Gå til innhold

Foreldrene mine vil ha betalt for at vi bruker hytta. Tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Så foreldrene deres mener at en uke på sommeren og noen helger på våren er det samme som at dere bruker den ⅓ av året? 
 

Synes faktisk det er urimelig. Hadde lett dratt på ferie andre steder. 

Anonymkode: 09414...ff4

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pippi Lotta skrev (29 minutter siden):

Jeg synes det er avhengig av foreldrene deres sin økonomiske situasjon. Har de mye oppsparte midler og god inntekt? Eller har de høye lån og minste pensjon? Om 25000 er en stor sum for dem og hverdagen deres hadde blitt lettere av å få lit hjelp ville jeg ønske å stille opp om jeg kunne, men er det bare et prinsipp om at de synes dere skal betale så hadde jeg ikke vært like positiv. 

Pippi Lotta 

Anonymkode: e7102...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes rett og slett det er dårlig av foreldrene og kreve betaling av dere og det grenser til omsorgssvikt 

Anonymkode: e7102...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er urimelig å være med på noe drift. Mine foreldre har hytte, og selvfølgelig brukes det mer strøm der, for eksempel, når jeg er der med min familie enn om den står tom. Mine foreldre har sagt at de ikke skal ha noe for det, men jeg hadde ikke syntes det var unaturlig OM vi skulle bidratt! Skal sies at vi står for og betaler en symbolsk sum for bredbånd på denne hytta, som mine foreldre også bruker, men det kan ikke sammenlignes med strømmen og kommunale avgifter osv.

Men at dere skal dele utgiftene på 3, hvis det er dine foreldre som skal bestemme når dere andre kan være der, at det ikke lages en tredelt plan på dette også (gitt at hytta er nedbetalt og det ikke er lån på den), så synes jeg det er mer riktig med en type "døgnpris" eller prosentvis etter hvor mye man har vært der den måneden, for eksempel. At man kan runde ned til 2000 kroner i måneden for eksempel, noe som gir en døgnpris på 67 kroner. Man får ikke leid noen hytte til den prisen.

Men å dele utgifter likt på tre, mens det bare er den ene parten som har full enerett på hytta, det blir feil. Å betale noe av de løpende utgiftene derimot, synes jeg er ok.

Anonymkode: c492d...932

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er helt fair når dere bruker den så mye, alene til og med. Mine svigerforeldre har hatt store utlegg på hytta de siste årene, og jeg synes det er underlig at deres tre voksne barn som ferierer i minst en uke hver, stort sett lenger hver sommer, ikke i det minste betaler en symbolsk sum for å bidra til driften. Vi er aldri aleine på den hytta, men jeg mener likevel at vi, alle voksne og med bra jobber (men store huslån) bør bidra med minimum 5000 i året. Men jeg er bare inngifta, så jeg trår varsomt her, da jeg vet at han ene broren i allefall kommer til å sette seg på bakbeina. 

Anonymkode: 0dfd0...d6d

Du vet dere kan bidra med 5000kr i året til svigers uavhengig av hva broren måtte mene? 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye bruker dere hytta da, utenom denne ene uka om sommeren? 🤔

Dersom dere hovedsaklig kun bruker hytta 1 uke i året, og foreldrene deres bruker den vesentlig mer, så syntes jeg det er urimelig å forvente at dere deler utgiftene på 3. Du skriver at dere får bruke hytta i helgene på våren «dersom foreldrene dine ikke er der». Innebærer det at foreldrene dine også bruker hytta mye om våren, og dere må sjekke først om de skal dit og spørre pent om å få dra dit? Eller kan dere «booke» hytta en helg før foreldrene dine har bestemt seg for om de vil dra, og få fortrinnsrett? Hvor mange uker bruker foreldrene deres hytta om sommeren? 

Det er i utgangspunktet ikke urimelig å dele på utgiftene, men da bør de fordeles etter hvor mye hver familie faktisk bruker hytta. Dersom dere har 1 uke hver på hytta om sommeren og foreldrene deres f. eks. er der i 3 uker så er det urimelig at dere skal ta 1/3 av kostnaden. 

Anonymkode: 3600b...81b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ikke urimelig. 
 

Dere kan jo velge å leie hytte av noen andre eller skaffe dere deres egen og se hva det koster..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del betaler jeg ikke noe for bruk av hyttene til foreldrene mine men jeg forlanger heller ikke å få refundert noe om jeg har kjøpt maling/matrialer el.l til vedlikehold.

 

Driver selv og bygger hytte nå om dagen og synes det bare er flott om barna vil dra der selv og bruke den. Og ser heller ikke for meg at det er noe jeg skal ta betalt for. Bare bra at det blir brukt.

Men skal sies at hverken jeg eller foreldrene mine har noen anstrengt økonomi.

Anonymkode: 12c3b...e94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er foreldrene som har valgt å ha dyr hytte, hadde heller lagt de 25000 på en ferie jeg hadde fått mer ut av, spesielt om jeg har bidratt til vedlikehold i alle år.

Anonymkode: 5dccc...41e

Men foreldre skal vel ikke betale alt for barna, her er de snille og låner bort hytta som barn tar for gitt å bruke nesten dom de vil. Kunne aldri falt meg inn å benyttet foreldrene sitt hus, hytte, bil, camping vogn som vi ville selv uten å tilby litt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som strømprisene er nå synes jeg det er helt rimelig at dere er med på å dele utgiftene. Men leie synes jeg bare er rart. 

Anonymkode: f32f0...789

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8000 kr i året er ikke veldig mye penger for å ha tilgang til en hytte ved vannet, selvom det er selvfølgelig mer enn 0 kr. Samtidig synes jeg at hvis de forventer at dere skal spleise på disse utgiftene,  er det også rimelig at dere får mer bruksrett til hytta enn hva dere har i dag. 

(Kan det hende at de tester hvordan det vil gå hvis du og din søster arver hytten sammen og må dele på utgifter?)
 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs helt på økonomien til foreldrene dine. :)

Synes det er meget spesielt å kreve leie dersom man ikke trenger pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler en 1/3 av alle kostnader på hytta til min far. Deler med pappa og min søster, fordi det er vi 3 som bruker den (er egentlig 2 søsken til).

Synes jeg er helt fair. Det er en enkel hytte, men helt fantastisk å være der om sommeren, og det er en av de beste feriene barna mine har, med badevannet 5 meter unna hytta. 

 

Anonymkode: d5062...8ee

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1/3 av utgiftene = 1/3 bruksrett. Steiler foreldrene på den dealen får de sitte der med hytten sin

Anonymkode: 01689...4e7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan tenke på det som en investering, litt det jeg gjør siden jo lenger dei sitter med den og holder den ved like jo mer vil en arve i sin tid. 

For min del vil bare dette dekke alt jeg har av lån på hus/hytte/bil så greit å ha i bakhodet før en blir for vanskelig den ene eller andre veien.

Anonymkode: 12c3b...e94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Så foreldrene deres mener at en uke på sommeren og noen helger på våren er det samme som at dere bruker den ⅓ av året? 
 

Synes faktisk det er urimelig. Hadde lett dratt på ferie andre steder. 

Anonymkode: 09414...ff4

I og med at dere voksne barn også tar forefallende arbeid når dere er der, så synes jeg at det dekker for utgiftene. Det hadde sikkert kosta de mer om de skulle betalt andre for den samme jobben. 

Anonymkode: 09414...ff4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oi, er folk virkelig så bortskjemte, at de bruker familiehytta uten å bidra til strøm, vann og andre utgifter?! Det hadde aldri falt meg inn!

Vi er jo på hytta store deler av sommeren, i påsken og noen helger her og der. Jeg hadde blitt flau av meg selv, dersom jeg ikke bidro økonomisk. 

Det er jo definitivt ikke forbruket til mine to foreldre som setter størst spor i strømregningen - det er jo når jeg og min bror ramler inn med våre ni personer flere ganger i året. Bare dusjingen og jacuzzien er jo en enorm utgift, og summen hadde ikke vært i nærheten av det den er nå, dersom det bare var mine foreldre som brukte hytta. Så hvorfor skal bare de betale?

Anonymkode: f17ae...65e

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har pleid å bidra med å ta oss av forefallende arbeid- maling, enkelt vedlikehold, gressklipping osv. Og selvsagt har vi handlet inn ting hytta har trengt, hatt med egen mat osv. Vi har aldri «lagt oss inn» og fått servert mat, liksom.

Som dette. 

Anonymkode: 09414...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oi, er folk virkelig så bortskjemte, at de bruker familiehytta uten å bidra til strøm, vann og andre utgifter?! Det hadde aldri falt meg inn!

Vi er jo på hytta store deler av sommeren, i påsken og noen helger her og der. Jeg hadde blitt flau av meg selv, dersom jeg ikke bidro økonomisk. 

Det er jo definitivt ikke forbruket til mine to foreldre som setter størst spor i strømregningen - det er jo når jeg og min bror ramler inn med våre ni personer flere ganger i året. Bare dusjingen og jacuzzien er jo en enorm utgift, og summen hadde ikke vært i nærheten av det den er nå, dersom det bare var mine foreldre som brukte hytta. Så hvorfor skal bare de betale?

Anonymkode: f17ae...65e

Nå høres det ikke ut som ts får lov til å være der "store deler av sommeren". Hun sier at hun får lov til å være der i 1 uke sammenhengende i løpet av året og kanskje noen helger om våren avhengig av om foreldrene skal dit. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg synes det er underlig at voksne mennesker anser det som en plikt at foreldre betaler strøm og løpende utgifter på en hytte som også voksne barn bruker.

Det er jo ikke snakk om leie, men løpende utgifter. 8000,- i året for å disponere en hytte 1 uke om sommeren og ellers helger gjennom året er jo en fantastisk liten sum.

Må si jeg synes dere som roper om urettferdige foreldre er ganske gjerrige og smålige når dere ikke vil være med å betale for den «moroa» dere bruker.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...