Gå til innhold

Foreldrene mine vil ha betalt for at vi bruker hytta. Tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bare å slutte å reise dit det hvis dere syns at 8300,-i året er for mye å bruke. 

Mulig dere burde se hva det koster å leie tilsvarende av noen andre, sikkert 10.000,- pr helg.

Anonymkode: 7a5fd...9fc

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de eier og de har og økonomi  og bestemmer tenker jeg det er rimelig at de betaler, hvertfall så lenge dere bidrar med vedlikehold.

Dersom dere ender med å betale 1/3 hver ville jeg krevd at bruk av hytta skal avtales av alle tre parter (i stedet for at de bestemmer) og at dere alle skal disponere hytta like ofte.

Anonymkode: a543b...269

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer og jeg som er to stk med bra lønn og romslig økonomi vippser alltid litt til min enslige helsefagarbeider-svigermor etter vi har lånt hytten hennes. Skulle bare mangle. Vi er så glad for at vi får lov til å låne hytten så mye som vi gjør!

Anonymkode: 265fd...ace

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler ingenting foreløpig, men mulig vi må det etter hvert siden foreldre våre er pensjonister. Jeg tipper at når de blir så gamle at de er for gamle til å dra dit (siden det er på en holme) så kommer vi til å ta over ansvaret, men nå er de der så mye selv at det hadde vært rar om vi, som nesten ikke er der skulle betale. 

Anonymkode: 5faca...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel litt an på økonomien til dine foreldre, men leie synes jeg blir sært. Å bidra litt til strøm eller vedlikehold kan jeg forstå, selv om jeg personlig ville blitt svært overrasket om mine foreldre hadde bedt om noen form for kompensasjon for hyttene de eier og vi disponerer. Men det er både pga deres økonomiske situasjon, og med hvordan jeg kjenner dem/hva som er vanlig i vår familie. 

Anonymkode: 6b6df...eaa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanlig tror jeg ikke det er, men det spiller jo egentlig ingen rolle. Jeg synes det høres rart ut at dere skal dele utgiftene på tre, dere skal bidra med vedlikehold og de fremdeles skal bestemme når det passer at dere låner hytta. Høres ut som dere bruker den mindre enn 1/3 hver også. Samtidig er jo ikke 8 tusen allverdens å betale for en uke ved sjøen, og dere får jo noen helger i tillegg. Jeg tror jeg heller ville betalt pr gang, enn å gjøre det til en fast greie. Så kan dere velge å dra et annet sted et år dersom dere ønsker det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer vel litt an på økonomien til dine foreldre, men leie synes jeg blir sært. Å bidra litt til strøm eller vedlikehold kan jeg forstå, selv om jeg personlig ville blitt svært overrasket om mine foreldre hadde bedt om noen form for kompensasjon for hyttene de eier og vi disponerer. Men det er både pga deres økonomiske situasjon, og med hvordan jeg kjenner dem/hva som er vanlig i vår familie. 

Anonymkode: 6b6df...eaa

Og som en annen skriver over her, skulle jeg betalt mye for å drifte hytten ville jeg også hatt medbestemmelsesrett feks ifm hvem som bruker hytten når og hvor mye.

Anonymkode: 6b6df...eaa

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler min mor 500/mnd for fri bruk på hytten hele året. Når jeg er der bidrar jeg selvfølgelig med det arbeidet som trengs. Har hatt det slik i ca 10 år

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det er rimelig av dere å betale for strømmen når dere bruker hytta, men ikke utenom. Det blir helt feil.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er foreldrene som har valgt å ha dyr hytte, hadde heller lagt de 25000 på en ferie jeg hadde fått mer ut av, spesielt om jeg har bidratt til vedlikehold i alle år.

Anonymkode: 5dccc...41e

Da gjør du det. Spesielt siden det aldri var snakk om at du skulle ta hele kostnaden på 25000 heller.

Anonymkode: 6a8d7...ed6

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er smålig å be dere shippe inn. Kunne ikke falt meg inn å be om det. Vi har en hytte som lånes ut til barn og barnebarn sikkert 10 helger osv i året. Jeg synes det er så koselig at den er i bruk. Alle bidrar selfølgelig med vask og stell av hytta. De fyller opp ved, dopapir, vin og såpe. Mer forventer jeg absolutt ikke. Blir helt flau av å tenke på å be om betaling av egne barn. Og ja, mine barn tjener mer enn meg. 

Anonymkode: 63034...fb4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Foreldrene mine eier en hytte ved sjøen. Jeg og min søster pleier å få være der en uke hver med barna våre og mannen vår hver sommer. I tillegg får vi bruke hytta i helgene om våren når foreldrene våre ikke bruker den.

Vi har pleid å bidra med å ta oss av forefallende arbeid- maling, enkelt vedlikehold, gressklipping osv. Og selvsagt har vi handlet inn ting hytta har trengt, hatt med egen mat osv. Vi har aldri «lagt oss inn» og fått servert mat, liksom.

Nå synes foreldrene våre vi er så voksne at vi bør betale «leie» for hytta. De har regnet på at de bruker ca 25.000 årlig på strøm, vann, kommunale avgifter osv. Det går en del strøm på vinteren til å holde varmtvannsberederen på, ha noe varme i våtrom osv. Nå ønsker de at vi deler disse utgiftene på tre, og at alle betaler hver sin del.

Foreldrene mine vil fortsette med å være eneeiere av stedet, og bestemme selv når vi kan få være der.

Hva tenker dere? Er dette rimelig? Hvis ikke, hvor mye er i så fall rimelig å betale i leie? Er det vanlig i familier rundt omkring at dere voksne barn betaler leie på foreldrenes hytter?

Både jeg og søsteren min har ganske høye huslån, mange utgifter til barna, våre egne høye strømregninger osv, så vi er nok ikke i utganspunktet så glade for dette. Samtidig har jo hytta en stor affeksjonsverdi for oss, og vi ønsker jo å få være der.

Tanker?

Anonymkode: 2c3f6...634

Så gjerrige foreldre??? Hadde foreldra mine foreslått noe slik,så skulle jeg sluttet å bruke hytta,bare for å markere. Mine foreldre er glad for at vi alle bruker hytta, og de ville nok aldri i verden foreslått å tatt betalt av sine egne barn.

Anonymkode: 960e2...876

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Min samboer og jeg som er to stk med bra lønn og romslig økonomi vippser alltid litt til min enslige helsefagarbeider-svigermor etter vi har lånt hytten hennes. Skulle bare mangle. Vi er så glad for at vi får lov til å låne hytten så mye som vi gjør!

Anonymkode: 265fd...ace

Du vipper 8300 kr..? 

Anonymkode: 3118e...92f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår dine foreldres argumentasjon og vil ikke kritisere dem fordi jeg synes det er rimelig at alle deler på faste kostnader hvis alle bruker hytten. Hvor mye vil jeg ikke mene noe om. 

På den annen side. Dere har et valg - dere MÅ ikke dele på kostnadene, men da kan dere heller ikke bruke hytten. Dere kan tenke at for disse x antall tusen kronene kan dere velge noe annet. Noen uker i en trehytte et sted i huttiheita, en isiglo i Finnland med utsikt til himmelen, en naust med alle fasiliteter et sted ved kysten i Nord-Norge m.m. 

Dere har mange muligheter. I stedet for å ergre seg over foreldre/svigerforeldre, tenk på hva som har verdi for dere - og legg pengene der. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo veldig an på dems økonomi som andre skriver her. Om de ikke har råd til strømmen nå, er det jo forståelig. Er det strømprisen som har utløst dette? Kanskje de ikke har råd til å ha hytta mer hvis dere ikke deler. Eneste legitime grunn til forslaget hvertfall. 

Anonymkode: d6e3b...5cd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er helt fair når dere bruker den så mye, alene til og med. Mine svigerforeldre har hatt store utlegg på hytta de siste årene, og jeg synes det er underlig at deres tre voksne barn som ferierer i minst en uke hver, stort sett lenger hver sommer, ikke i det minste betaler en symbolsk sum for å bidra til driften. Vi er aldri aleine på den hytta, men jeg mener likevel at vi, alle voksne og med bra jobber (men store huslån) bør bidra med minimum 5000 i året. Men jeg er bare inngifta, så jeg trår varsomt her, da jeg vet at han ene broren i allefall kommer til å sette seg på bakbeina. 

Anonymkode: 0dfd0...d6d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så gjerrige foreldre??? Hadde foreldra mine foreslått noe slik,så skulle jeg sluttet å bruke hytta,bare for å markere. Mine foreldre er glad for at vi alle bruker hytta, og de ville nok aldri i verden foreslått å tatt betalt av sine egne barn.

Anonymkode: 960e2...876

Samme her, men alle er ikke like priviligerte vettu ;)

Anonymkode: d6e3b...5cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gladelig betalt hvis mine foreldre hadde hatt hytte ved sjøen.

Det er ikke lenge man får leid enn hytte for kr. 8 300,-. Og skal man ha egen hytte koster det myyye mer.

Anonymkode: 0611d...581

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er økonomien hos foreldrene dine..og hvordan er økonomien deres? 
 

Dersom det står bra til med økonomien til deres foreldre, syns jeg det er smålig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...