Gå til innhold

Inviterte 4 av 7 gutter i bursdag

Fremhevede innlegg

Skrevet

Idiotiske foreldre, men finnes dessverre en del sånne 

Anonymkode: 87e06...d54

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Helt vanlig før å kun invitere nærmeste venner. Ingen barn var så skjøre og usikre at de tok skade av det. Ikke foreldrene heller 🙇‍♀️

Så ble det plutselig en gimmick fra Ca. 80 tallet hos noen wannabe innflyttere / nyrike og skulle invitere hele klassen, så da kunne ikke nestemann være dårligere / vise at man ikke hadde råd, og sånn har sneballen rullet med Mc. Donald og lekeland og sydenturer osv. osv.🙄

Anonymkode: 6db77...110

Nei det var ikke helt vanlig flr,alle ble faktisk invitert da jeg vokste opp

Anonymkode: 87e06...d54

• Liker 6
Skrevet

Har du snakket med foreldrene til bursdagsbarnet? Sikker på at det ikke bare er en glemt invitasjon? Av og til kan det bli kluss med utsendelse av invitasjoner og jeg ville blitt veldig lei meg om det hadde skjedd på en av våre bursdager og jeg ikke fikk mulighet til å rette opp. 

Anonymkode: f15e3...c1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det her er ikke akseptert her hvor vi bor og har heller aldri skjedd i barneskolealder. Der skal alle eller ingen bes, dvs alle guttene evt hele klassen om man har kapasitet. De aller fleste velger alle guttene/jentene.

Man kan slå bursdager sammen, som flere gjør, slik at man er flere voksne sammen om det, samt dele kostnadene. Hyggelig er det også å samarbeide om bursdager! Vi har opp gjennom hatt flere foreldretreff over et glass vin hvor vi planlegger bursdag.

Antar dere også har noen slike avtaler om at alle skal med i klassen? Her må du/dere faktisk sjekke med foreldrene om det er skjedd noe/om det er et problem mellom barna? Du registrerer at han ikke er bedt, dette var sårt for ham, hva er årsaken? Det er vi som foreldre som har ansvar for å ta tak og sørge for å skape et miljø hvor alle er inkludert. Da må vi gå foran som gode eksempler.

Anonymkode: da4fb...248

Dette gjør meg faktisk veldig trist å høre. For min del betyr det at ingen av mine 2 barnehagebarn noen gang får invitert til bursdag. For jeg har ikke plass. Er alene med 2. Nå kommer det faktisk noen tårer. Vi kommer aldri til å klare å ha bursdag med alle. Ikke har vi plass eller råd til det. Så da blir det aldri noen bursdag for mine barn da, pga disse strenge reglene. 

Anonymkode: a3f8f...c99

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette gjør meg faktisk veldig trist å høre. For min del betyr det at ingen av mine 2 barnehagebarn noen gang får invitert til bursdag. For jeg har ikke plass. Er alene med 2. Nå kommer det faktisk noen tårer. Vi kommer aldri til å klare å ha bursdag med alle. Ikke har vi plass eller råd til det. Så da blir det aldri noen bursdag for mine barn da, pga disse strenge reglene. 

Da inviterer du halvparten, det er også til nød innafor i følge bursdagspolitiet.

Anonymkode: 85df3...f48

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Folk må få velge selv hvem de vil invitere i egen bursdag, selvfølgelig er det dumt å ikke bli inviterert, men sånn er livet. Bare la det være og ha en samtale med sønnen din om at han ikke var den nærmeste og da ikke ble invitert, er ikke mer avansert enn det.

Anonymkode: ec47b...7cd

Det blir veldig sårt om det er de samme guttene som ikke blir invitert hver gang fordi «man skal få velge selv» 

For så små barn er bursdager kjempestort, og man burde faktisk kunne inkludere alle av samme kjønn i selskapet.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ærlig talt. Da inviterer du et par da, du utelater ikke et par. 

Anonymkode: 5e9c9...91d

• Liker 8
Skrevet

Kan det ha noe med plass å gjøre? 
Her har vi måttet droppe bursdagsfeiring da det ikke er noe passende lokale å leie lenger, og vi ikke har plass til alle med et kjønn på et trinn, og vi har vært redd for reaksjoner dersom vi kun har bedt ca. halvparten. 

Anonymkode: 6d59f...4dd

Skrevet

Vår sønn er også 11 (blir 12 i år) og det er 7 gutter i klassen hans. I fjor var det 3 av guttene som ikke hadde bursdagsselskap, en som hadde bursdag i sommerferien og inviterte 3 stk, og så hadde vår sønn og to andre gutter felles selskap der vi inviterte alle guttene. 
Slik har det vært de siste årene egentlig, tror siste året alle ba alle i selskap var det året de fylte 8. 

Jeg hadde ikke laget en stor sak ut av dette når barna er så store som 11 år ts. 

Anonymkode: e1ca3...0f9

• Liker 3
Skrevet
8 hours ago, Serafin said:

Du forklarer situasjonen. Sier at gutten din ble veldig lei seg over at han ikke ble invitert og han ville gjerne ha deltatt han også. Så spør du om det er en mulighet for at også sønnen din kan komme i bursdagen.

Uenig i at man skal spørre om det er greit at man kommer når man ikke er invitert. Da lærer man gutten å stå med lua i hånda og be om å bli godtatt.

Ville brukt dette som en anledning til å lære å håndtere følelser. Det er fullt forståelig at han er sint og lei seg. Kanskje sinnet egentlig er et uttryk for at han er lei seg. Det er viktig å anerkjenne og det er viktig å lære han å ikke rømme fra de følelsene.

Det er vondt å bli avvist, men jo tidligere han lærer å forholde seg til det og løse det på en god måte vil han kommet styrket ut av det på sikt og ta en god måte løse slikt på med seg inn i voksen livet.

Det er alfa omega at han forstår at han er god nok selv om den andre i klassen ikke har invitert. Det er også viktig at han ikke tar ut sinnet på gutten som har bursdag.

Anonymkode: b76fa...bb4

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

8 gutter i klassen (mange jenter) og en av de ba 4 gutter av dem i bursdag. Sønnen min var en av de som ikke ble invitert og har vært helt fra seg hele uken på grunn av dette. Nå har det gått mer over i sinne over denne gutten og hans foreldre som utelater tre gutter. Og jeg kan virkelig forstå han. Men hva gjør man?

Anonymkode: 7496e...4a4

Ingenting. Du sier til sønnen din at det er sånt som skjer i livet. Ingen grunn til å beskytte barn fra slike sannheter.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan det ha noe med plass å gjøre? 
Her har vi måttet droppe bursdagsfeiring da det ikke er noe passende lokale å leie lenger, og vi ikke har plass til alle med et kjønn på et trinn, og vi har vært redd for reaksjoner dersom vi kun har bedt ca. halvparten. 

Anonymkode: 6d59f...4dd

Det der er så synd for barnet som ikke får ferie bursdagen sin! 
Og det viser at det slett ikke er svart-hvitt dette med å be «alle eller ingen». Vet om flere som dropper bursdagsselskap av lignende grunner. 

Anonymkode: e1ca3...0f9

• Liker 3
Skrevet

Når de er såpass gamle, så tenker jeg at de må kunne be hvem de vil. Mener det var til og med 4. klasse at vi hadde den regelen om å be hele klassen/alle av et kjønn/et fåtall. 

Det som gjør dette merkelig, er jo hvis TS sin sønn er god venn med disse guttene og tilbringer mye tid sammen med dem, som TS påstår. Da må det jo være noe krangel eller noe som står bak? Synes sønnen til TS bør spørre kompisen (men de er litt for gamle til at foreldrene skal skvære opp for dem). 

Anonymkode: 04e28...18c

• Liker 1
Skrevet

Har dere aldri diskutert dette på foreldremøter i klassen?

Veldig mange har som "regel" at man inviterer alle av samme kjønn frem til de er 10, og så velger man selv etter det. Og hvis det er en sånn "regel" så er jo 11-årsdagen etter det som er avtalt.

Andre klasser har andre "regler",  begge mine feiret med alle av samme kjønn ut barneskolen. Men dette var noe som ble tatt opp og diskutert på foreldremøter fra første klasse.

Nøkkelordet her er uansett kommunikasjon på foreldremøter.

Når det er sagt så er jeg enig i at det var ugreit mtp at det var veldig få som ikke var invitert, og også merkelig siden din sønn er kompis med jubilanten.

Anonymkode: 82892...9c1

• Liker 3
Skrevet

Det må være helt greit å be halvparten. Når det er et oddetall å dele på, her 7, så må jo halvparten bli enten 3 eller 4, og ts sin sønn hadde neppe hatt andre følelser om 3 var invitert i stedet for 4. Her er det vanlig å be alle t.o.m 10 årsdagen, og så gjør folk som de vil etter det. For mange er det dyrt å arrangere bursdag, det kan være plasskrevende, det er ikke sikkert bursdagsbarnet ønsker å ha stort selskap, og hundre andre grunner til at man inviterer noen få og ikke alle. Vi som voksne inviterer ikke alle vi kjenner til selskap hos oss selv heller, vi plukker ut de vi har lyst å ha på besøk og som passer ut fra anledningen.

Dette er en fin anledning til å snakke med gutten om følelser, hvordan man håndterer ulike følelser og at det ikke alltid er sånn at man får være med på det man har lyst til. Å ringe foreldrene og klage er bare teit, typisk curlingforelder som skal holde ungen unna alt som kan føles dumt. 

Anonymkode: a55d8...be7

• Liker 1
Skrevet

Lev med det. Å bli utelatt eller utestengt er en del av livet i perioder.

I klassen til min eldste satt en av guttene i en rullestol som ikke kom inn i huset vårt og to av de andre guttene var utagerende. Gjett hvem sine foreldre gikk bananas på hvert foreldremøte.

Vi løste hele problemet med å invitere nabounger, søskenbarn og vennene fra skolen i flere alderstrinn til bursdagsfeiring istedet. Bursdagspolitiet ble helt stille og klødde seg i hodet av denne løsningen.

Anonymkode: 8c08e...ce0

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke greit. 

Men å lage en stor greie av det en hel uke gagner ingen. Dette er en ypperlig mulighet til å lære at livet er urettferdig og man må håndtere følelser. Og så må man gå videre..

Anonymkode: 901a1...18f

• Liker 1
Skrevet

Noen praktiserer å invitere alle guttene/jentene frem til 10 år og kun utvalgte etter 10. Vi har kommunisert på foreldremøte til begge mine gutter at de inviterer alle ut barneskolen. Kommunikasjon er nøkkelen her, pluss at dette er læring/herding for ungdomstiden.

Om du skal prøve å få din gutt inn i selskapet står det fortsatt to på utsiden, du taler vel såfall forhåpentligvis deres sak i samme slengen?

Anonymkode: 754ea...d55

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lev med det. Å bli utelatt eller utestengt er en del av livet i perioder.

I klassen til min eldste satt en av guttene i en rullestol som ikke kom inn i huset vårt og to av de andre guttene var utagerende. Gjett hvem sine foreldre gikk bananas på hvert foreldremøte.

Vi løste hele problemet med å invitere nabounger, søskenbarn og vennene fra skolen i flere alderstrinn til bursdagsfeiring istedet. Bursdagspolitiet ble helt stille og klødde seg i hodet av denne løsningen.

Anonymkode: 8c08e...ce0

Dere droppet altså gutten i rullestol fordi stolen ikke fikk plass??? Hva med å snakke med foreldrene om en løsning? Dette kan du da ikke mene!!

Anonymkode: 4451a...932

• Liker 25
Skrevet

Når jeg gikk på barneskolen så var det i alle fall vanlig at hvis en jente hadde bursdag, så skulle alle de andre jentene i klassen bli invitert til bursdag. Hvis en gutt hadde bursdag, så skulle alle de andre guttene i klassen bli invitert til bursdag.

Problemet var at det ofte var flere barn som bursdagsbarnet egentlig ikke kom særlig godt overens med, og som egentlig ikke hadde "lyst til" å være der. Når jeg hadde bursdag, så satt det ofte ett par stykker som overhodet ikke var interessert i å være i min bursdag. De ville helst sitte med deres eget opplegg, sammen med den lille "klikken" deres av beste venner som hang sammen nesten hvert eneste minutt på skolen eller what ever. De gadd aldri være med på å synge "gratulerer med dagen" heller. Da var de alt for opptatte med å spise sjokoladekake eller noe, samtidig som alle andre sang den sangen for bursdagsbarnet. 

0g hvis jeg ble invitert til deres bursdag, så gjorde dem det veldig over-tydelig at dem egentlig ikke ønsket å ha flere av gjestene der. De bare spilte dataspill (eller Playstation, eller what ever) sammen med noen få veldig gode venner. Forsøkte noen å snakke med den, gratulere dem med dagen eller noe, så ble man glatt oversett av bursdagsbarnet. De tilbrakte  utelukkende tid sammen med deres egen lille "klikk" av venner, ingen andre. 

Anonymkode: 624ad...9d9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...