Gå til innhold

Inviterte 4 av 7 gutter i bursdag

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Rullestolen veier 128 kg. Den skal da opp en 6 meters trapp med en 90 graders vinkel, inn to dører der den ikke kommer inn pga bredden, opp trappa til leiligheten med en 180 graders sving og inn i leiligheten med to dører hvor den heller ikke kommer inn. 

Kom igjen nå 4451a,,,932, denne klarer du på strak arm. Heier på deg👏👏

Anonymkode: 8c08e...ce0

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ser hun du siterer har svart, men det er faktisk ikke så enkelt å "bare" få inn en rullestol hvor som helst. Mange bor i blokker uten heis, der det er trange hjørner og smale døråpninger. Barnet til et vennepar bruker elektrisk rullestol, den veier nesten 150 kg, er for brei til å komme inn mange døråpninger av eldre modell, og selv om man klarer å lirke stolen inn døren så er det ofte garderobeskap/skoskap ect i gangen som gjør passasjen for smal til å komme videre. Folk kan ikke demontere interiøret for at rullestolen skal komme inn i leiligheten for et to timers barneselskap. Noen ganger kan man sikkert bare bære inn ungen, men hvis barnet ikke kan sitte uten støtte f.eks, så er det ikke bare å plassere de på en spisestuestol heller. Og hvis boligen er ikke er bygd med svingradius for rullestol kommer man seg ikke nødvendigvis frem innendørs heller. En annen ting er at en rullestol av den dimensjonen ikke er noe man egentlig vil ha susende rundt på lys parkett, det gir fort merker i parketten, og hvor materialistisk det enn høres ut så er det ikke kjekt med et ødelagt gulv fordi man på død og liv skal inkludere alle en gang i året. Tipper foreldrene til barnet det er snakk om har grei oversikt over hva som er mulig og ikke når man har rullestol, og har dialog med resten av foreldregruppen om det. 

Anonymkode: a55d8...be7

Da opplyser man om disse utfordringene i invitasjonen. Man utelater ikke å invitere noen fordi de sitter i rullestol. Du inviterer, også blir det opp til personen selv/foreldrene hvordan man skal løse det. Kanskje vil foreldrene ordne det med at de følger barnet, og hjelper det rundt selv. Kanskje sier de at barnet må stå over, men du ekskluderer ikke ett barn fordi du mener det ikke kommer seg inn i huset. 

Anonymkode: 65ed4...1b8

• Liker 9
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg gikk på barneskolen på begynnelsen av 90 tallet så var det helt vanlig at bare noen av jentene i klassen eller guttene ble invitert i bursdag. Jeg opplevde noen ganger at jeg ikke ble invitert, men like mange ganger å bli invitert. En gang var vi to jenter (av 13-14 stk) som ikke ble invitert i bursdag. Da laget mammaen til den andre jenta en liten fest for henne og meg, med kake og film og greier. Glemmer det aldri. 
Jeg tok iallfall ingen skade av å ikke alltid bli invitert til alle bursdager. Man lærte at sånn er livet. 

Anonymkode: e1ca3...0f9

• Liker 1
Skrevet

Det kan være mange grunner til at de bare ba 4. Økonomi, at barnet ikke vil (angst, dette har jeg personlig erfaring med….), corona, at foreldrene er sliten, plassmangel, osv.

Å be halve klassen synes jeg personlig ikke er noe problem, da er det jo feks de beste vennene, problemet er når 1 blir holdt utenfor. Er overrasket over hvor mange som synes dette er et stort problem 🤔 Hadde ikke tenkt over det engang om en i klassen ba bare noen, men hadde såklart synes det var sårt om mitt barn ikke ble bedt i bursdag til bestevennene sine. Men det skjer jo også i voksenlivet, så man må bare hjelpe barna å takle at man ikke alltid blir inkludert. Kjipt, men hadde ikke sagt noe til foreldrene. 

Anonymkode: 70218...8c5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette gjør meg faktisk veldig trist å høre. For min del betyr det at ingen av mine 2 barnehagebarn noen gang får invitert til bursdag. For jeg har ikke plass. Er alene med 2. Nå kommer det faktisk noen tårer. Vi kommer aldri til å klare å ha bursdag med alle. Ikke har vi plass eller råd til det. Så da blir det aldri noen bursdag for mine barn da, pga disse strenge reglene. 

Anonymkode: a3f8f...c99

Det går ikke an å være så tafatt og lite løsningsorientert når man har satt to barn til verden. Da inviterer du enten et mindretall av barn, slår deg sammen med noen med bedre plass eller kanskje aller best: Dere har utebursdag. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det går ikke an å være så tafatt og lite løsningsorientert når man har satt to barn til verden. Da inviterer du enten et mindretall av barn, slår deg sammen med noen med bedre plass eller kanskje aller best: Dere har utebursdag. 

Var ikke nettopp poenget her at man ikke kunne be et mindretall av barn da..? 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Var ikke nettopp poenget her at man ikke kunne be et mindretall av barn da..? 

Å invitere 4/7, eller med bursdagsbarnet selv 5/8 er ikke et mindretall. Det er det motsatte, nemlig flertall

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lev med det. Å bli utelatt eller utestengt er en del av livet i perioder.

I klassen til min eldste satt en av guttene i en rullestol som ikke kom inn i huset vårt og to av de andre guttene var utagerende. Gjett hvem sine foreldre gikk bananas på hvert foreldremøte.

Vi løste hele problemet med å invitere nabounger, søskenbarn og vennene fra skolen i flere alderstrinn til bursdagsfeiring istedet. Bursdagspolitiet ble helt stille og klødde seg i hodet av denne løsningen.

Anonymkode: 8c08e...ce0

Nå ble jeg faktisk sjokkert… Dere utelot å invitere en gutt fordi han satt i rullestol!?! Ja, det kan være det ikke hadde latt seg gjøre, men det kunne vel være opp til foreldrene å bedømme? Kanskje de hadde båret ham opp trappene og plassert ham i sofaen eller på en stol, så han kunne deltatt derfra? Ille at dette er holdningen til barn utenom A4… 

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å invitere 4/7, eller med bursdagsbarnet selv 5/8 er ikke et mindretall. Det er det motsatte, nemlig flertall

Joda. Men nå tenkte jeg på den du siterte og det den du siterte svarte på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men den du siterte reagerer på kommentarene i tråden om at det er enten alle gutten eller alle jentene, eller ingen bursdag.

Anonymkode: a2dd5...09c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Joda. Men nå tenkte jeg på den du siterte og det den du siterte svarte på. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men den du siterte reagerer på kommentarene i tråden om at det er enten alle gutten eller alle jentene, eller ingen bursdag.

Anonymkode: a2dd5...09c

Jeg forstår det, men det var jo bare en som skrev at det var regelen der de bodde. Det er jo mange som skriver noe annet. Dersom det er regelen der de bor, så kan man slå seg sammen med noen, låne gymsal eller invitere til utebursdag da? Alle alternativene er jo ikke alltid aktuelle, men det finnes mange løsninger. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

men i ditt tilfelle var det snakk om nitten unger. 

i tråd-starter sin problemstilling var det bare snakk om ÅTTE gutter, hvorav flere av disse ble invitert.  

Anonymkode: 624ad...9d9

Jeg er fullstendig klar over det, men det er ikke så uvanlig å gå vekk fra "invitere alle gutter/jenter"-bursdager når barna er over 10 år gamle. Uansett hvor mange barn det er i gruppen. 

Anonymkode: 8411e...7ad

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Synes det er greit å invitere rundt halvparten, i alle fall når de er såpass gamle som 11 år. Å utelate 1 eller 2 er selvsagt ikke greit, men det er unaturlig å skulle late som om alle ungene er hverandres nærmeste gjennom hele skoletida. Man snakker med ungene og sier at jeg skjønner at du er lei deg og sint nå, men alle kan ikke alltid være med på alt.

Tror mange også bare tenker at det er de som blir utelatt som må være mobbeofre - men husk at mobbeofre også har bursdag, og sikkert vil feire den uten mobberne! Jeg ble selv utestengt store deler av barneskolen, det var en lettelse når det endelig var "lov" å invitere kun noen få.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg spurte styrer i vår barnehage. Gutten vår blir 6 år og de er 5 gutter på hans alder/avdeling i barnehagen. To leker han med, to ikke. Styrer sa det var bare å invitere de to han leker med, så lenge jeg ikke legger invitasjon i hylla i bhg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg spurte styrer i vår barnehage. Gutten vår blir 6 år og de er 5 gutter på hans alder/avdeling i barnehagen. To leker han med, to ikke. Styrer sa det var bare å invitere de to han leker med, så lenge jeg ikke legger invitasjon i hylla i bhg. 

Hvis de bare er 5 stk totalt kan du vel be alle..?

Anonymkode: dc235...e22

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis de bare er 5 stk totalt kan du vel be alle..?

Anonymkode: dc235...e22

Barnet mitt vil ha vennebursdag, så vi skal be flere barn. De to han leker med i bhg kjenner også de andre vennene til gutten min. Men ja, kan jo be de, kanskje jeg gjør det. Det er mange flere gutter på avdelingen, og flere som sønnen min kjenner bedre (som er ett år yngre).

Skrevet

Jeg skjønner jo at jeg har gått glipp av noe ved å ikke ha bodd i Norge på en stund, men hva er dette for noe egentlig? Får ikke barna selv bestemme hvem de vil invitere til sin egen feiring? En slags malplassert "Vær snill mot alle eller ingen" greie? Og det virker jo ganske jevnt over i tråden at de fleste er enige i at barna ikke selv skal få velge sine gjester.  Og så snakkes det sågar om å ta det i foreldremøte? Prøver man å hindre barn i å lære hvordan verden fungerer, eller hva er egentlig greia?

Kan noen forklare logikken i dette?

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit å utelate 3 stk. Hadde det vært at kun 2 ble invitert fordi de er bestekompisen, blir det en annen ting. Skjønner godt at sønnen din ble lei seg...Her har vi hatt et opplegg fra barna gikk i barnehagen, at de måtte invitere enten alle guttene i gruppa si, alle jentene eller alle sammen. På den måten ble det ikke utestenging. Og sånn gjorde vi det videre da de begynte på skolen også. Veldig rettferdig og inkluderende!

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymFrk1 said:

Veldig rettferdig og inkluderende!

Rettferdig mot hvem?

Skrevet
nisselue skrev (4 minutter siden):

Rettferdig mot hvem?

Men herlighet, leste du innlegget mitt? Rettferdig ovenfor alle barna i gruppen da det ikke var rom for utestenging. Er du en av de som synes der virket urettferdig fordi barna ikke selv fikk velge hvem de ville be?

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...