Gå til innhold

Inviterte 4 av 7 gutter i bursdag

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tvillingsjel skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig med deg. Da vi var i den alderen var det satt en regel på at vi ikke kunne invitere flere enn halvparten. Det bør aldri være greit å utestenge kun et par.

Det er hva jeg er vant med også. Mener det har blitt snakket om på foreldremøter fra skolestart av, så vi forstår ikke helt dette. 
Guttene snakker jo med hverandre, så det føles veldig urettferdig. Vanskelig for oss å prøve å glatte over det når vi ikke finner gode argumenter for hvorfor de har gjort som de har gjort. Ts

Anonymkode: 7496e...4a4

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nettopp. Hadde forstått det om de var 14 gutter i klassen og 7 ble utelatt, med tanke på mange barn osv. Og kanskje de kunne være åpen om hvorfor noen ble valgt og andre ikke. Men 3 av 8 gir ikke mening, spesielt ikke når de er så gode venner. Ts

Dette høres bare veldig merkelig. Det må vel ha med at foreldrene har angst for Omikron, og sønnen ikke hadde noe annet valg enn å velge ut 4 stk. Ellers ingen. For selv om barn har lov å være flere samlet og alle i samme klasse i bursdager, så er det jo ikke anbefalt. Og noen er mer engstelige enn andre. Nå går mine i barnehage, men også her gjør flere unntak nå ift invitasjons normene. Mange har fått/måttet velge mellom 3-5 som skal komme i bursdag. Da har det vært naturlig at de inviterer dem de er mest på på skolen og fritiden ellers. Grunnen til at dun sønn ikke ble valgt selv om de er sammen på fritiden, var nokmbare at de 4 andre likevel var nærere. Og siden han først måtte velge..

Uanset vanskelig og vondt dillemma dette😔

Anonymkode: 149cb...dc4

• Liker 1
Skrevet

Det der er ikke greit og jeg skjønner godt gutten din blir lei seg! Veldig rart å dele opp når det er en såpass liten gruppe. Hadde skjønt det om det var fire av 20 som var invitert grunnet plassmangel/korona osv😬

Anonymkode: aad0c...bfd

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det er hva jeg er vant med også. Mener det har blitt snakket om på foreldremøter fra skolestart av, så vi forstår ikke helt dette. 
Guttene snakker jo med hverandre, så det føles veldig urettferdig. Vanskelig for oss å prøve å glatte over det når vi ikke finner gode argumenter for hvorfor de har gjort som de har gjort. Ts

Ville send sms til moren og spurt rett ut (sms er ofte litt lettere og ‘mindre brutalt’ enn å ringe). Fortell henne gjerne at sønnen din er veldig lei seg, og gjerne vil gi ham en naturlig og god forklaring på hvorfor han ble ekskludert. Så får du se hvordan hun tar det og ikke minst hva hun svarer.

Endret av Jullen
  • Liker 8
Gjest Alterego666
Skrevet

Du tar det opp på første foreldremøte på en måte som gjør at alle foreldre skjønner at det faen ikke er greit.

Skrevet

Om årsaken var bekymring for covid, så kunne de sagt det. Men hva er forskjellen på å sitte der hjemme enn å sitte sammen på skolen? Siste to årene har klassen enten holdt bursdag eller ikke. Noen ber hele klassen og andre har delt opp i kjønn, men ikke valgt ut noen som dette.

Må ærlig si at vi som foreldre ikke har lyst å uttale oss om saken. Skulle bare ønske jeg hadde noe fornuftig å trøste sønnen min med. 

Er fint å høre hva dere tenker, slik at vi kanskje har noe mer å si om saken skulle komme opp, eller lignende situasjon senere. 
ts

• Liker 1
Skrevet
Alterego666 skrev (4 minutter siden):

Du tar det opp på første foreldremøte på en måte som gjør at alle foreldre skjønner at det faen ikke er greit.

Ja, det vil nok bli tema på et foreldremøte, helt klart. Men ikke sånn utenom skolen. 

Jeg ble bare så forbauset over dette. Trodde folk i 30-40 årene visste bedre enn som så. Ts

• Liker 1
Skrevet

Det kan være mange grunner.. Hva om bursdagsbarnet ikke trives med så mange rundt seg på en gang? Eller kanskje han skal ha en type feiring som gjør at det ikke passer med flere? (Overnatting, LAN, osv) Kanskje økonomi ligger bak? Eller sykdom hos en av foreldrene? Kanskje en av de andre guttene er skikkelig ugrei mot bursdagsbarnet? For å sleppe å invitere den ugreie, må bursdagsbarnet da begrense seg til å invitere fire, så han ikke utelater en eller to. 

Uansett hva som ligger bak, får du ikke vite det av at vi på KG spekulerer. Spør foreldrene til bursdagsbarnet. 

Anonymkode: 715ff...b2a

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, det vil nok bli tema på et foreldremøte, helt klart. Men ikke sånn utenom skolen. 

Jeg ble bare så forbauset over dette. Trodde folk i 30-40 årene visste bedre enn som så. Ts

Ja det vil man tro, men man blir stadig overrasket.

Skrevet

På sønnens trinn har mange barn droppet bursdag pga mammapolitiets krav om å be alle. Det er så mange barn som blir overveldet at for mange barn.  Mine barn har ikke blitt bedt i alle bursdager, men jeg har ikke latt det bli en stor greie.  Selv har jeg likevel bedt alle i klassen eller alle av et kjønn. I 6. klasse sa begge stopp. De orket ikke så mange. Etter det har de bare bedt de nærmeste. Ene ba 7-8, den andre 4 (og da ble det 3 av 7 i en klasse og 1 fra en annen klasse)  

1-4 klasse kan bursdager være viktige sosiale arenaer og samtaletema på skolen. Etter det er barna så store at de bør forstå at det tas andre hensyn, i disse tider blant annet covid, så økonomi, plass, helse osv.  

Synes bare foreldre dømmes for hardt for å ikke be alle.   

Anonymkode: 9c29d...5a5

• Liker 10
Skrevet

Helt vanlig før å kun invitere nærmeste venner. Ingen barn var så skjøre og usikre at de tok skade av det. Ikke foreldrene heller 🙇‍♀️

Så ble det plutselig en gimmick fra Ca. 80 tallet hos noen wannabe innflyttere / nyrike og skulle invitere hele klassen, så da kunne ikke nestemann være dårligere / vise at man ikke hadde råd, og sånn har sneballen rullet med Mc. Donald og lekeland og sydenturer osv. osv.🙄

Anonymkode: 6db77...110

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville snakket med foreldrene. Kan det hende gutten har fått i oppgave å invitere og droppet/glemt de siste? 

Anonymkode: f109b...5f5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

8 gutter i klassen (mange jenter) og en av de ba 4 gutter av dem i bursdag. Sønnen min var en av de som ikke ble invitert og har vært helt fra seg hele uken på grunn av dette. Nå har det gått mer over i sinne over denne gutten og hans foreldre som utelater tre gutter. Og jeg kan virkelig forstå han. Men hva gjør man?

Jeg må innrømme at jeg har pleid å ringe foreldrene til barnet som har bursdag og rett og slett spørre dem om grunnen. 

Noen foreldre går rett i forsvar, noen beklager seg. Men da kan de i alle fall ikke late som om de ikke vet at det sitter unger som er lei seg fordi de ikke er bedt. 

Jeg har også ringt når det har vært andres unger som ikke ble bedt. Den muslimske jenta i klassen fikk for eksempel nesten aldri invitasjon, for «hun kom sikkert ikke uansett» 😡

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

1-4 klasse kan bursdager være viktige sosiale arenaer og samtaletema på skolen. Etter det er barna så store at de bør forstå at det tas andre hensyn, i disse tider blant annet covid, så økonomi, plass, helse osv.  

Synes bare foreldre dømmes for hardt for å ikke be alle.   

Anonymkode: 9c29d...5a5

Ungdomsskolen er vel omtrent det såreste tidspunktet å bli utelatt på, så jeg er ikke enig. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Helt vanlig før å kun invitere nærmeste venner. Ingen barn var så skjøre og usikre at de tok skade av det. Ikke foreldrene heller 🙇‍♀️

Så ble det plutselig en gimmick fra Ca. 80 tallet hos noen wannabe innflyttere / nyrike og skulle invitere hele klassen, så da kunne ikke nestemann være dårligere / vise at man ikke hadde råd, og sånn har sneballen rullet med Mc. Donald og lekeland og sydenturer osv. osv.🙄

Anonymkode: 6db77...110

Det stemmer ikke. Det å bli utestengt har alltid vært sårt, men nå får man jo trykt trynet fullt av snaps fra «vennene» om hvor gøy de har det, der slapp man før. 

De som sier de inviterer «nærmeste venner» inviterer ofte de mest populære, og det er alltid de samme som blir utelatt. 

Anonymkode: 5e9c9...91d

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis du ikke ønsker å høre med foreldrene om det er en glipp, har dere ork og mulighet til å ordne noe for de 3 som ikke ble bedt? Invitere til pizza og filmkveld eller noe? Det sender et signal om at de 3 koser seg, og ikke sitter hjemme og er misunnelig på bursdagsfeiring. Det er ikke like gøy å utestenge når de som blir utestengt ikke bryr seg. 

Anonymkode: 65ed4...1b8

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan det være noen som helst grunn? En glemt invitasjon? En konflikt du ikke vet om? At de rett og slett har hatt loddtrekning pga plassmangel? 

Anonymkode: 5a7de...77c

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg tenker. 4 ble invitert, 3 ble ikke. Det er jo nesten halvparten. Kanskje de skal ha overnattingsbursdsg e.l. Ikke sikkert alle er like gode venner selv om det er inntrykket ditt, og i den alderen er det mange som ikke ønsker flere enn de aller nærmeste. 
Her er det flere gutter i klassen (12) så det er kanskje lettere, men de fleste guttene inviterer rundt 4-5 stk til bursdagen. 

Anonymkode: 58197...729

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

8 gutter i klassen (mange jenter) og en av de ba 4 gutter av dem i bursdag. Sønnen min var en av de som ikke ble invitert og har vært helt fra seg hele uken på grunn av dette. Nå har det gått mer over i sinne over denne gutten og hans foreldre som utelater tre gutter. Og jeg kan virkelig forstå han. Men hva gjør man?

Merk deg det bak øret, men la det passere. Kan være mange grunner, bla. korona. Ville selv ikke gjort det sånn med egne barn, men folk tar ulike valg.

• Liker 1
Skrevet
Tatja skrev (7 minutter siden):

Merk deg det bak øret, men la det passere. Kan være mange grunner, bla. korona. Ville selv ikke gjort det sånn med egne barn, men folk tar ulike valg.

Veldig enig i denne. Ikke lag noe styr ut av det. 

For gutten er det viktig læring og herding. For livet er slikt. Du finner mange innlegg her inne om folk som føler seg utestengt, blant venner, familie, eller på arbeidsplass. Innimellom er det reellt, og bedriten oppførsel, da må man lære at man retter ryggen og fortsetter videre i livet. Men ofte er det også voksne "barn" som aldri lærte at alt ikke kan være helt likt og rettferdig bestandig. 

Anonymkode: 48c6a...4d2

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Folk må få velge selv hvem de vil invitere i egen bursdag, selvfølgelig er det dumt å ikke bli inviterert, men sånn er livet. Bare la det være og ha en samtale med sønnen din om at han ikke var den nærmeste og da ikke ble invitert, er ikke mer avansert enn det.

Anonymkode: ec47b...7cd

Nei det burde man ikke på barneskolen 

Anonymkode: 87e06...d54

• Liker 1
Skrevet

Det her er ikke akseptert her hvor vi bor og har heller aldri skjedd i barneskolealder. Der skal alle eller ingen bes, dvs alle guttene evt hele klassen om man har kapasitet. De aller fleste velger alle guttene/jentene.

Man kan slå bursdager sammen, som flere gjør, slik at man er flere voksne sammen om det, samt dele kostnadene. Hyggelig er det også å samarbeide om bursdager! Vi har opp gjennom hatt flere foreldretreff over et glass vin hvor vi planlegger bursdag.

Antar dere også har noen slike avtaler om at alle skal med i klassen? Her må du/dere faktisk sjekke med foreldrene om det er skjedd noe/om det er et problem mellom barna? Du registrerer at han ikke er bedt, dette var sårt for ham, hva er årsaken? Det er vi som foreldre som har ansvar for å ta tak og sørge for å skape et miljø hvor alle er inkludert. Da må vi gå foran som gode eksempler.

Anonymkode: da4fb...248

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...