Gå til innhold

Inviterte 4 av 7 gutter i bursdag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Trodde de fleste skoler hadde det som en uskreven regel at man i det minste på barneskolen, om ikke også mellomtrinnet, inviterer alle, eller alle av samme kjønn.

Det å utelate 3 stykker er ikke greit. Enda spesielt siden det max er 8 stk totalt (inkl bursdagsbarnet). 

Anonymkode: c6321...a89

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 9.39):

Dette gjør meg faktisk veldig trist å høre. For min del betyr det at ingen av mine 2 barnehagebarn noen gang får invitert til bursdag. For jeg har ikke plass. Er alene med 2. Nå kommer det faktisk noen tårer. Vi kommer aldri til å klare å ha bursdag med alle. Ikke har vi plass eller råd til det. Så da blir det aldri noen bursdag for mine barn da, pga disse strenge reglene. 

Anonymkode: a3f8f...c99

Da finner du en park, kjøper pølser på tilbud, og kjører bursdag der. Det kreves ikke mye av hverken penger eller planlegging. Har man dårlig råd så må man prioritere og være flink til å vite hvordan man gjør ting billig. Kjipt om barna må svi hele livet for din dårlige råd og ikke kunne invitere til bursdag. Og da heller kanskje ikke bli invitert så mye selv.

Anonymkode: b0e1e...04d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 10.38):

Rullestolen veier 128 kg. Den skal da opp en 6 meters trapp med en 90 graders vinkel, inn to dører der den ikke kommer inn pga bredden, opp trappa til leiligheten med en 180 graders sving og inn i leiligheten med to dører hvor den heller ikke kommer inn. 

Kom igjen nå 4451a,,,932, denne klarer du på strak arm. Heier på deg👏👏

Anonymkode: 8c08e...ce0

Fikk ikke barnet en invitasjon pga rullestolen? Eller var det at de ikke kunne komme pga det? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 10.11):

Lev med det. Å bli utelatt eller utestengt er en del av livet i perioder.

I klassen til min eldste satt en av guttene i en rullestol som ikke kom inn i huset vårt og to av de andre guttene var utagerende. Gjett hvem sine foreldre gikk bananas på hvert foreldremøte.

Vi løste hele problemet med å invitere nabounger, søskenbarn og vennene fra skolen i flere alderstrinn til bursdagsfeiring istedet. Bursdagspolitiet ble helt stille og klødde seg i hodet av denne løsningen.

Stakars guttene som aldri ble bedt i bursdag, syntes dette var utrolig slemt gjort av dere voksne!!!

Anonymkode: b07df...d2b

• Liker 9
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Trodde de fleste skoler hadde det som en uskreven regel at man i det minste på barneskolen, om ikke også mellomtrinnet, inviterer alle, eller alle av samme kjønn.

Det å utelate 3 stykker er ikke greit. Enda spesielt siden det max er 8 stk totalt (inkl bursdagsbarnet). 

Anonymkode: c6321...a89

Mellomtrinnet er også barneskolen.

Anonymkode: c86b0...ca3

• Liker 1
Skrevet

Foreldremøtene i min gutts klasse blir det alltid nevnt at alle er inkludert i bursdager. Men det er også sagt at man kan utelate når de eks er 16 gutter, men bare inviterer 2 stk på fritiden. Det er greit. 

Anonymkode: 84f0c...f7f

Skrevet

Rullestolen veier 128 kg. Den skal da opp en 6 meters trapp med en 90 graders vinkel, inn to dører der den ikke kommer inn pga bredden, opp trappa til leiligheten med en 180 graders sving og inn i leiligheten med to dører hvor den heller ikke kommer inn. 

ELLER.... om du bryr deg i det hele tatt kan du tilrettelegge for denne lille gutten i rullestol for at han ikke nok en gang blir holdt utenfor. 

Finne et annet sted å være f.eks?  Et sted ute? Godt det ikke er ditt barn i rullestol, så du må oppleve at selv alle voksne driter i barnet.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Blir du lei deg om dine barn ikke får komme i bursdag da, eller har du da forståelse for at foreldrene kanskje ikke har råd? Hva sier du til dine barn om de ikke blir invitert?

Anonymkode: 9b8a8...241

Helt ærlig; om ikke du har råd til en enkel barnebursdag så fratar du dine barn ganske mye. Noe å tenke på før du får flere barn. Det trenger ikke å være dyrt, du kan bare være litt kreativ. Men å ikke la barn feire bursdag er faktsik ganske ille.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Helt ærlig; om ikke du har råd til en enkel barnebursdag så fratar du dine barn ganske mye. Noe å tenke på før du får flere barn. Det trenger ikke å være dyrt, du kan bare være litt kreativ. Men å ikke la barn feire bursdag er faktsik ganske ille.

Ingen barn trenger klassebursdag, ærlig talt. Mine barn har ønsket seg familiebursdag og vennebursdag. Klassebursdag har de hatt én gang hver og ingen av de har ønsket det igjen. 

Anonymkode: 70218...8c5

• Liker 1
Skrevet

hvis barna barna skal invitere noen få personer, så risikerer noen av barna at de aldri noensinne blir invitert til en eneste bursdag.  

hvis disse barna blir utestengt i klasse-rommet (og aldri invitert til bursdager heller) så blir utestengelsen deres mye sterkere..     

Anonymkode: 624ad...9d9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 9.39):

Dette gjør meg faktisk veldig trist å høre. For min del betyr det at ingen av mine 2 barnehagebarn noen gang får invitert til bursdag. For jeg har ikke plass. Er alene med 2. Nå kommer det faktisk noen tårer. Vi kommer aldri til å klare å ha bursdag med alle. Ikke har vi plass eller råd til det. Så da blir det aldri noen bursdag for mine barn da, pga disse strenge reglene. 

Anonymkode: a3f8f...c99

Gi deg a. Jeg er alene med tre, og vi lånte nettopp lokalet til sfo gratis og inviterte hele klassen på disco og popcorn og kake. Null stress! :) 

Det er ALLTID noen som aldri blir invitert om man skal holde på sånn å bare invitere noen få. Det er alltid noen som havner utenfor. Det er så sjukt dårlig gjort! 

Anonymkode: a7194...eec

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gi deg a. Jeg er alene med tre, og vi lånte nettopp lokalet til sfo gratis og inviterte hele klassen på disco og popcorn og kake. Null stress! :) 

Det er ALLTID noen som aldri blir invitert om man skal holde på sånn å bare invitere noen få. Det er alltid noen som havner utenfor. Det er så sjukt dårlig gjort! 

Kan man låne lokalene til sfo altså? Hvor finner man informasjon om sånt egentlig? 

Skrevet
nisselue skrev (23 timer siden):

Det blir heller ikke rom for at bursdagsbarnet skal få sine ønsker for hvordan dagen skal feires. En noe merkelig greie å gjøre på noens bursdag, er det ikke?

Ingen har klaget? Ingen barn som har sagt at de ikke vil ha den eller den som gjest i sin bursdag? jeg finner det vanskelig å tro rett og slett om det ikke var tilfellet ville ikke en slik ordning om at alle må inviteres eksistert. Men du snakker sikkert om foreldrene. Der ligger vel forskjellen på hvor våre fokus på barnets bursdag ligger.

Tilfeldigheten kommer inn i det punktet hvor man slutter å invitere alle. Når er dette? Hvorfor er det (tids)punktet valgt? Eller skal dette gjelde resten av livet?

Greit at bursdag er en dag hvor vi feirer barnet mitt, men han er ikke oppdratt til å tro at hans dag er ensbetydende med at han kan la være å ta hensyn til andres følelser, eller til fellesskapet. Ikke ville han ønsket det heller. Og det synes jeg det er en voksenoppgave å lære ungene, også på dager hvor barna står i sentrum.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Herregud, jeg blir helt målløs.

Anonymkode: 0301a...517

• Liker 3
Skrevet

Blir både trist og kvalm av å lese dette! Håper virkelig det ikke er sant, men det finnes vel sånne hjerterå personer blant oss også. 
Man snakker selvsagt først med foreldrene. Kanskje har de en lettere stol de kan ta med, evt blir de kanskje med selv og tilrettelegger. Det er ikke tungt å bære et barn opp 6 etg. 
Går ikke det, kan man låne HC-tilpasset lokale av skole eller SFO. Viktigere at alle kan være med enn hvor man er! 

Anonymkode: 3d7a6...861

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blir både trist og kvalm av å lese dette! Håper virkelig det ikke er sant, men det finnes vel sånne hjerterå personer blant oss også. 
Man snakker selvsagt først med foreldrene. Kanskje har de en lettere stol de kan ta med, evt blir de kanskje med selv og tilrettelegger. Det er ikke tungt å bære et barn opp 6 etg. 
Går ikke det, kan man låne HC-tilpasset lokale av skole eller SFO. Viktigere at alle kan være med enn hvor man er! 

Men altså. Mener du virkelig at barn som er så "uheldig" å ha en klassekamerat i rullestol aldri skal få feire bursdagen sin hjemme fordi alt må tilpasses ungen i rullestol? Skal disse barna aldri får vise frem sitt hjem, sitt rom, sine leker fordi de tilfeldigvis har en som bruker rullestol i klassen? Tror du virkelig det skaper integrering? Eller tenker du det kanskje fort kan bli irritasjon over at den ene i rullestol ødelegger alt, og at vedkommende dermed blir enda mer på sidelinjen?

Jeg tipper de fleste har en dialog med foreldrene til barnet i rullestol, men man kan faktisk ikke tilrettelegge seg ihjel for en unge. Det er ikke alt denne kan være med på, sånn er livet, og sånn kommer livet for alltid til å være når man sitter i rullestol. Ikke meg du siterer her, men som jeg svarte i et annet innlegg kan en elektrisk rullestol fort veie 150 kg, den kan ikke nødvendigvis navigeres innendørs i et vanlig hjem selv om man får den inn inngangsdøren, den kan ødelegge gulvet hos vertskapet, og en del barn i rullestol trenger all støtten rullestolen  gir og vil derfor ikke kunne bæres inn og plasseres på en spisestuestol, bare for å nevne noe. 

Er det forresten også urettferdig når de andre i klassen drar på klatring, sykler, spiller fortball, går på turn ect? Skal det tilrettelegges der og så ingen får lov å gjøre noe hvis ikke den i rullestol kan? Jeg har nemlig møtte foreldre til barn i rullestol som i fullt alvor mener klassen ikke skal dra på svømming fordi deres barn ikke kan svømme, og da er det dratt alt for langt. 

Anonymkode: a55d8...be7

• Liker 5
Skrevet
Serafin skrev (På 30.1.2022 den 1.19):

Du forklarer situasjonen. Sier at gutten din ble veldig lei seg over at han ikke ble invitert og han ville gjerne ha deltatt han også. Så spør du om det er en mulighet for at også sønnen din kan komme i bursdagen.

Eller så forklarer man til barnet at sånn er det faktisk i livet, at innimellom føles ting urettferdig og at man blir skuffet og lei seg av og til. Enkelt og greit. Ingen surfer gjennom livet uten å oppleve skuffelser og urettferdighet..

Anonymkode: 17c1d...069

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men altså. Mener du virkelig at barn som er så "uheldig" å ha en klassekamerat i rullestol aldri skal få feire bursdagen sin hjemme fordi alt må tilpasses ungen i rullestol? Skal disse barna aldri får vise frem sitt hjem, sitt rom, sine leker fordi de tilfeldigvis har en som bruker rullestol i klassen? Tror du virkelig det skaper integrering? Eller tenker du det kanskje fort kan bli irritasjon over at den ene i rullestol ødelegger alt, og at vedkommende dermed blir enda mer på sidelinjen?

Jeg tipper de fleste har en dialog med foreldrene til barnet i rullestol, men man kan faktisk ikke tilrettelegge seg ihjel for en unge. Det er ikke alt denne kan være med på, sånn er livet, og sånn kommer livet for alltid til å være når man sitter i rullestol. Ikke meg du siterer her, men som jeg svarte i et annet innlegg kan en elektrisk rullestol fort veie 150 kg, den kan ikke nødvendigvis navigeres innendørs i et vanlig hjem selv om man får den inn inngangsdøren, den kan ødelegge gulvet hos vertskapet, og en del barn i rullestol trenger all støtten rullestolen  gir og vil derfor ikke kunne bæres inn og plasseres på en spisestuestol, bare for å nevne noe. 

Er det forresten også urettferdig når de andre i klassen drar på klatring, sykler, spiller fortball, går på turn ect? Skal det tilrettelegges der og så ingen får lov å gjøre noe hvis ikke den i rullestol kan? Jeg har nemlig møtte foreldre til barn i rullestol som i fullt alvor mener klassen ikke skal dra på svømming fordi deres barn ikke kan svømme, og da er det dratt alt for langt. 

Jeg synes det er tragisk å ikke invitere et barn fordi man bare ser begrensninger, ja. Jeg inkluderer så langt det lar seg gjøre, og min venninne med CP, og som sitter i en stor og tung rullestol, har vært med gjengen på de rareste steder. Nattklubber i kjellere, takterrasser, loftsleiligheter etc. Hun veier mer enn et barn, men har fått henne med oss. 
Synes ikke man kan sammenligne bursdag med fritidsaktiviteter, der velger man jo selv hva man vil gjøre. Bursdag blir noe helt annet. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes det er tragisk å ikke invitere et barn fordi man bare ser begrensninger, ja. Jeg inkluderer så langt det lar seg gjøre, og min venninne med CP, og som sitter i en stor og tung rullestol, har vært med gjengen på de rareste steder. Nattklubber i kjellere, takterrasser, loftsleiligheter etc. Hun veier mer enn et barn, men har fått henne med oss. 
Synes ikke man kan sammenligne bursdag med fritidsaktiviteter, der velger man jo selv hva man vil gjøre. Bursdag blir noe helt annet. 

Bursdag er ikke noe annet, det er noe som skjer på fritiden og det er ikke krav om HC tilpasning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kan man låne lokalene til sfo altså? Hvor finner man informasjon om sånt egentlig? 

Ja, her hvor jeg bor så kan man låne sfo, gymsalen på skolen, lokalene til barnehagene osv, og det er helt gratis, har vært sånn i alle årene jeg har bodd her (min eldste går i 10ne klasse, mitt mellomste går i 1klasse) .. Ungdomsklubben her kan man også låne gratis, det eneste man eventuelt må betale er 250,- for dj på discorommet (er ungdom som «jobber» som dj da) .. Hør med skolen eller barnehagen der du bor :) 
Hun eldste har feiret (før corona) på ungdomsklubben med hele klassen ++ med biljard, disco osv. Han mellomste har vi lånt lokalene til sfo og barnehagen :)  
Det trenger absolutt ikke å koste skjorta å få samlet og inkludert alle ❤️

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...