nisselue Skrevet 18. februar 2022 #101 Skrevet 18. februar 2022 (endret) 5 minutter siden, AnonymFrk1 said: Men herlighet, leste du innlegget mitt? Rettferdig ovenfor alle barna i gruppen da det ikke var rom for utestenging. Er du en av de som synes der virket urettferdig fordi barna ikke selv fikk velge hvem de ville be? Mulig du ser utestengning der jeg ser at noen man ikke har noe med å gjøre ikke blir invitert. Er det virkelig utestengning å ikke invitere noen? Hvor går egentlig grensen der? Når er det utestengning og når er det at man ikke inviterer noen man ikke har noe med å gjøre? Er det en aldersgrense på at det ikke er utestengning lengre? Må dette vente til man har egen jobb og ikke vil invitere hele avdelingen til burdagen? Det hele virker bare litt tilfeldig. Endret 18. februar 2022 av nisselue 1
AnonymFrk1 Skrevet 18. februar 2022 #102 Skrevet 18. februar 2022 nisselue skrev (1 minutt siden): Mulig du ser utestengning der jeg ser at noen man ikke har noe med å gjøre ikke blir invitert. Er det virkelig utestengning å ikke invitere noen? Hvor går egentlig grensen der? Når er det utestengning og når er det at man ikke inviterer noen man ikke har noe med å gjøre? Er det en aldersgrense på at det ikke er utestengning lengre? Må dette vente til man har egen jobb og ikke vil invitere hele avdelingen til burdagen? Det hele virker bare litt tilfeldig. Det blir i allefall ikke rom for utestenging, som er en av grunnene til å gjøre det sånn her. Hva du mener er din sak, her har det fungert utmerket og ingen har klaget på ordningen. Og det skal jeg love at noen hadde gjort om de ikke var enige. Og tilfeldig er det jo absolutt ikke. 2
nisselue Skrevet 18. februar 2022 #103 Skrevet 18. februar 2022 (endret) 8 minutter siden, AnonymFrk1 said: Det blir i allefall ikke rom for utestenging, som er en av grunnene til å gjøre det sånn her. Hva du mener er din sak, her har det fungert utmerket og ingen har klaget på ordningen. Og det skal jeg love at noen hadde gjort om de ikke var enige. Og tilfeldig er det jo absolutt ikke. Det blir heller ikke rom for at bursdagsbarnet skal få sine ønsker for hvordan dagen skal feires. En noe merkelig greie å gjøre på noens bursdag, er det ikke? Ingen har klaget? Ingen barn som har sagt at de ikke vil ha den eller den som gjest i sin bursdag? jeg finner det vanskelig å tro rett og slett om det ikke var tilfellet ville ikke en slik ordning om at alle må inviteres eksistert. Men du snakker sikkert om foreldrene. Der ligger vel forskjellen på hvor våre fokus på barnets bursdag ligger. Tilfeldigheten kommer inn i det punktet hvor man slutter å invitere alle. Når er dette? Hvorfor er det (tids)punktet valgt? Eller skal dette gjelde resten av livet? Endret 18. februar 2022 av nisselue 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #104 Skrevet 18. februar 2022 AnonymFrk1 skrev (13 minutter siden): Det blir i allefall ikke rom for utestenging, som er en av grunnene til å gjøre det sånn her. Hva du mener er din sak, her har det fungert utmerket og ingen har klaget på ordningen. Og det skal jeg love at noen hadde gjort om de ikke var enige. Og tilfeldig er det jo absolutt ikke. Det blir jo til at noen barn rett og slett ikke har klassebursdager, fordi de ikke tør/vil be alle. Anonymkode: 70218...8c5 3
AnonymFrk1 Skrevet 18. februar 2022 #105 Skrevet 18. februar 2022 nisselue skrev (2 minutter siden): Det blir heller ikke rom for at bursdagsbarnet skal få sine ønsker for hvordan dagen skal feires. En noe merkelig greie å gjøre på noens bursdag, er det ikke? Ingen har klaget? Ingen barn som har sagt at de ikke vil ha den eller den som gjest i sin bursdag? jeg finner det vanskelig å tro rett og slett om det ikke var tilfellet ville ikke en slik ordning om at alle må inviteres eksistert. Men du snakker sikkert om foreldrene. Der ligger vel forskjellen på hvor våre fokus på barnets bursdag ligger. Tilfeldigheten kommer inn i det punktet hvor man slutter å invitere alle. Når er dette? Hvorfor er det (tids)punktet valgt? Eller skal dette gjelde resten av livet? Det er jo akkurat der det kan skjære seg, hvis bursdagsbarnet får bestemme helt selv. Da blir det fort at noen føler seg utenfor. Jeg tror det er hensiktsmessig at foreldrene hjelper til her, og ja, jeg mente så klart at foreldrene ikke har klaget. Dette ble visst veldig mye spørsmål og hodebry for deg. Men du trenger ikke forholde deg til det siden du ikke er en del av det. Nå okkuperer vi tråden, så jeg avslutter her. Ha en fin dag! 3
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #106 Skrevet 18. februar 2022 Vi har 18 (!) gutter i klassen og inviterer fortsatt alle selv om det er slitsomt, det er så vondt å utelate noen. Anonymkode: eb7e2...ae0 4 4
AnonymFrk1 Skrevet 18. februar 2022 #107 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det blir jo til at noen barn rett og slett ikke har klassebursdager, fordi de ikke tør/vil be alle. Anonymkode: 70218...8c5 Det er forståelig. Her er vi ikke store gruppene, det er flere smågrupper, så det har ikke vært problem med at det må bli mange. De kan jo velge å be hele kullet, men det er valgfritt. Jeg tror noen også har bedt bare noen få, ett par stykker, pga utfordringer. Og det er såklart ingen som sier noe på det.
nisselue Skrevet 18. februar 2022 #108 Skrevet 18. februar 2022 1 minutt siden, AnonymFrk1 said: Det er jo akkurat der det kan skjære seg, hvis bursdagsbarnet får bestemme helt selv. Da blir det fort at noen føler seg utenfor. Jeg tror det er hensiktsmessig at foreldrene hjelper til her, og ja, jeg mente så klart at foreldrene ikke har klaget. Dette ble visst veldig mye spørsmål og hodebry for deg. Men du trenger ikke forholde deg til det siden du ikke er en del av det. Nå okkuperer vi tråden, så jeg avslutter her. Ha en fin dag! Ja det ble mange spørsmål og du svarte på absolutt ingen av de. Har noen engang brydd seg om hva de som ikke ville blitt invitert tenker selv? Kanskje noen av de ikke vil gå men må fordi foreldrene tvinger dem? Jeg hadde hvertfall ikke villet gå i bursdag til noen jeg hater trynet til. Så må du gi presang, være hyggelig, synge bursdagssang, muligens tåle mer av hva det nå enn er som gjør at dere ikke liker hverandre. Men bare foreldrene er fornøyd så er vel alt greit. Litt usikker på hva du mener med at jeg ikke er del av det, men kanskje det at jeg ikke bor i Norge. I så fall kan jeg informere om at dette ikke er en helnorsk greie, men jeg har aldri sett det så intensivt som det oppleves i denne tråden. Selv sluttet jeg med dette da min sønn tok med seg en bunke invitasjoner til skolen for så å et par dager før feiringen fortelle meg at han ikke delte ut noen av de. Da var det slutt på misforstått snillisme for min del da det gjorde at min sønn ikke ville feire i det hele tatt. Til forskjell fra deg som tenker på foreldrene så tenkte jeg på min sønn og ville heller at han hadde litt bursdag enn ingen bursdag. Min datter trappet ned til kun de umiddelbart nærmeste vennene, og ingen av klassekameratene hengte seg etter slipset i skapet for det. Slik jeg ser det så lærte begge mine barn viktige lekser fra dette. De lærte hvem som er egentlige venner, de lærte at pappaen deres bryr seg mer om dem enn om klassekameratene, de lærte at det kan ha negative sider ved å ikke invitere noen, de lærte at egne valg har direkte innvirkning på deres liv. For å nevne noe. 1
nisselue Skrevet 18. februar 2022 #109 Skrevet 18. februar 2022 (endret) 17 minutter siden, AnonymFrk1 said: Det er forståelig. Her er vi ikke store gruppene, det er flere smågrupper, så det har ikke vært problem med at det må bli mange. De kan jo velge å be hele kullet, men det er valgfritt. Jeg tror noen også har bedt bare noen få, ett par stykker, pga utfordringer. Og det er såklart ingen som sier noe på det. Så man kan ha en liten bursdag om man vil uten at det blir foreldremøte og meldinger til læreren? EDIT: Og det er ikke "så klart" at ingen sier noe på det når det trues med foreldremøte. Endret 18. februar 2022 av nisselue
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #110 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 9.39): Dette gjør meg faktisk veldig trist å høre. For min del betyr det at ingen av mine 2 barnehagebarn noen gang får invitert til bursdag. For jeg har ikke plass. Er alene med 2. Nå kommer det faktisk noen tårer. Vi kommer aldri til å klare å ha bursdag med alle. Ikke har vi plass eller råd til det. Så da blir det aldri noen bursdag for mine barn da, pga disse strenge reglene. Anonymkode: a3f8f...c99 Blir du lei deg om dine barn ikke får komme i bursdag da, eller har du da forståelse for at foreldrene kanskje ikke har råd? Hva sier du til dine barn om de ikke blir invitert? Anonymkode: 9b8a8...241 2
Drizzt Skrevet 18. februar 2022 #111 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 1.14): 8 gutter i klassen (mange jenter) og en av de ba 4 gutter av dem i bursdag. Sønnen min var en av de som ikke ble invitert og har vært helt fra seg hele uken på grunn av dette. Nå har det gått mer over i sinne over denne gutten og hans foreldre som utelater tre gutter. Og jeg kan virkelig forstå han. Men hva gjør man? Anonymkode: 7496e...4a4 Med tanke på at det er så få, burde det vært lett å invitere alle gutter. Å utestenge 3 stk er ikke greit. Jeg ville forhørt meg med foreldrene til bursdagsbarnet for å høre hvordan dette skjedde. Har de ikke penger til å invitere alle, har de ikke plass til 3 gutter til, var det bursdagsbarnet som valgte hvem som skulle inviteres, osv. Det er en fin regel å invitere enten alle fra samme kul i barnehageavdelingen, eller alle av samme kjønn i klassen på skolen ... Det virker jo ekskluderende å utelate 3 av 7. 6
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #112 Skrevet 18. februar 2022 Justisen her er enten hele klassen, alle guttene eller alle jentene. Eventuelt med noen bestevenner fra andre klasser i tillegg. Det funker veldig bra. Ta det opp med klassekontakt og lærer. Å holde noen utenfor er skikkelig ugreit. Anonymkode: 4ef09...95c 2
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #113 Skrevet 18. februar 2022 Hvis jeg tenker tilbake til da jeg var liten, og om det hadde vært sånn at bursdagsbarnet selv hadde fått bestemme hvem som fikk komme i bursdag eller ikke så hadde det vært enkelte i klassen som aldri hadde blitt bedt noen gang. Synes det er vel så viktig å lære bursdagsbarnet at skal man ha bursdagsfeiring så ber man alle eller så blir det ikke fest, som å lære et stakkars barn at "du ble ikke invitert du, men sånn er livet". Er vel vel så viktig at bursdagsbarnet lærer seg at alt i verden ikke handler om den (selv om de har bursdag), og at i livet så må man kanskje omgås folk man ikke nødvendigvis digger. Anonymkode: 9b8a8...241 7
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #114 Skrevet 18. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 9.39): Dette gjør meg faktisk veldig trist å høre. For min del betyr det at ingen av mine 2 barnehagebarn noen gang får invitert til bursdag. For jeg har ikke plass. Er alene med 2. Nå kommer det faktisk noen tårer. Vi kommer aldri til å klare å ha bursdag med alle. Ikke har vi plass eller råd til det. Så da blir det aldri noen bursdag for mine barn da, pga disse strenge reglene. Anonymkode: a3f8f...c99 Er det mulig å slå seg sammen med noen andre som har bursdag omtrent samtidig? Det er en måte å gjøre det på, og da feire et annet sted enn hjemme hos dere. Kan dere be bare noen få ved å ikke legge invitasjoner i hyllene? Det er jo stort sett ikke noen problem om det kun er noen få som blir bedt. Når barna blir større er det også naturlig at de ber kun de nærmeste vennene. Anonymkode: d57b7...be8 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #115 Skrevet 18. februar 2022 nisselue skrev (2 timer siden): Jeg skjønner jo at jeg har gått glipp av noe ved å ikke ha bodd i Norge på en stund, men hva er dette for noe egentlig? Får ikke barna selv bestemme hvem de vil invitere til sin egen feiring? En slags malplassert "Vær snill mot alle eller ingen" greie? Og det virker jo ganske jevnt over i tråden at de fleste er enige i at barna ikke selv skal få velge sine gjester. Og så snakkes det sågar om å ta det i foreldremøte? Prøver man å hindre barn i å lære hvordan verden fungerer, eller hva er egentlig greia? Kan noen forklare logikken i dette? De får veiledning i å inkludere alle! Anonymkode: 87e06...d54 2
nisselue Skrevet 18. februar 2022 #116 Skrevet 18. februar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: De får veiledning i å inkludere alle! Anonymkode: 87e06...d54 Kan de ikke engang få lov til å utelate en som ikke er snill med dem? 1
nisselue Skrevet 18. februar 2022 #117 Skrevet 18. februar 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: De får veiledning i å inkludere alle! Anonymkode: 87e06...d54 Og ... Hva er da greia med å nevne det for foreldrene eller på foreldremøte da? Om dette er grunnen så klager man jo da på hva andre foreldre lærer sine barn. Er det virkelig hva man forsøker? Finnes det virkelig foreldre som finner seg i å få irettesettelser fra andre om hvordan de oppdrar sine barn? Nei, det virker mer som at man blir sur på vegne av sitt eget barn dersom det ikke blir invitert og mindre fordi at man da ikke lærer bort å inkludere. Eller - det kan jo være at det finnes foreldre som blir sure på andre foreldre fordi de ikke lærer andres barn det deres foreldre vil lære dem, men det virker heller søkt. 1
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2022 #118 Skrevet 18. februar 2022 1 hour ago, nisselue said: Kan de ikke engang få lov til å utelate en som ikke er snill med dem? Skal man invitere alle guttene i klassen bortsett fra en som ikke er "snill" da? Da blir han nok mye snillere... Anonymkode: bb73d...f1b 6
nisselue Skrevet 18. februar 2022 #119 Skrevet 18. februar 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Skal man invitere alle guttene i klassen bortsett fra en som ikke er "snill" da? Da blir han nok mye snillere... Anonymkode: bb73d...f1b Jeg prøvde å unngå ordet "mobber" da det blir en ekstrem variant og det finnes mange idioter mellom "venn" og "mobber", men om det var for vanskelig så kan jeg jo likegjerne spørre om man må invitere en man blir mobbet av også. Om ikke, hvor går grensen for hvem man slipper invitere? For eksempel har min sønn et problem med en klassekamerat som får ham til å gjøre ting han ikke burde gjøre. Ting som typisk gjør vondt når han prøver. Skal man måtte invitere denne klassekompisen også? Skal ikke min sønn få kunne feire dagen uten å ha dette elementet i sitt eget hjem? 1
Rosa Dartle Skrevet 18. februar 2022 #120 Skrevet 18. februar 2022 Dette var stusselig lesning. Jeg tror jeg ville tatt dette med roten, selv om det vil være ubehagelig. Spurt om det stemte at det var tre stykker som ikke var invitert, eller om det var blitt noe feil med invitasjonene. Det får rett og slett ikke an av foreldrene å gjennomføre den typen bursdager når de er i 8-årsalderen og bursdager nærmest er årets viktigste happening. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå