tirben Skrevet 30. januar 2022 #61 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Dette gjør meg faktisk veldig trist å høre. For min del betyr det at ingen av mine 2 barnehagebarn noen gang får invitert til bursdag. For jeg har ikke plass. Er alene med 2. Nå kommer det faktisk noen tårer. Vi kommer aldri til å klare å ha bursdag med alle. Ikke har vi plass eller råd til det. Så da blir det aldri noen bursdag for mine barn da, pga disse strenge reglene. Anonymkode: a3f8f...c99 Hos oss er det gratis å leie Sfo eller låne rom på skolen for å arrangere bursdager. Da har alle mulighet. 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #62 Skrevet 30. januar 2022 Jeg synes dette er en uting. Vi er ikke de rikeste, ei heller har den største boligen, men selvsagt skal alle barn av samme kjønn inviteres. Utagerende eller ikke, alle får komme. Mine barn har i tillegg bursdag samme måned og rett før jul, likevel prioriterer jeg deres bursdag. Bursdagen kommer på samme tid hvert år, så om jeg trenger å legge vekk 50 kr hver måned året gjennom, gjør jeg det. Anonymkode: 2d568...c4f 5
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #63 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dere droppet altså gutten i rullestol fordi stolen ikke fikk plass??? Hva med å snakke med foreldrene om en løsning? Dette kan du da ikke mene!! Anonymkode: 4451a...932 Rullestolen veier 128 kg. Den skal da opp en 6 meters trapp med en 90 graders vinkel, inn to dører der den ikke kommer inn pga bredden, opp trappa til leiligheten med en 180 graders sving og inn i leiligheten med to dører hvor den heller ikke kommer inn. Kom igjen nå 4451a,,,932, denne klarer du på strak arm. Heier på deg👏👏 Anonymkode: 8c08e...ce0 2
Gjest Smeltemann Skrevet 30. januar 2022 #64 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): 8 gutter i klassen (mange jenter) og en av de ba 4 gutter av dem i bursdag. Sønnen min var en av de som ikke ble invitert og har vært helt fra seg hele uken på grunn av dette. Nå har det gått mer over i sinne over denne gutten og hans foreldre som utelater tre gutter. Og jeg kan virkelig forstå han. Men hva gjør man? Anonymkode: 7496e...4a4 Man ber vel de man er best venner med.
Gjest Blondie65 Skrevet 30. januar 2022 #65 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Uenig i at man skal spørre om det er greit at man kommer når man ikke er invitert. Da lærer man gutten å stå med lua i hånda og be om å bli godtatt. Ville brukt dette som en anledning til å lære å håndtere følelser. Det er fullt forståelig at han er sint og lei seg. Kanskje sinnet egentlig er et uttryk for at han er lei seg. Det er viktig å anerkjenne og det er viktig å lære han å ikke rømme fra de følelsene. Det er vondt å bli avvist, men jo tidligere han lærer å forholde seg til det og løse det på en god måte vil han kommet styrket ut av det på sikt og ta en god måte løse slikt på med seg inn i voksen livet. Det er alfa omega at han forstår at han er god nok selv om den andre i klassen ikke har invitert. Det er også viktig at han ikke tar ut sinnet på gutten som har bursdag. Anonymkode: b76fa...bb4 Jeg er veldig enig i dette. Gutten er 11 år, og livet kommer til å gi noen sånne skuffelser. Det er lov å være både lei seg og sint, men man må lære seg å håndtere det og være "the bigger person". På selve dagen går det selvsagt an å avlede han med å gjøre noe annet gøy, men å ta det opp og gnage på det ville jeg ikke gjort. Kanskje han også etter hvert kan mote seg opp til å spørre kompisen hvorfor han ikke fikk komme, men det er nok vanskelig å gjøre (jeg synes fremdeles dette er vanskelig når JEG føler meg utelatt).
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #66 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Det der er så synd for barnet som ikke får ferie bursdagen sin! Og det viser at det slett ikke er svart-hvitt dette med å be «alle eller ingen». Vet om flere som dropper bursdagsselskap av lignende grunner. Anonymkode: e1ca3...0f9 Man finner en løsning på der også, feire ute med akebursdag og bål feks Anonymkode: 87e06...d54 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #67 Skrevet 30. januar 2022 Foreldrene lærer ihvertfall ikke sine barn verken empati eller å inkludere andre. Det er ikke rart at det er så mange som kjenner seg utestengt - og så skremmende mange som ikke skjønner hva som er problemet. Heldigvis så er det mamma’er og pappa’er som er løsningsorienterte og klarer dette med inkludering, heier på de🙌🏻🙌🏻 Anonymkode: 865eb...870 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #68 Skrevet 30. januar 2022 Da mine gutter vokste opp, sluttet vi med vanlig barnebursdag etter fylte 10 år, og gikk over til en liten feiring med 3-4 kompiser. Årsaken var at de gikk i veldig store klasser, og det var et rent lite helvete å ha alle guttene i selskap. I klassen til yngste var de 19 gutter, og i 10-årslaget hans, måtte jeg til slutt ringe foreldrene til 3-4 stykker og be dem hente etter en times tid. De var fullstendig ute av kontroll, ødela køyesengen til sønnen min, hoppet i alle møbler, skremte vettet av hunden, og eldstesønnen min rømte huset. Gudskjelov at jeg er ferdig med det der! Når vi gikk over til å be noen få til pizza, gaming, lek og film, ble det faktisk hyggelig å feire bursdag igjen. Folk kan ha ulik motivasjon for å bare be noen få, og når barna er 11 år, bør de være såpass rustet at de forstår at alle ikke blir invitert hver gang. Sånn er jo livet, og på et eller annet tidspunkt må man lære seg det. Anonymkode: 8411e...7ad 6
matsats Skrevet 30. januar 2022 #69 Skrevet 30. januar 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Blir så sint av å høre sånn. Ville kanskje tatt det opp med læreren. Ikke at det er skolens ansvar, men greit tema å ta på foreldremøte. Fysj for noen bedritne foreldre! Anonymkode: ded2d...708 Hvorfor er det bedritent? Barn må da få bestemme selv hvem de skal være venner med. Og barn må også få lov til å løse slike konflikter selv. Det er ikke foreldrenes ansvar å løse alle konflikter mellom 11-åringer (!). Dersom dette barnet var sint fordi det ikke bli invitert i bursdag, så burde dette barnet spørre det andre barnet om dette selv. Å ta det opp med skolen er jo helt koko. Ikke rart barn vokser opp til å bli store barn uten evne til å håndtere og løse konflikter selv. 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #70 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da mine gutter vokste opp, sluttet vi med vanlig barnebursdag etter fylte 10 år, og gikk over til en liten feiring med 3-4 kompiser. Årsaken var at de gikk i veldig store klasser, og det var et rent lite helvete å ha alle guttene i selskap. I klassen til yngste var de 19 gutter, og i 10-årslaget hans, måtte jeg til slutt ringe foreldrene til 3-4 stykker og be dem hente etter en times tid. De var fullstendig ute av kontroll, ødela køyesengen til sønnen min, hoppet i alle møbler, skremte vettet av hunden, og eldstesønnen min rømte huset. Gudskjelov at jeg er ferdig med det der! Når vi gikk over til å be noen få til pizza, gaming, lek og film, ble det faktisk hyggelig å feire bursdag igjen. Folk kan ha ulik motivasjon for å bare be noen få, og når barna er 11 år, bør de være såpass rustet at de forstår at alle ikke blir invitert hver gang. Sånn er jo livet, og på et eller annet tidspunkt må man lære seg det. Anonymkode: 8411e...7ad men i ditt tilfelle var det snakk om nitten unger. i tråd-starter sin problemstilling var det bare snakk om ÅTTE gutter, hvorav flere av disse ble invitert. Anonymkode: 624ad...9d9 6
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #71 Skrevet 30. januar 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Rullestolen veier 128 kg. Den skal da opp en 6 meters trapp med en 90 graders vinkel, inn to dører der den ikke kommer inn pga bredden, opp trappa til leiligheten med en 180 graders sving og inn i leiligheten med to dører hvor den heller ikke kommer inn. Kom igjen nå 4451a,,,932, denne klarer du på strak arm. Heier på deg👏👏 Anonymkode: 8c08e...ce0 Snakket dere med foreldrene hans da? Kan vel hende de har vært nødt til å løse denne typen utfordring før og dermed har en løsning. Kan hende gutten hadde foretrukket å bli med i bursdag uten stol? Anonymkode: bb73d...f1b 7
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #72 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Man finner en løsning på der også, feire ute med akebursdag og bål feks Anonymkode: 87e06...d54 Det er så lett å si at løsningen er så enkel. Men sånn er det ikke for alle. Syns folk må prøve å ha litt respekt og forståelse for at dette ikke er så svart-hvitt som mange mener. Anonymkode: e1ca3...0f9 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #73 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uenig i at man skal spørre om det er greit at man kommer når man ikke er invitert. Da lærer man gutten å stå med lua i hånda og be om å bli godtatt. Ville brukt dette som en anledning til å lære å håndtere følelser. Det er fullt forståelig at han er sint og lei seg. Kanskje sinnet egentlig er et uttryk for at han er lei seg. Det er viktig å anerkjenne og det er viktig å lære han å ikke rømme fra de følelsene. Det er vondt å bli avvist, men jo tidligere han lærer å forholde seg til det og løse det på en god måte vil han kommet styrket ut av det på sikt og ta en god måte løse slikt på med seg inn i voksen livet. Det er alfa omega at han forstår at han er god nok selv om den andre i klassen ikke har invitert. Det er også viktig at han ikke tar ut sinnet på gutten som har bursdag. Anonymkode: b76fa...bb4 Dette er et utrolig viktig poeng! Håper ts leser dette. Barn må lære å håndtere livet. Barn er ikke tent med foreldre som stadig rydder unna alle utfordringer og skuffelser, slik at de ikke lærer å takle slike ting. Det får de svi for senere. Anonymkode: e1ca3...0f9 2
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #74 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): ... Ungdomsskolen er vel omtrent det såreste tidspunktet å bli utelatt på, så jeg er ikke enig. ... Anonymkode: 5e9c9...91d Ungdomsskolen er også den kleineste perioden å bli invitert til noe pga en regel, når man ellers ikke har noe med hverandre å gjøre. Anonymkode: a2dd5...09c 8
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #75 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dere droppet altså gutten i rullestol fordi stolen ikke fikk plass??? Hva med å snakke med foreldrene om en løsning? Dette kan du da ikke mene!! Anonymkode: 4451a...932 Ser hun du siterer har svart, men det er faktisk ikke så enkelt å "bare" få inn en rullestol hvor som helst. Mange bor i blokker uten heis, der det er trange hjørner og smale døråpninger. Barnet til et vennepar bruker elektrisk rullestol, den veier nesten 150 kg, er for brei til å komme inn mange døråpninger av eldre modell, og selv om man klarer å lirke stolen inn døren så er det ofte garderobeskap/skoskap ect i gangen som gjør passasjen for smal til å komme videre. Folk kan ikke demontere interiøret for at rullestolen skal komme inn i leiligheten for et to timers barneselskap. Noen ganger kan man sikkert bare bære inn ungen, men hvis barnet ikke kan sitte uten støtte f.eks, så er det ikke bare å plassere de på en spisestuestol heller. Og hvis boligen er ikke er bygd med svingradius for rullestol kommer man seg ikke nødvendigvis frem innendørs heller. En annen ting er at en rullestol av den dimensjonen ikke er noe man egentlig vil ha susende rundt på lys parkett, det gir fort merker i parketten, og hvor materialistisk det enn høres ut så er det ikke kjekt med et ødelagt gulv fordi man på død og liv skal inkludere alle en gang i året. Tipper foreldrene til barnet det er snakk om har grei oversikt over hva som er mulig og ikke når man har rullestol, og har dialog med resten av foreldregruppen om det. Anonymkode: a55d8...be7 3
PetterKanin Skrevet 30. januar 2022 #76 Skrevet 30. januar 2022 Er det slik at det er de nærmeste som er blitt invitert eller er det slik at noen er blitt utelatt for utelatingens skyld? Det første alternativet er selvsagt helt innenfor. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #77 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): 8 gutter i klassen (mange jenter) og en av de ba 4 gutter av dem i bursdag. Sønnen min var en av de som ikke ble invitert og har vært helt fra seg hele uken på grunn av dette. Nå har det gått mer over i sinne over denne gutten og hans foreldre som utelater tre gutter. Og jeg kan virkelig forstå han. Men hva gjør man? Anonymkode: 7496e...4a4 Det du gjør er å lære gutten din på 11 år å håndtere dette. Anonymkode: e1ca3...0f9 4
Vera Vinge Skrevet 30. januar 2022 #78 Skrevet 30. januar 2022 Dette syns jeg ikke er greit i den alderen. Jeg ville nevnt dette for lærer eller klassekontakt, så det kan tas opp på generelt grunnlag. Hos oss har dette ennå ikke vært et problem, men vet at det nesten er et fast punkt på foreldremøtene å minne om. Dette handler jo om inkludering og samhold i klassen, ikke bare om det enkelte bursdagsbarnet. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2022 #79 Skrevet 30. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da inviterer du halvparten, det er også til nød innafor i følge bursdagspolitiet. Anonymkode: 85df3...f48 Når jeg vokste opp var vi aldri mindre enn 22 elever i klassen, gjennom hele barne og ungdomsskolen. Omtrent 50/50 med jenter og gutter. Skulle jeg, ikke den du siterer men tilsvarende situasjon bare med barnehagebarn enda, latt barna invitere halve klassen på en 10-12 stk hadde det fortsatt gått rått ut over budsjettet og de hadde måttet stå/sitte rett opp og ned på gulvet tett i tett, omtrent. Anonymkode: a2dd5...09c
Gjest Albbas Skrevet 30. januar 2022 #80 Skrevet 30. januar 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Helt vanlig før å kun invitere nærmeste venner. Ingen barn var så skjøre og usikre at de tok skade av det. Ikke foreldrene heller 🙇♀️ 🙄 Anonymkode: 6db77...110 Bullshit. Det var masse unger før også som ble skuffet og såret over å alltid bli ekskludert. Mulig du levde under en stein da og trodde at det som gjaldt deg var allmenngyldig? Beklager å fortelle deg at det er feil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå