Gå til innhold

Foreldrene mine vil ha betalt for at vi bruker hytta. Tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvis dere ikke har tilgang på en familiehytte vil det se ca slik ut:

Dere må leie en hytte, en uke hver sommer og noen helger på våren. En liten hytte på et uatraktivt sted kan fort koste 3000 kroner en helg. En attraktiv sommeruke kan det bli 10000 kroner.

Du skriver dere gjør vedlikehold, kjøper inn ting som trengs og tar med mat. Selvfølgelig tar dere med mat 🤷🏻‍♀️. Hvor mange timer bruker dere ca hvert år på vedlikehold, og hva slags ting kjøper dere til hytta? En ny sofa, en ny stol eller en ny brannalarm og en feiekost?

Jeg skjøbner forøvrig ikke at totalkostnadene et år kan være så lote som 25000 med kommunale avgifter, strøm, forsikring, vedlikehold og kanskje eiendomsskatt

Anonymkode: af838...387

Tror du skal sjekke leiepriser litt bedre. Du får ikke en attraktiv hytte ved sjøen til den prisen. I alle fall ikke i attraktive områder. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange som skriver hvordan de har det og mener dette er urettferdig og dårlig gjort av foreldrene. Faktum er jo at ts og hennes familie også har hatt det slik at foreldrene har betalt alt. Frem til nå. Hvorfor gjør foreldrene det? Det aner ikke jeg.  Det gjelder et beskjedent beløp. Mulig de bare vil se reaksjonen til døtrene og om den er ulik. Mulig de har begynt å tenke på generasjonsskifte og gradvis vil overføre ansvar og eierskap. Uansett vil ts betaling sikkert bare være sparing i form av at det som betales inn vil medføre at foreldrenes kapital skjermes tilsvarende. Arven blir følgelig tilsvarende større.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (41 minutter siden):

Tror du skal sjekke leiepriser litt bedre. Du får ikke en attraktiv hytte ved sjøen til den prisen. I alle fall ikke i attraktive områder. 

10000 for en helg? Mer en det er det vel ikke mange som vil betale?

Anonymkode: dc934...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Foreldrene mine eier en hytte ved sjøen. Jeg og min søster pleier å få være der en uke hver med barna våre og mannen vår hver sommer. I tillegg får vi bruke hytta i helgene om våren når foreldrene våre ikke bruker den.

Vi har pleid å bidra med å ta oss av forefallende arbeid- maling, enkelt vedlikehold, gressklipping osv. Og selvsagt har vi handlet inn ting hytta har trengt, hatt med egen mat osv. Vi har aldri «lagt oss inn» og fått servert mat, liksom.

Nå synes foreldrene våre vi er så voksne at vi bør betale «leie» for hytta. De har regnet på at de bruker ca 25.000 årlig på strøm, vann, kommunale avgifter osv. Det går en del strøm på vinteren til å holde varmtvannsberederen på, ha noe varme i våtrom osv. Nå ønsker de at vi deler disse utgiftene på tre, og at alle betaler hver sin del.

Foreldrene mine vil fortsette med å være eneeiere av stedet, og bestemme selv når vi kan få være der.

Hva tenker dere? Er dette rimelig? Hvis ikke, hvor mye er i så fall rimelig å betale i leie? Er det vanlig i familier rundt omkring at dere voksne barn betaler leie på foreldrenes hytter?

Både jeg og søsteren min har ganske høye huslån, mange utgifter til barna, våre egne høye strømregninger osv, så vi er nok ikke i utganspunktet så glade for dette. Samtidig har jo hytta en stor affeksjonsverdi for oss, og vi ønsker jo å få være der.

Tanker?

Anonymkode: 2c3f6...634

Jeg som utlending mener at det er helt uhørt å kreve av egne barn leie for bruk av hytta. Selvfølgelig skal man betale strøm, men ikke leie.

Anonymkode: 3e4a0...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

10000 for en helg? Mer en det er det vel ikke mange som vil betale?

Anonymkode: dc934...be0

Joda, det har vi gjort noen ganger. Spesielt da vi bodde i en annen del av landet og ikke hadde tilgang til foreldres hytte. Vi har ennå valgt å ikke kjøpe egen hytte, med de lånekostnadene det handler om årlig, da kan man leie for ganske mye og heller bruke mer på nedbetaling av huslån for eksempel.

Anonymkode: 06e77...c7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg synes det høres litt mye ut, men samtidig synes jeg dere bør bidra litt når dere er der såpass mye. Hva med å dele på 365 og så betale pris pr natt dere er der?

Anonymkode: 3f840...770

Godt forslag! På et eller annen tidspunkt må voksne barn skjønne at ikke foreldrene skal betale for dem lenger. Det er selvsagt behagelig å ha et landsted andre betaler kostnadene for, men bør ikke bli fornærmet når de som står for utgiftene setter foten ned. Tror dere det er snakk om strøm? Har dere hørt om eiendomsskatt og forsikringer? Hvis dere ikke vil være med på å betale for gildet, prøv annen ferie og helgeopphold og se hvordan dere kommer ut.

Anonymkode: ab187...469

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda, det har vi gjort noen ganger. Spesielt da vi bodde i en annen del av landet og ikke hadde tilgang til foreldres hytte. Vi har ennå valgt å ikke kjøpe egen hytte, med de lånekostnadene det handler om årlig, da kan man leie for ganske mye og heller bruke mer på nedbetaling av huslån for eksempel.

Anonymkode: 06e77...c7b

Sorry, så ikke det sto helg, nei vi har betalt 10000 for en uke ☺️

Anonymkode: 06e77...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Foreldrene mine eier en hytte ved sjøen. Jeg og min søster pleier å få være der en uke hver med barna våre og mannen vår hver sommer. I tillegg får vi bruke hytta i helgene om våren når foreldrene våre ikke bruker den.

Vi har pleid å bidra med å ta oss av forefallende arbeid- maling, enkelt vedlikehold, gressklipping osv. Og selvsagt har vi handlet inn ting hytta har trengt, hatt med egen mat osv. Vi har aldri «lagt oss inn» og fått servert mat, liksom.

Nå synes foreldrene våre vi er så voksne at vi bør betale «leie» for hytta. De har regnet på at de bruker ca 25.000 årlig på strøm, vann, kommunale avgifter osv. Det går en del strøm på vinteren til å holde varmtvannsberederen på, ha noe varme i våtrom osv. Nå ønsker de at vi deler disse utgiftene på tre, og at alle betaler hver sin del.

Foreldrene mine vil fortsette med å være eneeiere av stedet, og bestemme selv når vi kan få være der.

Hva tenker dere? Er dette rimelig? Hvis ikke, hvor mye er i så fall rimelig å betale i leie? Er det vanlig i familier rundt omkring at dere voksne barn betaler leie på foreldrenes hytter?

Både jeg og søsteren min har ganske høye huslån, mange utgifter til barna, våre egne høye strømregninger osv, så vi er nok ikke i utganspunktet så glade for dette. Samtidig har jo hytta en stor affeksjonsverdi for oss, og vi ønsker jo å få være der.

Tanker?

Anonymkode: 2c3f6...634

Å kreve leie av egne barn høres bare merkelig ut!

Men å betale for strømmen dere bruker burde vært en selvfølge. Strømmen har vært veldig dyr no lenge. Og de skal no jammen ikke betale det for dere (om de har veldig god råd og lyst så ok).

Anonymkode: 3ad31...7e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bettsa skrev (18 timer siden):

At dere betaler litt for strøm og spleiser på vedlikehold er rettferdig. 

vedlikehold betaler de jo for da de ordner ned slikt ofte når de er på hytta. Og strøm syns jeg er rimelig at de bidrar med, men syns ikke de skal være nødt å betale leie

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (40 minutter siden):

Mange som skriver hvordan de har det og mener dette er urettferdig og dårlig gjort av foreldrene. Faktum er jo at ts og hennes familie også har hatt det slik at foreldrene har betalt alt. Frem til nå. Hvorfor gjør foreldrene det? Det aner ikke jeg.  Det gjelder et beskjedent beløp. Mulig de bare vil se reaksjonen til døtrene og om den er ulik. Mulig de har begynt å tenke på generasjonsskifte og gradvis vil overføre ansvar og eierskap. Uansett vil ts betaling sikkert bare være sparing i form av at det som betales inn vil medføre at foreldrenes kapital skjermes tilsvarende. Arven blir følgelig tilsvarende større.

de betaler jo ikke fir alt. Ts sier jo at de betaler for egen mat, ting til hytta som behlves, vedlikehold...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Helt urimelig, da venter jeg heller på arv før jeg drar dit igjen.

Anonymkode: 5dccc...41e

Håper de selger hytta og bruker opp pengene hvis avkommet er på ditt nivå.

Anonymkode: ab187...469

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

de betaler jo ikke fir alt. Ts sier jo at de betaler for egen mat, ting til hytta som behlves, vedlikehold...

Jo, for alle praktiske formål har de betalt for alt. At man har med sin egen mat når du drar på hyttetur er en selvfølge. Og at du gjør enkelte mindre innkjøp medfører ikke at du dekker kostnader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er urimelig å dele på tre dersom dere kun er der 1 uke hver på sommeren og enkelte helger våren. Da finansierer dere foreldrenes utgifter. 

De kan jo gjerne be om leie, men teit å blande inn kommunale avgifter osv. Strømmen kan nå jeg forstå. 

Dere har jo på en måte betalt leie i form av hjelp til vedlikehold før. At de vil ha noe betalt nå er jo ok, men det må speile bruken, ikke overdrives. Og om dere skal betale leie, så dropp å hjelp til med vedlikehold. Leier man en hytte på finn, så betaler man kun leie, man hjelper ikke til å klippe plenen.

 

Anonymkode: f92bb...d44

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det snakk om 8333kr per år??? 

Akseptabel sum det. 

Anonymkode: 40764...230

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (12 timer siden):

Tenkte ikke over det før nå, men er ikke 25.000 kr i strøm og avgifter j*** mye? Det må jo være litt av et hyttepalass foreldrene til TS har.. Og de har definitivt ikke dårlig råd. 

Jeg har selv hytte uten innlagt strøm og vann, så jeg bare måper av hva folk i tråden betaler for ting som ikke inngår i mitt hytteliv overhodet..😛. Hele poenget meg å være på hytta er jo å leve enkelt? Eller? Men ja... smak og behag... 😅

Nei, så mye er det vel ikke.

Vi har et eldre småbruk som vi bruker som hytte.

Strøm hele vinteren i kjeller for at ting ikke skal fryse, forsikringer, veivedlikehold og eiendomsskatt beløper seg omtrent til 25000. Da er ikke vanlige vedlikeholdsutgifter tatt med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en lignende situasjon i vår familie, hvor det forventes at kostnadene skal deles på fire mellom foreldre og tre barn. Problemene med dette for min del er mange: 

- Min mann og jeg bruker ikke den hytta noe særlig, og gjør det mest fordi mor blir så irritert og skuffet hvis hytta ikke blir brukt. Min søster derimot, kunne godt vært der hver eneste helg gjennom hele vinteren. Hun er selvfølgelig veldig for en tredeling. 
- Skal vi bruke hytta, vil mor være med hver gang. 
- Det er mange begrensninger på typen bruk fra mors side. Regler for hvilken møbler som kan brukes slik og sånn, regler for kjøkkenutstyr som må håndteres sånn, regler for hvem som kan bruke hvilke senger osv. osv. 
- Vi bidrar med vedlikehold og forefallende arbeid etter behov. 
- Mor har generelt god økonomi, sitter på nedbetalt hus og hytte, og har oppsparte midler. 
- Mor arvet hytta fra sine foreldre, og måtte aldri bidra økonomisk i sin tid. Hun bidro med vedlikehold osv., tilsvarende som vi gjør nå. 
- For meg er det klinkende likegyldig om vi beholder denne hytta eller ikke. Den kan gjerne selges, eller gis som forskudd på arv til en av de andre. Vi har mer interesse av å kjøpe en egen hytte tilpasset våre behov. 

Prinsipielt mener jeg at det er helt galt å likedele kostnader knyttet til en fritidseiendom man ikke eier, og heller ikke kan disponere fritt tilsvarende fordelingen av kostnadene. 

Anonymkode: 0fad1...6d9

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det har også slått meg at dersom vi skal dele likt på alle utgifter, bør vi også kunne stå likt når det gjelder å fordele tid vi skal tilbringe på hytta. Enn så lenge et det jo de som bestemmer alt.

Interessant å lese alles svar her! 

Anonymkode: 2c3f6...634

Jeg er enig med deg. Jeg synes det er fair at dere er med å betaler, men å ta en tredjedel av utgiftene med så lite innflytelse over bruken av hytta er ikke greit. Da må dere også få bruke hytta mer og ha mer innflytelse.

Flere har påpekt at det antakeligvis er større kostnader knyttet til denne hytta. Men det er jo de årlige driftskostnadene som det er naturlig å være med å betale for - ikke eventuelle lån på hytta og andre kostnader. Eierne av hytta kan når som helst selge den og sitte igjen med pengene, som selvsagt brukerne av hytta ikke har noe krav på. Og den som bruker hytta mest og bestemmer over hytta bør betale mest av driften og. 

Anonymkode: bee48...0d3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til stadighet leser vi tråder på kg om folk som føler seg urettferdig behandlet ved at søsken har fått fordeler ved bruken av hytter og sågar fått hele hytta. Jeg blir ikke overrasket om det skyldes at det går en liten faen i foreldrene når det lages bråk om bagateller av en i søskenflokken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de strømprisene som feks er nå, så skjønner jeg at foreldre gjerne vil ha dekket noe av disse. De fleste slår av strømmen nå hjemme når den er høy, og da blir det gjerne sånn at hvis du vet barna er på hytta og fyrer opp stampen., så blir du urolig. Jeg tipper det er strømprisen og/eller en regning som har utløst dette. 

Dere tar ikke utgifter til lån, til vedlikehold osv. Alt det som det koster å eie en hytte. Dere bare deler på strøm, siden dere sikkert bruker mye mer strøm enn dem med alle ungene osv., Det er foreldrene deres sin hytte, og dere er heldig som får bruke den. Det skulle bare mangle at ikke de skulle bestemme over sin egen hytte, hvis ikke må dere jo kjøpe dere inn i hytta. Her er det snakk om å dele på utgifter til strøm...kommunale utgifter kunne de jo holdt utenfor, men regner ikke med at det uansett utgjør noe særlig. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette er rimelig eller ikke, synes jeg kommer an på hvilken økonomi foreldrene deres har i forhold til dere. Hvis det å betale på hytta gjør et stort innhogg i økonomien deres, forstår jeg dem godt. Om det derimot er en prinsippsak, synes jeg det blir tullete. Dere er jo med å bidra på forskjellige måter allerede. Alternativene deres er selvsagt uansett å bli med å betale, eller å slutte å bruke hytta, om foreldrene deres har satt det som en forutsetning. 

Anonymkode: ab9e8...390

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...