kommer enighet er vel at shæfer er ikke egnet til hundeløp 😂😂😂
Kokosmakron Skrevet 26. mars 2022 #198 Skrevet 26. mars 2022 Har ikke lest alle svarene, og har mye jeg gjerne skulle ha skrevet om dette temaet, men skal prøve å gjøre det kort. Dette er hunder som er avlet for å trekke, det er det de trives best med. Har du hørt lyden fra hundegården når de skjønner at de skal ut og jobbe? Har du sett og hørt et hundespann som er spent for sleden og står og venter på klarsignalet? Har du sett og hørt en hund som blir tatt ut av spannet under en treningstur og må finne seg i å sitte i sleden? Og ikke minst, har du sett et spann som ikke er motivert? Jeg lover deg, et spann som ikke ønsker å trekke trekker ikke. De står. Og står og står og står, helt til de finner ut at de har lyst til å trekke igjen. Det kan skje hvis du presser spannet ditt for hardt, ikke leser hundene godt nok, ikke steller godt nok med de, og ikke jobber bra nok bakpå sleden. Har vært handler for et par hundekjørere, og jeg lover deg, de lever og ånder for hundene sine. 3
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #199 Skrevet 26. mars 2022 Blomsterpotta skrev (24 minutter siden): Du kan se på bilder av mennesker også, vi forandrer oss også. Det kalles evolusjon og det får vi ikke gjort noe med. Har det vært mye evolusjon hos mennesket siden 1940? Anonymkode: 7c087...097 1 1
Tripptrapp1 Skrevet 26. mars 2022 #200 Skrevet 26. mars 2022 Tabris skrev (6 timer siden): Den veilederen beroliget meg ikke. Selv om det å ha dem i kjetting kan være bedre enn å ha dem løs i en innhegning så anser jeg det fortsatt ikke som bra dyrevelferd om de står store deler av døgnet i en slik kjetting. At det finnes noe som er verre, betyr ikke at det som brukes automatisk er bra. Forøvrig: Hvis du ønsker å opplyse og spre informasjon, så er det ikke en god start å begynne innlegget med at folk har lite peiling om hund og polarhunder. Å sutre. Du har jo tydeligvis ikke noe faglig kunnskap om dette. Beklager om det blir for mye å forholde seg til realitetene slik de fremstår. Hva tenker du at er bra dyrevelferd for disse rasene? At de får ligge foran peisen inne i boligen? Ser frem til å høre hvordan du konkret ser for deg at det er best å holde 20, 30, 40, 50 ++ polarhunder - samtidig. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå