AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #141 Skrevet 19. februar 2022 Stakkars barn Anonymkode: 1f62b...653
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #142 Skrevet 19. februar 2022 Har vært med om trinnbursdag for flere barn i lokale, klassebursdag for et par barn ute, i lokale og hjemme, alle av et kjønn på trinnet ute og hjemme, kun ett kjønn i klassen og til slutt i 7. trinn bare noen få venner. Det er noen ganger helt sinnsykt hva enkelte barn 1-6 trinn (både jenter og gutter) på koet tid kan klare å stelle i stand. Å tro at man med to voksne er nok i en bursdag med 20 barn er nesten som å tro på julenissen. Vi gjorde virkelig alt for å inkludere og det var noen år så jævlig at var helt ødelagt etterpå og bursdagen varte bare noen timer. Enkelte barn burde rett og slett aldri dratt NOEN steder uten egne foreldre eller andre foreldre som fotfulgte på grunn av mengden utagering og allment faenskap. Det er heller ikke lett å si til folk, «du den sønnen din er helt rabiat». Også hatt jentebursdag med så mye intriger at ikke rent få gråt. Jeg synes rett og slett mange barn bør få slippe å feire slike bursdager. Synes flere burde få lov til fredelige og rolige bursdager. Er masse barn her som har nektet å feire bursdagen sin fir å slippe masse folk. Ja, alle burde få komme i bursdag, også utagerende barn, men foreldre i den tilfeldige bursdagen en helg skal ikke måtte håndtere en hel gjeng slike barn på egenhånd. Anonymkode: 9c29d...5a5 3
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #143 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har vært med om trinnbursdag for flere barn i lokale, klassebursdag for et par barn ute, i lokale og hjemme, alle av et kjønn på trinnet ute og hjemme, kun ett kjønn i klassen og til slutt i 7. trinn bare noen få venner. Det er noen ganger helt sinnsykt hva enkelte barn 1-6 trinn (både jenter og gutter) på koet tid kan klare å stelle i stand. Å tro at man med to voksne er nok i en bursdag med 20 barn er nesten som å tro på julenissen. Vi gjorde virkelig alt for å inkludere og det var noen år så jævlig at var helt ødelagt etterpå og bursdagen varte bare noen timer. Enkelte barn burde rett og slett aldri dratt NOEN steder uten egne foreldre eller andre foreldre som fotfulgte på grunn av mengden utagering og allment faenskap. Det er heller ikke lett å si til folk, «du den sønnen din er helt rabiat». Også hatt jentebursdag med så mye intriger at ikke rent få gråt. Jeg synes rett og slett mange barn bør få slippe å feire slike bursdager. Synes flere burde få lov til fredelige og rolige bursdager. Er masse barn her som har nektet å feire bursdagen sin fir å slippe masse folk. Ja, alle burde få komme i bursdag, også utagerende barn, men foreldre i den tilfeldige bursdagen en helg skal ikke måtte håndtere en hel gjeng slike barn på egenhånd. Anonymkode: 9c29d...5a5 Våre barn har hatt klassebursdag en gang hver - og fått helt sjokk over hvor frekke de er.. Siden har de ikke ønsket klassebursdag 😓 Kan faktisk huske at jeg hadde jentene i klassen på min bursdag som barn og at jeg aldri ville ha det igjen.. ble vennebursdag alle andre år. Anonymkode: 70218...8c5 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #144 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 1/30/2022 den 1.23): Folk må få velge selv hvem de vil invitere i egen bursdag, selvfølgelig er det dumt å ikke bli inviterert, men sånn er livet. Bare la det være og ha en samtale med sønnen din om at han ikke var den nærmeste og da ikke ble invitert, er ikke mer avansert enn det. Anonymkode: ec47b...7cd Dette innlegget har foreløpig 30 likes! Ikke rart at barn mobber, med så mange voksne som gjerne applauderer og oppmuntrer til at barn skal utestenge hverandre 😳🤮 Anonymkode: 8b8b5...726 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #145 Skrevet 19. februar 2022 nisselue skrev (På 18.2.2022 den 13.39): Og ... Hva er da greia med å nevne det for foreldrene eller på foreldremøte da? Om dette er grunnen så klager man jo da på hva andre foreldre lærer sine barn. Er det virkelig hva man forsøker? Finnes det virkelig foreldre som finner seg i å få irettesettelser fra andre om hvordan de oppdrar sine barn? Nei, det virker mer som at man blir sur på vegne av sitt eget barn dersom det ikke blir invitert og mindre fordi at man da ikke lærer bort å inkludere. Eller - det kan jo være at det finnes foreldre som blir sure på andre foreldre fordi de ikke lærer andres barn det deres foreldre vil lære dem, men det virker heller søkt. Ja jeg forsøker hvertfall å lære mitt barn inkludering Anonymkode: 87e06...d54 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #146 Skrevet 19. februar 2022 kankankan skrev (12 timer siden): Greit at bursdag er en dag hvor vi feirer barnet mitt, men han er ikke oppdratt til å tro at hans dag er ensbetydende med at han kan la være å ta hensyn til andres følelser, eller til fellesskapet. Ikke ville han ønsket det heller. Og det synes jeg det er en voksenoppgave å lære ungene, også på dager hvor barna står i sentrum. 👏 Anonymkode: 87e06...d54 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #147 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Dette innlegget har foreløpig 30 likes! Ikke rart at barn mobber, med så mange voksne som gjerne applauderer og oppmuntrer til at barn skal utestenge hverandre 😳🤮 Anonymkode: 8b8b5...726 Enig. Jeg får helt vondt i magen av mange av svarene her. Anonymkode: a7194...eec 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #148 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Blir både trist og kvalm av å lese dette! Håper virkelig det ikke er sant, men det finnes vel sånne hjerterå personer blant oss også. Man snakker selvsagt først med foreldrene. Kanskje har de en lettere stol de kan ta med, evt blir de kanskje med selv og tilrettelegger. Det er ikke tungt å bære et barn opp 6 etg. Går ikke det, kan man låne HC-tilpasset lokale av skole eller SFO. Viktigere at alle kan være med enn hvor man er! Anonymkode: 3d7a6...861 Ventet litt med å svare så din selvrettferdige kvalme har dempet seg. Selvfølgelig har vi invitert barnet en gang. Lagt til rette og kunne ha lånt en bærestol som kommunen leier ut. Men, dessverre. Foreldrene syntes det var litt slitsomt å dra fra sitt eget hus på over 250 kvadrat til over ti millioner og kjøre en egenkjøpt rullestol tilpassede Mercedes og årets Tesla, for å feire en bursdag i en kommunal leilighet for vår sønn som gutten i rullestol ikke liker. Har det slått dere at også barn med handikap også kan mobbe funksjonsfriske barn? ,,,,,,,og utelate dem fra sin egen bursdag,,,,,,? Nok avsporing. Jeg gir 5 kroner til redd barna som siterer teksten min og skriver: Dette er det verste jeg har sett. Eller dette er et troll. Anonymkode: 8c08e...ce0 1
Queen94 Skrevet 19. februar 2022 #149 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 1.23): Folk må få velge selv hvem de vil invitere i egen bursdag, selvfølgelig er det dumt å ikke bli inviterert, men sånn er livet. Bare la det være og ha en samtale med sønnen din om at han ikke var den nærmeste og da ikke ble invitert, er ikke mer avansert enn det. Anonymkode: ec47b...7cd Ikke enig i det du sier. Folk kan da ikke velge hvem de inviterer. Enten inviterer man hele klassen, alle guttene eller ingen! Er jo ikke greit at noen aldri blir invitert, man kan da ikke være så egoistisk at man utelukker 3 små barn. 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #150 Skrevet 19. februar 2022 Her er klassen så stor (26 stk) at det har aldri vært vanlig å be alle av samme kjønn. Det har vært slike selskap, men noen selskaper måtte brytes opp pga uønskede hendelser. Da alt fra barna mellom, til ødeleggelser i lokale & hjem med mer. Har hørt litt rundt med foreldre til andre barn på samme skole og overraskende nok er det mange som ikke ber alle. Vi har ikke feiret barnebursdag selv på 2 år pga barnet vårt har bursdag når det har vært nedstengning. Jeg er i utgangspunktet ikke for at noen blir bedt og ikke alle. Som liten var jeg eneste barnet av 13 i flere selskaper som ikke ble bedt til enkelte pga jeg hadde ADD. Den følelsen sitter enda i meg den dag i dag. (Jeg var ikke noe utagerende som barn). Og jeg har også full forståelse at for noen kan det vært mye med barn som har diagnoser eller andre utfordringer. Anonymkode: ad0e1...8b4
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #151 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Ventet litt med å svare så din selvrettferdige kvalme har dempet seg. Selvfølgelig har vi invitert barnet en gang. Lagt til rette og kunne ha lånt en bærestol som kommunen leier ut. Men, dessverre. Foreldrene syntes det var litt slitsomt å dra fra sitt eget hus på over 250 kvadrat til over ti millioner og kjøre en egenkjøpt rullestol tilpassede Mercedes og årets Tesla, for å feire en bursdag i en kommunal leilighet for vår sønn som gutten i rullestol ikke liker. Har det slått dere at også barn med handikap også kan mobbe funksjonsfriske barn? ,,,,,,,og utelate dem fra sin egen bursdag,,,,,,? Nok avsporing. Jeg gir 5 kroner til redd barna som siterer teksten min og skriver: Dette er det verste jeg har sett. Eller dette er et troll. Anonymkode: 8c08e...ce0 Her endrer jo hele historien din seg. Du gikk fra: « I klassen til min eldste satt en av guttene i en rullestol som ikke kom inn i huset vårt», til at foreldrene ikke ønsket å besøke dere. Det er jo to forskjellige ting, og har jo ikke noe med å ikke invitere å gjøre? Her takker jo foreldrene nei på barnets vegne. Anonymkode: 3d7a6...861 6
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #152 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.1.2022 den 1.14): 8 gutter i klassen (mange jenter) og en av de ba 4 gutter av dem i bursdag. Sønnen min var en av de som ikke ble invitert og har vært helt fra seg hele uken på grunn av dette. Nå har det gått mer over i sinne over denne gutten og hans foreldre som utelater tre gutter. Og jeg kan virkelig forstå han. Men hva gjør man? Anonymkode: 7496e...4a4 hos oss har det blitt bestemt at man må invitere alle gutter, alle jenter eller både alle gutter og alle jenter. Vi foreldre har facebook gruppe hvor vi sørger for at alle mottar invitasjonen. Noen ganger kan barn lyve og si at folk sa nei og late som de gav invitasjonen når mora/faren deres spør. Anonymkode: 811f2...bd5
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2022 #153 Skrevet 19. februar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ventet litt med å svare så din selvrettferdige kvalme har dempet seg. Selvfølgelig har vi invitert barnet en gang. Lagt til rette og kunne ha lånt en bærestol som kommunen leier ut. Men, dessverre. Foreldrene syntes det var litt slitsomt å dra fra sitt eget hus på over 250 kvadrat til over ti millioner og kjøre en egenkjøpt rullestol tilpassede Mercedes og årets Tesla, for å feire en bursdag i en kommunal leilighet for vår sønn som gutten i rullestol ikke liker. Har det slått dere at også barn med handikap også kan mobbe funksjonsfriske barn? ,,,,,,,og utelate dem fra sin egen bursdag,,,,,,? Nok avsporing. Jeg gir 5 kroner til redd barna som siterer teksten min og skriver: Dette er det verste jeg har sett. Eller dette er et troll. Anonymkode: 8c08e...ce0 For hva det er verdt, så vil jeg bare tipse deg om at du fremstår veldig usympatisk, i tilfelle du ønsker å gjøre noe med det. Dette høres ikke ut som et tilfelle som lar seg generalisere og overføre som tips til hvordan andre med rullestolbrukere i klassen skal håndtere bursdagsfeiringer. Og det virker det jo egentlig som du skjønner, så hvorfor bringe det inn i tråden? Anonymkode: 0301a...517 7
nisselue Skrevet 21. februar 2022 #154 Skrevet 21. februar 2022 On 2/19/2022 at 10:44 AM, kankankan said: Greit at bursdag er en dag hvor vi feirer barnet mitt, men han er ikke oppdratt til å tro at hans dag er ensbetydende med at han kan la være å ta hensyn til andres følelser, eller til fellesskapet. Ikke ville han ønsket det heller. Og det synes jeg det er en voksenoppgave å lære ungene, også på dager hvor barna står i sentrum. Greit nok det, men jeg spør altså om hvor grensen går og hvorfor den grensen har blitt valgt. Ingen svarer på det. Det er som om ingen av dere vet. Og dersom man ikke vet rammene for hva man gjør kan man jo spørre seg om man vet hva man egentlig driver med. For det (nesten eneste) som har blitt sagt om dette enda er at alle skal med - uansett. Så har noen sagt at det er jo greit med små bursdager også selvfølgelig. Så sier atter andre at deres barn har valgt vennebursdager med kun enkelte på besøk. Det virket også akseptabelt for høygaffelmobben. Så på den ene siden skal alle med uansett dersom man skal unnslippe foreldremøte og sinte telefoner fra andre foreldre, og på den andre siden er greit om man har en liten vennebursdag. Dere får ha meg unnskylt da det fremstår som "litt" inkonsevent for meg.
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #155 Skrevet 21. februar 2022 nisselue skrev (53 minutter siden): Så på den ene siden skal alle med uansett dersom man skal unnslippe foreldremøte og sinte telefoner fra andre foreldre, og på den andre siden er greit om man har en liten vennebursdag. Dere får ha meg unnskylt da det fremstår som "litt" inkonsevent for meg. Jeg var i prinsippet for inkludering og klassebursdager/trinnbursdager og som nevnt tidligere har arrangert ulike typer av det i 7 år *2 barn (fra barnehagen), men det var så j……. at nok var nok og jeg aksepterte at ungene mine fra 6-7 trinn kun ba noen venner. Vel sønnen ba sine 9 kompiser (fordelt på 4 klasser) så det var fortsatt livat….. Jeg forstår hvorfor mange rett og slett ikke engang prøver på inkludering, man skal ofte ha ekstremt overskudd for selv å «overleve» et par timer med masse ungers galskap. Ja, jeg er feig, jeg sier ikke til foreldre at barnet oppførte seg så j….. Igjen, det er stor forskjell på om det er under 15 og over 25 barn i klassen. Mye enklere når forholdene ikke er så store. Her er det ca 15-20 gutter pr klasse på barnas trinn (ekstremt jenteunderskudd av en eller annen grunn) og 4-8 jenter pr klasse. Klassene har for eldstemann blir stokket om ikke mindre enn 3 ganger, så vennskap følger virkelig ikke klasselinjer lenger. Anonymkode: 9c29d...5a5
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2022 #156 Skrevet 21. februar 2022 Noen har veldig strenge regler på hvor mange barn de vil ha i hus. Husker mødrene til et par kamerater ba dem velge. Anonymkode: 8242c...32d
Rosa Dartle Skrevet 21. februar 2022 #157 Skrevet 21. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 19.2.2022 den 13.45): Men altså. Mener du virkelig at barn som er så "uheldig" å ha en klassekamerat i rullestol aldri skal få feire bursdagen sin hjemme fordi alt må tilpasses ungen i rullestol? Skal disse barna aldri får vise frem sitt hjem, sitt rom, sine leker fordi de tilfeldigvis har en som bruker rullestol i klassen? Tror du virkelig det skaper integrering? Eller tenker du det kanskje fort kan bli irritasjon over at den ene i rullestol ødelegger alt, og at vedkommende dermed blir enda mer på sidelinjen? Jeg tipper de fleste har en dialog med foreldrene til barnet i rullestol, men man kan faktisk ikke tilrettelegge seg ihjel for en unge. Det er ikke alt denne kan være med på, sånn er livet, og sånn kommer livet for alltid til å være når man sitter i rullestol. Ikke meg du siterer her, men som jeg svarte i et annet innlegg kan en elektrisk rullestol fort veie 150 kg, den kan ikke nødvendigvis navigeres innendørs i et vanlig hjem selv om man får den inn inngangsdøren, den kan ødelegge gulvet hos vertskapet, og en del barn i rullestol trenger all støtten rullestolen gir og vil derfor ikke kunne bæres inn og plasseres på en spisestuestol, bare for å nevne noe. Er det forresten også urettferdig når de andre i klassen drar på klatring, sykler, spiller fortball, går på turn ect? Skal det tilrettelegges der og så ingen får lov å gjøre noe hvis ikke den i rullestol kan? Jeg har nemlig møtte foreldre til barn i rullestol som i fullt alvor mener klassen ikke skal dra på svømming fordi deres barn ikke kan svømme, og da er det dratt alt for langt. Anonymkode: a55d8...be7 Jeg vet ikke, hva om det var gutten din som satt i rullestol? Hva ville du tenkt om hva han skulle være med og ikke være med på? Personlig, om vi hadde et barn i rullestol i klassen ville jeg nok invitert et sted alle kunne være. Har selv hatt en venn i rullestol, og ble veldig obs på alle hindringene den gangen. Dersom det kun var aktuelt å ha det hjemme ville jeg tenkt at det var opp til foreldrene hvordan de ville løse det og om de ville bære ham opp eller hva som helst. Men jeg ville aldri droppet å invitere. Tenk på følelsen av det å være et barn som er den ene (eller tre) i hele klassen som ikke får invitasjon. Får helt vondt i hjertet av å tenke på det. 1
kankankan Skrevet 21. februar 2022 #158 Skrevet 21. februar 2022 (endret) nisselue skrev (3 timer siden): Greit nok det, men jeg spør altså om hvor grensen går og hvorfor den grensen har blitt valgt. Ingen svarer på det. Det er som om ingen av dere vet. Og dersom man ikke vet rammene for hva man gjør kan man jo spørre seg om man vet hva man egentlig driver med. For det (nesten eneste) som har blitt sagt om dette enda er at alle skal med - uansett. Så har noen sagt at det er jo greit med små bursdager også selvfølgelig. Så sier atter andre at deres barn har valgt vennebursdager med kun enkelte på besøk. Det virket også akseptabelt for høygaffelmobben. Så på den ene siden skal alle med uansett dersom man skal unnslippe foreldremøte og sinte telefoner fra andre foreldre, og på den andre siden er greit om man har en liten vennebursdag. Dere får ha meg unnskylt da det fremstår som "litt" inkonsevent for meg. Kan du konkretisere hva du lurer på, for jeg skjønner ikke helt hva du vil ha svar på? Så skal jeg forsøke å gi deg et svar. Og jeg svarer selvfølgelig bare på egne vegne, ikke på vegne av den gruppen du har konstruert. Endret 21. februar 2022 av kankankan
nisselue Skrevet 21. februar 2022 #159 Skrevet 21. februar 2022 4 minutter siden, kankankan said: Kan du konkretisere hva du lurer på, for jeg skjønner ikke helt hva du vil ha svar på? Så skal jeg forsøke å gi deg et svar. Og jeg svarer selvfølgelig bare på egne vegne, ikke på vegne av den gruppen du har konstruert. Jeg vet ikke hvilken konstruert gruppe du snakker om. Jeg omtaler ting som definitivt har blitt sagt i tråden. Og det har blitt sagt at noen vil ta det opp på foreldremøte dersom ens barn ikke ble invitert i en bursdag. Det har blitt sagt at man burde kontakte foreldrene til den som har bursdag, enten via tekst eller telefon, dersom ens barn ikke blir invitert. Jeg har spørsmålssatt dette litt og fått motbør på det. Ingen konstruksjon det heller. Andre har ikke bare spørsmålssatt det men sagt rett ut at de ikke har slike bursdager for hele klassen men heller har for enkelte nære venner. Ingen motbør på det. Sågar en debattant som krevde at alle må inviteres sa rett etterpå at det var greit å ha mindre bursdager også om man ville det. Når man på den ene siden krever at alle skal og må være med i inkluderingens navn og på den andre siden sier det er greit med en liten vennebursdag (da underforstått at ikke hele bygda er invitert), da forstår ikke jeg hvor grensen går for hva som er akseptabelt og ikke.
kankankan Skrevet 21. februar 2022 #160 Skrevet 21. februar 2022 nisselue skrev (3 timer siden): Jeg vet ikke hvilken konstruert gruppe du snakker om. Jeg omtaler ting som definitivt har blitt sagt i tråden. Og det har blitt sagt at noen vil ta det opp på foreldremøte dersom ens barn ikke ble invitert i en bursdag. Det har blitt sagt at man burde kontakte foreldrene til den som har bursdag, enten via tekst eller telefon, dersom ens barn ikke blir invitert. Jeg har spørsmålssatt dette litt og fått motbør på det. Ingen konstruksjon det heller. Andre har ikke bare spørsmålssatt det men sagt rett ut at de ikke har slike bursdager for hele klassen men heller har for enkelte nære venner. Ingen motbør på det. Sågar en debattant som krevde at alle må inviteres sa rett etterpå at det var greit å ha mindre bursdager også om man ville det. Når man på den ene siden krever at alle skal og må være med i inkluderingens navn og på den andre siden sier det er greit med en liten vennebursdag (da underforstått at ikke hele bygda er invitert), da forstår ikke jeg hvor grensen går for hva som er akseptabelt og ikke. Jeg tror ikke jeg kan svare deg på dette, og det er fremdeles litt uklart for meg hva du lurer på. Du må jo spørre de ulike brukerne, fremfor å fremstille dem/oss som en del av en mobb med felles agenda? Det jeg reagerte på i ditt innlegg, var at du fremstilte det som at barnets ønsker på dets store dag skulle være utslagsgivende - uavhengig av om det førte til at noen ble holdt utenfor. Det hadde jeg aldri tillatt at mitt barn prøvde seg på, og det ligger ikke innenfor handlingsrommet til et bursdagsbarn i vår familie.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå