AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #41 Skrevet 18. mars 2022 Mattilsynet med kritikk mot hundeholdet: https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/finnmarkslopet-slar-tilbake-etter-kritikk-1.11999816 Kritikk rettet mot ett annet løp pga en kristisk dokumentar «sled dogs»: https://www.washingtonpost.com/news/animalia/wp/2018/02/28/the-iditarod-is-dogged-by-cruelty-allegations-infighting-and-a-doping-scandal/ Anonymkode: ea580...bcf
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #42 Skrevet 18. mars 2022 11 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes jo synd i hunder (typ hundespann hunder) som står ute hele livet i bånd i snø og aldri får komme inn å kose seg og ha et «hjemme liv» men de som holder på med dette sier jo at de har det som plommen i egget. Anonymkode: ea580...bcf Men de har jo det. De aller fleste dyr trives best, tro det eller ei, utendørs. I sommer hadde vi besøk av en venn med to huskyer som da ble bundet fast i bakgården vår når de ikke var ute på tur. De bjeffet ikke, klaget ikke, og lå som regel og slappet av i skyggen. Vår idiotnabo som eier en gneldrete og nervøs Chihuahua hadde imidlertid null forståelse for at dette var den absolutt beste løsningen for hundene, og slengte flere kommentarer om de stakkars hundene som stod ute hele døgnet. Som om de hadde hatt det så mye bedre innendørs i nærmere 25 - 30 varmegrader. Anonymkode: 21dc7...6ca 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #43 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): 100vis av km på noen dager? Hvor har du lest det? Propaganda fra sånne hunekjørere tipper jeg. Finnmarkløpet er 1200km!!! 6 dager! Og de som eier slike hunder tar ikke godt vare på de, disse hundene står lenge fastlenket alene i utebur, alle med trekkhunder har sånne svære uteområder der hundene står. Så har de én favoritt som får komme inn i stua. 😭 Anonymkode: b2345...4d2 Nå må du roe ned litt! Du eier jo ikke virkelighetsoppfatning, hvordan kommer du på alt dette tullet du tror? Anonymkode: 5b1ab...87b 5
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #44 Skrevet 18. mars 2022 Demodex skrev (13 minutter siden): Dessverre er dette sikre kilder fra personer som jobber på nevnte dyreklinikk. Men det er ryktespredning og spekulasjoner når du ukritisk sprer dette videre. Anonymkode: 337ef...1da 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #45 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hver gang Märtha er avbildet med en hest er den enten på bane eller i bås. 😭 Anonymkode: b2345...4d2 Nå skjønner jeg at du bare troller, får håpe du har det bra med deg selv ds når du får trollet Anonymkode: 5b1ab...87b 1
Tripptrapp1 Skrevet 18. mars 2022 #46 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): For meg virker det også som dyreplageri.. Tenker det om mange sporter med dyr, hestesport for eksempel… Men jeg er for uviten til å si at det er dyremishandling eller ikke. Hører jo ofte at det sies at det er det dyrene er lagd for og at det er det dyrene elsker å holde på med og at de tåler det. Så??? Det er kanskje noe i det, siden slikt er så populært? En husky som får springe, jobbe og være ute hele tiden er en lykkelig hund, har jeg forstått, det er jo verre dyremishandling å ha slike hunder som bare er inne og ikke får trent mentalt eller psykisk og kun får korte kjedelige turer. Jeg synes jo synd i hunder (typ hundespann hunder) som står ute hele livet i bånd i snø og aldri får komme inn å kose seg og ha et «hjemme liv» men de som holder på med dette sier jo at de har det som plommen i egget. Spennende å se hva svarene blir i denne tråden da. Anonymkode: ea580...bcf Er du seriøs eller bare troller du? Det virker på meg som at du har svært liten innsikt i både trekkhund, hest og generell dyrevelferd. Trekkhunder er avlet for å løpe og trekke. De elsker det! De er toppidrettsutøvere og de ikke hadde elsket jobben sin, så hadde de ikke fungert foran sleden og heller ikke befunnet seg der i utgangspunktet. De er også avlet for å trives og fungere under barske forhold. De har det best når de får leve utendørs hele året i innhegninger sammen med artsfrender, noe hubdekjøreres dyr får lov til. Faktisk er den største utfordringen for slike hunder sommertemperatur, for da er de avhengig av av skygge rett og slett fordi det er for varmt. Dette er også grunnen til at ingen som driver med hundekjøring trener bikkjene sine om sommeren - dét hadde vært dyreplageri. Hvis du tror at et godt hundeliv for disse hundene er å ligge på et pledd foran peisen mens eier stryker de over pelsen og propper de fulle av markies, så er du helt på jordet. Polarhunder er spesielle typer hunder, og min påstand er at de som kan tilby de de forholdene som hundekjørere gjør: Mye(!) mosjon og naturlig flokkliv i utendørs i hundegårder forstår disse hundenes behov og gir de det beste livet de kan få. Da er dyrevelferden hos dvaske polarhunder som er tvunget til leve bylivet i en leilighet med gjennomsnittstemperatur på 23 varmegrader året rundt mye verre. Eierne til disse hundene viser null forståelse for disse rasenes naturlige behov, og har satt sine egne ønsker over dyrets velferd. Dessverre har det blitt trendy for allmuen å ha slike hunder mer eller mindre som et tilbehør for å styrke imaget om at man er så voldsomt «sporty og outdoorsey» av seg. Jeg spyr. 8 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #47 Skrevet 18. mars 2022 Denne tråden var virkelig full av antagelser og uvitenhet. Broren min er hundekjører, og han har også deltatt i Finnmarksløpet. Disse hundene er topptrente atleter, og de som deltar i konkurranser trener hele året opp mot disse. Altså hundene får fysioterapi til og med. Å drive med hundekjøring er en livsstil, og krever enormt mye tid, krefter og penger. Hundekjørere er glad i hundene sine, og kjenner hver eneste en av dem godt. De lar ikke hunder som ikke er klare for det delta i konkurranser, og de bryter heller løpet enn at det skal gå ut over helsa til hundene. ja, hundene står ute i hundegård. Dette er hunder som aldri har vært inne i huset, de vil ikke inn i huset og jeg skal love deg at du ikke vil ha dem inn i huset. huskyer er utehunder og flokkdyr. De vil være ute sammen med flokken sin. Det er ikke sånn at hundene enten står lenker fast, eller løper foran sleden/firehjulingen. Feks hos broren min har de et stort inngjerdet område (her snakker vi rundt 1-2 mål) hvor flokken kan løpe løs og kose seg på når det enten er for varmt til å trene/ ikke bra nok føre/ de skal restituere eller lignende. En husky er avlet for løp, og elsker løp. Det er dyremishandling å ikke la en husky løpe. det er skikkelig trist å se at uvitende folk kaller hundekjørere som elsker hundene sine og bygger opp livet sitt rundt dem for dyremishandlere. Disse hundene har et skikkelig godt liv. Anonymkode: 3dde9...e72 8 3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #48 Skrevet 18. mars 2022 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xaG1p/veterinaer-mener-finnmarksloepet-aapner-for-dyreplageri https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/kjorte-videre-med-skadet-hund-1.11612371 Finnmarksløpet har hvertfall tidligere høstet mye kritikk pga. utmattelse, dårlig sjekk fra veterinærer på postene, bruk og kast mentalitet og eiere som kjører hundene sine alt for hardt for å vinne. Når 2 av 3 spann som blir undersøkt ikke tar til seg næring under pausene så viser det hvor utmattet hundene er. Og det at hundene står og drar, hyler og er så ivrige etter å komme seg avgårde betyr ikke dermed at det kun er fordi de elsker å løpe. Forventninger fører til stress som også slår ut på denne måten. Men de hadde ikke løpt dersom de ikke ville selvsagt. Og dersom en syk eller skadet hund blir oversett så har den ikke så mye annet valg enn å løpe dersom den ikke er i lederspannet. Når det er sagt så er det veldig mange av de som tar godt vare på hundene, sørger for godt stell og ikke presser dem for hardt, og heldigvis er det de som pleier å vinne løpet og disse hundene har det nok som plommen i egget. Men det er ikke til å komme bort i fra at det finnes mye råtne egg i denne konkurransen. Man kunne jo også gitt dem litt mer plass og ly enn et kort kjettingbånd og et falleferdig lite isolert hundehus i all slags vær og vind når de ikke blir trent. Anonymkode: 749ff...180 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #49 Skrevet 18. mars 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Denne tråden var virkelig full av antagelser og uvitenhet. Broren min er hundekjører, og han har også deltatt i Finnmarksløpet. Disse hundene er topptrente atleter, og de som deltar i konkurranser trener hele året opp mot disse. Altså hundene får fysioterapi til og med. Å drive med hundekjøring er en livsstil, og krever enormt mye tid, krefter og penger. Hundekjørere er glad i hundene sine, og kjenner hver eneste en av dem godt. De lar ikke hunder som ikke er klare for det delta i konkurranser, og de bryter heller løpet enn at det skal gå ut over helsa til hundene. ja, hundene står ute i hundegård. Dette er hunder som aldri har vært inne i huset, de vil ikke inn i huset og jeg skal love deg at du ikke vil ha dem inn i huset. huskyer er utehunder og flokkdyr. De vil være ute sammen med flokken sin. Det er ikke sånn at hundene enten står lenker fast, eller løper foran sleden/firehjulingen. Feks hos broren min har de et stort inngjerdet område (her snakker vi rundt 1-2 mål) hvor flokken kan løpe løs og kose seg på når det enten er for varmt til å trene/ ikke bra nok føre/ de skal restituere eller lignende. En husky er avlet for løp, og elsker løp. Det er dyremishandling å ikke la en husky løpe. det er skikkelig trist å se at uvitende folk kaller hundekjørere som elsker hundene sine og bygger opp livet sitt rundt dem for dyremishandlere. Disse hundene har et skikkelig godt liv. Anonymkode: 3dde9...e72 Så bra at broren din er av det seriøse slaget og vil det beste for hundene! Og spesielt det at de får gå løs på et inngjerdet område ellers! 👏 Disse hundene har det nok som plommen i egget! Anonymkode: 749ff...180 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #50 Skrevet 18. mars 2022 Tripptrapp1 skrev (11 minutter siden): Er du seriøs eller bare troller du? Det virker på meg som at du har svært liten innsikt i både trekkhund, hest og generell dyrevelferd. Trekkhunder er avlet for å løpe og trekke. De elsker det! De er toppidrettsutøvere og de ikke hadde elsket jobben sin, så hadde de ikke fungert foran sleden og heller ikke befunnet seg der i utgangspunktet. De er også avlet for å trives og fungere under barske forhold. De har det best når de får leve utendørs hele året i innhegninger sammen med artsfrender, noe hubdekjøreres dyr får lov til. Faktisk er den største utfordringen for slike hunder sommertemperatur, for da er de avhengig av av skygge rett og slett fordi det er for varmt. Dette er også grunnen til at ingen som driver med hundekjøring trener bikkjene sine om sommeren - dét hadde vært dyreplageri. Hvis du tror at et godt hundeliv for disse hundene er å ligge på et pledd foran peisen mens eier stryker de over pelsen og propper de fulle av markies, så er du helt på jordet. Polarhunder er spesielle typer hunder, og min påstand er at de som kan tilby de de forholdene som hundekjørere gjør: Mye(!) mosjon og naturlig flokkliv i utendørs i hundegårder forstår disse hundenes behov og gir de det beste livet de kan få. Da er dyrevelferden hos dvaske polarhunder som er tvunget til leve bylivet i en leilighet med gjennomsnittstemperatur på 23 varmegrader året rundt mye verre. Eierne til disse hundene viser null forståelse for disse rasenes naturlige behov, og har satt sine egne ønsker over dyrets velferd. Dessverre har det blitt trendy for allmuen å ha slike hunder mer eller mindre som et tilbehør for å styrke imaget om at man er så voldsomt «sporty og outdoorsey» av seg. Jeg spyr. «Det virker på meg som at du har svært liten innsikt i både trekkhund, hest og generell dyrevelferd.» Ja, jeg har veldig liten innsikt i det, kan ingenting om det, jeg skriver jo selv i innlegget du siterer at jeg ER uviten, men at jeg har lagd med noen tanker om det så det er spennende å se hva folk skriver i tråden slik at jeg kan bli mer opplyst og lære mer om det. Så hvorfor du angriper meg på den måten skjønner jeg ikke. Det er helt unødvendig. Grunnen til at jeg har visse dårlige tanker om hunde og heste sport er jo pga årlige artikler i fleng om dårlig heste/hundehold, skader, fysisk straff, økonomi som skaper dårlig hundehold og kast og bruk mentalitet for å nevne noe, dette er ting som skjer hvert eneste år, og mye. Det er også basert på klipp fra en norsk hundegård der hundene var lenket fast i veldig kort bånd uten hus. En grunn til at jeg har tenkt stakkars hunder som kun står ute er også serien til Tonje (glemmer hva den heter) der hun sier at kun den ene favoritthunden får komme inn, de andre må stå ute men de er «misunnelige», noe i den duren. En annen ting er at i den serien sloss hundene flere ganger og blir skadet og de har ingen muligheter til å få legehjelp. Dette er altså et negativt inntrykk jeg har fått av «bransjen», ikke en bastant mening. Jeg har ikke hund og jeg skal ikke få meg hund heller, derfor har jeg ikke satt meg særlig inn i det, men kjempe hyggelig at når man oppsøker lærdom så får man hat istedenfor. Anonymkode: ea580...bcf 1
Gjest Smeltemann Skrevet 18. mars 2022 #51 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Denne tråden var virkelig full av antagelser og uvitenhet. Broren min er hundekjører, og han har også deltatt i Finnmarksløpet. Disse hundene er topptrente atleter, og de som deltar i konkurranser trener hele året opp mot disse. Altså hundene får fysioterapi til og med. Å drive med hundekjøring er en livsstil, og krever enormt mye tid, krefter og penger. Hundekjørere er glad i hundene sine, og kjenner hver eneste en av dem godt. De lar ikke hunder som ikke er klare for det delta i konkurranser, og de bryter heller løpet enn at det skal gå ut over helsa til hundene. ja, hundene står ute i hundegård. Dette er hunder som aldri har vært inne i huset, de vil ikke inn i huset og jeg skal love deg at du ikke vil ha dem inn i huset. huskyer er utehunder og flokkdyr. De vil være ute sammen med flokken sin. Det er ikke sånn at hundene enten står lenker fast, eller løper foran sleden/firehjulingen. Feks hos broren min har de et stort inngjerdet område (her snakker vi rundt 1-2 mål) hvor flokken kan løpe løs og kose seg på når det enten er for varmt til å trene/ ikke bra nok føre/ de skal restituere eller lignende. En husky er avlet for løp, og elsker løp. Det er dyremishandling å ikke la en husky løpe. det er skikkelig trist å se at uvitende folk kaller hundekjørere som elsker hundene sine og bygger opp livet sitt rundt dem for dyremishandlere. Disse hundene har et skikkelig godt liv. Anonymkode: 3dde9...e72 Naboen min har huskyer, vil påstå han tilbringer mere tid i luftegården og på tur med de eller han er i huset sitt.
Gjest Smeltemann Skrevet 18. mars 2022 #52 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): «Det virker på meg som at du har svært liten innsikt i både trekkhund, hest og generell dyrevelferd.» Ja, jeg har veldig liten innsikt i det, kan ingenting om det, jeg skriver jo selv i innlegget du siterer at jeg ER uviten, men at jeg har lagd med noen tanker om det så det er spennende å se hva folk skriver i tråden slik at jeg kan bli mer opplyst og lære mer om det. Så hvorfor du angriper meg på den måten skjønner jeg ikke. Det er helt unødvendig. Grunnen til at jeg har visse dårlige tanker om hunde og heste sport er jo pga årlige artikler i fleng om dårlig heste/hundehold, skader, fysisk straff, økonomi som skaper dårlig hundehold og kast og bruk mentalitet for å nevne noe, dette er ting som skjer hvert eneste år, og mye. Det er også basert på klipp fra en norsk hundegård der hundene var lenket fast i veldig kort bånd uten hus. En grunn til at jeg har tenkt stakkars hunder som kun står ute er også serien til Tonje (glemmer hva den heter) der hun sier at kun den ene favoritthunden får komme inn, de andre må stå ute men de er «misunnelige», noe i den duren. En annen ting er at i den serien sloss hundene flere ganger og blir skadet og de har ingen muligheter til å få legehjelp. Dette er altså et negativt inntrykk jeg har fått av «bransjen», ikke en bastant mening. Jeg har ikke hund og jeg skal ikke få meg hund heller, derfor har jeg ikke satt meg særlig inn i det, men kjempe hyggelig at når man oppsøker lærdom så får man hat istedenfor. Anonymkode: ea580...bcf Det er vel sjelden glad sakene kommer på trykk,vi mennesker er veldig glade i å finne det negative,det selger bedre eller det som er positivt. Hu Tonje hadde vel ikke tatt sine forhåndsregler, det er menneskelig svikt om noe går galt.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #53 Skrevet 18. mars 2022 Morsomt hvordan mange av de som kritiserer hundesporter ofte har halvfeite bikkjer med alt for lange klør eller generelt bare et veldig stusselig hundehold i mine øyne. Ja, det finnes dårlige hundekjørere akkurat som det finnes dårlige hundeeiere. Men jevnt over er hundekjørerne svært opptatt av hundenes helse og vel, og det må de jo - skal en hund vinne så må den være på topp både fysisk og psykisk. Hundekjører legger svært mye tid i å avle, oppfostre, trene og pleie hundene sine til å bli så gode som de er. Topp fôring, nøye treningsregimer i både sommer- og vinterhalvår, god halm å ligge på, luftegårder som hundene kan strekke på beina i. Dette er hunder som elsker å jobbe, som helst skulle fått løpe noen mil hver dag om de fikk lov. Sammenligner jeg denne type hundehold med den gjennomsnittlige mannen i gata sin hund med 1,5 kg for mye vekt, lange klør, floker bak albuene og 2 km gåtur rundt nabolaget så vet jeg hva jeg hadde foretrukket... Anonymkode: 4fae2...fce 4 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #54 Skrevet 18. mars 2022 Mt3 skrev (4 timer siden): Ja for bildetaking viser jo hva hesten gjør 24/7 🙈 Sjelden journalister får solgt inn bildene sine om de tar bilde kun av hesten som står ute i paddock eller på beite, de må gjerne få ett der den kjente rytteren også er med. I hundeløp er det veterinærkontroller ved de ulike sjekkpunktene og om hundespann blir kjørt for hardt så blir de diskvalifisert, det samme gjelder for løpshester, dressur og spranghester blir også fulgt opp med kontroller for å se at de har det bra. Dyre konkurransehester (ridehester riktig nok, travfolka er gjerne litt bedre der) står jo nettopp i en bås eller i en knøttliten paddock alene døgnet rundt. Stort sett i alle større staller med mange konkurransehester i alle fall. Ikke snakk om naturlig liv der, nei. Husker fortsatt reaksjonene da jeg spurte om hesten min kunne få være sammen med en annen hest ute (er jo flokkdyr så...), selv om det er snart 15 år siden nå - var jeg ikke redd for at de skulle skade seg da, nei, huff 🤯 Neste avsnitt synes jeg også er veldig naivt. Ta en kjapp titt på kontroversen svært mange internasjonale stjerner i f.eks dressur har skapt i flere år (rollkur og annet som for svært mange utenforstående er åpenlys dyremishandling - i offentlighet - men som på en vanvittig måte har blitt normalt og godtatt i hestemiljøet/konkurransemiljøet). Man kan som regel fint bruke litt kraft på å rykke i bittet, sparke med sporer eller slå med pisken, igjen i offentlighet (konkurranse f.eks), uten å få noen reaksjoner. Har jobbet og deltatt på rimelig mange stevner, og mishandlingen må "alltid" - etter min erfaring - være uttalt og langvarig før man får noen reaksjoner på det. Men likevel sies sånt som "du kan ikke tvinge enn hest til å gjøre noe den ikke vil", "en hest som ikke vil vinner ikke", "de er skapt for dette" (noe som overhodet ikke stemmer, hester er egentlig ikke anatomisk egnet til ridning og den belastningen det medfører)... Det er bare ikke sant, dyr kan lett mishandles til underkastelse også, og det er lite som tilsier at det fører til dårligere prestasjoner enn sunn trening og dyrehold. Nå blir dette dels en avsporing, fordi det er hest som er mitt "felt", men poenget er - jeg stoler ikke på disse enkle argumentene når det kommer til f.eks hundekjøring heller. Kanskje det er mye bedre system der for å plukke opp dårlig behandling, utmattede hunder, etc, men kanskje ikke. Sannsynligvis ikke, om jeg skal være litt kynisk. Dyr kan, og blir, utnyttet i konkurranser hele tiden. (Min bakgrunn for å si dette er tiår med erfaringer fra staller med mange konkurransehester, deltakelse og jobbing under mange og noen av de største stevnene som arrangeres i landet, og utdanning/jobb innen type fysioterapi/rehabilitering for hest.) Det har riktig nok blitt bittelitt bedre de siste 10-20 årene altså, men det går sakte... Litt som med hunderasene som nylig ble forbudt å avle på, det snakkes litt om endring og flere er klar over det problematiske, men for lite gjøres i praksis. Til slutt er kanskje forbud en bedre løsning enn mer langdryg endring. AnonymBruker skrev (1 time siden): Problemer oppstår når man bruker dyr i konkurranser. Du kan si at disse dyrene "elsker å løpe", men jeg vil heller si at de er programmert: Disse hundene løper til de stuper, de løper selv om de har såre poter, er sultne og slitne. Jeg tviler ikke på at de fleste hundekjørere er glad i dyra sine, men hundeføreren ønsker selvsagt å komme raskest i mål. dyrevelferd! Det kommer man ikke bort fra. Et annet problem er hundene som ikke presterer lenger, de blir til overs. Jeg har hørt om dyreklinikker som har blitt bedt om å avlive opptil 10 helt friske sledehunder fordi "eieren skulle flytte". Dette er et eksempel på hvordan en bruk- og kastmentalitet kan oppstå i dette miljøet. Det samme gjelder travhester; hvor skal disse gjøres av når de ikke løper raskt nok og ikke tjener penger? Noen blir omskolert, men mange blir avlivet dessverre. Anonymkode: df8da...81b 10/10 innlegg, helt enig. Og det uthevede er sentralt. Nå skal jeg igjen være så kynisk at jeg mener at mange har et usunt distansert forhold til dyret eller dyrene sine, at dyret nærmest er redusert til å være et middel for å nå målene sine... Men dette uthevede gjelder nok også svært mange. Med hest er det også en faktor at mange ikke forstår konsekvensene av de valgene som tas også, rett og slett uvitenhet. Kanskje kombinert med å "følge strømmen" eller høre på utdaterte råd fra de rundt deg. Vært der selv, i mange år. Kan se for meg at det samme kan gjelde i f.eks hundekjøringmiljøet, selv om jeg ikke kjenner det inngående. Anonymkode: 65ead...324 1 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #55 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg skjønner ikke at det skal være så stas med dyreplageri? Stakkars hundene som må løpe og løpe. Organisert mishandling! Ikke lov med sirkusdyr i Norge, dette er verre! Anonymkode: b2345...4d2 Du er ikke så smart, du...? Anonymkode: bea88...726 2
Tripptrapp1 Skrevet 18. mars 2022 #56 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): «Det virker på meg som at du har svært liten innsikt i både trekkhund, hest og generell dyrevelferd.» Ja, jeg har veldig liten innsikt i det, kan ingenting om det, jeg skriver jo selv i innlegget du siterer at jeg ER uviten, men at jeg har lagd med noen tanker om det så det er spennende å se hva folk skriver i tråden slik at jeg kan bli mer opplyst og lære mer om det. Så hvorfor du angriper meg på den måten skjønner jeg ikke. Det er helt unødvendig. Grunnen til at jeg har visse dårlige tanker om hunde og heste sport er jo pga årlige artikler i fleng om dårlig heste/hundehold, skader, fysisk straff, økonomi som skaper dårlig hundehold og kast og bruk mentalitet for å nevne noe, dette er ting som skjer hvert eneste år, og mye. Det er også basert på klipp fra en norsk hundegård der hundene var lenket fast i veldig kort bånd uten hus. En grunn til at jeg har tenkt stakkars hunder som kun står ute er også serien til Tonje (glemmer hva den heter) der hun sier at kun den ene favoritthunden får komme inn, de andre må stå ute men de er «misunnelige», noe i den duren. En annen ting er at i den serien sloss hundene flere ganger og blir skadet og de har ingen muligheter til å få legehjelp. Dette er altså et negativt inntrykk jeg har fått av «bransjen», ikke en bastant mening. Jeg har ikke hund og jeg skal ikke få meg hund heller, derfor har jeg ikke satt meg særlig inn i det, men kjempe hyggelig at når man oppsøker lærdom så får man hat istedenfor. Anonymkode: ea580...bcf Jeg «angriper» deg ikke, så ikke vær så overdramatisk. Jeg forteller deg hvorfor jeg mener at du har feil. Før du bestemmer deg for at det er synd i disse hundene fordi de mellom annet ikke får bo inni huset sammen med mennesker, så forventer jeg at du gjør litt skikkelig research involverende andre kilder enn ensidige og overfladiske sensasjonssaker i media med negativt fokus om enkelttilfeller hvor hundehold ikke har vært på stell. For det er slike eksempler du nevner. Dårlige eksempler finnes i alle samfunnslag, men det er derimot ikke sagt at de representerer normen eller en akseptert praksis overhodet. At det forekommer knuffing eller slåssing innimellom i en flokk med hund eller hester er forøvrig helt normalt. Spesielt ved introduksjon av nye individer eller unge individer som vokser til og skal prøve seg mot de som står høyere i rang i flokken. Når de etablerer rangordning, høres og ser det mye mer alvorlig ut for utenforstående enn det det er. Så lenge dyrene har nok plass til å eventuelt kunne trekke seg unna konflikt, så blir det sjeldent alvorlige skader utav det. Å ha en konstant skadefri tilværelse når man driver med dyr på denne måten er utopisk. 1 2
PITTY Skrevet 18. mars 2022 #57 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): " Stakkars hundene som må løpe og løpe." Anonymkode: b2345...4d2 En nabo her har en husky som sikkert i dine øyne har det bra. Den løper faktisk aldri. Den går alltid i bånd sammen med en gammel dame. Hunden er hele tiden tvunget til å gå i denne gamle damens tempo. Jeg ser hvordan denne hunden blir stivere og stivere i gangen hver dag. Den får ligge i sofaen så ofte den vil og får stadig nystekte vafler til lunch. Jeg sier imidlertid "stakkars hund" til dette eksemplet. Og historien er sann.. 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #58 Skrevet 18. mars 2022 Tripptrapp1 skrev (3 timer siden): Jeg «angriper» deg ikke, så ikke vær så overdramatisk. Jeg forteller deg hvorfor jeg mener at du har feil. Før du bestemmer deg for at det er synd i disse hundene fordi de mellom annet ikke får bo inni huset sammen med mennesker, så forventer jeg at du gjør litt skikkelig research involverende andre kilder enn ensidige og overfladiske sensasjonssaker i media med negativt fokus om enkelttilfeller hvor hundehold ikke har vært på stell. For det er slike eksempler du nevner. Dårlige eksempler finnes i alle samfunnslag, men det er derimot ikke sagt at de representerer normen eller en akseptert praksis overhodet. At det forekommer knuffing eller slåssing innimellom i en flokk med hund eller hester er forøvrig helt normalt. Spesielt ved introduksjon av nye individer eller unge individer som vokser til og skal prøve seg mot de som står høyere i rang i flokken. Når de etablerer rangordning, høres og ser det mye mer alvorlig ut for utenforstående enn det det er. Så lenge dyrene har nok plass til å eventuelt kunne trekke seg unna konflikt, så blir det sjeldent alvorlige skader utav det. Å ha en konstant skadefri tilværelse når man driver med dyr på denne måten er utopisk. Jo det gjør du, og du er lite hyggelig. Du kunne fint ha fått frem argumentene dine på en helt annen måte. Du siterer meg på dette «En husky som får springe, jobbe og være ute hele tiden er en lykkelig hund, har jeg forstått, det er jo verre dyremishandling å ha slike hunder som bare er inne og ikke får trent mentalt eller psykisk og kun får korte kjedelige turer. » Så fortsetter du å skrive et helt innlegg som forklarer akkurat hva jeg har skrevet. Har du i det hele tatt lest innlegget mitt? Tror du at jeg er TS eller noe? «Før du bestemmer deg for at det er synd i disse hundene fordi de mellom annet ikke får bo inni huset sammen med mennesker, så forventer jeg at du gjør litt skikkelig research involverende andre kilder enn ensidige og overfladiske sensasjonssaker i media med negativt fokus om enkelttilfeller hvor hundehold ikke har vært på stell.» Jeg har ikke bestemt meg for noe som helst enda, jeg skriver jo klart og tydelig at jeg har lagd meg opp et par negative tanker, men at det ikke er en bastant mening og at jeg er for uviten til å ha gjort meg opp en skikkelig mening. Jeg har ikke tid til å sitte meg inn i alt her i livet som er fullstendig urelevant for mitt liv, men nå poppet dette innlegget opp og jeg takker aldri nei til en mulighet for å lære mer når det detter i fanget mitt, men slike folk som deg gjør at det blir en uhyggelig opplevelse. Jeg tror muligens leseforståelsen din er litt på bærtur. Anonymkode: ea580...bcf
Tripptrapp1 Skrevet 18. mars 2022 #59 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo det gjør du, og du er lite hyggelig. Du kunne fint ha fått frem argumentene dine på en helt annen måte. Du siterer meg på dette «En husky som får springe, jobbe og være ute hele tiden er en lykkelig hund, har jeg forstått, det er jo verre dyremishandling å ha slike hunder som bare er inne og ikke får trent mentalt eller psykisk og kun får korte kjedelige turer. » Så fortsetter du å skrive et helt innlegg som forklarer akkurat hva jeg har skrevet. Har du i det hele tatt lest innlegget mitt? Tror du at jeg er TS eller noe? «Før du bestemmer deg for at det er synd i disse hundene fordi de mellom annet ikke får bo inni huset sammen med mennesker, så forventer jeg at du gjør litt skikkelig research involverende andre kilder enn ensidige og overfladiske sensasjonssaker i media med negativt fokus om enkelttilfeller hvor hundehold ikke har vært på stell.» Jeg har ikke bestemt meg for noe som helst enda, jeg skriver jo klart og tydelig at jeg har lagd meg opp et par negative tanker, men at det ikke er en bastant mening og at jeg er for uviten til å ha gjort meg opp en skikkelig mening. Jeg har ikke tid til å sitte meg inn i alt her i livet som er fullstendig urelevant for mitt liv, men nå poppet dette innlegget opp og jeg takker aldri nei til en mulighet for å lære mer når det detter i fanget mitt, men slike folk som deg gjør at det blir en uhyggelig opplevelse. Jeg tror muligens leseforståelsen din er litt på bærtur. Anonymkode: ea580...bcf Å cry me a river. Jeg svarte deg på det jeg siterte deg på. Beklager på dine vegne om det ble for mye for deg at jeg er uenig med tankene du har gjort deg opp og at på til bidro med flere avsnitt faktabasert informasjon om trådens tema. Fakta var akkurat det du ville ha, var det ikke? Istedenfor å henge deg opp i fraværet av pampering fra min side, så vil jeg foreslå at du heller prøver å ta til deg og reflektere over noe av informasjonen jeg har bidratt med. At du delsiterer dine egne innlegg og tar de ut av konteksten de står i, for så å påstå at jeg svarer deg på noe annet enn det du skriver blir for dumt. Innledningsvis skriver du mellom annet at «det [både hunde- og hestesport] fremstår for deg som dyremishandling» og at «jeg syns synd i hunder (typ hundespann hunder) som står ute hele livet i bånd i snø og aldri får komme inn og kose seg og ha en «hjemme liv». Deretter følger du opp med at du vet for lite til å kunne konkludere. Jeg svarer deg på hvorfor jeg mener at tankene du har formet deg er ukorrekte ift hvordan hundene faktisk har det og foreslår at du gjør litt undersøkelser før du uttaler at du syns synd på trekkhunder og at sport med dyr fremstår som dyrenishandling. Det er nemlig ofte direkte skadelig for ryktet til grupper i samfunnet (her: hundekjøringsmiljøet) når folk sitter og synser og lager seg lite adekvate bilder av hvordan sikkert er/kan være uten å ha noen som helst faktabasert kunnskap om hva de snakker om. 7
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #60 Skrevet 18. mars 2022 Demodex skrev (7 timer siden): Dessverre er dette sikre kilder fra personer som jobber på nevnte dyreklinikk. 🙄 Du er ikke en sikker kilde..... Hvis du skal slenge ut slike utsagn så må du komme med en link til etterprøvbar dokumentasjon. Anonymkode: e82c7...6d7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå