Gå til innhold

Foreldrene mine vil ha betalt for at vi bruker hytta. Tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, AnonymBruker said:

Foreldrene mine eier en hytte ved sjøen. Jeg og min søster pleier å få være der en uke hver med barna våre og mannen vår hver sommer. I tillegg får vi bruke hytta i helgene om våren når foreldrene våre ikke bruker den.

Vi har pleid å bidra med å ta oss av forefallende arbeid- maling, enkelt vedlikehold, gressklipping osv. Og selvsagt har vi handlet inn ting hytta har trengt, hatt med egen mat osv. Vi har aldri «lagt oss inn» og fått servert mat, liksom.

Nå synes foreldrene våre vi er så voksne at vi bør betale «leie» for hytta. De har regnet på at de bruker ca 25.000 årlig på strøm, vann, kommunale avgifter osv. Det går en del strøm på vinteren til å holde varmtvannsberederen på, ha noe varme i våtrom osv. Nå ønsker de at vi deler disse utgiftene på tre, og at alle betaler hver sin del.

Foreldrene mine vil fortsette med å være eneeiere av stedet, og bestemme selv når vi kan få være der.

Hva tenker dere? Er dette rimelig? Hvis ikke, hvor mye er i så fall rimelig å betale i leie? Er det vanlig i familier rundt omkring at dere voksne barn betaler leie på foreldrenes hytter?

Både jeg og søsteren min har ganske høye huslån, mange utgifter til barna, våre egne høye strømregninger osv, så vi er nok ikke i utganspunktet så glade for dette. Samtidig har jo hytta en stor affeksjonsverdi for oss, og vi ønsker jo å få være der.

Tanker?

Anonymkode: 2c3f6...634

Hvis denne hytten ikke brukes på vinteren er det bare tull å ha på varmtvannstanken, så det er det mulig å spare noen kr i året. Tøm den for vann og skru av sikringen til den/ta ut ledningen. 

Dette vedlikeholdet dere gjør, er det veldig mye hver år eller er det snakk om å male en vegg på 5m2 hvert tredje år? Kan dere bidra på andre måter som gjør at foreldre sparer penger på denne hytten? 

Jeg vil i utgangspunktet si at det er uting å kreve leie av egne barn for en hytte som åpenbart er familiehytten, men samtidig er 8300 kr for 1fast uke + noen helger her og der billig "leie" for en hytte ved sjøen, forutsatt at det ikke er ett skru og ligger faktisk ved sjøen og ikke en gudsforlatt innsjø med masse mygg. 

I min familie får jeg låne det meste gratis og må sjeldent kjøpe inn mat eller andre ting, men jeg gjør utrolig mye om ikke alt håndtverk når det kommer til vedlikehold og oppgraderinger, noe det er mye av hos oss, så økonomisk lønner det seg mer for alle parter da jeg er fagperson. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine foreldre har aldri krevd penger fra oss når vi har brukt hytta. Men vi har vært med på vedlikehold, nedvask o.l

 

Anonymkode: 08d6a...48c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Foreldrene mine eier en hytte ved sjøen. Jeg og min søster pleier å få være der en uke hver med barna våre og mannen vår hver sommer. I tillegg får vi bruke hytta i helgene om våren når foreldrene våre ikke bruker den.

Vi har pleid å bidra med å ta oss av forefallende arbeid- maling, enkelt vedlikehold, gressklipping osv. Og selvsagt har vi handlet inn ting hytta har trengt, hatt med egen mat osv. Vi har aldri «lagt oss inn» og fått servert mat, liksom.

Nå synes foreldrene våre vi er så voksne at vi bør betale «leie» for hytta. De har regnet på at de bruker ca 25.000 årlig på strøm, vann, kommunale avgifter osv. Det går en del strøm på vinteren til å holde varmtvannsberederen på, ha noe varme i våtrom osv. Nå ønsker de at vi deler disse utgiftene på tre, og at alle betaler hver sin del.

Foreldrene mine vil fortsette med å være eneeiere av stedet, og bestemme selv når vi kan få være der.

Hva tenker dere? Er dette rimelig? Hvis ikke, hvor mye er i så fall rimelig å betale i leie? Er det vanlig i familier rundt omkring at dere voksne barn betaler leie på foreldrenes hytter?

Både jeg og søsteren min har ganske høye huslån, mange utgifter til barna, våre egne høye strømregninger osv, så vi er nok ikke i utganspunktet så glade for dette. Samtidig har jo hytta en stor affeksjonsverdi for oss, og vi ønsker jo å få være der.

Tanker?

Anonymkode: 2c3f6...634

Ville betalt, men sluttet å gjøre det som jeg gjorde før med enkel vedlikehold, gressklipping, kjøpe inn til hytta og lignende. Hadde det blitt spørsmål om hvorfor disse tingene hadde blitt gjort, så hadde jeg svart med at "er du grådig? ", "skal du ha penger i tilegg til hjelp også?"- Ble det krangel, hadde jeg sluttet å bruke hytta. 

Uansett, jeg hadde ikke gitt i pose og sekk når jeg ikke stod som eier, fordi jeg kunne aldri ha drømt om å kreve penger når familien brukte hytta mi, når jeg selv ikke skulle være der.

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Foreldrene mine eier en hytte ved sjøen. Jeg og min søster pleier å få være der en uke hver med barna våre og mannen vår hver sommer. I tillegg får vi bruke hytta i helgene om våren når foreldrene våre ikke bruker den.

Vi har pleid å bidra med å ta oss av forefallende arbeid- maling, enkelt vedlikehold, gressklipping osv. Og selvsagt har vi handlet inn ting hytta har trengt, hatt med egen mat osv. Vi har aldri «lagt oss inn» og fått servert mat, liksom.

Nå synes foreldrene våre vi er så voksne at vi bør betale «leie» for hytta. De har regnet på at de bruker ca 25.000 årlig på strøm, vann, kommunale avgifter osv. Det går en del strøm på vinteren til å holde varmtvannsberederen på, ha noe varme i våtrom osv. Nå ønsker de at vi deler disse utgiftene på tre, og at alle betaler hver sin del.

Foreldrene mine vil fortsette med å være eneeiere av stedet, og bestemme selv når vi kan få være der.

Hva tenker dere? Er dette rimelig? Hvis ikke, hvor mye er i så fall rimelig å betale i leie? Er det vanlig i familier rundt omkring at dere voksne barn betaler leie på foreldrenes hytter?

Både jeg og søsteren min har ganske høye huslån, mange utgifter til barna, våre egne høye strømregninger osv, så vi er nok ikke i utganspunktet så glade for dette. Samtidig har jo hytta en stor affeksjonsverdi for oss, og vi ønsker jo å få være der.

Tanker?

Anonymkode: 2c3f6...634

Jeg syns det er spesielt. Har selv hytte, er glad hvis ungene vil bruke den. 

Må evt være hvis man har dårlig råd, og ungene god råd, at sånt er vanlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er sært, men litt strøm er vel kanskje greit?!🤪

Pappaen min har hytte i Hemsedal, og han bruker hytta MYE! Og når jeg og bror er av og til der så vil han at vi betaler for ved. Det vil si at vi er der kanskje max 2-3 helger i året. 
Jeg synes det er rart! 

Anonymkode: 05b25...7cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hytta vår er det satt et døgnbeløp som skal dekke strøm og andre forbruksvarer. Rett og riktig det! Vippser for hvor mange døgn vi bruker den, fastpris pr døgn.

Anonymkode: 7a79f...b34

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En slik ordning er ikke vanlig. Vi har aldri måttet betale for lån av hytta, men etter at mamma ble enslig pensjonist, pleier vi likevel å betale litt for strømmen når vi er der. Andre ganger tar vi med take away som takk (siden hun egentlig ikke vil ha pengene).

Snakk med foreldrene dine. Om den økonomiske situasjonen deres har blitt dårlig, tenker jeg at dere bør bidra med økonomisk. Sånn ellers bør man betale for strømforbruket når man selv er der.

Anonymkode: 1bcb4...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

TS her. Ser at mange spør om foreldrene mine sin økonomiske situasjon. De er pensjonister, men gjeldfrie. De lever et godt liv, og det unner jeg dem. Som sagt har ikke søsteren min og jeg så veldig mye ekstra å rutte med, men vi vil klare å betale et ekstra beløp i måneden. Spørsmålet er bare om det er rimelig.

Det har også slått meg at dersom vi skal dele likt på alle utgifter, bør vi også kunne stå likt når det gjelder å fordele tid vi skal tilbringe på hytta. Enn så lenge et det jo de som bestemmer alt.

Interessant å lese alles svar her! 

Anonymkode: 2c3f6...634

Hvis dere ikke har tilgang på en familiehytte vil det se ca slik ut:

Dere må leie en hytte, en uke hver sommer og noen helger på våren. En liten hytte på et uatraktivt sted kan fort koste 3000 kroner en helg. En attraktiv sommeruke kan det bli 10000 kroner.

Du skriver dere gjør vedlikehold, kjøper inn ting som trengs og tar med mat. Selvfølgelig tar dere med mat 🤷🏻‍♀️. Hvor mange timer bruker dere ca hvert år på vedlikehold, og hva slags ting kjøper dere til hytta? En ny sofa, en ny stol eller en ny brannalarm og en feiekost?

Jeg skjøbner forøvrig ikke at totalkostnadene et år kan være så lote som 25000 med kommunale avgifter, strøm, forsikring, vedlikehold og kanskje eiendomsskatt

Anonymkode: af838...387

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri krevd barna mine for penger for at de ville bruke hytta vår.

Har man ikke råd til å låne bort hytta til sine egne barn, så får man heller selge hytta.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

De sier at de ber om at vi deler på utgiftene fordi vi nå er i 30-årene og har inntekt, og at det er rimelig at vi deler på de løpende utgiftene.

Det som er litt morsomt, er at jeg tror at de har glemt at de aldri ville klart den utgiften selv i 30-årene. Med utgifter til barnehage, SFO, boliglån osv var det så vidt de fikk det til å gå rundt. Men det er klart, det var andre tider da enn det er nå. Søsteren min og jeg vil klare disse utgiftene, men da på bekosting av å kunne gjøre andre hyggelige ting med familiene våre. Vi sitter ikke «fett» i det, noen av oss. Så dette er helt klart en avveining. 

Til spørsmål om når foreldrene mine bruker hytta- de bor der tre måneder hele sommeren, fra rundt 01. juni til 01. september. Som sagt får jeg og søsteren min én uke hver med våre familier. 

Anonymkode: 2c3f6...634

Uten denne hytta må dere nok betale langt mer for "ferieturen". Så jeg vil anta at dere uansett sitter bedre i det enn uten tilgang på hytta. Antar jeg

Anonymkode: af838...387

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

De sier at de ber om at vi deler på utgiftene fordi vi nå er i 30-årene og har inntekt, og at det er rimelig at vi deler på de løpende utgiftene.

Det som er litt morsomt, er at jeg tror at de har glemt at de aldri ville klart den utgiften selv i 30-årene. Med utgifter til barnehage, SFO, boliglån osv var det så vidt de fikk det til å gå rundt. Men det er klart, det var andre tider da enn det er nå. Søsteren min og jeg vil klare disse utgiftene, men da på bekosting av å kunne gjøre andre hyggelige ting med familiene våre. Vi sitter ikke «fett» i det, noen av oss. Så dette er helt klart en avveining. 

Til spørsmål om når foreldrene mine bruker hytta- de bor der tre måneder hele sommeren, fra rundt 01. juni til 01. september. Som sagt får jeg og søsteren min én uke hver med våre familier

Anonymkode: 2c3f6...634

Bruker de den bare da, eller noe på våren også slik at de helgene dere kan bruke er bestemt ut fra det?

Det må jo være da mesteparten av strømforbruket er?  Jeg skrev tidligere, men vil endre svaret basert på denne infoen. De bruker jo hytta som sitt andre hjem og bor der 1/4 av året, og da skjønner jeg at de vil styre når det passer at dere er der, men da blir det også feil å betale 1/3 av utgiftene i tillegg til å gjøre enkelt vedlikehold. Si at dere gjerne kan betale litt, men synes det er litt mye å betale likt når dere disponerer så liten del sv den tida det ville vært aktuelt å bruke den, mens foreldrene dine bor der. 
ja, det kan komme større utgifter og det er mye kapital bundet, men da er det foreldrene som har friheten til å velge å selge eller ta opp lån med sikkerhet i eiendom. 

Anonymkode: a543b...269

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish
Tanuki skrev (7 timer siden):

syntes det ikke er urimelig i det hele tatt å spørre om dere kan betale strøm. Syntes det heller er merkelig at søsteren din og du, TS, bruker hytta for gøy mens foreldrene din sitter igjen med utgiftene. 

Det er smålig av foreldre å kreve penger for noe familien bruker som et samlingssted. De hjelper jo til med vedlikeholdet når de er der. 

Hadde ikke falt meg inn å kreve noe av mine barn for å bruke ei hytte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det bare er rett og rimelig at man betaler litt for seg når man bruker en hytte som andre har alle utgiftene med. 
Vi har også en familiehytte i vår familie. Det er foreldrene mine som eier den sammen med mammas søster, så vi er totalt 6 familier som har tilgang på hytta. Vi har opprettet en felles konto der alle setter inn en sum pr døgn de bruker hytta, tror vi nettopp bestemte at den summen skulle øke til 150,-, så ikke akkurat noe man blir ruinert av. Da betales alle faste kostander av denne kontoen, slik som forsikringer, festeavgift, brøyting og lignende. Foreldrene mine og tante setter inn litt mer, da det tross alt er de som bruker hytta mest. 
Alle bidrar med å handle inn det vi trenger mens vi er der, men ved og gass går fra felleskontoen. Vedlikehold utføres for det meste av pappa, men vi hjelper jo til og har f.eks maledugnader felles.
Dette er en ordning som fungerer veldig bra for oss, i alle fall. 

Anonymkode: 230f2...741

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg syns det bare er rett og rimelig at man betaler litt for seg når man bruker en hytte som andre har alle utgiftene med. 
Vi har også en familiehytte i vår familie. Det er foreldrene mine som eier den sammen med mammas søster, så vi er totalt 6 familier som har tilgang på hytta. Vi har opprettet en felles konto der alle setter inn en sum pr døgn de bruker hytta, tror vi nettopp bestemte at den summen skulle øke til 150,-, så ikke akkurat noe man blir ruinert av. Da betales alle faste kostander av denne kontoen, slik som forsikringer, festeavgift, brøyting og lignende. Foreldrene mine og tante setter inn litt mer, da det tross alt er de som bruker hytta mest. 
Alle bidrar med å handle inn det vi trenger mens vi er der, men ved og gass går fra felleskontoen. Vedlikehold utføres for det meste av pappa, men vi hjelper jo til og har f.eks maledugnader felles.
Dette er en ordning som fungerer veldig bra for oss, i alle fall. 

Anonymkode: 230f2...741

Dette høres jo ut som en super ordning! (Og mer rettferdig enn at ts og søster skal betale 1/3 hver for en hytte foreldrene bor i 3 mnd i året)

Anonymkode: a543b...269

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

TS her. Ser at mange spør om foreldrene mine sin økonomiske situasjon. De er pensjonister, men gjeldfrie. De lever et godt liv, og det unner jeg dem. Som sagt har ikke søsteren min og jeg så veldig mye ekstra å rutte med, men vi vil klare å betale et ekstra beløp i måneden. Spørsmålet er bare om det er rimelig.

Det har også slått meg at dersom vi skal dele likt på alle utgifter, bør vi også kunne stå likt når det gjelder å fordele tid vi skal tilbringe på hytta. Enn så lenge et det jo de som bestemmer alt.

Interessant å lese alles svar her! 

Anonymkode: 2c3f6...634

Og med å dele likt på alle utgifter mener du 8000 kroner? 

Hvor mye renter/avdrag hadde du betalt om du skulle kjøpt 1/3 av hytta? 

Anonymkode: b6c32...77d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har ei hytte som vi kan bruke når vi vil (når de selv ikke er der). Vi betaler ingenting for det, men kjøper inn hvis det er noe som mangler, kanskje sørger vi for ved for hele vinteren og bidrar med vedlikehold hvis det trengs. 

Anonymkode: fed93...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå kjenner jeg på en stor takknemlighet for mine svigerforeldre. De har en hytte vi kan låne omtrent når som helst, og jeg har ofte vært innom en natt der alene. Aldri har de bedt om penger, tjenester eller andre ytelser for dette. Men siden vi er takknemlige for å få låne den, bidrar vi på alt av oppussing og diverse reparasjoner/forbedringer som må gjøres. F eks har jeg i løpet av den siste uken vært på hytta alene i fire dager og pusset opp (og fortsetter til uka). Ikke noe de har bedt om, men jeg har foreslått at jeg kan gjøre det. Det er utrolig takknemlige, og vil betale for hver minste ting. Men jeg betaler selvsagt alt selv, er bare glad vi får låne hytta så ofte.

Men det skal sies: hadde noen krevd leie av meg for hytta, så hadde jeg heller brukt de pengene på hotell eller andre hytter. Om familie skal begynne å ta betalt for noe sånt, kan jo jeg ta betalt for all hobbypsykologien jeg stadig vekk yter til diverse familiemedlemmer (de ringer meg og legger ut i timesvis om det ene og de andre). For å ikke snakke om hvor ofte min mann må være teknisk support for familiene våre. Om alle tjenester skal lønnes, kunne vi tjent rimelig godt på familiene våre.

Anonymkode: 3b92e...ea9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler en vis sum hver mnd. Også hjelper vi selvfølgelig til ved oppussing og div.
Skjønner ikke hvorfor foreldre eller svigerforeldre skal sitte med hele kostnaden alene. 

 Mange her roper høyt om at "unge" voksne er bortskjemte som bor hjemme når de er 20 uten å betale husleie. Skjønner ikke helt forskjellen på det og "lån" av hytte. Det koster uansett hvilket hus man er i og uansett hvor gammel man er eller hvor mye penger man har på konto. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemstilling i vår familie, vi får mye mer ut av pengene ved å bruke dem andre steder. Jeg ville ikke krevd et beløp fra mine familiemedlemmer eller barn så lenge de bidrar til litt innkjøp og vedlikehold. Det er betaling nok det.

Anonymkode: c0553...618

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og med å dele likt på alle utgifter mener du 8000 kroner? 

Hvor mye renter/avdrag hadde du betalt om du skulle kjøpt 1/3 av hytta? 

Anonymkode: b6c32...77d

Nå er det å kjøpe en hytte et valg foreldrene selv tok! De kan - om de vil - selge den og bruke gevinsten på norsk ukeblad og seigmenn, uten at ts får gjort noe med det. Per i dag virker det som de bruker den som sekundært hjem i sommerhalvåret og da synes jeg de kan få ta brorparten av kostnadene også. Hvis ts og søster hadde tilnærmet fri tilgang til hytten (slik enkelte i denne tråden har) så hadde det vært en annen sak. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...