Gå til innhold

Foreldrene mine vil ha betalt for at vi bruker hytta. Tanker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenker det er veldig spesielt! 

De fleste ønsker jo at en hytte blir brukt og er på tilbudssiden når det gjelder utlån til familie og venner. 

Anonymkode: facb0...ebe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig dyrt med hytte! Kanskje alternativet er at de selger hytten, fordi de ellers ikke har råd, eller ønsker å prioritere den. Da blir det jo litt opptil dere hvor viktig det er for dere å beholde den. Men krever de 1/3 så hadde jeg også bedt om 1/3 bruksrett. 
Jeg er i 40, og vi kjøpte oss inn når svigermor vurderte å selge hytten. Vi hadde råd til 1/4 og spurte om det var aktuelt. Vi eier da 1/4, men tar halvparten av alle driftsutgiftene fordi vi bruker den mer. 

Anonymkode: 55df7...d72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (1 time siden):

Jeg syntes ikke alle skal betale like mye om ikke alle har like rettigheter. 

Nå er foreldrenes kostnad ved å ha hytta mye større enn de 25 000 i strøm og kommunale avgifter. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at noen skriver at dersom man betaler disse 8 000 kronene så bør man være likestilt når det gjelder det å bestemme hvem som skal være på hytta når. Men jeg er ikke helt enig i det, for jeg synes ikke vi kan anta at 25 000 er totalutgiftene for ett år?

Dette gjelder strøm, vann og kommunale avgifter. Foreldrene har vel også andre kostnader når det gjelder hytta, for eksempel vedlikehold, reparasjoner/utbytting av hvitevarer og inventar, kanskje eiendomsskatt og andre ting. De sitter jo også med ansvaret alene. De tre partene her blir ikke likestilte når de antagelig ikke deler alle kostnadene eller ansvaret.

8 000 i året er vel egentlig en ganske god deal.

Anonymkode: 3e9e1...28b

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig dyrt med hytte! Kanskje alternativet er at de selger hytten, fordi de ellers ikke har råd, eller ønsker å prioritere den. Da blir det jo litt opptil dere hvor viktig det er for dere å beholde den. Men krever de 1/3 så hadde jeg også bedt om 1/3 bruksrett. 
Jeg er i 40, og vi kjøpte oss inn når svigermor vurderte å selge hytten. Vi hadde råd til 1/4 og spurte om det var aktuelt. Vi eier da 1/4, men tar halvparten av alle driftsutgiftene fordi vi bruker den mer. 

Anonymkode: 55df7...d72

Da får du kanskje 1/3 av de reelle kostnadene også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser at noen skriver at dersom man betaler disse 8 000 kronene så bør man være likestilt når det gjelder det å bestemme hvem som skal være på hytta når. Men jeg er ikke helt enig i det, for jeg synes ikke vi kan anta at 25 000 er totalutgiftene for ett år?

Dette gjelder strøm, vann og kommunale avgifter. Foreldrene har vel også andre kostnader når det gjelder hytta, for eksempel vedlikehold, reparasjoner/utbytting av hvitevarer og inventar, kanskje eiendomsskatt og andre ting. De sitter jo også med ansvaret alene. De tre partene her blir ikke likestilte når de antagelig ikke deler alle kostnadene eller ansvaret.

8 000 i året er vel egentlig en ganske god deal.

Anonymkode: 3e9e1...28b

Bare glem det. 70% av alle på kvinneguiden er ikke i nærheten av å forstå hva eiendom koster å ha. De tror at man gjør sitt når man deler strøm og internett.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ser at noen skriver at dersom man betaler disse 8 000 kronene så bør man være likestilt når det gjelder det å bestemme hvem som skal være på hytta når. Men jeg er ikke helt enig i det, for jeg synes ikke vi kan anta at 25 000 er totalutgiftene for ett år?

Dette gjelder strøm, vann og kommunale avgifter. Foreldrene har vel også andre kostnader når det gjelder hytta, for eksempel vedlikehold, reparasjoner/utbytting av hvitevarer og inventar, kanskje eiendomsskatt og andre ting. De sitter jo også med ansvaret alene. De tre partene her blir ikke likestilte når de antagelig ikke deler alle kostnadene eller ansvaret.

8 000 i året er vel egentlig en ganske god deal.

Anonymkode: 3e9e1...28b

Hvis det er mitt svar du henviser til, så mener jeg ikke at ts og søster skal få bestemme likt over hytten, det er tross alt foreldrene som eier den. Men jeg mener også at hvis foreldrene vil dele likt på disse utgiftene, bør de også være mer rause mtp å låne hytten til sine døtre. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er med på å betale utgiftene på mine foreldres hytte. Synes det er helt rimelig. Vi får bruke den så mye vi vil. De vurderer konstant å selge den, noe jeg forstår ettersom det er dyrt, mye vedlikehold og de ikke er i god form.

Anonymkode: f33bd...b16

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kommer vel til å arve den hytta etterhvert? Da hadde jeg i hvertfall gladelig betalt litt for å «spleise» på utgiftene, da hadde jeg følt den var litt mer min også -kan jo hende foreldrene dine syntes det begynner å bli vel dyrt å drifte hytta og at det blir naturlig å spørre om dere vil spleise på utgiftene siden dere nå er voksne med egne familier. 

Anonymkode: c9153...959

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vi er med på å betale utgiftene på mine foreldres hytte. Synes det er helt rimelig. Vi får bruke den så mye vi vil. De vurderer konstant å selge den, noe jeg forstår ettersom det er dyrt, mye vedlikehold og de ikke er i god form.

Anonymkode: f33bd...b16

Utrolig hvor knyttet vi blir til en hytte. Alle minnene fra barndommen, fine sommerdager, muligheten til å komme vekk fra hverdagen 🌞

Anonymkode: 1e3c4...a9b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er helt innafor er at man deler årets strømregning og eventuell kostnad for vannforbruk på den tiden man faktisk bruker den.

Det er slik du beskriver IKKE delt på 3. 

Det er 1 uke hver sommer, samt de helger som måtte gjelde. 

Spør dem om ikke dette vil være mer fair 🤷‍♀️

Ellers.....tja. Dere to søsken og ungene deres arver den jo til syvende og sist. Dere måtte jo betalt mer uansett for å leie tilsvarende hytte? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her leies hyttene ut for 30-40000 for en uke på sommeren,  så om man må betale 8000 for å disponere hytten en uke og noen helger på sommeren,  så er det billig!!! 

Tror ikke dere skjønner hvor dyrt det er å ha en hytte.  Til og med når den ikke brukes , påløper det kostnader. Nå er det skyhøye strømpriser i tillegg, og man får ikke kompensasjon for strømmen på hytten. Man kan heller ikke skru av all strømmen, selv om hytta står tom. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic
Brunello skrev (23 minutter siden):

Nå er foreldrenes kostnad ved å ha hytta mye større enn de 25 000 i strøm og kommunale avgifter. 

De sa alle utgifter tilknyttet hytta = 

Alle er alle i mine ører. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Foreldrene mine eier en hytte ved sjøen. Jeg og min søster pleier å få være der en uke hver med barna våre og mannen vår hver sommer. I tillegg får vi bruke hytta i helgene om våren når foreldrene våre ikke bruker den.

Vi har pleid å bidra med å ta oss av forefallende arbeid- maling, enkelt vedlikehold, gressklipping osv. Og selvsagt har vi handlet inn ting hytta har trengt, hatt med egen mat osv. Vi har aldri «lagt oss inn» og fått servert mat, liksom.

Nå synes foreldrene våre vi er så voksne at vi bør betale «leie» for hytta. De har regnet på at de bruker ca 25.000 årlig på strøm, vann, kommunale avgifter osv. Det går en del strøm på vinteren til å holde varmtvannsberederen på, ha noe varme i våtrom osv. Nå ønsker de at vi deler disse utgiftene på tre, og at alle betaler hver sin del.

Foreldrene mine vil fortsette med å være eneeiere av stedet, og bestemme selv når vi kan få være der.

Hva tenker dere? Er dette rimelig? Hvis ikke, hvor mye er i så fall rimelig å betale i leie? Er det vanlig i familier rundt omkring at dere voksne barn betaler leie på foreldrenes hytter?

Både jeg og søsteren min har ganske høye huslån, mange utgifter til barna, våre egne høye strømregninger osv, så vi er nok ikke i utganspunktet så glade for dette. Samtidig har jo hytta en stor affeksjonsverdi for oss, og vi ønsker jo å få være der.

Tanker?

Anonymkode: 2c3f6...634

25000 på strøm på ei hytte. Da skjønner jeg jo at de vil ha leie.. En blir vel noe dyrt om man bruker den en uke i året

Anonymkode: cd462...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanta mi prøvde samme stunt med sine sønner, enden på visa ble at de boikottet hytta. Hun gjorde det også på en kjip måte med en litt anklagene mail. Skjønner at fetterne mine ble sure. 

Anonymkode: 63034...fb4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

theTitanic skrev (9 minutter siden):

De sa alle utgifter tilknyttet hytta = 

Alle er alle i mine ører. 

Det sto ikke i innlegget at det var alle kostnadene. Og om de tror det er det, så er det ikke riktig. Hverken kapitalkostnader eller vedlikehold er tatt med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er HELT uenig i at spørsmålet avhenger av dine foreldres økonomi (gidder ikke svare hver enkelt som mener det) og jeg blir utrolig provosert av de som kaller dine foreldre gnien. 
Dere er alle voksne mennesker, du er ikke et barn lengre. Du lever som en voksen, du har inntekt og bør derfor bidra med å dele på utgiftene hvis du benytter deg av hytten. I min verden er dette helt innlysende. 

Men kanskje ikke for de som opplever å fortsatt være et barn som skal bli tatt hånd om? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de ber ikke om leie, de ber at utgiftene deles på de som bruker den. 

Rart at dere ikke allerede har sagt dere betaler strøm for dere selv. 

Anonymkode: b6c32...77d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit :)

Foreldrene mine har tidligere leid ut hytta og får ca 15 000kr i uken for det i høysesong, de spurte om vi ville betale litt for å heller bruke den. 1000kr per familie i året. Jeg synes absolutt det er helt ok! Hytta er ny så det er lite vedlikehold, men festeavgift, skatt, strøm blir jo litt. Brødrene mine synes ikke det da og sluttet å bruke hytta😂

Anonymkode: efb6b...eda

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...